Dragon Quest: Builders

Robot
Dragon Quest: Builders

Square Enix blandar byggande och rollspel i ett Minecraft-doftande äventyr som osar 16-bitars.

#minecraft, #super-mario-maker-for-nintendo-3ds, #dragon-quest-builders, #tower-defense, #square-enix


Medlem
Dragon Quest: Builders

Det här är verkligen inte mitt typ av spel, men min kollega sålde in konceptet så jag köpte det och är otroligt glad åt det. Ett riktigt roligt och mysigt spel, jag köper den här recensionen rakt av gällande styrkor och brister i spelet.


signatur

En av två halvor i spelpodden Gejma. 🎮

Medlem

Det här spelet är great. Fattar inte varför alla verkar ha så svårt för att färdigställa den här typen av spel, PC är helt överöst av halvfärdiga open world trams. Så kommer ett riktigt företag och sätter ribban skithögt utan problem.


signatur

// Bacon <3

Medlem
Skrivet av PcKaffe:

Det här spelet är great. Fattar inte varför alla verkar ha så svårt för att färdigställa den här typen av spel, PC är helt överöst av halvfärdiga open world trams. Så kommer ett riktigt företag och sätter ribban skithögt utan problem.

För att alla som gör dom till PC är ute efter snabba pengar.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

MEG
Medlem

ingen splitscreen, tråkigt


signatur

Death is only the beginning

Moderator | Testpilot

Är väldigt glad över spelet jag också faktiskt Hade inga stora förväntningar då jag mest ville köpa ett spel som var "PS exklusivt" och jag blev väldigt förvånad över hur kul det var!


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

MEG
Medlem

Skulle vara bättre på PC


signatur

Death is only the beginning

Moderator | Testpilot
Skrivet av MEG:

Skulle vara bättre på PC

Möjligen om det var byggt för PC i grunden, men det hade inte varit någon skillnad om det var en port : ) Kontroll kommer behövas för att spela spelet och då lämpas det i regel bättre på konsol (Även om en dosa kan kopplas till PC också).


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:
Skrivet av MEG:

Skulle vara bättre på PC

Möjligen om det var byggt för PC i grunden, men det hade inte varit någon skillnad om det var en port : ) Kontroll kommer behövas för att spela spelet och då lämpas det i regel bättre på konsol (Även om en dosa kan kopplas till PC också).

Det lämpas inte på nått sätt bättre på konsol fast det ska spelas med kontroll.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Det står mellan detta, world of final fantasy och ett annat rpg till psvitan. Man vill ha mycket T_T.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Molotov:
Skrivet av uberpwnage2.0:
Skrivet av MEG:

Skulle vara bättre på PC

Möjligen om det var byggt för PC i grunden, men det hade inte varit någon skillnad om det var en port : ) Kontroll kommer behövas för att spela spelet och då lämpas det i regel bättre på konsol (Även om en dosa kan kopplas till PC också).

Det lämpas inte på nått sätt bättre på konsol fast det ska spelas med kontroll.

Näe jag vet men du förstår vad jag menar. Handlar mest om kontrollen då den (med tanke på hur du styr i spelet) inte lämpar sig för mus och tangentbord, alls. I sådan mån att du skulle vara tvungen att ha en kontroll för att spela det optimalt i mitt tycke.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Moderator | Testpilot
Skrivet av slarron:

Det står mellan detta, world of final fantasy och ett annat rpg till psvitan. Man vill ha mycket T_T.

Damn World of Final Fantasy ser faktiskt intressant uti gameplay väg. Gillar inte riktigt hur spelet ser ut men what do.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:
Skrivet av slarron:

Det står mellan detta, world of final fantasy och ett annat rpg till psvitan. Man vill ha mycket T_T.

Damn World of Final Fantasy ser faktiskt intressant uti gameplay väg. Gillar inte riktigt hur spelet ser ut men what do.

Om du har en ps4/vita finns ett demo =). Det var rätt skoj faktiskt =)!

Moderator | Testpilot
Skrivet av slarron:
Skrivet av uberpwnage2.0:
Skrivet av slarron:

Det står mellan detta, world of final fantasy och ett annat rpg till psvitan. Man vill ha mycket T_T.

Damn World of Final Fantasy ser faktiskt intressant uti gameplay väg. Gillar inte riktigt hur spelet ser ut men what do.

Om du har en ps4/vita finns ett demo =). Det var rätt skoj faktiskt =)!

Jaså? Ska ta och tanka ned det då och testa.

Kul att Demon verkar bli mer vanliga a Dragon Quest Builders Demot var bra. Spelade just Pokemon Sun and Moon och nu detta


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Inaktiv

1:17 in i launch trailern: "totally unique". Hm. Låt oss se här. De har tagit från Minecraft (dah), Mario-spelen (spökena och stenblocken), lite från Grim Fandango och kanske även något mer. Totalt unikt spel? Pff...

Medlem
Skrivet av MEG:

Skulle vara bättre på PC

Med tanke på att vi ska vara glada att få det överhuvudtaget i US/EU så tror jag att PC endast är en dröm. Square-Enix är extremt försiktiga med sin Dragon Quest serie och verkar knappt vilja släppa spelen utanför japan och med tanke på hur liten PC marknaden är där så :/.

MEG
Medlem
Skrivet av brandter:
Skrivet av MEG:

Skulle vara bättre på PC

Med tanke på att vi ska vara glada att få det överhuvudtaget i US/EU så tror jag att PC endast är en dröm. Square-Enix är extremt försiktiga med sin Dragon Quest serie och verkar knappt vilja släppa spelen utanför japan och med tanke på hur liten PC marknaden är där så :/.

Vet inte hur PC marknaden är i Japan men tyvärr så tror jag du har rätt i övrigt.


signatur

Death is only the beginning

Medlem
Skrivet av MEG:
Skrivet av brandter:
Skrivet av MEG:

Skulle vara bättre på PC

Med tanke på att vi ska vara glada att få det överhuvudtaget i US/EU så tror jag att PC endast är en dröm. Square-Enix är extremt försiktiga med sin Dragon Quest serie och verkar knappt vilja släppa spelen utanför japan och med tanke på hur liten PC marknaden är där så :/.

Vet inte hur PC marknaden är i Japan men tyvärr så tror jag du har rätt i övrigt.

Vad jag är extremt glad för gällande Dragon Quest är att Square-Enix inte har förstört serien som de har gjort med Final Fantasy, tror att deras fanbase i Japan skulle mörda dem om de gjorde något dumt :). Och det märks i Builders, har man spelat Dragon Quest förut så tar det inte lång tid innan du känner att detta är ett dragon quest spel! Jag är inte överdrivet förtjust i att man måste börja om från början varje kapitel, men det är nitpick.

Moderator | Testpilot
Skrivet av brandter:
Skrivet av MEG:
Skrivet av brandter:
Skrivet av MEG:

Skulle vara bättre på PC

Med tanke på att vi ska vara glada att få det överhuvudtaget i US/EU så tror jag att PC endast är en dröm. Square-Enix är extremt försiktiga med sin Dragon Quest serie och verkar knappt vilja släppa spelen utanför japan och med tanke på hur liten PC marknaden är där så :/.

Vet inte hur PC marknaden är i Japan men tyvärr så tror jag du har rätt i övrigt.

Vad jag är extremt glad för gällande Dragon Quest är att Square-Enix inte har förstört serien som de har gjort med Final Fantasy, tror att deras fanbase i Japan skulle mörda dem om de gjorde något dumt :). Och det märks i Builders, har man spelat Dragon Quest förut så tar det inte lång tid innan du känner att detta är ett dragon quest spel! Jag är inte överdrivet förtjust i att man måste börja om från början varje kapitel, men det är nitpick.

Men hur har Square förstört Final Fantasy dock? Kan inte tänka mig ett spel nyligen som förstörde hela serien, och hela den idén är idiotisk ändå. Ett dåligt spel i serien förstör inte allt de arbetade med tidigare : )

Antar att du menar 13? Som blev gillat i Japan och som fick flera uppföljare? Möjligen 14 som var skit men nu är bra och populärt? Sidospelen (Vem bryr sig..?)?


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

"bökig kamera" när man går in i grottor -- tryck in R3 så får man förstapersonsvy

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:
Skrivet av brandter:
Skrivet av MEG:
Skrivet av brandter:
Skrivet av MEG:

Skulle vara bättre på PC

Med tanke på att vi ska vara glada att få det överhuvudtaget i US/EU så tror jag att PC endast är en dröm. Square-Enix är extremt försiktiga med sin Dragon Quest serie och verkar knappt vilja släppa spelen utanför japan och med tanke på hur liten PC marknaden är där så :/.

Vet inte hur PC marknaden är i Japan men tyvärr så tror jag du har rätt i övrigt.

Vad jag är extremt glad för gällande Dragon Quest är att Square-Enix inte har förstört serien som de har gjort med Final Fantasy, tror att deras fanbase i Japan skulle mörda dem om de gjorde något dumt :). Och det märks i Builders, har man spelat Dragon Quest förut så tar det inte lång tid innan du känner att detta är ett dragon quest spel! Jag är inte överdrivet förtjust i att man måste börja om från början varje kapitel, men det är nitpick.

Men hur har Square förstört Final Fantasy dock? Kan inte tänka mig ett spel nyligen som förstörde hela serien, och hela den idén är idiotisk ändå. Ett dåligt spel i serien förstör inte allt de arbetade med tidigare : )

Antar att du menar 13? Som blev gillat i Japan och som fick flera uppföljare? Möjligen 14 som var skit men nu är bra och populärt? Sidospelen (Vem bryr sig..?)?

10 är kasst, hade de följt Yuna och Auron istället för Tidus hade det kunnat fungera men NOPE! 10-2 är ännu sämre, 11 är ett fruktansvärt mmo, 12:ans story saknar fokus och du spelar en kartongbit till karaktär, 13 mördade allt vad gjorde Final Fantasy bra, levlingsystemet, combat systemet, storyn, karaktärerna etc. Uppföljarna till 13 är Ännu sämre än 13. De gör remakes på sina gamla spel hela tiden eftersom att fansen till de gamla spelen inte gillar de nya spelen. 14 som det är nu är ett av de bättre MMO:n men det tog dem att döda hela spelet och börja om på nytt för att överhuvudtaget kunna rädda det. Samt att remaken på 7:an ser ut att ha precis samma problem som 13 ifrån vad man har sett hittills och 15 ser inte ett dugg bättre ut.

Plus att vem har sagt att ett spel förstör vad de gjorde tidigare? De tidigare spelen var bra, de nya är inte bra.

Medlem

Lite smått beroende av spelet...

Medlem

Stannade inne hela helgen och nötte. Mycket charmigt och beroendeframkallande. Pluspoäng för PS Vita; perfekt spel att plocka upp och spela i båda korta och långa spelsessioner.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

"Rätt snart utvecklas det hela till utveckling ..."


signatur

autograph

Medlem

"Kaninburgare"!?


signatur

autograph

Medlem
Skrivet av Puscifer:

Stannade inne hela helgen och nötte. Mycket charmigt och beroendeframkallande. Pluspoäng för PS Vita; perfekt spel att plocka upp och spela i båda korta och långa spelsessioner.

Håller med, jag fastnade i princip direkt man kliver upp i den "stora" världen och musiken började spela.

Sen så är sonys standby läge grymt jävla bra. Har ingen koll på hur det är med Xbone men PS4:ans och vitans läge är helt underbart. Vitan är grymt mycket bättre på den fronten än 3DS:en, tråkigt bara att det är få utvecklare som jobbar med den :/.

Medlem

Om jag köper det till ps4a, får jag det till vitan då med?

Medlem
Skrivet av Jonio:

Om jag köper det till ps4a, får jag det till vitan då med?

Nej, det är ingen Cross-Buy eller Cross-Save, tyvärr.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

Tack för informationen

1
Skriv svar