Civilization VI årets bästa spel, enligt kritiker

Medlem

Väntar några patchar innan jag spenderar pengar på Civ6. Ain verkar behöva en del jobb för att det skall vara en utmaning. Sedan är tydligen gameplay runt religion i behov av en förändring bort från apostel spam

Medlem
Skrivet av Tamazin:

Är det någon Reddit grupp eller var finns den gruppen? Also, ungefär hur långt tar ett game på "online" speed som jag antar är standard?

Online är dubbla hastigheten, står i spelet numera när du gör ett spel.

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Den dagen som metacritic säger något om hur bra eller dåligt ett spel är så ska jag äta upp min musmatta.

Om man bortser från deras dolda algoritmer så säger det väl ganska jäkla mycket om hur bra ett spel är, rent generellt. Sen måste man såklart bedöma personlig tycke och smak. Jag skulle aldrig idas spela sportspel, så jag bryr mig inte om dessa. Men om ett strategispel får 90+ eller ligger runt 65 i betyg, och jag bara skulle få spela det ena? Då satsar jag mina pengar och tid på det med bättre betyg.

Medlem
Skrivet av Evilof:
Skrivet av Mortaigne:

Den dagen som metacritic säger något om hur bra eller dåligt ett spel är så ska jag äta upp min musmatta.

Om man bortser från deras dolda algoritmer så säger det väl ganska jäkla mycket om hur bra ett spel är, rent generellt. Sen måste man såklart bedöma personlig tycke och smak. Jag skulle aldrig idas spela sportspel, så jag bryr mig inte om dessa. Men om ett strategispel får 90+ eller ligger runt 65 i betyg, och jag bara skulle få spela det ena? Då satsar jag mina pengar och tid på det med bättre betyg.

Det beror på hur man ser på det. Metacritic ger dig en god inblick i mainstream spel. Det finns nischade spel inom genres som vida överträffar dessa mainstream spel. Men när det gäller nischade spel så måste man verkligen gilla nischen för att man skall tycka det är bra över huvud taget.

Personligen gillar jag strategispel med hög komplexitet mer än streamlinade spel. Det får gärna vara en learning curve brant som en skidbacke då det ofta också betyder att djupet är enormt.

Medlem
Skrivet av MaXMC:

Blood and Wine är bättre... Civ VI är bara en uppgradering av Civ V,

Blood and Wine visar hur DLC ska göras och jösses vad bra det är.

Spelade Witcher 3 i 5 timmar. Efter 1,5h tvingade jag mig att fortsätta till dess att jag inte pallade längre. Civ6 har jag spelat sen i lördags och lagt över 20h på, än så länge.

Vad som är bäst är extremt subjektivt.

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Väntar några patchar innan jag spenderar pengar på Civ6. Ain verkar behöva en del jobb för att det skall vara en utmaning. Sedan är tydligen gameplay runt religion i behov av en förändring bort från apostel spam

Tro mig, det är hur jävla grymt som helst att spela. Har du gillat något Civ spel kommer du älska det, även om AIn har vissa skavanker.

Medlem

Enda civ spelet jag nött flera ggr om var civ 2 för många många år sen slutet på 90talet tror jag.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Enda civ spelet jag nött flera ggr om var civ 2 för många många år sen slutet på 90talet tror jag.

Ah, den nostalgin..

Medlem

Visst är det bra; men inte SÅ bra. Saknas en del för att jag skulle kunna ge det toppbetyg:
- Kartorna, även på Huge,är alldeles för små.
- Det saknas världskarta, europakarta, m.m. Vad är tillfredsställelsen i att ta över en randomvärld?
- Map Editor / SDK har ännu inte släppts. Där ligger ju halva nöjet.

7/10. Har lagt 20 timmar hittills. Kommer dubbla det innan helgen. Men än får det här spelet mig mest att sakna allt som var bättre med Civ 5.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Hvordan er reglene for å plassere byene i Civ 6?

Er det minst 4 hex fra andre byer lik som med Civ 5?

Grunnen til at jeg spør, er at jeg kan forestille meg at kartet blir mer fylt opp, hvis byene er fremdeles bare 4 hex fra hverandre som i Civ 5.

Medlem

Hur pass krävande är det? Någon som sitter med lite sämre hårdvara?

Sitter på ett äldre system, men är sjukligt förtjust i Civ-serien och skulle gärna vilja köra det.

Medlem

Verkar som om många här tycker att Civ 5 var bättre, och jag måste nog hålla med. Känns som om något saknas på nåt vis. Absolut ett bra spel, men kan inte sätta fingret på riktigt vad det är som inte gör det till en fullpoängare. Det känns, avskalat typ

Medlem

Mitt spontane reaksjon når jeg ser noen spille Civ 6 i en youtube video, er at landskapet med ting og greier ser ut som om at det er rimelig kaotiskt.

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Den dagen som metacritic säger något om hur bra eller dåligt ett spel är så ska jag äta upp min musmatta.

Jag är/var också lite av åsikten att metacritics är skit.. men med drivet att få se dig gurgla musmatta så var jag tvungen och validera min egen åsikt.. och döm om min förvåning och lycka när jag inser att du nog får börja tugga

Jag tog några exempel på spel jag själv tycker är kanonbra.
Quake - 94
Quake 3 - 93
CoD 4 - 94
WoW Vanilla - 93
SC2 - 93
Overwatch - 90
GTA V - 96

...jag gick vidare och funderade över spel jag tycker är skit
Quake 4 - 75
CoD: MW3 - 78
SW Battlefront - 72

...jag kom då på att det kanske är "dåliga spel" som oförtjänt får höga betyg. Men när jag överblickar topp-30 är det som att ta en walk down memory lane och en lista med vad jag skulle klassa som vedertaget fantastiska spel.
Half-Life 2
Grand Theft Auto V
The Orange Box
Half-Life
BioShock
Baldur's Gate II: Shadows of Amn
Portal 2
The Elder Scrolls V: Skyrim
Mass Effect 2
Grand Theft Auto: Vice City
Civilization II
Quake
BioShock Infinite
The Elder Scrolls IV: Oblivion
Grim Fandango
Diablo
Sid Meier's Civilization IV
The Witcher 3: Wild Hunt
Company of Heroes
Unreal Tournament 2004
Starcraft II: Wings of Liberty
Minecraft
Grand Theft Auto III
Homeworld
Star Wars: Knights of the Old Republic
World of Warcraft
Grand Theft Auto: San Andreas
Call of Duty 4: Modern Warfare
Warcraft III: Reign of Chaos
The Sims

Summa summarum... jag väntar på youtube-filmen

Ambassadör
Xbox
Skrivet av sCaz:
Skrivet av Mortaigne:

Den dagen som metacritic säger något om hur bra eller dåligt ett spel är så ska jag äta upp min musmatta.

Jag är/var också lite av åsikten att metacritics är skit.. men med drivet att få se dig gurgla musmatta så var jag tvungen och validera min egen åsikt.. och döm om min förvåning och lycka när jag inser att du nog får börja tugga

Jag tog några exempel på spel jag själv tycker är kanonbra.
Quake - 94
Quake 3 - 93
CoD 4 - 94
WoW Vanilla - 93
SC2 - 93
Overwatch - 90
GTA V - 96

...jag gick vidare och funderade över spel jag tycker är skit
Quake 4 - 75
CoD: MW3 - 78
SW Battlefront - 72

...jag kom då på att det kanske är "dåliga spel" som oförtjänt får höga betyg. Men när jag överblickar topp-30 är det som att ta en walk down memory lane och en lista med vad jag skulle klassa som vedertaget fantastiska spel.
Half-Life 2
Grand Theft Auto V
The Orange Box
Half-Life
BioShock
Baldur's Gate II: Shadows of Amn
Portal 2
The Elder Scrolls V: Skyrim
Mass Effect 2
Grand Theft Auto: Vice City
Civilization II
Quake
BioShock Infinite
The Elder Scrolls IV: Oblivion
Grim Fandango
Diablo
Sid Meier's Civilization IV
The Witcher 3: Wild Hunt
Company of Heroes
Unreal Tournament 2004
Starcraft II: Wings of Liberty
Minecraft
Grand Theft Auto III
Homeworld
Star Wars: Knights of the Old Republic
World of Warcraft
Grand Theft Auto: San Andreas
Call of Duty 4: Modern Warfare
Warcraft III: Reign of Chaos
The Sims

Summa summarum... jag väntar på youtube-filmen

Haha, där fick du mig...nästan;) Den absoluta toppen och den absoluta botten kan nog tom Aftonbladet pricka in något sånär. Problemet ligger, som du själv är inne på, i de spel som ligger i skarven och som oftast får för högt betyg och mer sällan för lågt. Mycket av problemet ligger i hejaklacksjournalistiken som är väldigt utbredd inom spelmedia.

Jag kan erkänna att jag svepte till lite för mycket i min generalisering och egentligen borde jag äta upp iaf ett hörn av musmattan och filma det.


signatur

Jump in.

Som redan påpekats så är det är mycket bra spel, men AI:n är alldeles för korkad och spelet är alldeles för enkelt. Klarat det på svåraste nu efter dryga 30h spelade och det är ganska mycket mindre tid än vad som brukar krävas för ett CIV-spel.

Efter ett gäng patchar som fixar AI:n så kan det nog mycket väl vara mitt GOTY tillsammans med Warhammer Total.

Medlem
Skrivet av Shadoph:
Skrivet av MaXMC:

Blood and Wine är bättre... Civ VI är bara en uppgradering av Civ V,

Blood and Wine visar hur DLC ska göras och jösses vad bra det är.

Spelade Witcher 3 i 5 timmar. Efter 1,5h tvingade jag mig att fortsätta till dess att jag inte pallade längre. Civ6 har jag spelat sen i lördags och lagt över 20h på, än så länge.

Vad som är bäst är extremt subjektivt.

Har spelat Civ 6 över 20h också, men det spelar liksom ingen roll, även om jag gillar Civ 6 så var expansionen till Witcher ett bättre spel och utvecklade sin genre MER än vad Civ 6 gör inom sin genre.

Jag gillar dem ungefär lika mycket men det har inte något med saken att göra tycker jag när man slänger sig med "Best game of the year"

Medlem
Skrivet av MaXMC:

Har spelat Civ 6 över 20h också, men det spelar liksom ingen roll, även om jag gillar Civ 6 så var expansionen till Witcher ett bättre spel och utvecklade sin genre MER än vad Civ 6 gör inom sin genre.

Jag gillar dem ungefär lika mycket men det har inte något med saken att göra tycker jag när man slänger sig med "Best game of the year"

Vilket spel har du haft roligast med i år och har gett dig mest? Där har du "game of the year".

Resten spelar ingen roll. Kan mycket möjligt bli civ6 för mig, men aldrig Witcher. Oavsett "utvecklingarna inom sin genre".

Medlem
Skrivet av Tamazin:
Skrivet av mantis87:
Skrivet av Tamazin:
Skrivet av Red_warning:

AI:n i civ6 är så komplett genomkorkad att det förstör en stor del av spelglädjen.

Kunde inte hålla med mer. Det som stör mig allra mest med spelet. Att hitta multiplayergame där folk orkar sitta i 5-10h i sträck (eller om man ska chansa på att folk dyker upp till när man laddar savefilen) är inte så stor om man inte kör med vänner, så kvar blir AIn.

Min favorit är när en AI föreslår "Peace" och erbjuder t.ex. 15guld i 30 turns å järn för det, så råkar man ta bort "15 guld i 30 turns" för att sedan lägga till det igen, men icke, då går AIn inte med på det. Känns lite som att AIn är mer generös i sitt agerande baserat på sitt ursprungsbud och därefter är mer negativt inställd till ändringar av bud, även om det blir samma bud. Idiotiskt.

Sedan att AIn inte är bättre utan bara har fått massa fusk på svårare svårighetsgrader gör det inte särskillt kul. Skoj att slåss mot warriors som har 20+4 dmg pga difficulty, då deras är billigare och snabbare att producera, medan mina som är "100% normalpris/tid att producera" gör 20 dmg. Bah

Om du vill ha bra multiplayer games gå med i Civilization No Quitters gruppen tar typ 10 min få ihop folk har kört 8 games där aldrig någon som har lämnat.

AI är helt dum i huvudet den kan inget om distrikt placering eller uppgradera enheter

Är det någon Reddit grupp eller var finns den gruppen? Also, ungefär hur långt tar ett game på "online" speed som jag antar är standard?

sry för det sena svaret det är en steam grupp, ett game kan ta allt ifrån 2-5 timmar beror på hur många spelar och vilken speed som spelas. dom bannar folk för att lämna osv så börja inte köra så länge du inte är hundra på att du kan i alla fall sitta 3 timmar

12
Skriv svar