No Man's Sky analyserat: Framtvingad release bakom missarna

Robot
No Man's Sky analyserat: Framtvingad release bakom missarna
MEG
Medlem
No Man's Sky analyserat: Framtvingad release bakom missarna

Tråkigt för alla som köpt spelet och blivit besviken


signatur

Death is only the beginning

Testpilot

Spelet blev ju försenat från juni till augusti.

Medlem

No Mans Sky, hmm det låter bekant, va inte det det där rymdspelet man såg på E3 för 2-3år sedan som verkade så bra och man kunde...oh det har redan kommit ut?

Redaktör
Skrivet av Gaara:

No Mans Sky, hmm det låter bekant, va inte det det där rymdspelet man såg på E3 för 2-3år sedan som verkade så bra och man kunde...oh det har redan kommit ut?

Nej, det har inte släppts än. Däremot ett snarlikt spel med samma namn, fast med mycket mindre innehåll.


signatur
Medlem
Skrivet av Mutumba:

Spelet blev ju försenat från juni till augusti.

Två månader är en väldigt kort tid för ett projekt på 4+ år.

Medlem

Dom hade väll inte råd att utveckla spelet längre.
Kan gissa att osny sa släpp spelet eller så lägger vi ner det.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Jeg tror fremdeles at NMS (eller Boring Man's Sky) var en svindel, i den forstand at man ønsket å hype opp spillet utover hva som var rimelig, for å få inn mest penger.

Medlem

Video game graphics in trailers and in games.
http://9gag.com/gag/a8W5jyQ


signatur

autograph

Medlem

Det jag känner att kodgrävaren kanske inte tänker på är att för varje ny typ av modell så ökar chansen att genereringen slutar i krascher och buggar.

På samma sätt är det om man konfigurerar genereringen för att vara mer "random" så ökar chanserna för att buggar uppstår.

Återhållsamheten här är nästan säkert en kompromiss för att spelet ska fungera bra helt enkelt.

Med det sagt håller jag med om att det finns mycket potential för det här spelet framöver, man hoppas verkligen inte att dom blivit avskräckt att fortsätta utveckla det av all negativ kritik.

Även att man ska kunna fortsätta utveckla varje spel till sin fulla potential är ju en önskedröm och en extremt priviligerad position och inte någon sorts mänsklig rättighet.


signatur

subterranean homesick alien

Inaktiv
Citat:

I also have to blame those cursed multiplatform releases and the publisher. I'm 10000000000000000000% sure that the devs were rushed to release the game. The game that we got is not even close to a finished game, and obviously not even close reaching the 80% of the capabilities of the underlying game engine. From inspecting the files this is CRYSTAL CLEAR. Its closer to a tech demo than a game. Trying to deliver the same stuff over PC and PS4, simply butchers the game and probably trying to make it work on lower end specs and as higher framerates as possible, butchers the game even more.

Detta låter inte speciellt seriöst.
Spelet når inte upp till 80% av potentialen av spelmotorn? Hur har han beräknat det?
Hur vet personen att beslutet att göra det multiplattform "butchers the game"?

Hela texten läser som ett gigantiskt försvarstal från en fanboy. Ett spel blir inte bra för att det kan slumpa fram 1 miljon något olika generiska alienväxter och djur och har ett dynamiskt animationssystem som baseras på djurets skelett(det hade väl Spore också?).

De kanske skulle funderat på att designa andra gameplayelement än att gå runt och skära mineraler med ens laser?

Tycker personligen Dwarf Fortress har häftigare procedural generation: http://www.polygon.com/2014/7/23/5926447/dwarf-fortress-will-...

Medlem
Skrivet av anon_306295:

Tycker personligen Dwarf Fortress har häftigare procedural generation: http://www.polygon.com/2014/7/23/5926447/dwarf-fortress-will-...

Tror inte det råder några tvivel om detta. Dwarf Fortress har ju varit under aktiv utveckling i typ 15 år samt har prioriterat bort allting förutom att göra just häftig procedural generation.

Häftig procedural generation känns dock iaf för mig klart mer attraktiv i en grafisk 3D-värld som har en kontext osv. Det bästa vore väl imo inte att fokusera på att göra en djupare procedural generation än Dwarf Fortress, men att försöka ta det Dwarf Fortress gör och paketera det på ett mer spännande sätt.


signatur

subterranean homesick alien

rot
Medlem

Det är möjligtvis en förklaring, men ingen ursäkt.

Oavsett vad som hände så skulle det ha förmedlas till konsument så snart det uppstått istället för att mörka det.

Medlem

Att kommunikationen från Hello dött är oförsvarbart. Hoppas och tror det kommer mer ändå, att de helt enkelt lägger krutet på att göra något de kan eftersom de uppenbarligen inte fixade PR särskilt bra.

De har dock bevisat möjligheterna. Man hoppas ju onekligen att Elite Dangerous vässar sina klor och Star Citizen blir lyckat även om jag själv vill flyga runt i rymden och panga grejer i episk Wing Commander III alt Freelancer-stil, inte springa runt och panga/snacka/bära grejer på planeter.

Just rymddelen är ju en enorm besvikelse även om jag personligen känner att jag visste precis vad det var jag köpte och blev positivt överraskad av hur mycket jag gillar spelet än idag. Potentialen som rymd-pangare och flygsimulator finns där, men fungerar inte alls.

Det är ett mysigt och avkopplande lir i lagom doser som fortfarande ger mig "Oj, men hoppsan, det var fräckt" upplevelser.

Medlem
Skrivet av anon_306295:
Citat:

I also have to blame those cursed multiplatform releases and the publisher. I'm 10000000000000000000% sure that the devs were rushed to release the game. The game that we got is not even close to a finished game, and obviously not even close reaching the 80% of the capabilities of the underlying game engine. From inspecting the files this is CRYSTAL CLEAR. Its closer to a tech demo than a game. Trying to deliver the same stuff over PC and PS4, simply butchers the game and probably trying to make it work on lower end specs and as higher framerates as possible, butchers the game even more.

Detta låter inte speciellt seriöst.
Spelet når inte upp till 80% av potentialen av spelmotorn? Hur har han beräknat det?
Hur vet personen att beslutet att göra det multiplattform "butchers the game"?

Hela texten läser som ett gigantiskt försvarstal från en fanboy. Ett spel blir inte bra för att det kan slumpa fram 1 miljon något olika generiska alienväxter och djur och har ett dynamiskt animationssystem som baseras på djurets skelett(det hade väl Spore också?).

Om du orkar läsa artikeln som citatet kommer från så kommer du att hitta svaren på de där frågorna.

Inaktiv
Skrivet av Ahris:
Skrivet av Pecman:
Citat:

I also have to blame those cursed multiplatform releases and the publisher. I'm 10000000000000000000% sure that the devs were rushed to release the game. The game that we got is not even close to a finished game, and obviously not even close reaching the 80% of the capabilities of the underlying game engine. From inspecting the files this is CRYSTAL CLEAR. Its closer to a tech demo than a game. Trying to deliver the same stuff over PC and PS4, simply butchers the game and probably trying to make it work on lower end specs and as higher framerates as possible, butchers the game even more.

Detta låter inte speciellt seriöst.
Spelet når inte upp till 80% av potentialen av spelmotorn? Hur har han beräknat det?
Hur vet personen att beslutet att göra det multiplattform "butchers the game"?

Hela texten läser som ett gigantiskt försvarstal från en fanboy. Ett spel blir inte bra för att det kan slumpa fram 1 miljon något olika generiska alienväxter och djur och har ett dynamiskt animationssystem som baseras på djurets skelett(det hade väl Spore också?).

Om du orkar läsa artikeln som citatet kommer från så kommer du att hitta svaren på de där frågorna.

Har läst och inte hittat svaren, om du sitter på svaren får du gärna dela med dig av dem.

Medlem

bara för att vissa spel släpps på PC varför ska dom se till att spelen funkar på lilla gustavs rostiga brödrost från 2001 , fan vill folk sitta å spela PC spel så tycker jag då skaffar man en rejäl maskin annars kan dom hålla sig till mesiga konsoler.

Det jag vill få sagt är att i artikeln så läste jag att dom vill få spelet att funka på low end maskinvara å varför måste det vara så, kan dom helt enkelt inte göra spel som funkar för just det dom tänkt sig, sen om inte just i detta fall Gustav kan spela det spelet pga att han sitter o lirar på sin brödrost är hans problem inte resten av världen.

Medlem
Skrivet av Natrium:

bara för att vissa spel släpps på PC varför ska dom se till att spelen funkar på lilla gustavs rostiga brödrost från 2001 , fan vill folk sitta å spela PC spel så tycker jag då skaffar man en rejäl maskin annars kan dom hålla sig till mesiga konsoler.

Det jag vill få sagt är att i artikeln så läste jag att dom vill få spelet att funka på low end maskinvara å varför måste det vara så, kan dom helt enkelt inte göra spel som funkar för just det dom tänkt sig, sen om inte just i detta fall Gustav kan spela det spelet pga att han sitter o lirar på sin brödrost är hans problem inte resten av världen.

För att det e gustavs brödrost som säljer mest spel?

Medlem
Medlem
Skrivet av Natrium:

bara för att vissa spel släpps på PC varför ska dom se till att spelen funkar på lilla gustavs rostiga brödrost från 2001 , fan vill folk sitta å spela PC spel så tycker jag då skaffar man en rejäl maskin annars kan dom hålla sig till mesiga konsoler.

Det jag vill få sagt är att i artikeln så läste jag att dom vill få spelet att funka på low end maskinvara å varför måste det vara så, kan dom helt enkelt inte göra spel som funkar för just det dom tänkt sig, sen om inte just i detta fall Gustav kan spela det spelet pga att han sitter o lirar på sin brödrost är hans problem inte resten av världen.

Tja spelet flöt ju som en potta skit på min dator vid release.
Det blev bättre efter dom första patcherna men knappast klockrent.
Tycker att ett spel av den här "kalibern" borde rullat ganska bra på:
i5 2500K.
8 GB RAM.
Titan SLI.

Jaja, nu inväntar jag Zen och Vega för att se vad AMD har att komma med. Det blir ett nytt system någon gång i början av nästa år.


signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Medlem
Skrivet av sLappt:
Skrivet av Natrium:

bara för att vissa spel släpps på PC varför ska dom se till att spelen funkar på lilla gustavs rostiga brödrost från 2001 , fan vill folk sitta å spela PC spel så tycker jag då skaffar man en rejäl maskin annars kan dom hålla sig till mesiga konsoler.

Det jag vill få sagt är att i artikeln så läste jag att dom vill få spelet att funka på low end maskinvara å varför måste det vara så, kan dom helt enkelt inte göra spel som funkar för just det dom tänkt sig, sen om inte just i detta fall Gustav kan spela det spelet pga att han sitter o lirar på sin brödrost är hans problem inte resten av världen.

För att det e Gustav'ss brödrost som säljer mest spel?

Jag tror du blanda ihop att "Gustav's brödrost" är en konsol, jag pratar om vilket det inte är.. "Gustav's Brödröst" menar jag en gammal sliten PC som får inte uppgraderings kärlek. Och det där med att flest spels säljs till konsol börjar bli gammalt.

Om läser artikeln så framgår det att dom fick talla på spelet speciellt för att få det att funka på pc maskiner som har inte mycket att komma med, och det var det jag ville få fram att varför ska dom försöka få spel att funka på sådana maskiner när spelet blir sämre av det, ja ok vi alla vet att dom vill göra så för att försöka få så många som möjligt att köpa spelet, Men när ska vi få tillbaka utvecklare som verkligen vill göra spelen dom drömmer om, inte det som tar in mest pengar.. Den dagen då kan vi alla skratta å vad glad igen, som på den gamla goda 90 talet.

1
Skriv svar