Bethesda förklarar sin strategi för spelrecensioner

Robot
Bethesda förklarar sin strategi för spelrecensioner

Nu är det officiellt att Bethesda inte vill ha recensioner publicerade innan släppet.


Medlem
Bethesda förklarar sin strategi för spelrecensioner

Stackare ...

MEG
Medlem

Jag förstår varför Bethesda gör så. De vill att folk ska förköpa och inte läsa några recensioner, drömmen för spelföretagen.


signatur

Death is only the beginning

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av TarX:

Stackare ...

Vad menar du?


signatur
Medlem

Detta är i grund och botten en form av censur. Hela tanken med recensioner av, mer eller mindre, kompetenta speljournalister är ju för att man som konsument skall få en hyfsat objektiv bild (Sett till ett snitt av flera recensioner om inte annat) av produkten.

Den stora frågan är ju varför folk förbokar alls. Det är mångt och mycket detta fenomen som drivit fram detta samt halvfärdiga produkter vid release.


signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Medlem

På vilket sätt är detta positivt FZ? Båda sidor av myntet tycker jag är negativt. Recension innan release är bäst och ingen exklusivitet på recensionen.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem

Ideelt sett, hvis spillutivilkere íkke kan gjøre seg ferdige med å lage et bestemt spill, så skal de ikke bare få kunne selge spillet som om det var en Beta version.

De som har tenkt på å gjøre "release" tida til Beta testing, bør i min mening straffes, og de som jobber med såkalte "spelrecensioner" bør videreformidle slike tegn på middelmådighet til potensielle spillere, sånn at spillbransjen ikke bare skal få spekulere om salgsinntekter fra halvferdige spill.

Medlem

Fattar inte varför folk har så j**la bråttom för? Spela roll när recensionen kommer ut. Kan man inte vänta en vecka eller två till när man säkert redan väntat ett år eller så på ett spel, så har man problem


signatur

"Allt blir bättre med Italo Disco"

Medlem
Skrivet av Waliant:

Den stora frågan är ju varför folk förbokar alls. Det är mångt och mycket detta fenomen som drivit fram detta samt halvfärdiga produkter vid release.

Som det ser ut idag så beror det på exklusiva utgåvor, tillägg i spelet samt prisskillnader när det gäller spelnycklar på nätet (dessa stiger generellt alltid i pris efter släpp om spelet är populärt)

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Pretorian24:

På vilket sätt är detta positivt FZ? Båda sidor av myntet tycker jag är negativt. Recension innan release är bäst och ingen exklusivitet på recensionen.

Att det är konsekvent. Idag hör det ju inte till ovanligheten att mindre kritiska medier får spel först.


signatur
Medlem

Eller... Så kan de göra fungerade spel som utvecklarna gjort klart och inte kastat ut med tidspress. Jag baserar många av mina köp på just recensioner, men antar att jag får hädanefter vänta en vecka efter släpp innan jag tar ett beslut... Ser inte alls hur detta skulle vara rättvist på något sätt alls.

Medlem
Skrivet av Pretorian24:

På vilket sätt är detta positivt FZ? Båda sidor av myntet tycker jag är negativt. Recension innan release är bäst och ingen exklusivitet på recensionen.

Jag tycker att man gott kan recensera spelet när det är släppt, då kan man ta med serverstabilitet etc, samt att recensenten recenserar samma version av spelet som spelaren spelar. Då slipper man förhandstittar som innehåller mestadels spekulationer, och sen en vanlig recension och sen en efterhandstitt. Det blir mindre jobb för recensenterna, så att de kan recensera fler spel. Är man själv osäker på köp så kan man faktiskt vänta med att köpa nån dag, men nuförtiden hetsas det så jäkla mycket med förhandsbokningar osv.

Medlem

Hur kan någon anse att detta är positivet? Gynnar enbart publishers och inte konsumenter.

Redaktör
Skrivet av Waliant:

Detta är i grund och botten en form av censur. Hela tanken med recensioner av, mer eller mindre, kompetenta speljournalister är ju för att man som konsument skall få en hyfsat objektiv bild (Sett till ett snitt av flera recensioner om inte annat) av produkten.

Den stora frågan är ju varför folk förbokar alls. Det är mångt och mycket detta fenomen som drivit fram detta samt halvfärdiga produkter vid release.

Det här har noll med censur att göra - Bethesda har ingen som helst makt över vad vi skriver.


signatur
Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Waliant:

Detta är i grund och botten en form av censur. Hela tanken med recensioner av, mer eller mindre, kompetenta speljournalister är ju för att man som konsument skall få en hyfsat objektiv bild (Sett till ett snitt av flera recensioner om inte annat) av produkten.

Den stora frågan är ju varför folk förbokar alls. Det är mångt och mycket detta fenomen som drivit fram detta samt halvfärdiga produkter vid release.

Det här har noll med censur att göra - Bethesda har ingen som helst makt över vad vi skriver.

Ni kan inte skriva om ett spel innan release när ni inte har spelet, så jo dom kan kontrollera vad ni ska skriva.

Redaktör
Skrivet av Vercadi:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Waliant:

Detta är i grund och botten en form av censur. Hela tanken med recensioner av, mer eller mindre, kompetenta speljournalister är ju för att man som konsument skall få en hyfsat objektiv bild (Sett till ett snitt av flera recensioner om inte annat) av produkten.

Den stora frågan är ju varför folk förbokar alls. Det är mångt och mycket detta fenomen som drivit fram detta samt halvfärdiga produkter vid release.

Det här har noll med censur att göra - Bethesda har ingen som helst makt över vad vi skriver.

Ni kan inte skriva om ett spel innan release när ni inte har spelet, så jo dom kan kontrollera vad ni ska skriva.

Nej. De kan styra NÄR vi som tidigast kan skriva om det färdiga spelet, inte VAD vi skriver. Tillverkar och säljer man något får man givetvis själv bestämma när någon ska få köpa eller testa prylen. Det har ingenting med censur att göra.


signatur
Medlem
Skrivet av Vercadi:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Waliant:

Detta är i grund och botten en form av censur. Hela tanken med recensioner av, mer eller mindre, kompetenta speljournalister är ju för att man som konsument skall få en hyfsat objektiv bild (Sett till ett snitt av flera recensioner om inte annat) av produkten.

Den stora frågan är ju varför folk förbokar alls. Det är mångt och mycket detta fenomen som drivit fram detta samt halvfärdiga produkter vid release.

Det här har noll med censur att göra - Bethesda har ingen som helst makt över vad vi skriver.

Ni kan inte skriva om ett spel innan release när ni inte har spelet, så jo dom kan kontrollera vad ni ska skriva.

Det är ingen ide att argumentera. Det är väll klart det inte är cencur, lägg av.

Medlem

Om det inte finns en demo ute, recensionsblockad och trailers i allmänhet "ser för bra ut för att vara sanna" borde det ringa varningsklockor stora som i Domkyrkan i Lund.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem
Skrivet av Vercadi:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Waliant:

Detta är i grund och botten en form av censur. Hela tanken med recensioner av, mer eller mindre, kompetenta speljournalister är ju för att man som konsument skall få en hyfsat objektiv bild (Sett till ett snitt av flera recensioner om inte annat) av produkten.

Den stora frågan är ju varför folk förbokar alls. Det är mångt och mycket detta fenomen som drivit fram detta samt halvfärdiga produkter vid release.

Det här har noll med censur att göra - Bethesda har ingen som helst makt över vad vi skriver.

Ni kan inte skriva om ett spel innan release när ni inte har spelet, så jo dom kan kontrollera vad ni ska skriva.

Nej, det är inte samma sak. Cencur är att antingen under produktion eller efteråt du medvetet förändrar eller tar bort innehåll. Även om FZ i detta fallet inte kan skriva förrän n-1 dagar innan spel släpps, finns det fortfarande ingen kontroll över VAD de kommer att skriva.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem

Hade hellre sett att de gick ut med att de tog bort möjligheten att förboka. Hoppas att något företag gör detta snart som ett statement.

Medlem

Det är sånt här som får mig att sakna tiden då varje kommande spel föregicks av en demo, så man kunde bilda sig en egen uppfattning . All respekt till er på FZ men vad jag gillar och inte gillar vet jag ju bäst själv om JAG får spela en bit av spelet och sen avgöra.. Tänk Quake, Doom eller Unreal Tournament ..utan demos hade de nog inte slagit så enormt


signatur

War, War never changes...

MEG
Medlem
Skrivet av azynkron:
Skrivet av Vercadi:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Waliant:

Detta är i grund och botten en form av censur. Hela tanken med recensioner av, mer eller mindre, kompetenta speljournalister är ju för att man som konsument skall få en hyfsat objektiv bild (Sett till ett snitt av flera recensioner om inte annat) av produkten.

Den stora frågan är ju varför folk förbokar alls. Det är mångt och mycket detta fenomen som drivit fram detta samt halvfärdiga produkter vid release.

Det här har noll med censur att göra - Bethesda har ingen som helst makt över vad vi skriver.

Ni kan inte skriva om ett spel innan release när ni inte har spelet, så jo dom kan kontrollera vad ni ska skriva.

Nej, det är inte samma sak. Cencur är att antingen under produktion eller efteråt du medvetet förändrar eller tar bort innehåll. Även om FZ i detta fallet inte kan skriva förrän n-1 dagar innan spel släpps, finns det fortfarande ingen kontroll över VAD de kommer att skriva.

Sant, det är ingen censur, men att det finns företag som försöker att påverka de som skriver recensioner och att de inte vill ha negativa sådana är självklart och de gör vad de kan för att inte konsumenterna ska läsa innan köpet. Det är bara att se de som gör recensioner på Youtube, flertal råkar titt som tätt ut för att deras avsnitt stängs ned på grund av att företag har anmält dem *host nintendo*host* Att företag ska kunna bestämma över vad skribenter skriver är deras våta dröm

Allt flyttas fram (eller det mesta) och vi kommer förr eller senare att acceptera det, jag minns en gång i tiden då en av argumenten för att köpa konsol var att man slapp uppdateringar och fixar, det var så enklare att göra spel till konsoler då man slapp ta hänsyn till en massa olika hårdvara...när "fixarna" även började komma till konsoler så blev det lite livat men idag så accepterar man detta.


signatur

Death is only the beginning

Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Vercadi:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Waliant:

Detta är i grund och botten en form av censur. Hela tanken med recensioner av, mer eller mindre, kompetenta speljournalister är ju för att man som konsument skall få en hyfsat objektiv bild (Sett till ett snitt av flera recensioner om inte annat) av produkten.

Den stora frågan är ju varför folk förbokar alls. Det är mångt och mycket detta fenomen som drivit fram detta samt halvfärdiga produkter vid release.

Det här har noll med censur att göra - Bethesda har ingen som helst makt över vad vi skriver.

Ni kan inte skriva om ett spel innan release när ni inte har spelet, så jo dom kan kontrollera vad ni ska skriva.

Nej. De kan styra NÄR vi som tidigast kan skriva om det färdiga spelet, inte VAD vi skriver. Tillverkar och säljer man något får man givetvis själv bestämma när någon ska få köpa eller testa prylen. Det har ingenting med censur att göra.

Sant, det var dåligt formulerat.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Vercadi:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Vercadi:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Waliant:

Detta är i grund och botten en form av censur. Hela tanken med recensioner av, mer eller mindre, kompetenta speljournalister är ju för att man som konsument skall få en hyfsat objektiv bild (Sett till ett snitt av flera recensioner om inte annat) av produkten.

Den stora frågan är ju varför folk förbokar alls. Det är mångt och mycket detta fenomen som drivit fram detta samt halvfärdiga produkter vid release.

Det här har noll med censur att göra - Bethesda har ingen som helst makt över vad vi skriver.

Ni kan inte skriva om ett spel innan release när ni inte har spelet, så jo dom kan kontrollera vad ni ska skriva.

Nej. De kan styra NÄR vi som tidigast kan skriva om det färdiga spelet, inte VAD vi skriver. Tillverkar och säljer man något får man givetvis själv bestämma när någon ska få köpa eller testa prylen. Det har ingenting med censur att göra.

Sant, det var dåligt formulerat.

Konsensus på Internet - halleluja!


signatur
Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Vercadi:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Waliant:

Detta är i grund och botten en form av censur. Hela tanken med recensioner av, mer eller mindre, kompetenta speljournalister är ju för att man som konsument skall få en hyfsat objektiv bild (Sett till ett snitt av flera recensioner om inte annat) av produkten.

Den stora frågan är ju varför folk förbokar alls. Det är mångt och mycket detta fenomen som drivit fram detta samt halvfärdiga produkter vid release.

Det här har noll med censur att göra - Bethesda har ingen som helst makt över vad vi skriver.

Ni kan inte skriva om ett spel innan release när ni inte har spelet, så jo dom kan kontrollera vad ni ska skriva.

Nej. De kan styra NÄR vi som tidigast kan skriva om det färdiga spelet, inte VAD vi skriver. Tillverkar och säljer man något får man givetvis själv bestämma när någon ska få köpa eller testa prylen. Det har ingenting med censur att göra.

Så sant! Men detta är så genomskinligt av Bethesda för att fler ska köpa spelet då de inte orkar vänta på recensioner. Så lindar man in argumentet med ett argument bestånde av en fryspåse: "Onlinedelen kan inte bli ordentligt testad". Eller att det ska bli så "rättvist som möjligt" i detta fall. Pft, respekterade Bethesda för TES serien men nu..

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av Pretorian24:

På vilket sätt är detta positivt FZ? Båda sidor av myntet tycker jag är negativt. Recension innan release är bäst och ingen exklusivitet på recensionen.

Att det är konsekvent. Idag hör det ju inte till ovanligheten att mindre kritiska medier får spel först.

Visst, men det hade varit både rättvist och bättre för konsumenterna om alla fick ett ex en vecka innan realese. Men nu väljer dom alltså att inte ge till någon, det luktar mer åt att dom vill att folk chansar och förbokar snarare än att dom verkligen vill vara rättvisa. Fast som Redstar nämnde ovan, så kan man på detta sätt även få med serverstabilitet och liknande, som man kanske inte kan få med om en recensent spelar spelet innan realese.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Man borde införa lag på hur dom får sälja spelen Som att kanske ställa krav på recensioner och demon skall tillhanda hållas innan release.
Samt så borde bli standard med 3 version av spel. Standard, Digital delux och collects där collectors innehåller digital delux versionen. Inte som de är idag med varje butik har sina egna versioner och extra material samt massa förboknings erbjudande.
Hade dom inte funnits hade jag nog aldrig förbokat ett spel, idag är nog den största anledningen jag förbokar är för att få ett collectors edition eftersom det kan vara svårt att få tag i ett efter release om spelet är populärt.

edit: Tycker att argumentet server stabilitet och population används lite väl flitigt av tillverkarna för att inte ge tillgång till spel för recensioner. Kan vara svårt att balansera en recension av ett MMO innan release. Därför tycker jag att demo av spel ( beta access) är så viktigt inom den grenen så jag kan få min egen bild av de.

Redaktör
Skrivet av Busko:

Man borde införa lag på hur dom får sälja spelen Som att kanske ställa krav på recensioner och demon skall tillhanda hållas innan release.
Samt så borde bli standard med 3 version av spel. Standard, Digital delux och collects där collectors innehåller digital delux versionen. Inte som de är idag med varje butik har sina egna versioner och extra material samt massa förboknings erbjudande.
Hade dom inte funnits hade jag nog aldrig förbokat ett spel, idag är nog den största anledningen jag förbokar är för att få ett collectors edition eftersom det kan vara svårt att få tag i ett efter release om spelet är populärt.

edit: Tycker att argumentet server stabilitet och population används lite väl flitigt av tillverkarna för att inte ge tillgång till spel för recensioner. Kan vara svårt att balansera en recension av ett MMO innan release. Därför tycker jag att demo av spel ( beta access) är så viktigt inom den grenen så jag kan få min egen bild av de.

Att lagstifta om sånt här tycker jag låter rätt märkligt. Det är ju bara att låta bli att köpa om man inte är nöjd med det som erbjuds.


signatur
Medlem
Skrivet av MEG:

Jag förstår varför Bethesda gör så. De vill att folk ska förköpa och inte läsa några recensioner, drömmen för spelföretagen.

Ja, jag tycker att det är extremt illavarslande när ett företag inte tillåter recensioner att släppas innan releasen. Det betyder att de döljer något som skulle kunna göra att folk väntar med ett köp. Samma sak gäller filmer, Batman V Superman hade recensionsembargo fram tills release dagen, Civil War släppte embargot nästan en månad innan release. Det betyder naturligtvis inte att spelen är dåliga, men det är ett riktigt dåligt tecken.

När det gäller Bethesdas stora serier (elders scroll, Fallout) så vill jag bara veta en sak i en recension, använder de sin förbannat värdelösa motor Ja/Nej, om ja så kommer jag vänta med att skaffa spelet tills det kommer på steam rea.
Jag kommer köpa Dishonored 2 oavsett, men jag vägrar förboka skiten ( Och ja, Bethesda är bara dist i det fallet men ändå).

Medlem
Skrivet av Busko:

Man borde införa lag på hur dom får sälja spelen Som att kanske ställa krav på recensioner och demon skall tillhanda hållas innan release.
Samt så borde bli standard med 3 version av spel. Standard, Digital delux och collects där collectors innehåller digital delux versionen. Inte som de är idag med varje butik har sina egna versioner och extra material samt massa förboknings erbjudande.
Hade dom inte funnits hade jag nog aldrig förbokat ett spel, idag är nog den största anledningen jag förbokar är för att få ett collectors edition eftersom det kan vara svårt att få tag i ett efter release om spelet är populärt.
.

Det skulle aldrig gå att genomföra, spel säljs som allting annat på en marknad. Recensioner ska aldrig kunna ha sån makt att kunna påverka hur något ska säljas. Samt att på releasedagen kan jag garantera att spelet redan har ett 100:tal recensioner på alla möjliga sidor. Samt att om det hade varit ett krav skulle du se köpta recensioner skjuta i höjden direkt vilket gör att de inte längre går att lita på.

Kolla bara på Diablo 3 som exempel, det blev hatat av spelarna men recensenterna älskade det. De hade en beta innan release som var låst till King Leoric så du hade ingen möjlighet att bilda dig en korrekt åsikt om hur spelet var.

Sen vad gäller exklusiva erbjudanden till olika butiker, det är så det är. Det kommer aldrig gå att styra, det är helt upp till spelföretaget att göra vad de vill med sin produkt, Och om de kan locka folk med bonusprylar om du köper från ett specifikt ställe så tjänar både butiken och tillverkaren på det.

12
Skriv svar