PS4 Pro får 1 GB extra primärminne

Robot
PS4 Pro får 1 GB extra primärminne

Långsammare extraminne ska frigöra mer spelminne.

#microsoft, #sony


Medlem
PS4 Pro får 1 GB extra primärminne

"En intressant detalj är att delar av grafikkretsen stängs ner och processorkärnorna klockas ner när vanliga Playstation 4-titlar spelas, detta för att upplevelsen ska vara identisk på båda konsolerna."

Seriöst? En av anledningarna till att skaffa PS4 Pro är ju att kunna spela äldre spel med mer stabil framerate. Menar dom att detta inte kommer att vara fallet?

Medlem
Skrivet av MrMadMan:

"En intressant detalj är att delar av grafikkretsen stängs ner och processorkärnorna klockas ner när vanliga Playstation 4-titlar spelas, detta för att upplevelsen ska vara identisk på båda konsolerna."

Seriöst? En av anledningarna till att skaffa PS4 Pro är ju att kunna spela äldre spel med mer stabil framerate. Menar dom att detta inte kommer att vara fallet?

Haha, konsolerna begränsar sig själva.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av MrMadMan:

"En intressant detalj är att delar av grafikkretsen stängs ner och processorkärnorna klockas ner när vanliga Playstation 4-titlar spelas, detta för att upplevelsen ska vara identisk på båda konsolerna."

Seriöst? En av anledningarna till att skaffa PS4 Pro är ju att kunna spela äldre spel med mer stabil framerate. Menar dom att detta inte kommer att vara fallet?

Detta är endast en möjlighet som utvecklarna kan ta del utav. Tex Call of Duty online, tror inte utvecklarna vill ge PS4 pro ägare fördel med tex längre drawdistance(ett påhittat exempel).

Här är en lista på titlar som bekräftat får bättre grafik/prestanda med Pro.

https://www.vg247.com/2016/10/12/ps4-pro-every-game-confirmed...

Medlem
Skrivet av NaxoS:
Skrivet av MrMadMan:

"En intressant detalj är att delar av grafikkretsen stängs ner och processorkärnorna klockas ner när vanliga Playstation 4-titlar spelas, detta för att upplevelsen ska vara identisk på båda konsolerna."

Seriöst? En av anledningarna till att skaffa PS4 Pro är ju att kunna spela äldre spel med mer stabil framerate. Menar dom att detta inte kommer att vara fallet?

Detta är endast en möjlighet som utvecklarna kan ta del utav. Tex Call of Duty online, tror inte utvecklarna vill ge PS4 pro ägare fördel med tex längre drawdistance(ett påhittat exempel).

Här är en lista på titlar som bekräftat får bättre grafik/prestanda med Pro.

https://www.vg247.com/2016/10/12/ps4-pro-every-game-confirmed...

Jag är medveten om att utvecklarna kan välja att rendera spelet annorlunda för PS4 Pro. Trodde dock inte att prestandan skulle hållas tillbaka för titlar som inte fått förbättringarna. De har ju FPS-lås för att förhindra att det sticker iväg bortom vad spelet är tänkt för.

Medlem

Ja vad ska man säga.
Allt man läser om ps4 och xb1 och deras misslyckande när man släpper uppdaterade versioner gör att man kommer bara längre och längre ifrån frpn att skaffa en.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av MrMadMan:

"En intressant detalj är att delar av grafikkretsen stängs ner och processorkärnorna klockas ner när vanliga Playstation 4-titlar spelas, detta för att upplevelsen ska vara identisk på båda konsolerna."

Seriöst? En av anledningarna till att skaffa PS4 Pro är ju att kunna spela äldre spel med mer stabil framerate. Menar dom att detta inte kommer att vara fallet?

Det är för att spel som ska spelas online inte kommer ge PS Pro ägarna en fördel mot icke ägare av Pro.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Hela PS4 Pro känns på alla sätt som en väldigt trist kompromiss.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

Precis som några påpekar så kommer PS4 Pro skala ner sig för spel som inte är anpassade för att utnyttja fördelarna i Pro-versionen. Om utvecklarna patchar in stöd kan spelet få stöd för bättre bildkvalitet och bildflyt, eller högre "nästan 4K-upplösning" med checkerboarding.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem

Ska försöka komma ihåg det här när jag väljer nästa konsol.


signatur

hur tjattar man

Avstängd

1000MB extra, woooooooow cooolt manne faaan.

Flakmonkey

"funktioner som ska låta utvecklarna välja mellan att få spelen att flyta bättre med förbättrad visuell kvalitet"

Kan inte vi få välja mellan det där också? Välj mellan att ha så snyggt det är möjligt med 30 eller 60 FPS. Då kan alla få själv ta ställning till vad man tycker är viktigt så slipper man de tröttsamma diskussionerna om det.

Medlem

Försöker tänka när jag i mitt liv setat med 1 gb ram minne på windows och känt, fan, det här funkar bra.
Minnet tar mig tillbaka till typ 2003.

Det är 13 år sen, varför inte ha mer minne ?
Är det brist på ddr3 minnen ?

Medlem

Sa inte Sony under presentationen att det kommer finnas ett "pro"-läge?


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

LOL, menyer och OS drar så mycket minne att dom behöver stoppa in en 1gb extra

Medlem
Skrivet av Loltron:

Försöker tänka när jag i mitt liv setat med 1 gb ram minne på windows och känt, fan, det här funkar bra.
Minnet tar mig tillbaka till typ 2003.

Det är 13 år sen, varför inte ha mer minne ?
Är det brist på ddr3 minnen ?

Antagligen brist på bandbredd på moderkortet skulle jag tro, sen är det nog en kostnadsfråga.

Konstigt att de inte kört på 8gb flashminne likt microsoft gjorde för xbox one för appar och sådant dock.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Ambassadör
Xbox

Haha, 4K...i menyer! Grattis, haha.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av MrMadMan:

"En intressant detalj är att delar av grafikkretsen stängs ner och processorkärnorna klockas ner när vanliga Playstation 4-titlar spelas, detta för att upplevelsen ska vara identisk på båda konsolerna."

Seriöst? En av anledningarna till att skaffa PS4 Pro är ju att kunna spela äldre spel med mer stabil framerate. Menar dom att detta inte kommer att vara fallet?

När man gör spel för konsol gör man i vissa fall inte nödvändigtvis koden lika abstrakt som för en PC-version då koden bara ska köras på en typ av maskin (eller så var det ju iallafall tänkt när PS4 var ny, jag tror inte någon utvecklare kände till PS4 Pro back in 2013). Man kan alltså välja att programmera vissa tidsspecifika saker så de låses mot framerate eller något annat värde som referens (istället för en realtidsklocka). När då framerate sticker iväg så påverkas även dessa tidsspecifika saker och börjar gå för fort, så även om spelet laggar mindre så sker saker för snabbt. Detta var ett stort problem på 80 och 90-talet och lösningen på den tiden var att datorerna fick en "Turbo-knapp" (som trots sitt namn klockade ner processorn, för att spelen/programmen inte skulle köras för snabbt).

Medlem
Skrivet av MrMadMan:

"En intressant detalj är att delar av grafikkretsen stängs ner och processorkärnorna klockas ner när vanliga Playstation 4-titlar spelas, detta för att upplevelsen ska vara identisk på båda konsolerna."

Seriöst? En av anledningarna till att skaffa PS4 Pro är ju att kunna spela äldre spel med mer stabil framerate. Menar dom att detta inte kommer att vara fallet?

Spel som inte varit tänkta att någonsin köras på annan hårdvara måste buggtestas igen för att man ska vara säkra på att de fungerar som de ska. Det är fritt fram för utvecklare att patcha gamla spel för Pro om de vill.

Till alla ovan som verkar förvirrade rekommenderar jag att läsa artikeln som FZ länkar till:

http://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2016-inside-...

Medlem

Jag tycker knappt det behövs, Uncharted är så jävla snyggt, när jag spelade igenom det stannade jag och tog screenshots typ en gång i kvarten, det är bannemig fotorealistiska miljöer bitvis. Och animationerna! Oj oj oj. Skulle väl vara 60 fps som lockar då. Men ögat kan ju ändå inte se mer än 24 fps.

Medlem
Skrivet av Loevet:

Precis som några påpekar så kommer PS4 Pro skala ner sig för spel som inte är anpassade för att utnyttja fördelarna i Pro-versionen. Om utvecklarna patchar in stöd kan spelet få stöd för bättre bildkvalitet och bildflyt, eller högre "nästan 4K-upplösning" med checkerboarding.

Vad jag förstått finns det två lägen?
Ett med lite bättre grafik och 30fps (upp till 4k upplösning för den som har en sådan tv.)
samma grafik som "vanliga" ps4 men 60fps och "bara" 1080p upplösning som max.

Vet dock inte om det stämmer alls.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Inaktiv
Skrivet av MrMadMan:

"En intressant detalj är att delar av grafikkretsen stängs ner och processorkärnorna klockas ner när vanliga Playstation 4-titlar spelas, detta för att upplevelsen ska vara identisk på båda konsolerna."

Seriöst? En av anledningarna till att skaffa PS4 Pro är ju att kunna spela äldre spel med mer stabil framerate. Menar dom att detta inte kommer att vara fallet?

Från första början så har de ju sagt att det inte kommer bli någon skillnad i spel. Du får ingenting extra av att köpa PS4 pro annat än att spelen skalas upp till 4K. Det är en helt onödig konsol för alla utom de som absolut vill köra uppskalad 4K på sin TV.

Medlem
Skrivet av Loltron:

Försöker tänka när jag i mitt liv setat med 1 gb ram minne på windows och känt, fan, det här funkar bra.
Minnet tar mig tillbaka till typ 2003.

Det är 13 år sen, varför inte ha mer minne ?
Är det brist på ddr3 minnen ?

Setat? Vad menar du?

Medlem
Skrivet av Laymachine:

Jag tycker knappt det behövs, Uncharted är så jävla snyggt, när jag spelade igenom det stannade jag och tog screenshots typ en gång i kvarten, det är bannemig fotorealistiska miljöer bitvis. Och animationerna! Oj oj oj. Skulle väl vara 60 fps som lockar då. Men ögat kan ju ändå inte se mer än 24 fps.

Precis behövs inte mer än 30 för optimala filmupplevelsen eftersom vi inte ser mer än 24fps


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Zer0cooL:
Skrivet av Loltron:

Försöker tänka när jag i mitt liv setat med 1 gb ram minne på windows och känt, fan, det här funkar bra.
Minnet tar mig tillbaka till typ 2003.

Det är 13 år sen, varför inte ha mer minne ?
Är det brist på ddr3 minnen ?

Setat? Vad menar du?

Det är slang för "suttit". Alltså att han hade suttit och använt en dator med 1GB RAM.

Medlem
Skrivet av anon_319742:

Från första början så har de ju sagt att det inte kommer bli någon skillnad i spel. Du får ingenting extra av att köpa PS4 pro annat än att spelen skalas upp till 4K. Det är en helt onödig konsol för alla utom de som absolut vill köra uppskalad 4K på sin TV.

Man får inget extra om man spelar spel som inte anpassats för PS4 Pro, men för nya spel (och de titlar som patchas för PS4 Pro) så kan det bli stor skillnad. Kika t.ex. på Paragon trailern nedan som visar skillnaderna mellan att köra med PS4 Pro och vanliga PS4.

https://www.unrealengine.com/blog/leveraging-playstation-4-pr...

Läser man artikeln så ser man att Unreal Engine 4.13 har fullt stöd för att ta till vara på kraften i PS4 Pro så nya titlar kommer säkerligen att ta till vara på det och se bättre ut eller åtminstone få bättre framerate.

/ LordDaimos

Medlem
Skrivet av fzusr:
Skrivet av Zer0cooL:
Skrivet av Loltron:

Försöker tänka när jag i mitt liv setat med 1 gb ram minne på windows och känt, fan, det här funkar bra.
Minnet tar mig tillbaka till typ 2003.

Det är 13 år sen, varför inte ha mer minne ?
Är det brist på ddr3 minnen ?

Setat? Vad menar du?

Det är slang för "suttit". Alltså att han hade suttit och använt en dator med 1GB RAM.

Öh, okej.

Medlem

Hela konsolen känns rätt så onödig. Varför inte bara peta in 32gb ram för appar och 32gb för spel och låta utvecklarna använda 64gb hur dom vill? Kan ju inte vara någon nyhet att alla vill ha mer minne. Tycker de borde tänkt på det när de designa moderkortet också. Extra allt! De som köper en "pro" version brukar ju inte bry sig särskilt mycket om priset ändå..

Medlem
Skrivet av Molotov:
Skrivet av Laymachine:

Jag tycker knappt det behövs, Uncharted är så jävla snyggt, när jag spelade igenom det stannade jag och tog screenshots typ en gång i kvarten, det är bannemig fotorealistiska miljöer bitvis. Och animationerna! Oj oj oj. Skulle väl vara 60 fps som lockar då. Men ögat kan ju ändå inte se mer än 24 fps.

Precis behövs inte mer än 30 för optimala filmupplevelsen eftersom vi inte ser mer än 24fps

Gillar att vara en provokatör! Eller, trololol, som kidsen säger.

1
Skriv svar