Krönika: Sena Bethesda-recensioner ger dig bättre spel

Robot
Krönika: Sena Bethesda-recensioner ger dig bättre spel
Inaktiv
Krönika: Sena Bethesda-recensioner ger dig bättre spel

Jag går in på FZ i genomsnitt 4-5 gånger per dag så denna läsare förlorar ni inte iaf. Ibland slentrianklickar jag på en reklambanner bara för att vara snäll.

-=Jobba med ögonanimationer först och främst så slipper vi dom där döda livlösa ögonen som man ser tyvärr fortfarande i moderna spel=-

Medlem

"Sluta jäkta" tar jag till mig 100%

Medlem

Helt rätt. För mig är kvaliten viktigare än snabbhet. Det finns i mina ögen helt klart en större heder i att göra bra recensioner än snabba.


signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

MEG
Medlem

Tomas Helenius du har helt rätt i att vi bör sluta jäkta men det rimmar illa med hur det övriga samhället fungerar


signatur

Death is only the beginning

Medlem

Jag är glad (inte över att speltillverkar begränsar er i erat arbete) men då jag personligen känner att en recension över tid och med djupare eftertanke är att föredra framför att "beating every one to the punch". Som ni gjort hittills med "första intryck" och sedan en mer djuplodad recension (får gärna ske någon vecka efter att de första patcharna landat).

Förhoppningsvis har de flesta här mer tålamod än ni kanske misstänker. För min del kan ni ta er tid då det oftast leder till högre kvalite.

Jag köper inte ett spel förrän kompisar och kolleger har tjatat på mig i ett halvår att "jag bara måste spela". Det här är ju liksom inte filmer som slutar gå på bio, eller konserter som bara händer en gång...

Medlem

"Undantaget är spel med onlinekomponenter som visar sig paja när den breda massan kopplar upp sig efter embargoslut och spelsläpp, men många sajter (däribland vi) har lärt läxan från Battlefield 4 och Assassin's Creed: Unity och sätter numera betyg först efter release."

Det är kommentarer dylikt dessa som får mig att vilja fortsätta läsa fz. Ni ska få plus också för att buggar är något som kan dra ner betyget samt att ni informerar om dåligt optimerade spel.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Mja, förstår båda sidor. Problemet blir nog störst för er, FZ. Folk kommer inte att sluta köpa spel vid realese och argumentet " sluta jäkta. Du hinner spela ändå" vore trevligt (om man inte har avsatt en hel helg för ett nytt spel och inte har all tid att världen annars)

Folk kommer nog i större grad söka sig till användarbetyg på steam, metacritc, osv vid realese och fatta sitt beslut därefter, (som oftast kommer upp några timmar efter realese), vilket lämnar era recensioner som kommer 3-5 dagar efter realese till inget mer än eventuella åsikts verifieringar. Det blir typ som om jag skulle börja läsa filmrecensioner 3 dagar efter jag sett den efter premiären, helt meningslöst.

Redaktör
Skrivet av schamp0:

Mja, förstår båda sidor. Problemet blir nog störst för er, FZ. Folk kommer inte att sluta köpa spel vid realese och argumentet " sluta jäkta. Du hinner spela ändå" vore trevligt (om man inte har avsatt en hel helg för ett nytt spel och inte har all tid att världen annars)

Folk kommer nog i större grad söka sig till användarbetyg på steam, metacritc, osv vid realese och fatta sitt beslut därefter, (som oftast kommer upp några timmar efter realese), vilket lämnar era recensioner som kommer 3-5 dagar efter realese till inget mer än eventuella åsikts verifieringar. Det blir typ som om jag skulle börja läsa filmrecensioner 3 dagar efter jag sett den efter premiären, helt meningslöst.

Det kan stämma att användarrecensioner och liknande får ett litet uppsving (om det inte redan skett). Men hela poängen är att fråga varför vi har så bråttom? Man kan väl avsätta en hel spelhelg en eller två veckor senare om man är fullbokad? Spelet blir ju inte sämre för att man väntar. Branschen använder ju folks otålighet för att sälja, ibland (men givetvis inte alltid) med konsekvenser som buggiga spel.


signatur
Medlem

Men men men... Alla fina extra kosmetiska saker jag får av att förhandsboka?!?

Medlem

Elefanten i rummet bör dock alltid addresseras; No man's sky. Är det verkligen bra att spelbolagen gör detta. För risken är ju att man blir lurad att köpa spel som sedan inte alls håller den hype som byggts upp av "in game trailers" och så vidare. En alternativ "objektiv" granskning av spel tycker jag är viktig, men det är en knivsegg att vandra på då man förlitar sig på att faktiskt FÅ en möjlighet att spela innan release.

Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av schamp0:

Mja, förstår båda sidor. Problemet blir nog störst för er, FZ. Folk kommer inte att sluta köpa spel vid realese och argumentet " sluta jäkta. Du hinner spela ändå" vore trevligt (om man inte har avsatt en hel helg för ett nytt spel och inte har all tid att världen annars)

Folk kommer nog i större grad söka sig till användarbetyg på steam, metacritc, osv vid realese och fatta sitt beslut därefter, (som oftast kommer upp några timmar efter realese), vilket lämnar era recensioner som kommer 3-5 dagar efter realese till inget mer än eventuella åsikts verifieringar. Det blir typ som om jag skulle börja läsa filmrecensioner 3 dagar efter jag sett den efter premiären, helt meningslöst.

Det kan stämma att användarrecensioner och liknande får ett litet uppsving (om det inte redan skett). Men hela poängen är att fråga varför vi har så bråttom? Man kan väl avsätta en hel spelhelg en eller två veckor senare om man är fullbokad? Spelet blir ju inte sämre för att man väntar. Branschen använder ju folks otålighet för att sälja, ibland (men givetvis inte alltid) med konsekvenser som buggiga spel.

Det blir mer en filosofisk fråga i så fall. Varför går folk på biopremiärer, varför köper folk nya telefoner vid realese, varför går folk till nya hamburgarhaket innan de fått någon Google-rating, varför köper folk spel vid realese? Vid spel har det nog att göra mycket med impuls, hype samt det faktum att gamers idag har råd.

Jag förstår att det är relevant för er att folk väntar, då ni lever av att folk som mig läser ert content, men för mig som konsument så letar jag hellre upp andra källor dag 1. Varför inte liksom?

Redaktör
Skrivet av adamius:

Elefanten i rummet bör dock alltid addresseras; No man's sky. Är det verkligen bra att spelbolagen gör detta. För risken är ju att man blir lurad att köpa spel som sedan inte alls håller den hype som byggts upp av "in game trailers" och så vidare. En alternativ "objektiv" granskning av spel tycker jag är viktig, men det är en knivsegg att vandra på då man förlitar sig på att faktiskt FÅ en möjlighet att spela innan release.

Jag tycker inte man kan tala om att man "luras" att köpa spel. Att den som gör en produkt presenterar den så bra som möjligt är ingen nyhet, och om man själv inte får möjlighet att testa den är det bara att konsultera internet för mängder av tester och åsikter. Det är upp till dig själv och ditt tålamod.


signatur
Redaktör
Skrivet av schamp0:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av schamp0:

Mja, förstår båda sidor. Problemet blir nog störst för er, FZ. Folk kommer inte att sluta köpa spel vid realese och argumentet " sluta jäkta. Du hinner spela ändå" vore trevligt (om man inte har avsatt en hel helg för ett nytt spel och inte har all tid att världen annars)

Folk kommer nog i större grad söka sig till användarbetyg på steam, metacritc, osv vid realese och fatta sitt beslut därefter, (som oftast kommer upp några timmar efter realese), vilket lämnar era recensioner som kommer 3-5 dagar efter realese till inget mer än eventuella åsikts verifieringar. Det blir typ som om jag skulle börja läsa filmrecensioner 3 dagar efter jag sett den efter premiären, helt meningslöst.

Det kan stämma att användarrecensioner och liknande får ett litet uppsving (om det inte redan skett). Men hela poängen är att fråga varför vi har så bråttom? Man kan väl avsätta en hel spelhelg en eller två veckor senare om man är fullbokad? Spelet blir ju inte sämre för att man väntar. Branschen använder ju folks otålighet för att sälja, ibland (men givetvis inte alltid) med konsekvenser som buggiga spel.

Det blir mer en filosofisk fråga i så fall. Varför går folk på biopremiärer, varför köper folk nya telefoner vid realese, varför går folk till nya hamburgarhaket innan de fått någon Google-rating, varför köper folk spel vid realese? Vid spel har det nog att göra mycket med impuls, hype samt det faktum att gamers idag har råd.

Jag förstår att det är relevant för er att folk väntar, då ni lever av att folk som mig läser ert content, men för mig som konsument så letar jag hellre upp andra källor dag 1. Varför inte liksom?

För att du köper grisen i säcken. Vad tjänar du på att vara först?


signatur
Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av schamp0:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av schamp0:

Mja, förstår båda sidor. Problemet blir nog störst för er, FZ. Folk kommer inte att sluta köpa spel vid realese och argumentet " sluta jäkta. Du hinner spela ändå" vore trevligt (om man inte har avsatt en hel helg för ett nytt spel och inte har all tid att världen annars)

Folk kommer nog i större grad söka sig till användarbetyg på steam, metacritc, osv vid realese och fatta sitt beslut därefter, (som oftast kommer upp några timmar efter realese), vilket lämnar era recensioner som kommer 3-5 dagar efter realese till inget mer än eventuella åsikts verifieringar. Det blir typ som om jag skulle börja läsa filmrecensioner 3 dagar efter jag sett den efter premiären, helt meningslöst.

Det kan stämma att användarrecensioner och liknande får ett litet uppsving (om det inte redan skett). Men hela poängen är att fråga varför vi har så bråttom? Man kan väl avsätta en hel spelhelg en eller två veckor senare om man är fullbokad? Spelet blir ju inte sämre för att man väntar. Branschen använder ju folks otålighet för att sälja, ibland (men givetvis inte alltid) med konsekvenser som buggiga spel.

Det blir mer en filosofisk fråga i så fall. Varför går folk på biopremiärer, varför köper folk nya telefoner vid realese, varför går folk till nya hamburgarhaket innan de fått någon Google-rating, varför köper folk spel vid realese? Vid spel har det nog att göra mycket med impuls, hype samt det faktum att gamers idag har råd.

Jag förstår att det är relevant för er att folk väntar, då ni lever av att folk som mig läser ert content, men för mig som konsument så letar jag hellre upp andra källor dag 1. Varför inte liksom?

För att du köper grisen i säcken. Vad tjänar du på att vara först?

Om jag läser användarrecensioner, ser gameplay och kommentarer via youtube och twitch och bildar en egen uppfattning om spelet som leder till ett köp så är väl inte det att köpa grisen i säcken?

Redaktör
Skrivet av schamp0:

Om jag läser användarrecensioner, ser gameplay och kommentarer via youtube och twitch och bildar en egen uppfattning om spelet som leder till ett köp så är väl inte det att köpa grisen i säcken?

Helt sant. Men frågan kvarstår obesvarad: vad tjänar man på att vara först?


signatur
Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av schamp0:

Om jag läser användarrecensioner, ser gameplay och kommentarer via youtube och twitch och bildar en egen uppfattning om spelet som leder till ett köp så är väl inte det att köpa grisen i säcken?

Helt sant. Men frågan kvarstår obesvarad: vad tjänar man på att vara först?

" vad tjänar man på att vara först?" blev besvarad tidigare, varför göra nånting först? Det handlar inte om att vara "först" utan mer om att jag vill spela spelet. Ni kommer inte att lyckas ändra konsumtionsbeteendet genom detta argument. Vad ni borde göra istället är att försöka hänga med i utvecklingen, Tycka vad man vill om IGN, Gamespot osv men de kör livestreams dag 1 på många stora spel. Detta hjälper nog också till att få in yngre målgrupper.

Som sagt, problematiken ligger inte hos oss, utan hos er. Vi kan hitta tillräckligt med feedback av spelet dag 1 hos andra medier/creators för att verifiera ett ev köp. Antingen följer ni med utvecklingen eller så står ni om 3 år och undrar varför ingen läser er 5 dagar gamla recensioner och blir arga för har bråttom

Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av schamp0:

Om jag läser användarrecensioner, ser gameplay och kommentarer via youtube och twitch och bildar en egen uppfattning om spelet som leder till ett köp så är väl inte det att köpa grisen i säcken?

Helt sant. Men frågan kvarstår obesvarad: vad tjänar man på att vara först?

Att man får spela spelet tidigare. Vi är alla olika och jag tillhör dem som har vääldigt svårt att vänta.

Redaktör
Skrivet av schamp0:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av schamp0:

Om jag läser användarrecensioner, ser gameplay och kommentarer via youtube och twitch och bildar en egen uppfattning om spelet som leder till ett köp så är väl inte det att köpa grisen i säcken?

Helt sant. Men frågan kvarstår obesvarad: vad tjänar man på att vara först?

" vad tjänar man på att vara först?" blev besvarad tidigare, varför göra nånting först? Det handlar inte om att vara "först" utan mer om att jag vill spela spelet. Ni kommer inte att lyckas ändra konsumtionsbeteendet genom detta argument. Vad ni borde göra istället är att försöka hänga med i utvecklingen, Tycka vad man vill om IGN, Gamespot osv men de kör livestreams dag 1 på många stora spel. Detta hjälper nog också till att få in yngre målgrupper.

Som sagt, problematiken ligger inte hos oss, utan hos er. Vi kan hitta tillräckligt med feedback av spelet dag 1 hos andra medier/creators för att verifiera ett ev köp. Antingen följer ni med utvecklingen eller så står ni om 3 år och undrar varför ingen läser er 5 dagar gamla recensioner och blir arga för har bråttom

Bra poäng. Mycket av det här har redan hänt, många yngre kör Twitch, Youtube och liknade istället för gammelmedia som FZ. Jag tror inte det kommer bli så radikalt att alla överger recensioner till förmån för streaming och annat , särskilt inte när det rör sig om ändrad policy hos ett eller ett par företag. Men beteenden har och kommer förändras, helt klart.


signatur
Medlem

Varför är det ingen som kritiserar spel publicerare själva? Varför ska vi vänta på en recension?

Kolla bara på videon....

Medlem

Ja här jäktas inte. Inte en chans att jag köper ett spel utan att läsa 3-5 oberoende källors åsikter. Senaste fiaskot man undvek var som ex Mafia 3.


signatur

Intel i9 9900K @ 5000 MHz, Aorus Master Z390, GeForce RTX 4090, Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 / CL19 / 32 GB / 4000 MHz

Medlem

En gång i tiden så släppte spelföretagen demos som man kunde prova innan man köpte själva spelet..
Det var bättre förr.. -_-

Ambassadör
Xbox

Håller helt med Tompa. Finns ingen anledning alls att köpa grisen i säcken. Förbokningshjonen förstör ju för alla, då de köper vad för skit som helst bara det haft en häftig annonskampanj. Man kan ju undra lite över hur det står till i övrigt hos dem, men det är väl kanske en fråga för psykiatrin.

De ytterst få gånger jag köper spel nära release så är det ändå efter att ha läst recensioner av folk jag "litar" på, kollat gameplay och av utvecklare jag har förtroende för. Den listan är kort, typ CDPR och Paradox;). Annars väntar jag tills spelet är patchat och klart, något allt fler spel inte är vid release.

FZ har helt rätt inställning här, där kvaliteten på recensioner är avgörande. Vill jag ha en framstressad hittepårecension så finns det gott om dålig speljournalistik där ute som slänger ut recensioner där målet bara är att vara först (samma mentalitet som förbokningshjonen?) men ingen tänkande människa är ju intresserad av det.

Det jag skulle önska är kanske ännu mer återvändande till spel som varit ute ett tag, som en andra recension kanske?
Hursomhelst, FZ är den enda site som jag faktiskt rekommenderar till andra då jag vet att även om jag inte alltid håller med så är det alltid väl underbyggda åsikter och recensioner gjorda av genuint spelintresserade människor.


signatur

Jump in.

Medlem

Förstår inte pratet om att kvaliteten blir lidande. Kan inte minnas att jag läst en enda bra recension någonstans på många år.

Medlem

Och så slutar folk preordra tack.

Medlem
Skrivet av Stelefan:

Och så slutar folk preordra tack.

Precis, om företagen skippar pre-order bonus och andra försök att sälja grisen i säcken så har jag ingenting emot sena recensioner. Men att Bethesda skulle ha konsumenternas bästa för ögonen med sitt beslut har jag svårt att tro på.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Nog för att jag endast köper vissa titlar vid release, men ser det ändå inte som något större problem. Ubisoft, Bethesda eller någon annan spelutvecklare kommer inte undan om spelet är skit, se bara på No Man's Sky. Är spelet så pass illa så kommer jag att stå på mig tills jag får kosingen tillbaka.

Medlem

Jag tycker inte att problemet är att en recension kommer nära inpå eller efter release. Problemet är när det kombineras med diverse bonusar man får om man förhandsbokar. Med exklusiva bonusar så kan man få känslan att man inte får en komplett produkt ifall man väntar vid köp. Man gör det smarta odh väntar så känns det som att man blir bestraffad för det. En bra lösning är likt den Cossacks 3 gjorde där man fick förhandsbokningsbonusen om man köpte upp till 2 veckor efter release eller Civilization VI där man får en tidsexklusiv civilization men som sedan alla får ta del av.

12
Skriv svar