Diskussion: Läskigaste spelet någonsin

Medlem
Diskussion: Läskigaste spelet någonsin

Hm, klurigt. Kan ha varit scenen där man blir jagad i hotellet i Call of Cthulhu: Dark Corners of the Earth, eller kanske det där mentalsjukhus-uppdraget i Thief, eller något gammalt skräckspel man spelade som ännu yngre, då var man ju lite mer lättskrämd i allmänhet.

Medlem

Måste nog säga the cat lady. Viss scen är obehaglig även om man ser om den! Spelar downfall som är från samma utvecklare och den är klart skrämmande den med.

Medlem

Hur konstigt det än låter så var jag riktigt spänd under ett parti i första Aliens vs Predators. Inte ett skräckspel, jag vet, men nog fan var jag rädd. Hade träningsvärk i benen dagen efter på grund av på tok för hög spänning. Happy Halloween!


signatur

/MJ

Medlem
Skrivet av Ftmch:

Hm, klurigt. Kan ha varit scenen där man blir jagad i hotellet i Call of Cthulhu: Dark Corners of the Earth, eller kanske det där mentalsjukhus-uppdraget i Thief, eller något gammalt skräckspel man spelade som ännu yngre, då var man ju lite mer lättskrämd i allmänhet.

Ah fy fasiken vad hotell delen var stressig! Helt fantastiskt välgjort. Var tvungen att låta damen testa den just för att se hennes reaktion. Jag blev inte besviken!

Releasehästryttare
Skrivet av mats:

Hur konstigt det än låter så var jag riktigt spänd under ett parti i första Aliens vs Predators. Inte ett skräckspel, jag vet, men nog fan var jag rädd. Hade träningsvärk i benen dagen efter på grund av på tok för hög spänning. Happy Halloween!

Yes!

Fick flashbacks till när man spelar människa i aliens vs predator 2, grymt bra spel för sin tid.

Medlem

Phantasmagoria det var ett spel som jag sket ner mig på. Var alldeles för liten för att ens spela. Många jobbiga minnen men när man klara ut det till sist så var man väldigt nöjd. Tog mig aldrig till 2:an. Jag var redan skadad för livet.

Medlem

Kan inte minnas något äldre spel som känts läskigt.
I modern tid så får jag anse P.T. som vinnare.
Spelade med lurar på mitt i natten och hade inte en aning om något.
När spöket dök upp första gången höll jag på att fylla mina byxor med chokladpuddingsliknande material.

Jag tror Resident Evil 7 kommer att komma nära den känslan.

Medlem

Outcast? Måste ha menat Outlast..

Medlem

Måste har överhypat Amnesia i skräck för jag tyckte inte de var så läskigt. Annars har jag min lilla lista.

Alone in the Dark (PC-CD) [1992]
Jävlar vad gammalt det var. Måste tillläggas att jag inte var så gammal när jag spelade detta. Minns att jag och brorsan knappt kunde sova efter att vi spelat det. CD-versionen rekommenderas då musiken och ljudet är mycket bra.

AvP [1999]
Som marine var man lämnad åt sitt öde. Alla aliens var de lurigaste fienderna man stött på, kommer från allahåll och kanter, snabba som fan, dödar en på 1sek och dödar man dem så riskerar man att själv dö snabbt. Det spelade ingen roll om man hade smarguns, miniguns, granatkastare, rörelsemätare mm. Varje gång rörelsemätaren pep så gick pulsen upp!

Silent Hill 2 [2001]
Ångest över tid. Fy fan vad detta tog hårt på en. Monster som man inte riktigt vet vad de är eller hur man dödar dem.

FEAR [2005]
Jävlar vad den där lilla tjejen jävlades med en i diverse syner, ljud och fiender. Efter ett tag tror man att synerna man ser inte kan skada en men vips, så dör man. Riktigt roligt actionspel också.

Dead Space 1 och 2
Kanske inte ett skräckspel i sig utan ett väldigt stressigt obehagligt spel. Dör man dör man riktigt jävla hårt. Fienden som ser ut som något ur The Thing med intressant AI. Dagisbanan i 2an är bara störd på så många sätt. Glöm att 3an ens finns.

Medlem

Jag slänger ut en joker, Stalker Shadows of Chernobyl.
När man är ute på natten och hör dem äckliga hundarna springa runt och härja.
Likadant med Bloodsucker nattetid, du hör den springa runt men ser den inte förrän den är "in your face".

Medlem

Silent Hill 2

Medlem

Sanitarium från 1998

Medlem

Fatal Frame 2 Crimson Butterfly

Medlem

Ah såklart, PT!

Medlem

Shalebridge Cradle, i "Thief 3"

Medlem

Jag måste ändå säga att SOMA är riktigt jäkla läskigt.
Visst har det partier som påminner om Amnesia då du måste smyga runt och förbi olika monster du möter och handskas med förvirrad AI. Detta kan resultera i några billiga "game over" vilket skapar en viss frustration i längden.

Dock förser spelet dig med sådana spektakulära miljöer, enastående grafik/ljussättning och djupa etniska livsfrågor som bygger en tät inlevelsefull atmosfär av rädsla och nyfikenhet som varar hela vägen till slutet.

Jag har aldrig varit så passivt skräckinjagad tidigare i min långa skräckspelskarriär.

Medlem

Första AVP, innan det fanns saves och man spelade som Marine. Få spel som fått hjärtat att slå så hårt.

Medlem

Gamla hederliga "Waxworks" till Amigan. Clive Barkers Undying, den stämningen har inget spel lyckats återskapa än. I modernare tider Dead Space spelen.

Medlem

Demo av Penumbra Overture när luckan i bunkern börjar slammra. Stängde av direkt! Var dock ganska ung på den tiden
Annars första dead space. Spelade igenom det med weird al i bakgrunden.

Skribent
Skrivet av Gimmesumdeath:

Outcast? Måste ha menat Outlast..

Outcast hade allt ett par riktigt skrämmande voxlar.


signatur

Pianocovers av spelmusik – Forumtråd på FZ |Youtube

Medlem

Minns att första silent hill skrämde brallorna av mig. Skolan är fortfarande bland de ruggigare, mest atmosfäriska områdena i ett skräckspel jag kört. Sen är Penumbra-serien jävligt ruggig med.

Medlem

Jag har visserligen inte spelat särskilt mycket skräckspel (mina stackars nerver), men F.E.A.R. får min röst.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

För mig blir det nog FEAR, satt hemma själv o spelade i mörkret. Amnesia såg jag pewdiepie spela, så testade inte ens själv☺
Finns en sekvens i return to castle wolfenstein av alla spel som fick en att rycka till rejält.

Skribent

Jag tycker att förvandlingen av lägenheten i #Silent Hill 4: The Room var väldigt obehaglig. I början av spelet var den en slags fristad, men ju längre man spelade desto farligare blev den.


signatur

Pianocovers av spelmusik – Forumtråd på FZ |Youtube

Medlem

Thief: The Dark Project och Thief 2 (dock inte i sig hela spelat utan dess fantastiska fan-missions, t.ex. Calendra's Legacy. Trä-monstrena var och är fantastiska).

Har idag svårt att bli rädd, för dessa träffade rätt. Hedersomnämning till System Shock 2. "we are, we aaare"

Hedersomnämningar även till Stalker serien där vissa laboratorium kan vara jobbiga som 17, men även Thief 3s Shalebridge Cradle som fortfarande är fantastiskt.

Medlem

Alien vs Predator (det första spelet) när man spelar som Marine.


signatur

Windows 10 pro - Asus B550 Strix Gaming F - AMD Ryzen 3700X - Nvidia GTX970 - 16GB DDR4 3600mhz - WD Blue SN550 1TB SSD

Medlem

Skyltdockorna i Condemned... brrr


signatur

-With great moustache comes great responsibility!

Medlem

Project Zero 2 satt jag och lira helt ensam mitt i natten medd hörlurar. Det fick en att tända lite här och var när man skulle gå och lägga sig. Residen Evil GameCube på Mountain climbing i svårighetsgrad är riktigt roligt speciellt när zombies slänger upp dörrar och man glömmer vart det fanns crimsons kvar.

Dead Space har jag inte vågat varva än

Silent hill 2 så somnade jag till. Fattade inte grejen som skulle vara läskigt med det.

Outlast var läskigt i början men sen punkteras allt och det blir inte läskigt sen.

Många skräckspel man lirat men kommer inte ihåg något mer just nu


signatur

Nintendo Switch: SW-2771-7512-1037
Steam: Worebit
Xbox: Worebit
Ps4: Vorebit

Medlem

Alien vs Predator som Marine, och då menar jag Rebellions orginal på Atari Jaguar 1994. Vi fick vara tre personer som turades om att spela i ett väl upplyst rum för att klara av spelet.

Facehuggers alltså... Brrr.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Skriv svar