Se Emil "Heaton" Christensen debattera för e-sport i Aktuellt

Robot
Se Emil "Heaton" Christensen debattera för e-sport i Aktuellt

"Inget snack om saken" säger Christensen gällande den eviga "är det en sport"-frågan.


Medlem
Se Emil "Heaton" Christensen debattera för e-sport i Aktuellt

Trevligt, synd bara om dom (föga förvånande) väljer den barnsliga, färgglada svampen från Super Mario så fort som spel nämns. Om det är för att späda på "spel är bara för barn" eller om det är för att dom inte vet bättre har jag ingen aning om, men trist är det.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Yes! Programledaren sa "datorspel" och inte "dataspel". Nu vet man att man har kommit långt

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av conthox:

Trevligt, synd bara om dom (föga förvånande) väljer den barnsliga, färgglada svampen från Super Mario så fort som spel nämns. Om det är för att späda på "spel är bara för barn" eller om det är för att dom inte vet bättre har jag ingen aning om, men trist är det.

Tänkte på det också, märkligt val!


signatur
Medlem

Finns ingen vettig kommentar om varför e-sport inte ska klassas som en sport gör det otroligt jobbigt att ens diskutera detta med folk som inte förstår.

Medlem

Jag är fortfarande kluven till om e-sport är en sport.
Jag anser inte att poker är det t.ex. Men visst, som Heaton nämner så kanske e-sport kan vara det om nu dart kan vara det. Men det känns (utan att dubbelkolla hur sport definiersas i SAOL) inte riktigt rätt.

Om nu Wii-sport varit mindre casual och folk tävlat i Wii-sports tennis-läge, hade det räknats som sport? Hohum. Idunno,

Jag säger inte att det är fel, men jag vet inte om det är rätt heller. Däremot är jag helt för att skapa e-sport visa och dylikt.

Medlem
Skrivet av Evilof:

Jag är fortfarande kluven till om e-sport är en sport.
Jag anser inte att poker är det t.ex. Men visst, som Heaton nämner så kanske e-sport kan vara det om nu dart kan vara det. Men det känns (utan att dubbelkolla hur sport definiersas i SAOL) inte riktigt rätt.

Om nu Wii-sport varit mindre casual och folk tävlat i Wii-sports tennis-läge, hade det räknats som sport? Hohum. Idunno,

Jag säger inte att det är fel, men jag vet inte om det är rätt heller. Däremot är jag helt för att skapa e-sport visa och dylikt.

Dart argumentet var väl egentligen första argumentet där jag kunde börja snegla mot att e-sport ska se som en sport. Jag är själv osäker på om man kan kalla det för sport.

Kommer det till e-sport så får man såklart titta på vilka spel som turneringarna spelar. Det finns ju ingen seriös turnering som skulle ha med wii-sports.

Medlem

Fattar inte varför folk har så jävla svårt att acceptera att det är en sport.

Medlem

Nej det är ingen sport. Bara för att man kan tävla i det betyder det inte att det är en sport.

Medlem

Jag har alltid varit kluven om e-sport ska vara i samma liga som fysisk sport, även om jag ibland tittar på det. Jag tycker faktiskt att vara hockey-legend eller tagit OS guld står sig bra mycket som större prestation än att vinna en spelturnering, ärligt talat. Varför kan inte e-sport vara sin egen grej? Sen om dem bara vill bli accepterade för vad dom gör så är det ju självklart.

Medlem
Skrivet av StenaFoss:

Fattar inte varför folk har så jävla svårt att acceptera att det är en sport.

För att definitionen är krånglig och folk tror att man vill att det ska klassas som traditionell sport.

Fast man egentligen mer vill att det ska klassas som en ny typ av sport. Därför det heter e-sport och inte bara sport.

... Eller nått i den stilen skulle jag gissa på

Medlem

Vad ni personligen tycker är sport eller inte spelar ingen roll.
Både poker, dart och schack klassas som sport av den internationella olympiska kommittén.
Alla dessa är lika fysiskt krävande som e-sport, men ändå envisas alla nissar med att ta upp att sport måste vara fysiskt krävande (vilket det inte alls måste).

Skrivet av EGS8877:

Jag har alltid varit kluven om e-sport ska vara i samma liga som fysisk sport, även om jag ibland tittar på det. Jag tycker faktiskt att vara hockey-legend eller tagit OS guld står sig bra mycket som större prestation än att vinna en spelturnering, ärligt talat. Varför kan inte e-sport vara sin egen grej? Sen om dem bara vill bli accepterade för vad dom gör så är det ju självklart.

Ja du... för att en väg i att bli accepterad är att gå med i RF.
Varför kan inte dart, snooker, biljard, boule och poker gå sin egen väg, varför måste de vara med i RF?

Medlem

Sport, ja.
Idrott, nej.

Det krävs lika mycket (om int mer) fysik som i dart/biljard. Lika mycket träning och skicklighet som curling.
Men det är inte lika fysisk som klassisk idrott, vilket jag inte heller skulle klassa dart/biljard/curling som.

Definitionen av sport är inte så konstig egentligen: "Ibland används begreppet "sport" inom nordiska språk synonymt med idrott, men orden är egentligen inte helt utbytbara. Termen sport omfattar även vissa aktiviteter som inte är fysiska och enligt en ännu vidare definition även spel som frågesport och schack[1]"

Det är bara att vi i norden som har samlat ihop idrott och sport till ett. Sedan är det att folk har fortsatt på denna definition trots ursprunget.

Men jag är helt klart beredd på att kasta sporthandduken och kalla det för e-sport. Så länge de får samma förutsättningar som övrig sport.

Medlem
Skrivet av EGS8877:

Jag har alltid varit kluven om e-sport ska vara i samma liga som fysisk sport, även om jag ibland tittar på det. Jag tycker faktiskt att vara hockey-legend eller tagit OS guld står sig bra mycket som större prestation än att vinna en spelturnering, ärligt talat. Varför kan inte e-sport vara sin egen grej? Sen om dem bara vill bli accepterade för vad dom gör så är det ju självklart.

En anledning av många är för att det är lättare att anta E-sport som vanlig sport och sätta samma regler vad gäller t.ex. visum, än att skriva nya regler som ska gälla bara för E-sport.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

snyggt , han hade bra argument

tänk er CS eller något annat spel i VM varje år, vore ju fan fett kul!

phi
Medlem

Ifall det inte räknas som sport så ska inte dart, skytte, golf, trav, curling, biljard, krocket, boule m.fl heller räknas som sport.

Medlem

Det jag tycker är märkligt är hur sport inte är speciellt definerat. t.ex sporter där en match kan vara längre än en timme och matchen slutar med oavgjort, och det väldigt ofta. eller t.ex simhopp, gymnastik och skridsko åkning hur är det en sport när det har samma värde system som dans?

Medlem
Skrivet av b_bob:

Det jag tycker är märkligt är hur sport inte är speciellt definerat. t.ex sporter där en match kan vara längre än en timme och matchen slutar med oavgjort, och det väldigt ofta. eller t.ex simhopp, gymnastik och skridsko åkning hur är det en sport när det har samma värde system som dans?

Varför är det märkligt?
De sporterna du tog upp är bedömningssporter där de tävlande bedöms och får poäng, baserat på vissa kriterium.
Bland annat hur svårt deras hopp eller program var, men även hur väl de utförde det.

Medlem
Skrivet av Dunder:
Skrivet av EGS8877:

Jag har alltid varit kluven om e-sport ska vara i samma liga som fysisk sport, även om jag ibland tittar på det. Jag tycker faktiskt att vara hockey-legend eller tagit OS guld står sig bra mycket som större prestation än att vinna en spelturnering, ärligt talat. Varför kan inte e-sport vara sin egen grej? Sen om dem bara vill bli accepterade för vad dom gör så är det ju självklart.

En anledning av många är för att det är lättare att anta E-sport som vanlig sport och sätta samma regler vad gäller t.ex. visum, än att skriva nya regler som ska gälla bara för E-sport.

Det kan jag köpa i så fall.

Medlem
Skrivet av anon_165499:

Själv tycker jag inte något som ägs av ett företag kan räknas som en sport. Exempelvis är inte UFC en sport men MMA är. Crossfit är inte heller en sport då den ägs av Reebok. Counter Strike kommer aldrig kunna vara en sport så länge det ägs av Valve, dock kan det vara lika viktigt för det. Varför fungerar inte bara "e-sport"?

Läs artikeln, visum är en anledning.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av EGS8877:

Jag har alltid varit kluven om e-sport ska vara i samma liga som fysisk sport, även om jag ibland tittar på det. Jag tycker faktiskt att vara hockey-legend eller tagit OS guld står sig bra mycket som större prestation än att vinna en spelturnering, ärligt talat. Varför kan inte e-sport vara sin egen grej? Sen om dem bara vill bli accepterade för vad dom gör så är det ju självklart.

Definiera "fysisk sport". Schack och dart kräver ingen fysik, det kräver strategi, taktik resp precision. Ang "egen grej", jo, det är väl därför det heter e-sport och inte bara sport.

Som en del andra varit inne på: ja, det är sport men nej, inte idrott. Kanske mer det som är skillnaden mellan "sport" och "fysisk sport"?


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Killen från UNT verkade ju bara allmänt rörig, programledaren och HeatoN snackade om sport, medans han om idrott.
Redan där så blir det ju helt fel.
Tycker att en sportchef på en svensk tidning borde ha bättre koll på det svenska språket.

Medlem
Skrivet av conthox:
Skrivet av EGS8877:

Jag har alltid varit kluven om e-sport ska vara i samma liga som fysisk sport, även om jag ibland tittar på det. Jag tycker faktiskt att vara hockey-legend eller tagit OS guld står sig bra mycket som större prestation än att vinna en spelturnering, ärligt talat. Varför kan inte e-sport vara sin egen grej? Sen om dem bara vill bli accepterade för vad dom gör så är det ju självklart.

Definiera "fysisk sport". Schack och dart kräver ingen fysik, det kräver strategi, taktik resp precision. Ang "egen grej", jo, det är väl därför det heter e-sport och inte bara sport.

Som en del andra varit inne på: ja, det är sport men nej, inte idrott. Kanske mer det som är skillnaden mellan "sport" och "fysisk sport"?

Jag uttryckte mig klumpigt. När jag menar fysisk sport så menar jag t.ex fotboll, hockey, friidrott mm. Som du säger, man får göra skillnad på sport och idrott i detta läge.

Medlem
Skrivet av EGS8877:
Skrivet av conthox:
Skrivet av EGS8877:

Jag har alltid varit kluven om e-sport ska vara i samma liga som fysisk sport, även om jag ibland tittar på det. Jag tycker faktiskt att vara hockey-legend eller tagit OS guld står sig bra mycket som större prestation än att vinna en spelturnering, ärligt talat. Varför kan inte e-sport vara sin egen grej? Sen om dem bara vill bli accepterade för vad dom gör så är det ju självklart.

Definiera "fysisk sport". Schack och dart kräver ingen fysik, det kräver strategi, taktik resp precision. Ang "egen grej", jo, det är väl därför det heter e-sport och inte bara sport.

Som en del andra varit inne på: ja, det är sport men nej, inte idrott. Kanske mer det som är skillnaden mellan "sport" och "fysisk sport"?

Jag uttryckte mig klumpigt. När jag menar fysisk sport så menar jag t.ex fotboll, hockey, friidrott mm. Som du säger, man får göra skillnad på sport och idrott i detta läge.

Ok, då fattar jag


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Heaton, asså, vilket ambassadör vi har fått! <3


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

E-Sport är lika mycket spel, datorspel som att fotboll är en lek, en boll-lek.

Det som förvånade mig mest över debatten var att den höll en bra och trevlig nivå som var saklig samt hel utan varken pajkastning eller personangrepp.

Fredagsmysen har börjat gro efter kl 12 tack vare detta och mitt kaffe.

Medlem
Skrivet av phi:

Ifall det inte räknas som sport så ska inte dart, skytte, golf, trav, curling, biljard, krocket, boule m.fl heller räknas som sport.

Nja trav och curling kan vara väldige fysiskt krävande. I'm det inte är att vara curling förälder.

phi
Medlem
Skrivet av matnojje:
Skrivet av phi:

Ifall det inte räknas som sport så ska inte dart, skytte, golf, trav, curling, biljard, krocket, boule m.fl heller räknas som sport.

Nja trav och curling kan vara väldige fysiskt krävande.

Absolut. Sitta bakom ett hästarsle och piska på en häst eller halka runt på is och gnugga är säkert jättekrävande fysiskt.

Alltså fattar inte. Använd en egen klassning, precis som man delar in motorsport, precisionssport osv.

Tycker då att Esport ska vara en övergripande klass där man sen kör med olika grenar (som cs, lol, starcraft mm)

Sen gillar jag inte då många säger att det inte är en sport utan ett spel. Saken är den att alla sporter är spel i grunden. Fotboll är fotboll vare sig man spelar med kompisar på en bakgård eller på en arena med tusentals i publiken. Det är ett lagspel där man ska sparka på en boll in i motståndarens mål, det är grunden, resten är påbyggnader. Fotboll började inte som en miljardindustri, det började som ett spel. Precis som de flesta andra sporter.

Medlem
Skrivet av phi:
Skrivet av matnojje:
Skrivet av phi:

Ifall det inte räknas som sport så ska inte dart, skytte, golf, trav, curling, biljard, krocket, boule m.fl heller räknas som sport.

Nja trav och curling kan vara väldige fysiskt krävande.

Absolut. Sitta bakom ett hästarsle och piska på en häst eller halka runt på is och gnugga är säkert jättekrävande fysiskt.

Det kräver rätt mycket styrka i rygg och armar. Har du testat det själv? Det har jag.

12
Skriv svar