Civilization VI

Robot
Civilization VI

25 år efter originalet tar Civ-serien stora, viktiga steg framåt. Civilization VI är en strategisk triumf som vinner mycket med smart nytänk.

#civilization, #alpha-centauri, #civilization-vi, #firaxis, #civ-v


Medlem
Civilization VI

Borde inte religion leda till att man bombar alla?


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Min lillebror köpte detta för han hade tråkigt. Verkar som han borde köpa en trisslott också... Bör tillägga han gillade tidigare spelen men visste ingenting om detta.


signatur

All makt åt Stefan Löfven! Vår befriare!

Medlem

Grymt! Blir ett köp senare i december

Medlem

Ser fram emot att spela det. Har lite för mycket annat just nu. Civ 6 är ett spel som kräver fullt fokus. Troligtvis köper jag spelet i slutet av november och sen vaknar jag upp i slutet av december och inser att jag missat både arbete, rakning och julafton för att spela "en runda till".

Skribent
Skrivet av Bennii:

Ser fram emot att spela det. Har lite för mycket annat just nu. Civ 6 är ett spel som kräver fullt fokus. Troligtvis köper jag spelet i slutet av november och sen vaknar jag upp i slutet av december och inser att jag missat både arbete, rakning och julafton för att spela "en runda till".

Det kräver, och det TAR. Innan man börjar en runda i något Civ-spel gäller det att man sett till att man har tid till övers för sen är det kört. Kan vara bra att skriva sitt testamente innan man börjar utifall att

Medlem
Skrivet av marcus8958:

Borde inte religion leda till att man bombar alla?

On topic: Har hört från flera håll att folk stött på rätt många buggar, och att AI:n är riktigt risig. Tror jag väntar ett par patchar innan jag köper. Kanske lagom till jul med 20% rea.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Ambassadör
Xbox

Frågan är ju hur mycket bättre än övriga Civ-spel det är, om det ska vara värt ett köp.
Är det inga revolutionerande nyheter så finns det ju ingen anledning att köpa det, än. Det är ju samma spel i ny förpackning. Lär ju komma massa DLC o skit innan det är klart som vanligt, och då plockar man ju upp det som ett paket på någon Steam-rea för en billig penning.


signatur

Jump in.

Skribent
Skrivet av Mortaigne:

Frågan är ju hur mycket bättre än övriga Civ-spel det är, om det ska vara värt ett köp.
Är det inga revolutionerande nyheter så finns det ju ingen anledning att köpa det, än. Det är ju samma spel i ny förpackning. Lär ju komma massa DLC o skit innan det är klart som vanligt, och då plockar man ju upp det som ett paket på någon Steam-rea för en billig penning.

Skulle säga att det är det Civ-spel med flest rejäla nyheter på evigheter. Och det känns mycket mer komplett från början än vad femman var.

Medlem

Kan tipsa om att i senaste Co-Optional podcasten så diskuterade dom Civ 6 ganska så ingående, quill 18 var gäst och han har lagt myyycket tid i det. (flera hundra timmar i en preview build och 50+ i retail)

Den kommer dyka upp under kvällen på TB's youtube.

EDit: vassego


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem

Hara bara stött på en bugg. Råkade klicka på en tile i min stad med nuke, avbröt och sen varje gång jag valde en stad/tile att bomba så skickades bomben till tilen i min stad :S Annars har allt funkat bra.

Medlem

Ni skriver:
"Testplattform: PC "

Menar ni då att ni har testat i Windows, iOS eller på Linux? Med ett spel som CIV6 som redan har stöd för Windows och iOS och med Linux på väg kan det vara bra med en distinktion.

Medlem

Jag tycker inte ni kan ge spelet 5/5 med sådan dålig AI, det blir helt skevt i ett spel som till 99% är gjort för folk som spelar singleplayer.

En sak måste jag dock säga, menymusiken var så jävla bra, att jag inte kunde starta ett nytt spel innan jag lyssnar genom den. Det har bara skett en gång innan vill jag minnas och det var i Civ4.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Ett mycket bra spel på många sätt och vis, och precis som pointeras så är AI:n och där med svårighetsgraden (enligt mig) det största problemet.

Efter dryga 30h klarade jag det på svåraste första gången, vilket är en rejält mycket kortare tid än vad det brukar ta (att jag lagt ner stora mängder tid i Civ5 har såklart med saken att göra). Jag vill att ett Civ-spel ska vara rejält svårt, det nådde det inte riktigt upp till denna gången tyvärr.

Detta är dock något jag hoppas de får chansen att patcha ihop och det kan nog komma att bli årets mest spelade spel trots allt.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Hipshot:

Jag tycker inte ni kan ge spelet 5/5 med sådan dålig AI, det blir helt skevt i ett spel som till 99% är gjort för folk som spelar singleplayer.

En sak måste jag dock säga, menymusiken var så jävla bra, att jag inte kunde starta ett nytt spel innan jag lyssnar genom den. Det har bara skett en gång innan vill jag minnas och det var i Civ4.

Max Payne 2 och Hitman: Blood Money är mina favoriter när det gäller musik i huvudmenyn, men Civ 6 har också riktigt bra av det lilla jag hört (har inte spelet... än).

Medlem
Medlem

Bästa sen 2:an!


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av marcus8958:

Borde inte religion leda till att man bombar alla?

On Topic. Blir ett köp!
Billigaste jag hittade: 39.99 https://www.greenmangaming.com/games/sid-meiers-civilization-...

Medlem

skall bli skönt att start upp de någon gång nu när jag får tid lite inne i BF 1 nu hehe. Plockade hem 25 års jubileums utgåvan

Medlem
Medlem

Mitt problem är att jag börjar om 15 gånger innan jag känner mig nöjd med placeringen, sen spelar jag 2-3 timmar och börjar om igen.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av herrkilman:
Skrivet av Mortaigne:

Frågan är ju hur mycket bättre än övriga Civ-spel det är, om det ska vara värt ett köp.
Är det inga revolutionerande nyheter så finns det ju ingen anledning att köpa det, än. Det är ju samma spel i ny förpackning. Lär ju komma massa DLC o skit innan det är klart som vanligt, och då plockar man ju upp det som ett paket på någon Steam-rea för en billig penning.

Skulle säga att det är det Civ-spel med flest rejäla nyheter på evigheter. Och det känns mycket mer komplett från början än vad femman var.

Det låter ju positivt iaf, V var ju inte färdigt vid release och det dröjde väl egentligen till andra expansionen innan det var klart.

Hur är det med AI'n egentligen då? Ur en civ-veterans perspektiv alltså.


signatur

Jump in.

Medlem

Hahahahahaha klagar på att AI:n är dålig, ger spelet 5/5.

AI:n är ju för fan 99% av spelet. Ibland uppskattar jag era recensioner men allt för ofta är det "jag tycker om det här spelet och alla tidigare spel, klart de ska ha 5/5"

Medlem

Jag är veteran men ni som har provat serien först de senaste åren eller så, vad tyckte ni första gången? Roligt? Tråkigt? Lätt eller krångligt att sätta sig in i? Fortsatte ni spela?

Medlem

Hur kan det få 5/5? AI:n är ju helt ur fuckad.

Medlem
Skrivet av Rydell1986:

Hahahahahaha klagar på att AI:n är dålig, ger spelet 5/5.

AI:n är ju för fan 99% av spelet. Ibland uppskattar jag era recensioner men allt för ofta är det "jag tycker om det här spelet och alla tidigare spel, klart de ska ha 5/5"

Fast skribenten skriver ju faktiskt att man i de flesta fall kan luska ut varför det blev som det blev, och att den överdrivet aggressiva AI:n är förlåtlig om man går in för det.

Eller du kanske bara hoppade direkt till punktlistan i slutet av recensionen?


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

Även om det behövs lite tweaks på en del funktioner i spelet känns det som om det skillnad från sina föregångare inte behöver två expansioner för att bli riktigt bra. 5:an behövde två expansioner för att bli bra, Beyond Earth är efter en expansion fortfarande dåligt och 4:an tycker jag är det mest överskattade Civ-spelet någonsin.

Skribent
Skrivet av Torach:

Hur kan det få 5/5? AI:n är ju helt ur fuckad.

Jag tycker inte att den är "urfuckad", dock. Jag tycker att den är ojämn. Känner inte igen mig i en del av de beskrivningar jag sett från en del på nätet. Försöker beskriva i min recension i stora drag hur jag spelar spelet, och hur det funkat för mig.

Alla måste ju inte hålla med, och man kan ha olika upplevelser av samma spel. Inte minst ett spel som Civ VI, som går att ta sig än på rätt många olika vis. Något som visar sig i hur åsikterna tycks gå i sär en del.

Medlem
Skrivet av adde111:

Hara bara stött på en bugg. Råkade klicka på en tile i min stad med nuke, avbröt och sen varje gång jag valde en stad/tile att bomba så skickades bomben till tilen i min stad :S

Haha, priceless!

Medlem

Tycker personligen att spelet har potential och många sköna tillägg till skillnad från tidigare versioner men att ge 5 av 5 ? Kom igen.

- AI:n suger verkligen hästlängder. Att försöka omförhandla ett bytesförslag eller fredsförslag är omöjligt, att försöka få lite konkret interaktion med att fördöma religiösa påhopp går inte mer än "Snälla sluta skicka din religion på mig".

- Grafiken, visst kan man lära sig att spela på den men varför ha en sådan tecknad grafik(väljer tecknad före barnslig) när man på strategikartan har ännu mer tecknad karta, ge oss 1 lite mer "verklig" strategisk karta. Sen är minimapen förbaskat dålig med färgval som gör att allt blir en suddig kladdig röra.

- Tech-trädet måste också kommenteras, kul att ha ett fristående civic-träd, men upplåsningssystem på techen är enligt mig dålig. Att kunna få slagskepp innan man ens har koll på kol, bara för att ta ett exempel. Sen går det ruskigt fort att techa fram för övrigt även i standard hastighet.

- Striderna hade man också önskat lite mer nytänk än bara möjligheter att koppla samma enheter. Känns som civ 5, ett sagolikt klickkrig i mp och fördel för hosten.

- Fortfarande ingen större tanke med flodsystem. Handel och interaktion via flodsystem historiskt verkar inte vara så speciellt välkänt för Firaxis?

Bara några av mina minus som givetvis är högst personliga. Kommer förhoppningsvis komma patchar och även DLC´s som förhöjer och förbättra spelet men jag ger det verkligen bara 3 av 5 än så länge. Så förbaskat mycket nytänk är det då inte.

+ Distriken,
+ Bonussystemen som gör ens regering väldigt flexibel.

123
Skriv svar