PC den minst populära Battlefield 1-plattformen just nu

Medlem

Hade EA släppt spelet på Steam hade det varit betydligt fler spelare. Men så går det när man försöker sälja sin egen plattform som har mindre allmän spridning.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Inget emot valmöjligheter men anledningen jag avskyr kontrollers är att allt måste anpassas för dem, vilket gör att nästan alla spel idag suger och saknar känsla och inlevelse.

Inget får gå för hastigt, kräva för snabba reaktioner eller precisa rörelser från spelaren. Inget får vara för komplex och alla menyer, inventories och liknannde blir oftast förjävligt dåliga och otympliga.

Du måste väl ändå inse att mängder av spelgenrer fungerar betydligt bättre med en handkontroll än med mus/tangentbord?

Handkontroll fungerar bättre i FPS än vad mus/tangentbord gör i många andra genrer.

Det verkar oftast vara folk som endast spelar FPS som har fått för sig att mud/tangentbord är överlägset allt annat. Jag föredrar själv att spela FPS med mus och tangentbord men det finns bra spel i andra genrer också.

Medlem
Skrivet av KoP:
Skrivet av littleboss:
Skrivet av KoP:
Skrivet av Nomman:

Imponerande att det finns så många som står ut att spela FPS på konsol.

Skillz.

Det är lika lätt som att knyta skorna när man väl lärt sig.

Men varför vill man lära sig att knyta skor med boxhandskar?

För att man kan bli så pass fingerfärdig och koordinerad att det går som en dans. Tangentbord + mus är ju plättlätt, det klarar vem som helst av.

Så ett alternativ till att köpa en bil är att man med tid och tålamod kan övertala sig själv att en cykel uppnår samma resultat?

Medlem
Skrivet av Sapiens:
Skrivet av Voorhees:

Siffrorna för pc stiger nog på fredag. Sen angående den här tangentbord+mus vs kontroll har jag lirat både pc och konsol sen jag var typ 4-5 år. Lirar med kontroll dagligen, ändå tycker jag tangentbord och mus är överlägset. Har inte heller några problem att förstå varför vi alla föredrar olika, är jag nån typ av övermänniska när det kommer till att förstå andras perspektiv? Enligt FZ kommentarsfält så verkar det som om man bara kan förstå ena sidan.

Inget emot valmöjligheter men anledningen jag avskyr kontrollers är att allt måste anpassas för dem, vilket gör att nästan alla spel idag suger och saknar känsla och inlevelse.

Inget får gå för hastigt, kräva för snabba reaktioner eller precisa rörelser från spelaren. Inget får vara för komplex och alla menyer, inventories och liknannde blir oftast förjävligt dåliga och otympliga.

Det är skrattretande hur dålig styrningen och navigeringen oftast är idag jämnfört med tex quake 1.

Det är tragiskt hur usla menyerna, ui och inventorysystemen är idag jämnfört med Diablo eller Morrowind.

Istället för att utmaningen ligger i spelet. liggar utmaningen på att bemästara dåliga kontroller.

Istället för att snabbt och smidigt kunna kolla igenom sitt inventory. ska man spendera massor av extra tid att navigera runt uselt designade ui.

Istället för att göra något bad ass move själv, trycker man nu på en knapp som gör allt åt dig.

Visst det finns en massa andra problem som också sabbar utvecklingen men usla kontroller är nog den värsta boven.

Ja det finns tyvärr alldeles för många exempel på det du skriver om :I Har inte sett några uppgifter men säljer spel bättre till konsol eller? Annars vore de korkad att anpassa efter konsol.

Medlem
Skrivet av Margy:
Skrivet av Sapiens:

Inget emot valmöjligheter men anledningen jag avskyr kontrollers är att allt måste anpassas för dem, vilket gör att nästan alla spel idag suger och saknar känsla och inlevelse.

Inget får gå för hastigt, kräva för snabba reaktioner eller precisa rörelser från spelaren. Inget får vara för komplex och alla menyer, inventories och liknannde blir oftast förjävligt dåliga och otympliga.

Du måste väl ändå inse att mängder av spelgenrer fungerar betydligt bättre med en handkontroll än med mus/tangentbord?

Handkontroll fungerar bättre i FPS än vad mus/tangentbord gör i många andra genrer.

Det verkar oftast vara folk som endast spelar FPS som har fått för sig att mud/tangentbord är överlägset allt annat. Jag föredrar själv att spela FPS med mus och tangentbord men det finns bra spel i andra genrer också.

FPS/TPS/RPG, i stort sett alla realtidsspel där man springer omkring och navigerar med en gubbe i 3d miljö kan man göra mycker mer med än vad man normal ser idag.

Gamepads har sina styrkor också men många av dagens spel är verkligen inte lämpade till dem. Det är en dålig kompremiss som aldrig rättats till.

Mus/tangentbord är knappast perfekt heller men tyvärr är det fortfarande det bästa vi har idag för många av dagens spel.

Medlem
Skrivet av Voorhees:
Skrivet av Sapiens:
Skrivet av Voorhees:

Siffrorna för pc stiger nog på fredag. Sen angående den här tangentbord+mus vs kontroll har jag lirat både pc och konsol sen jag var typ 4-5 år. Lirar med kontroll dagligen, ändå tycker jag tangentbord och mus är överlägset. Har inte heller några problem att förstå varför vi alla föredrar olika, är jag nån typ av övermänniska när det kommer till att förstå andras perspektiv? Enligt FZ kommentarsfält så verkar det som om man bara kan förstå ena sidan.

Inget emot valmöjligheter men anledningen jag avskyr kontrollers är att allt måste anpassas för dem, vilket gör att nästan alla spel idag suger och saknar känsla och inlevelse.

Inget får gå för hastigt, kräva för snabba reaktioner eller precisa rörelser från spelaren. Inget får vara för komplex och alla menyer, inventories och liknannde blir oftast förjävligt dåliga och otympliga.

Det är skrattretande hur dålig styrningen och navigeringen oftast är idag jämnfört med tex quake 1.

Det är tragiskt hur usla menyerna, ui och inventorysystemen är idag jämnfört med Diablo eller Morrowind.

Istället för att utmaningen ligger i spelet. liggar utmaningen på att bemästara dåliga kontroller.

Istället för att snabbt och smidigt kunna kolla igenom sitt inventory. ska man spendera massor av extra tid att navigera runt uselt designade ui.

Istället för att göra något bad ass move själv, trycker man nu på en knapp som gör allt åt dig.

Visst det finns en massa andra problem som också sabbar utvecklingen men usla kontroller är nog den värsta boven.

Ja det finns tyvärr alldeles för många exempel på det du skriver om :I Har inte sett några uppgifter men säljer spel bättre till konsol eller? Annars vore de korkad att anpassa efter konsol.

Tja det är väl ett moment 22 läge. Nästan inga storbudget spel idag görs primärt eller enbart för PC. Shit. typ nästan ingan storspel idag görs primärt till någon platform längre.

Ganska svårt då att veta om riktigt bra PC-exklusiva storbudget spel skulle sälja när inga görs.

Om någon utgivare mot förmodan har varit redo att lägga ut stor summa pengar på ett PC spel, har det de senaste åren nästa bara varit i något girigt försök att göra en WoW-klon, fee2pay eller liknande skit.

Typ nästan ingen storutvecklare gör renodlade exklusiva betala en gång spel längre. Få verkar också inse värdet med att bygga upp förtroende och respekt, som tex ID Software, Rare, Valve, Westwood, Blizzard med flera gjorde på 90-talat.

Närmast man kommer vad man är ute efter idag är väl crowdfundade lir som Star Citizen.

Visa sig visst att personer i 30-40års åldern som lirade PC spel på 90-talet har nu en massa pengar att lägga ut om någon bara ger dem en jävla anledning. Herp derp vem kunde ana det...

Medlem

Jag har allt från playseats till rattar och plastinstrument till sköna gamingfotöljer, 5.1 ljud och 65" 4k tv....sitt ni där med erat lysande chassi och mekaniska tangentbord, kisandes på en 24" om ni vill.
Men sluta gnäll på oss som vill spendera pengar på konsol och allt vad det innebär.


signatur

"High life on low budget"

KoP
Medlem
Skrivet av littleboss:
Skrivet av KoP:
Skrivet av littleboss:
Skrivet av KoP:
Skrivet av Nomman:

Imponerande att det finns så många som står ut att spela FPS på konsol.

Skillz.

Det är lika lätt som att knyta skorna när man väl lärt sig.

Men varför vill man lära sig att knyta skor med boxhandskar?

För att man kan bli så pass fingerfärdig och koordinerad att det går som en dans. Tangentbord + mus är ju plättlätt, det klarar vem som helst av.

Så ett alternativ till att köpa en bil är att man med tid och tålamod kan övertala sig själv att en cykel uppnår samma resultat?

Beror på vilken genre av spel man ämnar spela. Båda har sina svagheter respektive styrkor. Finns spel jag hellre spelar med mus+tangent och det finns spel jag hellre spelar med handkontroller. Jag utesluter inte den ena eller den andre som underlägsen.

Medlem
Skrivet av bent toe:

Jag har allt från playseats till rattar och plastinstrument till sköna gamingfotöljer, 5.1 ljud och 65" 4k tv....sitt ni där med erat lysande chassi och mekaniska tangentbord, kisandes på en 24" om ni vill.
Men sluta gnäll på oss som vill spendera pengar på konsol och allt vad det innebär.

Lycka till att utnyttja din 4K tv på din fjantiga lilla konsol!

Medlem
Skrivet av bent toe:

Jag har allt från playseats till rattar och plastinstrument till sköna gamingfotöljer, 5.1 ljud och 65" 4k tv....sitt ni där med erat lysande chassi och mekaniska tangentbord, kisandes på en 24" om ni vill.
Men sluta gnäll på oss som vill spendera pengar på konsol och allt vad det innebär.

Spendera pengar på något som flyter som en powerpoint presentation på medelhöga inställningar är väl upp till var och än om man accepterar.

Va ska du med 4k upplösning till när grafikinställningarna är så pass lågt satta? Hög upplösning i all ära men om texturerna och skuggorna ser ut som skräp på låg-medel inställningar i 30 fps så bör man fundera tycker jag.

Men jag förstår vad du vill, du vill försvara en gammal konsol som var omodern redan innan den släpptes. Alla prioriterar olika

#pcmasterrace

Medlem
Skrivet av Margy:
Skrivet av Sapiens:

Inget emot valmöjligheter men anledningen jag avskyr kontrollers är att allt måste anpassas för dem, vilket gör att nästan alla spel idag suger och saknar känsla och inlevelse.

Inget får gå för hastigt, kräva för snabba reaktioner eller precisa rörelser från spelaren. Inget får vara för komplex och alla menyer, inventories och liknannde blir oftast förjävligt dåliga och otympliga.

Du måste väl ändå inse att mängder av spelgenrer fungerar betydligt bättre med en handkontroll än med mus/tangentbord?

Handkontroll fungerar bättre i FPS än vad mus/tangentbord gör i många andra genrer.

Det verkar oftast vara folk som endast spelar FPS som har fått för sig att mud/tangentbord är överlägset allt annat. Jag föredrar själv att spela FPS med mus och tangentbord men det finns bra spel i andra genrer också.

Hur spelar du RTS med handkontroll? Och varför är inte konsol med och tampas i någon e-sport av rang? Måste bero på den dåliga precisionen man får med handkontroll. För övrigt har jag knappt rört min PC på senaste tiden. Jag har nästan uteslutande spelat PS4. Men då är det spel som faktiskt gör sig bättre på konsol, NHL 17 och FIFA 17.


signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @ 3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS WIFI D4 Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2 - Light Tint PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro 1TB SSD2: Samsung 980 Pro 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon AG271QG 165Hz IPS G-Sync Cooled by Noctua

Medlem
Skrivet av bent toe:

Jag har allt från playseats till rattar och plastinstrument till sköna gamingfotöljer, 5.1 ljud och 65" 4k tv....sitt ni där med erat lysande chassi och mekaniska tangentbord, kisandes på en 24" om ni vill.
Men sluta gnäll på oss som vill spendera pengar på konsol och allt vad det innebär.

Troll
Detta kan inte vara seriöst


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Jag spelar ju uteslutande på ps4 numera, enda som rullar på pcn är wow.

Handkontroll är jobbigt, och var för mig en stor inlärningskurva.
Har spelat fps på dator sedan wolfenstein 3D, så har hängt med en stund.

Men det är just enkelheten i att ps4:an funkar, samt tv+hembio+soffa som gör att jag föredrar den.

Visst pcn går att hooka upp till samma, men med krångel då dom rummen ör i olika ändar av lägenheten.
Samt stt halvligga i soffan med mus och tgb mot andra PC-spelare är nog sämre än att spela mot andra på konsol.

Så som numera inbiten casualgamer på konsol så förstår jag kritiken som ges mot konsol jämfört med PC, men jag tycker ändå kompromissen är värd det....

Spelar man sällan så orkar man inte lägga tid på driverupdates, fippla med settings etc....
Sure, det kanske inte tar timmar, men jag uppskattar ändå hur streamlinead konsolupplevelsen är.

Medlem
Skrivet av KoP:
Skrivet av littleboss:
Skrivet av KoP:
Skrivet av littleboss:
Skrivet av KoP:
Skrivet av Nomman:

Imponerande att det finns så många som står ut att spela FPS på konsol.

Skillz.

Det är lika lätt som att knyta skorna när man väl lärt sig.

Men varför vill man lära sig att knyta skor med boxhandskar?

För att man kan bli så pass fingerfärdig och koordinerad att det går som en dans. Tangentbord + mus är ju plättlätt, det klarar vem som helst av.

Så ett alternativ till att köpa en bil är att man med tid och tålamod kan övertala sig själv att en cykel uppnår samma resultat?

Beror på vilken genre av spel man ämnar spela. Båda har sina svagheter respektive styrkor. Finns spel jag hellre spelar med mus+tangent och det finns spel jag hellre spelar med handkontroller. Jag utesluter inte den ena eller den andre som underlägsen.

Håller med om att genre spelar stor roll. Spelar exempelvis Dark Souls 3, Witcher 3, Rise of, Batman m.m med DS4, tangentbord och mus funkar inte alls för mig där.

Däremot när det kommer till fps, som jag utgår från att vi talar om, så suger handkontroll så pass mycket att jag drar slutsatsen att folk begår självbedrägeri när det säger att det funkar bra konsol.

Jag menar, jag kan tillaga en oxfilé med tidningspapper och en tändare, men inte skulle jag varken jämföra eller likställa det med en oxfilé som är tillagad på en riktig grill. Om du förstår hur jag menar.

Medlem
Skrivet av Red_warning:
Skrivet av PcKaffe:

Jag är mest förvånad över att så många spelar spelet över huvud taget, det ser ju bara ut som en tråkig reskin. Kan de inte gå tillbaka mot Battlefield 2 stuket istället? Det var mycket roligare rent mekaniskt talat.

Jodu, reskinnade Mark 1 tanks och triplan som det annars vimlar om i BF4!

Bara för att spelet använder samma spelmotor som tidigare titlar så betyder det inte att det är ett reskin

Nä men nu använder ju flygplanen samma mekanik som battlefront, enda skillnaden där är att de ser annorlunda ut. På marken skiljer det sig lite mer när vapnen faktiskt kan träffa det man siktar på lite oftare och man har magasin. Utöver det så skiljer sig spelen väldigt väldigt lite åt, därav kallar jag det en reskin. Vad är liksom poängen att ha triplan om de inte beter sig som triplan?


signatur

// Bacon <3

123
Skriv svar