Vi teknikanalyserar Nintendo Switch

Robot
Vi teknikanalyserar Nintendo Switch

Nintendo Switch innehåller teknik från Nvidia, men hur snabb kan konsolen tänkas vara? FZ spekulerar.

#nintendo, #nvidia, #doom-3-bfg-edition


Medlem
Vi teknikanalyserar Nintendo Switch

Coolt om Nintendo någon gång släpper en riktigt kraftfull konsoll (mer som MS o Sony) men med deras spel, Mario, Zelda etc.
Samtidigt är det kul att något företag gör lite nya saker. Men för mig passar inte spelande on the go. Jag vill spela hemma framför TVn eller projjen.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem
Skrivet av Pretorian24:

Men för mig passar inte spelande on the go. Jag vill spela hemma framför TVn eller projjen.

Vilket är fullt möjligt med Switch Att den är bärbar kan även vara bekvämt i hemmet, något som jag tror många kommer uppskatta mer än vad de tror.

Medlem
Skrivet av Pretorian24:

Coolt om Nintendo någon gång släpper en riktigt kraftfull konsoll (mer som MS o Sony) men med deras spel, Mario, Zelda etc.
Samtidigt är det kul att något företag gör lite nya saker. Men för mig passar inte spelande on the go. Jag vill spela hemma framför TVn eller projjen.

Jag frågar mig varför? Hellre Mario med 60fps, vackert och flyt än Mario som är apsnyggt och 30fps.. Nintendo är bra på att göra vackra spel som inte behöver ligga längst fram tekniskt, sen hur dom pressat en ett wiiU till att spela upp spel som zelda är ju galet..

Skrivet av Andreas Eklöv:

Kassetternas format antyder att kompatibilitet med Nintendos bärbara spelkonsol 3DS är en möjlighet..

I den här videon https://www.youtube.com/watch?v=h_nEXLbnqXM påstår IGN att man tydligt ser att kassetterna är smalare på bredden och tjockare än 3DS-kassetter så de skulle inte passa i Switchen.

Medlem

Nintendo har bekräftat att Switch inte kommer vara bakåtkompatibel.

http://www.nintendolife.com/news/2016/10/nintendo_confirms_sw...

Så det enda man kan hoppas på är att spel blir portade över till Switch.

Medlem
Skrivet av aholman:
Skrivet av Pretorian24:

Coolt om Nintendo någon gång släpper en riktigt kraftfull konsoll (mer som MS o Sony) men med deras spel, Mario, Zelda etc.
Samtidigt är det kul att något företag gör lite nya saker. Men för mig passar inte spelande on the go. Jag vill spela hemma framför TVn eller projjen.

Jag frågar mig varför? Hellre Mario med 60fps, vackert och flyt än Mario som är apsnyggt och 30fps.. Nintendo är bra på att göra vackra spel som inte behöver ligga längst fram tekniskt, sen hur dom pressat en ett wiiU till att spela upp spel som zelda är ju galet..

Jag håller, Zelda ser väldigt bra ut på Wii U. Imponerande faktiskt.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem

Kraften tror jag ligger mellan Wii U och ps4.
Nintendos egna spel till Wii U tror jag de portar till Switch. Tror Switch är för svag för renodlad emulering av Wii U-spel. Möjligtvis Wii-spel och självklart ännu tidigare konsoler.

Sedan är frågan om Nintendo kommer att fortsätta med Virtual console. De som köpt klassiska spel, behöver Switch-ägarna köpa om dessa spel på nytt?

Möjligt att dockan ger extra "kraft". Men då handlar det tror jag om att konsolen automatiskt ändrar styrka på apu. Vid batteri stryps kraften för att ge ökad batteritid.
Så tror inte att dockan i sig innehåller extra kraft. Det beror isåfall på strömkällan som avgör.

Medlem

Jag är övertygad om att Switch kommer erbjuda tillräcklig prestanda.

Däremot är jag lite osäker på om dess digitala mognad överlag kommer vara där den "behöver" vara. För Nintendo är inte i närheten av varken Sony eller Microsoft när det kommer till den digitala mognaden. Det är egentligen mitt största frågetecken, ska det erbjudas något "Nintendo Star" i kontrast till Playstation Plus och vad nu Microsofts lösning heter. Kommer det finnas möjlighet att skjuta upp sina sparfiler i molnet, hålla kolla på titlar(även om ett konsolbyte sker, ska det inte behöva krånglas med Nintendo i luren för att få dessa överförda till en annan). Sen kanske bättre vän-system, kommunikation och så vidare.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿
Skrivet av aholman:

Jag frågar mig varför? Hellre Mario med 60fps, vackert och flyt än Mario som är apsnyggt och 30fps.. Nintendo är bra på att göra vackra spel som inte behöver ligga längst fram tekniskt, sen hur dom pressat en ett wiiU till att spela upp spel som zelda är ju galet..

Verkligen, det har Nintendo bevisat med både Wii och Wii U. Med spel som Metroid Prime 3 och Super Mario Galaxy-spelen lyckades de producera riktigt snygga spel trots att spelmotorerna var ganska enkla och Wii-hårdvaran var många resor svagare än Xbox 360/PS3. Mario Kart 8, Super Mario 3D World och Paper Mario Color Splash är alla riktigt snygga trots klenare hårdvara och enkla spelmotorer. Hoppas verkligen att Nintendo håller sig kvar vid sitt fokus på 60 fps, det gör stor skillnad för spelupplevelsen.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿
Skrivet av Gascogne:

Nintendo har bekräftat att Switch inte kommer vara bakåtkompatibel.

http://www.nintendolife.com/news/2016/10/nintendo_confirms_sw...

Så det enda man kan hoppas på är att spel blir portade över till Switch.

Tack för informationen! Det hade jag inte sett, har uppdaterat artikeln nu.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿
Skrivet av mh76:

Kraften tror jag ligger mellan Wii U och ps4.
Nintendos egna spel till Wii U tror jag de portar till Switch. Tror Switch är för svag för renodlad emulering av Wii U-spel. Möjligtvis Wii-spel och självklart ännu tidigare konsoler.

Sedan är frågan om Nintendo kommer att fortsätta med Virtual console. De som köpt klassiska spel, behöver Switch-ägarna köpa om dessa spel på nytt?

Möjligt att dockan ger extra "kraft". Men då handlar det tror jag om att konsolen automatiskt ändrar styrka på apu. Vid batteri stryps kraften för att ge ökad batteritid.
Så tror inte att dockan i sig innehåller extra kraft. Det beror isåfall på strömkällan som avgör.

Ja precis som vi skriver i artikeln är det eventuellt möjligt att basstationen har någon form av aktiv kylning som skulle kunna låsa upp fler hårdvaruresurser i själva konsolen när den dockas. Någon extra beräkningskraft i själva basstationen är osannolikt och skulle vara svårt att få till bra.

Ja det är frågan. Nintendo fegar inte för att låta kunderna köpa samma spel många gånger om på olika plattformar med Virtual Console. Eftersom Switch inte kan läsa Wii U-skivor kan Nintendo välja att antingen låta kunderna registrera sina spel i e-Shop på sin Wii U och sedan kunna ladda ner dessa på Switch, eller erbjuda folk att köpa Wii U-spel rabatterat vid lanseringen (i stil med hur de gjort med Wii-spel på Wii U). Återstår att se, allt hänger på om Tegra-kretsen blir kraftfull nog för att emulera Wii U.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem

https://blogs.nvidia.com/blog/2016/10/20/nintendo-switch/

Det står ju att det är en custom Tegra, vad det innebär vet vi inte. Även om utvecklar-kitsen har en 1x, tror jag snarare att Switch får en med prestanda som x2 eller kanske rentav bättre.

Medlem

Jag hoppas verkligen de ser till att det blir stöd för Geforce Now!

Medlem

"Eftersom Switch även saknar optisk skivläsare skulle Wii U-spel dessutom behöva göras tillgängliga för nedladdning i Virtual Console-butiken."
https://puu.sh/rREXV/ab21722993.png

Medlem

Prestandamässigt så tror jag att Switch kommer ligga runt 1.5-2 TFLOPs i dockat läge och mellan 250-500 GFLOPs i portabelt läge. Med andra ord PS4 som stationär och Wii U som portabel.

Känns också som att målsättningen är 1080p60 i dockat läge, och att det skalas ner till 720p30 i portabelt läge. Något jag undrar över är, kommer utvecklare att tvingas stöda portabelt läge, eller kommer det vara valfritt precis som att det är valfritt att stöda Off-TV Play på Wii U?

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿
Skrivet av Pooslice:

https://blogs.nvidia.com/blog/2016/10/20/nintendo-switch/

Det står ju att det är en custom Tegra, vad det innebär vet vi inte. Även om utvecklar-kitsen har en 1x, tror jag snarare att Switch får en med prestanda som x2 eller kanske rentav bättre.

Jag tror nog att det är ganska sannolikt att Switch är utrustad med en anpassad variant av X1 som lyfter in teknik från X2. Skulle bli väldigt förvånad om grafikkretsen inte är baserad på Pascal, istället för Maxwell som i X1. Det skulle vara trevligt om Nvidias egna processorkärnor Denver är från X2 istället för X1, men det är oklart. Om de är betydligt mer energieffektiva än Denver-kärnorna från X1 lär de säkert användas.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿
Skrivet av Qn1f3:

Jag hoppas verkligen de ser till att det blir stöd för Geforce Now!

Nvidia skulle säkert vara väldigt pepp på det, men jag tror inte att Nintendo lägger till stöd för ett externt företags tjänst Men det hade definitivt passat hybridkonsol-konceptet väldigt bra.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿
Skrivet av toxi:

"Eftersom Switch även saknar optisk skivläsare skulle Wii U-spel dessutom behöva göras tillgängliga för nedladdning i Virtual Console-butiken."
https://puu.sh/rREXV/ab21722993.png

Basstationen är utrustad med något som ser ut att vara USB-portar, så stöd för optisk skivläsare som externt tillbehör är definitivt möjligt, men det känns dessvärre osannolikt att Nintendo skulle satsa på en sådan lösning.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem
Skrivet av Loevet:
Skrivet av mh76:

Kraften tror jag ligger mellan Wii U och ps4.
Nintendos egna spel till Wii U tror jag de portar till Switch. Tror Switch är för svag för renodlad emulering av Wii U-spel. Möjligtvis Wii-spel och självklart ännu tidigare konsoler.

Sedan är frågan om Nintendo kommer att fortsätta med Virtual console. De som köpt klassiska spel, behöver Switch-ägarna köpa om dessa spel på nytt?

Möjligt att dockan ger extra "kraft". Men då handlar det tror jag om att konsolen automatiskt ändrar styrka på apu. Vid batteri stryps kraften för att ge ökad batteritid.
Så tror inte att dockan i sig innehåller extra kraft. Det beror isåfall på strömkällan som avgör.

Ja precis som vi skriver i artikeln är det eventuellt möjligt att basstationen har någon form av aktiv kylning som skulle kunna låsa upp fler hårdvaruresurser i själva konsolen när den dockas. Någon extra beräkningskraft i själva basstationen är osannolikt och skulle vara svårt att få till bra.
.

Varför skulle det vara svårt? Det är precis så Microsoft Surface book fungerar, den har ett Nvidia kort i tangentbordsdelen som du får access till när du dockar in tableten.

Medlem
Skrivet av Loevet:
Skrivet av Qn1f3:

Jag hoppas verkligen de ser till att det blir stöd för Geforce Now!

Nvidia skulle säkert vara väldigt pepp på det, men jag tror inte att Nintendo lägger till stöd för ett externt företags tjänst Men det hade definitivt passat hybridkonsol-konceptet väldigt bra.

Jo, det är klart. Tror dock det är en Win-Win-Win-situation, frågan är vem som vinner mest på det. Nintendo kommer åt ytterligare en målgrupp, men riskerar att eliminera sig själv sett till köpkraft då behovet av att köpa spel för plattformen minskar. Nvidia får eventuellt fler grafikkretssar sålda då det är en proprietär funktion hos dess kort. Konsumenternas förtjänst är uppenbar!

Jag hade med fördel kunnat köra enbart Switch och PC framöver i ett sådant scenario, vilket jag eventuellt kommer göra ändå. Det är Naughty Dogs alster och Rocket League som blir det svåra att göra sig av med. Nu finns Rocket League på PC och snart får DS4:an native stöd i Steam(om det inte redan har skett, så det är en ickefråga). Det bästa vore om Psyonix släpper det på Switchen naturligtvis.

Medlem

signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Lär ju vara svagare än WiiU, hoppas verkligen att den floppar.

Jag flyger mest simulatorer, så det är PC som gäller för mig.

Medlem

Mario och Zelda om och om igen.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem

Detta är sista hårdvarufloppen för Nintendo sen tar någon vettig människa över och Nintendo fokuserar på det dom gör bäst - mjukvara. Det går inte att komma dragandes med 3ds etc ... handhållna är snart helt ersatta av mobiler och ska verkligen Nintendo in och kämpa mot Sony, Microsoft och PC?

Medlem

"Med detta i åtanke, och att Microsoft kan emulera den PowerPC-baserade hårdvaran i Xbox 360 på den X86-baserade hårdvaran från AMD i Xbox One"

Nja, det är kanske det dom vill att man ska tro, men faktum är att CPU:n i Xbox One inte är närheten av de 8-9 gånger högre prestanda som man säger att ett system ska ha över systemet du emulerar för en likvärdig upplevelse. Klockfrekvensen är tillåmed betydligt lägre. Det är inte emulering, utan Static Binary Translation som använts för att uppnå bakåtkompatibiliten (en komplicerad teknik som mer kan liknas vid portning fast utan tillgång till källkoden).

Medlem
Skrivet av neocon:
Skrivet av Bojkott:

Prestandamässigt så tror jag att Switch kommer ligga runt 1.5-2 TFLOPs i dockat läge och mellan 250-500 GFLOPs i portabelt läge. Med andra ord PS4 som stationär och Wii U som portabel.

Dockningsstationen ska tydligen inte innehålla någon hårdvara som ökar prestandan. Det är möjligt att det kan vara en liten prestandaökning eftersom man kan bränna mer el i dockat läge när man inte har batterier att tänka på.

http://www.overclock3d.net/news/systems/the_nintendo_switch_d...

Om det är Tegra Parker som det ryktas om så innebär det ~1.5 TFLOPs i en bärbar enhet. Inte illa!

Blir ju ingen vidare bra batteritid i bärbart läge i så fall om den ska köra på i full kräm både stationärt och bärbart.

Medlem
Skrivet av Cyras:
Skrivet av Pretorian24:

Men för mig passar inte spelande on the go. Jag vill spela hemma framför TVn eller projjen.

Vilket är fullt möjligt med Switch Att den är bärbar kan även vara bekvämt i hemmet, något som jag tror många kommer uppskatta mer än vad de tror.

Jag älskar portabelt. VITA äger, synd att det inte kommer så mycket AAA.

Medlem
Skrivet av fzusr:

"Med detta i åtanke, och att Microsoft kan emulera den PowerPC-baserade hårdvaran i Xbox 360 på den X86-baserade hårdvaran från AMD i Xbox One"

Nja, det är kanske det dom vill att man ska tro, men faktum är att CPU:n i Xbox One inte är närheten av de 8-9 gånger högre prestanda som man säger att ett system ska ha över systemet du emulerar för en likvärdig upplevelse. Klockfrekvensen är tillåmed betydligt lägre. Det är inte emulering, utan Static Binary Translation som använts för att uppnå bakåtkompatibiliten (en komplicerad teknik som mer kan liknas vid portning fast utan tillgång till källkoden).

Däremot kan du köra Dolphin för att emulera Gamecube och Wii på Androidenheter, t.ex. Nvidia shield K1 och Shield TV. Många spel är helt spelbara. Så det är knappast otänkbart att Nintendo som har tillgång till källkod och all dokumentation av hårdvaran kan släppa t.ex. Mario Galaxy och liknande till Switch.

12
Skriv svar