Hjälp - Datorn dör och jag har slut på idéer.

Hjälp - Datorn dör och jag har slut på idéer.

Hjälp - Datorn dör mystiskt!

Tjena grabbar, jag behöver hjälp.

Felet: Efter ett par timmars spelande (Lite vad som helst, WOT, Fallout 4, Battlefield 1, Minecraft 1 gång) så dör datorn. Ingen bluescreen, inga felmeddelande inget mer än "ziiouup..." (ibland startar den om, ibland bara dör den). När den dör första gången har jag spelat ett par timmar, sen dör den snabbare och snabbare. Än så länge bara vid spelande, inget annat som Lightroom, film eller annat liknande.

Jag har varit med i svängarna ett tag så jag tänkte okej nu tar vi det här långsamt och systematiskt:

Idé 1 - Temperaturer: Eftersom den dör snabbare och snabbare tänkte jag att temperaturerna var tänkbara. Körde alla temp-kontrollprogram ja äger (Realtemp - MSI Afterburner med mera) Temperaturerna var höga (Node 304 i litet utrymme i TV-bänken, men inte dödshöga), för att vara säker plockade jag upp datorn, öppnade den, temperaturerna ligger långt under farliga värden (CPU 60, GPU 70) men den dör ändå på exakt samma sätt.

Idé 2 - Överklockningen som gett med sig. Både min trotjänare i2500k @ 4.8 GHz (4-5 år gammal) och mitt 780 (hyggligt nytt) har varit väl klockade. Så jag klockade ner båda ordentligt (GPU helt och CPU nästan helt), den dör fortfarande.

Idé 3 - PSU, här ligger väll huvudsakligen mina tankar just nu. Men inga direkta idéer hur ja ska kontrollera det utan att skaffa ett nytt. Detta händer igen för ett tag sedan, exakt samma sak: Jag beställde ett nytt nätagg, fick hem det. Tänkte: "Äsch ja testar en gånga till innan ja bytar"... och så fungerar datorn såklart utmärkt i 2 månader, och ja fick skicka tillbaka mitt nya nätagg men nu står ja här igen. Är det dags igen?

Tankarna MOT PSU är ju dock, att klocka ner CPU och GPU gjorde ingen skillnad vilket borde göra att kalaset drar ganska mycket mindre. Sen förstår jag inte varför allt dör snabbare och snabbare när de väl börjar dö?

Idé 4 - Minnen. Erfarenheten säger att om något mysko sker med din dator: Kontrollera dina minnen. Problemet är att kontrollera minnena är enklare sagt än gjort med min setup så jag undviker de gärna och tycker det hela känns LITE för strukturerat för minnesfel? Men jag är inte säker. Windows minnescheck visar inget.

Idé 5 - Hårddisk. Flyttat spel mellan hårddiskar, ingen skillnad.

Dator:

CPU: Sandy i5 2500K @ (hösten 2011) med H50i - sluten vattenkylare
GPU: MSI 780 (hösten 2015)
PSU: Fractal Design Newton R2 650W (hösten 2011)
MINNEN: Corsair XMS3 minne - 8 GB (hösten 2011)
Moderkort: Asus P8Z77-I Deluxe Intel Z77 (vinter 2012)

Mycket tacksam för alla typer av idéer och tankar på vad som kan vara fel, eller vad jag kan göra för att testa något nytt.

Vänligen

Samuel Svensson

Medlem

Låter otroligt likt problemet jag hade för väldigt många år sedan. Minns inte vilket år, men det var innan 80+ certifiering hade börjat sättas på PSU'er.

Min dator fungerade i windows men så fort jag började spela något så dog den, dock han den bara göra det två gånger innan min PSU helt dog. Sista gången så stängde datorn av sig helt, fick trycka på Power knappen men när jag gjorde det så drog den ner huvudsäkringen till lägenheten. Fick kontakta bostadsvärden som gick ner i det låsta rummet i källaren för att få tillbaka strömmen.
Efter ha köpt ny PSU så var allt normalt igen.
Så jag gissar på att det är din PSU som håller på att dö, den är ju rätt så gammal, även om vissa tillverkare har lång garanti.

Om det var minnet så skulle du få BSOD när WIN försöker använda det trasiga minnet, eller så skulle datorn inte ens ladda in Windows. Hårddisken blir lite likadant för den skulle få problem att läsa filer på disken och det brukar vara väldigt tydligt, seg på att försöka öppna tills den gör timeout eller helt enkelt säger att filen inte finns eller något annat mysko.
Överklockning borde visat sig tidigare om den var instabil men det är ju ingen hemlighet att överklockning drar ner livslängden på hårdvaran. Svåra är ju bara att säga med hur mycket.

Antar det "lättaste" är att försöka få tag i ett nytt nätagg igen, ibland blir det ekonomiska smällar man får ta om man inte har kompisar som är villiga att låna ut deras PSU'er eller har egna liggandes i reserver etc etc. En ny PSU till den där hårdvaran behöver i alla fall inte bli så dyr.
Min skärm dog för ca 10 dagar sedan och var tvungen att köpa en ny. Var riktigt dålig timing då jag inte ville lägga typ 2k på en sunkig TN skärm, men jag hade heller inte råd till att lägga 10-15K på en bra IPS skärm. Fick kompromissa lite och tog en Asus AHVA skärm för 6k.
Inevitably shit happens... =I

Det är i alla fall mina synpunkter på situationen.
Lycka till!

Testpilot

Hade ett fel i den klassen på min gamla burk.

Det kraschade ibland , gick segt ibland och spel kunde låsa burken.
Efter intensiv felsökning så visade det sig att moderkortet hade börjat ge upp , haft den konstant överklockad i många år och nu hade en voltregulator på moderkortet gett upp.

Iallafall , oavsett om det är detta fel så skulle jag börja med att köpa ett nytt nätagg och hålla tummarna att det är nätagget.
Även om det visar sig att det inte är fel på gamla har du alltid nytta av ett nätagg. Endera då man bygger nytt eller om det gamla kraschar har man ett i reserv.

Medlem

Nätaggregatet. Köp ett gediget PSU av god kvalitet. T.ex. Supernova G2 från EVGA eller RM-serien från Corsair.

Medlem
Skrivet av Dreijer:

Nätaggregatet. Köp ett gediget PSU av god kvalitet. T.ex. Supernova G2 från EVGA eller RM-serien från Corsair.

Håller med i båda fall.

Jag hade ett "Fractal Design Newton R2, 800W, 80+" från 2012 som betedde sig likadant med slumpmässiga omstarter, det hände dock i princip bara när jag spelade och grafikkortet fick jobba lite.

Vågade inte chansa på ett nätagg från Fractal Design igen så har sedan dess har kört ett "EVGA SuperNOVA G2 850W" som har fungerat felfritt i ungefär två år än så länge.

Medlem

Det moderkortet är känt för att ha ett sjukt känsligt spänningsskydd. När PSU'n får nått år på nacken så kan det bli små variationer i spänningsstyrka vilket får moderkortet att spåra. Jag lider av precis samma problematik i min burk.

Stäng av det i BOIS så borde problematiken försvinna.

http://www.overclock.net/t/1286457/anyone-encountered-this-be...

Tack så hemskt mycket för alla bra kommentarer! Kul med ett omtänksamt forum.

Jag ska utan tvekan städa PSU-n ordentligt, läsa på om spänningsskyddet och om det fortsätter titta på ett nytt nätagg igen. Köpte ett SuperNOVA GS förra gången ja tänkte byta och det får kanske bli ett sånt igen då (litet nätagg vilket krävs i burken).

Vänligen

Samuel

Medlem

Håller med resten av kören, låter verkligen som det är nätaggregatet som börjar bli dåligt.

1
Skriv svar