Nintendo-aktien sjunker, men Switch ska säljas med vinst

Robot
Nintendo-aktien sjunker, men Switch ska säljas med vinst
Medlem
Nintendo-aktien sjunker, men Switch ska säljas med vinst

Den tekniska biten verkar ju ligga i nivå med en potatis så vinst borde väl vara ganska lätt att krama ut ur priset.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Den tekniska biten verkar ju ligga i nivå med en potatis så vinst borde väl vara ganska lätt att krama ut ur priset.

NVidia är betydligt mer potenta jämfört med AMD när det gäller hårdvara. Switch blir kanske inte så kraftfull som PS4/XONE på grund av storleken och mobiliteten men dålig blir den nog inte.

Medlem

Förstår mig allvarligt talat inte på varför den sjönk.
Tänk att ha en maskin som man bär med sig som man bara kan direkt spela Mario Kart med några polare var som helst?
Jag tycker det verkar fräscht - känns mer motiverat än en Nintendo Gamecube 2 som folk sen ändå kommer bli omkörd av PC efter ett år och samma människor som klankar ner på Switch nu också skulle klaga då

Medlem
Skrivet av neocon:
Skrivet av kebbe:

Den tekniska biten verkar ju ligga i nivå med en potatis så vinst borde väl vara ganska lätt att krama ut ur priset.

Det grundar du på vad? Beroende på vilket Tegra-chip det blir skulle den kunna bli en portabel maskin med grafik nästan i PS4-klass. Vi får vänta och se helt enkelt.

"Nästan i PS4-klass"? Och det är någonting positivt 2017? PS4 var lastgammal i sin hårdvara redan 2013 och än värre blir det när det lilla vi fått höra om den tekniska biten även jämförts med PS3, en tio år gammal konsol. Talar vi konsoljämförelser är det PS4 Pro och Xbox "Scorpio" som är konkurrenterna.

Medlem
Skrivet av DarkZide8:

Förstår mig allvarligt talat inte på varför den sjönk.
Tänk att ha en maskin som man bär med sig som man bara kan direkt spela Mario Kart med några polare var som helst?
Jag tycker det verkar fräscht - känns mer motiverat än en Nintendo Gamecube 2 som folk sen ändå kommer bli omkörd av PC efter ett år och samma människor som klankar ner på Switch nu också skulle klaga då

Håller helt med! Det här ligger helt rätt i tiden. Portabel och med fokus på att spela med kompisar lokalt. Samtidigt som man kan få en större upplevelse vid tv:n i hemmet. Tror det här har betydligt större chans att hitta en given plats hos så väl gamers som non-gamers än en vanlig konsol.

Medlem
Skrivet av neocon:
Skrivet av kebbe:

Den tekniska biten verkar ju ligga i nivå med en potatis så vinst borde väl vara ganska lätt att krama ut ur priset.

Det grundar du på vad? Beroende på vilket Tegra-chip det blir skulle den kunna bli en portabel maskin med grafik nästan i PS4-klass. Vi får vänta och se helt enkelt.

''en portabel maskin med grafik nästan i PS4-klass''

Inte mycket att hurra för, med andra ord?

k3m
Medlem
Skrivet av kebbe:
Skrivet av neocon:
Skrivet av kebbe:

Den tekniska biten verkar ju ligga i nivå med en potatis så vinst borde väl vara ganska lätt att krama ut ur priset.

Det grundar du på vad? Beroende på vilket Tegra-chip det blir skulle den kunna bli en portabel maskin med grafik nästan i PS4-klass. Vi får vänta och se helt enkelt.

"Nästan i PS4-klass"? Och det är någonting positivt 2017? PS4 var lastgammal i sin hårdvara redan 2013 och än värre blir det när det lilla vi fått höra om den tekniska biten även jämförts med PS3, en tio år gammal konsol. Talar vi konsoljämförelser är det PS4 Pro och Xbox "Scorpio" som är konkurrenterna.

mhm. Nintendo bör för sitt eget bästa ha Switch minst lika slö som en Ps4/Xone.

k3m
Medlem
Skrivet av Pada-chan:
Skrivet av DarkZide8:

Förstår mig allvarligt talat inte på varför den sjönk.
Tänk att ha en maskin som man bär med sig som man bara kan direkt spela Mario Kart med några polare var som helst?
Jag tycker det verkar fräscht - känns mer motiverat än en Nintendo Gamecube 2 som folk sen ändå kommer bli omkörd av PC efter ett år och samma människor som klankar ner på Switch nu också skulle klaga då

Håller helt med! Det här ligger helt rätt i tiden. Portabel och med fokus på att spela med kompisar lokalt. Samtidigt som man kan få en större upplevelse vid tv:n i hemmet. Tror det här har betydligt större chans att hitta en given plats hos så väl gamers som non-gamers än en vanlig konsol.

det är två viktiga funktioner.

Inaktiv
Skrivet av neocon:
Skrivet av Trollaren:

Inte mycket att hurra för, med andra ord?

Och vad har jag för smidigt alternativ om jag vill lira Skyrim Special Edition eller GTA5 på långa flygresor? För mindre än 3500:- bör tilläggas. Laptop går fetbort.

Tycker också det verkar rätt nice. Storlek som en surfplatta betyder kraftigare spel än något som har storleken av ett 3DS.
Att kunna koppla in det i teven(äger ingen tv) eller en skärm är bara ett plus.

Medlem
Skrivet av Pada-chan:
Skrivet av DarkZide8:

Förstår mig allvarligt talat inte på varför den sjönk.
Tänk att ha en maskin som man bär med sig som man bara kan direkt spela Mario Kart med några polare var som helst?
Jag tycker det verkar fräscht - känns mer motiverat än en Nintendo Gamecube 2 som folk sen ändå kommer bli omkörd av PC efter ett år och samma människor som klankar ner på Switch nu också skulle klaga då

Håller helt med! Det här ligger helt rätt i tiden. Portabel och med fokus på att spela med kompisar lokalt. Samtidigt som man kan få en större upplevelse vid tv:n i hemmet. Tror det här har betydligt större chans att hitta en given plats hos så väl gamers som non-gamers än en vanlig konsol.

Så sant, så lite fokus som det är just nu på grafik har det aldrig varit, för första gången på väldigt länge kan Nintendo komma in med sämre hårdvara och fortfarande göra succé, samt att de inte nämnt ett ord om TV, Film eller andra tjänster som MS och Sony marknadsförde för sina konsoler. De fokuserar sin kampanj på spel och spel lokalt med kompisar.
Sen tror jag att allt hänger på priset och hur många spel de har redo till releasen.

Medlem

Då är det väl endast offline man kan spela på surfplattan om man lämnar sitt hus eller? Annars måste det ju finnas något typ av internet-abonemang man måste teckna som heter nåt i stil med Ninternet

Medlem
Skrivet av kanshira:

Då är det väl endast offline man kan spela på surfplattan om man lämnar sitt hus eller? Annars måste det ju finnas något typ av internet-abonemang man måste teckna som heter nåt i stil med Ninternet

Om det är något som nintendo inte kan så är det multiplayer på internet. Och ja, antagligen så kommer den inte ha något simkort utan endast stöda lokalt lan via wifi.

Medlem

Lite angående börsen Bara för att aktien sjönk så behöver det inte nödvändigtvis betyda att Switch är dålig, bara inte en fullt så väntad kassako som aktiemarknaden gissat på och prisat in på förhand. Förväntar Nintendo sig att tjäna t.ex. 10 miljarder så sjunker aktien om folk egentligen gissade 15 miljarder på förhand osv. Liten aktieskola.

Medlem

Förvånas hela tiden av folk i kommentarsfältet. Är det verkligen så svårt att förstå att vissa människor vill ha en Switch, även om du själv inte vill ha den.

Medlem

Jag trodde Nintendo försökte göra nått smart genom att slå ihop Wii och DS och istället bara satsa på en maskin. Men nej, de ska fortfarande släppa en ny DS. Svårt att förstå hur de tänker, de tänkte alltså ha två portabla konsoler på marknaden samtidigt?!

I övrigt gillar jag min Wii U, men den hade varit bättre utan tabletkontrollern. Tror inte Switch kommer vara bättre än Wii U direkt prestandamässigt.

Medlem
Skrivet av Sunray:

Jag trodde Nintendo försökte göra nått smart genom att slå ihop Wii och DS och istället bara satsa på en maskin. Men nej, de ska fortfarande släppa en ny DS. Svårt att förstå hur de tänker, de tänkte alltså ha två portabla konsoler på marknaden samtidigt?!

I övrigt gillar jag min Wii U, men den hade varit bättre utan tabletkontrollern. Tror inte Switch kommer vara bättre än Wii U direkt prestandamässigt.

Den kommer nästan garanterat vara bättre än Wii U då tegra x1 är redan snabbare än den. Däremot säger väll det mer om hur dålig Wii U var snarare än hur bra Switchen kommer att bli.

Medlem
Skrivet av DarkDev:
Skrivet av Sunray:

Jag trodde Nintendo försökte göra nått smart genom att slå ihop Wii och DS och istället bara satsa på en maskin. Men nej, de ska fortfarande släppa en ny DS. Svårt att förstå hur de tänker, de tänkte alltså ha två portabla konsoler på marknaden samtidigt?!

I övrigt gillar jag min Wii U, men den hade varit bättre utan tabletkontrollern. Tror inte Switch kommer vara bättre än Wii U direkt prestandamässigt.

Den kommer nästan garanterat vara bättre än Wii U då tegra x1 är redan snabbare än den. Däremot säger väll det mer om hur dålig Wii U var snarare än hur bra Switchen kommer att bli.

Vi vet väl ingenting om vilken Tegra som Switch använder, vilken klockfrekvens den snurrar i osv. Dock vet vi att det är en ~10 watts mobil enhet som förväntas prestera som en PS4? Jag är skeptisk.

Edit:
Minnesbandbredd är något som mobila enheter alltid haft problem med. Tegra är ju lite bättre på den fronten men går inte att jämföra med konsoler.

Tegra X1: 25 GB/s
PS4: 176 GB/s
XBox Scorpio: 320 GB/s (helt sjukt)

Medlem

10W, då kommer den att kräva en kapacitet på nästan 5000mAh för 2 timmars spel... Normalt för 7tumsplattor är att man lyckas klämma in nånstans mellan 3-4500 mAh så 2 timmar är max vad vi kan räkna med vid den effekten.

Medlem
Skrivet av kebbe:
Skrivet av neocon:
Skrivet av kebbe:

Den tekniska biten verkar ju ligga i nivå med en potatis så vinst borde väl vara ganska lätt att krama ut ur priset.

Det grundar du på vad? Beroende på vilket Tegra-chip det blir skulle den kunna bli en portabel maskin med grafik nästan i PS4-klass. Vi får vänta och se helt enkelt.

"Nästan i PS4-klass"? Och det är någonting positivt 2017? PS4 var lastgammal i sin hårdvara redan 2013 och än värre blir det när det lilla vi fått höra om den tekniska biten även jämförts med PS3, en tio år gammal konsol. Talar vi konsoljämförelser är det PS4 Pro och Xbox "Scorpio" som är konkurrenterna.

Alla dessa år jag varit på FZ och din bistra attityd har inte förändrats ett dugg


signatur

Everybody needs help.

Medlem

Är väl bättre att vänta på att Nintendo släpper specs för maskinen än att man tror sig kunna gissa fram till vad hårdvaran ligger på. Känns bara onödigt att sprida falsk information och rykten. Nä, bättre att vänta och se innan man yttrar några ord om maskinen.

Medlem

Kanske dags att köpa nintendoaktier!

zeg
Medlem

Jävligt mycket negativitet tycker jag.

Först prestandan. Tvivlar oerhört starkt på att det blir i PS4 klass, utan skulle nog gissa på hälften. Och råstyrka är inte allt vilket Nintendo visat förut.

Sen batteritiden. T.ex. en Shield Tablet huserar ett batteri på över 5000mah, kring 20Wh. Switch ser större ut och kan inte tänka mig att dom klämt in något mindre än ett 10Ah batteri, något annat vore dumt.

Det som kommer avgöra om detta blir en succe är nog mer pris och spel. Och även att den funkar så smidigt som visas.
Att dom ska göra vinst direkt låter sådär. Antingen klen hårdvara som får den att floppa eller för högt pris.
Jag personligen skulle nog inte betala mer än 3tkr för något dylikt, lite beroende på hårdvara.

Medlem
Skrivet av didde:

Kanske dags att köpa nintendoaktier!

Nej!
De kommer fortsätta rasa, för att aldrig gå upp igen. Lite som lifeinvader i GTAV.

Medlem
Skrivet av Sunray:
Skrivet av DarkDev:
Skrivet av Sunray:

Jag trodde Nintendo försökte göra nått smart genom att slå ihop Wii och DS och istället bara satsa på en maskin. Men nej, de ska fortfarande släppa en ny DS. Svårt att förstå hur de tänker, de tänkte alltså ha två portabla konsoler på marknaden samtidigt?!

I övrigt gillar jag min Wii U, men den hade varit bättre utan tabletkontrollern. Tror inte Switch kommer vara bättre än Wii U direkt prestandamässigt.

Den kommer nästan garanterat vara bättre än Wii U då tegra x1 är redan snabbare än den. Däremot säger väll det mer om hur dålig Wii U var snarare än hur bra Switchen kommer att bli.

Vi vet väl ingenting om vilken Tegra som Switch använder, vilken klockfrekvens den snurrar i osv. Dock vet vi att det är en ~10 watts mobil enhet som förväntas prestera som en PS4? Jag är skeptisk.

Edit:
Minnesbandbredd är något som mobila enheter alltid haft problem med. Tegra är ju lite bättre på den fronten men går inte att jämföra med konsoler.

Tegra X1: 25 GB/s
PS4: 176 GB/s
XBox Scorpio: 320 GB/s (helt sjukt)

Nej vi vet inte exakt vilken tegra eller vilka specs den har än men man kan göra en relativt bra gissning, det pratas om att den skulle använda tegra x2 vilket troligtvis är i alla fall lite bättre än x1:an. Att den skulle vara i närheten av ps4 eller xo tycker jag inte är så troligt eller så relevant jämförelse då det är en tablett snarare än en stationär konsol. Dessutom har nintendo inte konkurrerat med prestanda på rätt så länge vad jag vet så det är knappast nytt att de ligger långt efter de andra.

Minnesbandbredd är inte nödvändigtvis någon bra jämförelse för prestanda men visst det är bättre än inget så länge.

Edit: Om den har en x2 i sig så ser det rätt bättre ut än vad jag skulle kunna gissat https://www.reddit.com/r/NintendoNX/comments/4z80yo/nvidia_fi...

Medlem

2 miljoner låter lite. Det är ju 2 miljoner skeppade till butiker. Nintendo skeppade väl 3 miljoner av Wii U och var under väldigt lång tid väldigt svår att få tag på. Samma sak med 3ds.

Switch tror jag snabbt säljs i 2 miljoner. Och övriga köpare får vänta några månader på att få sin konsol. En strategi som utåt sett kan ge intryck av att det är en enorm succé. Slut överallt = succé(egentligen inte).

Medlem

Men molnet!?


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem
Skrivet av mh76:

2 miljoner låter lite. Det är ju 2 miljoner skeppade till butiker. Nintendo skeppade väl 3 miljoner av Wii U och var under väldigt lång tid väldigt svår att få tag på. Samma sak med 3ds.

Switch tror jag snabbt säljs i 2 miljoner. Och övriga köpare får vänta några månader på att få sin konsol. En strategi som utåt sett kan ge intryck av att det är en enorm succé. Slut överallt = succé(egentligen inte).

Är det inte lite av Nintendos tradition att släppa för få exemplar på marknaden så alla blir skitarga för det också?
Kanske ytterligare en anledning till att Nintendos aktie rasar, man har helt enkelt inte förtroende för dem. Jag har uppfattningen att många tappat förtroendet för dem efter WiiU, men sen är det senaste Nintendomediet jag ägde en gameboy color så jag är ingen auktoritet på detta. Hoppas de som är förväntansfulla får konsolen de vill ha och att de kan börja utmana Sony och MS igen
(Även om pc är bäst, glorious master race <3)

edit: svenska är svårt

Medlem

Som person som jobbar inom finans så tror jag denna mindre oro beror på att Nintendo nu ändrar strategi. Tror dock Switch kommer sälja väldigt bra och tror verkligen detta är framtiden för spelkonsoler.
Fördelen med Nintendo Switch är att man i praktiken får 2 spelkonsoler till priset av ett. Teknikmässigt så vet vi att grafikmotorn är en sorts hybrid mellan den som nvidias 4K shield media spelarna använder deras top performance grafik kort och att allt har skräddarsyts för att ge Switchen kraftigt med prestanda vare sig du sitter framför tv:n eller är ute på språng.
Troligtvis kommer den vara ganska så mycket kraftfullare än Wii U men mindre kraftfull än playstation 4, detta är dock vanligt för Nintendos konsoler då dom jobbar mer med mjukvaran än hårdvaran.
Listan på launchtitlar av vad vi sett i trailern verkar vara klokren med nytt Zelda spel som är 10 ggr större än skyrim, Mario, Skyrim, basket spel, Mario kart.
Utöver detta så slipper den laddtider pga kassetterna (idag installerar ps4 och xbox allt från bluerayen till hdisken så läsaren är egentligen helt useless).
En annan sak som talar för switchen är att den går att ta med vilket gör att den marknadsför sig själv på ett sätt som ingen hemma konsol gjort tidigare vilket också kan vara förklaringen till att 3ds:en slog igenom ordentligt när folk upptäckte 3d skärmen på den men inte vid release.
Tror stark på switchen och tror att vi kommer se en kraftig vändning från Nintendos sida framöver.

1
Skriv svar