Diskussion: Läskigaste spelet någonsin

Medlem
Skrivet av Mindrax:

Friday the 13th på Commodore 64 var räligt

Ja det är läskigt än idag :(. Fy fan.

Medlem

Clive Barker's Undying
Thief: The Dark Project

Medlem

Alien vs Predator (1999)

F.E.A.R (2005)

F.E.A.R 2 (2009)

Medlem

Dungeon Master.

Skräck? Nej igentligen inte..men jag hade sprungit på samma våning länge och allt gick på rutin. När jag kom runt ett hörn stod där en mumie som jag inte förväntat mig. Trodde jag skulle skita ner mig.

Jag är inte vidare lättskrämd

Annars - VR skräck. Även de som varit enkla spel som igentligen inte borde skrämma vidare mycket får enorm känsla i VR. Håret står på armarna när jag spelar


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

AvP, få spel lyckas vara så nervisande som det första AvP (som Marine givetvis) är. Amnesia var inte i närheten lika kusligt (däremot verkar Outlast vara betydligt mer skrämmande och det ger mig lite Codemned "vibbar ", har dock bara kört en liten, liten del av spelet).

Penumbra (från samma utvecklare som SOMA och Amnesia) kan jag varmt rekommendera (del två hade en riktigt härlig stämning medan den tredje delen mer var en expansion och fokuserade för mycket på pussel och för lite på det som gjorde de andra spelen "kusliga".

Amnesia är inte ett dåligt spel, om det är något som utvecklaren lyckas med så är det miljöerna och framför allt ljudet. Jag var besviken på slutet och expansionen var på vissa ställen bättre och andra sämre (men den var betydligt bättre än deras första "spel" Dear Esther).

F.E.A.R. håller än idag och är ett av de bättre skräckspelen som släppts, mycket tack vare en, ibland, skrämmande bra AI. Uppföljaren gjordes för konsoler och det märks även om motorn är rejält förbättrad (F.E.A.R 2 är en rejäl uppgradering när det kommer till grafik och "gunplay").

Codemned är nog det spel som kommer närmast AvP, rekommenderas om man gillade F.E.A.R. (även gjort av samma utvecklare, Monolith Productions).

Alan Wake, Twin-Peaks och Stephen King är nog det bästa sättet man kan beskriva Alan Wake på. Spelet handlar om en författare som har problem med att sova och får svårarare och svårare att skilja på verklighet och dröm.

Medlem

Måste nog säga att jag vart som mest blödig när jag spelade Alone In The Dark 1-2 och Ecstatica på 486.

Medlem
Skrivet av Elixx:

Måste nog säga att jag vart som mest blödig när jag spelade Alone In The Dark 1-2 och Ecstatica på 486.

Minns när jag testade Alone in the Dark 2 demot, det sker allt mer sällan att jag imponeras så mycket av ett spel. Ledde till att jag senare köpte det och jag skaffade även det trejde spelet (som jag inte kört klart, kanske får bli nästa spel att klara av).

Ecstatica äger jag med, villl minnas att man konstant är jagad och att det var därför jag inte körde klart det. Ännu ett spel som jag får köra klart när jag har tid.

Annars håller jag med, Alone in the Dark 1 och 2 är fortfarande bra spel (var inte så länge sedan jag spelade dem).

FM-guru
F.d. Sisyr

Jag skiter ner mig av i princip varenda skräckspel som inte är bra designat. När det gäller skräckfilmer är det istället tvärtom... Where's my lagom? :'(

Så, när det gäller "läskigaste" vet jag inte då allt får mig att hoppa högt. Vad gäller bästa så nämner jag gärna SOMA, FEAR, Stalker, Amnesia, Condemned: Criminal Origins, Stasis, Anchorhead och I Have No Mouth, and I Must Sream.

Det sistnämnda och SOMA är nog de allra vassaste i min värld. I båda beror det på en jävligt creepy atmosfär och, framför allt, intressant handling. Båda har även en hel del med AI och identitet att göra, så kanske finns det något tematiskt som talar extra till mig också.

Medlem
Skrivet av Ankh:

Dungeon Master.

Skräck? Nej igentligen inte..men jag hade sprungit på samma våning länge och allt gick på rutin. När jag kom runt ett hörn stod där en mumie som jag inte förväntat mig. Trodde jag skulle skita ner mig.

Jag är inte vidare lättskrämd

Annars - VR skräck. Även de som varit enkla spel som igentligen inte borde skrämma vidare mycket får enorm känsla i VR. Håret står på armarna när jag spelar

Dungeon Master är mer skrämmande än många spel som görs idag. Få spel lyckas med att få min puls att öka men det är något speciellt med att rita en karta samtidigt som man måste spela spelet. Har du inte spelat Legends of Grimrock så rekommenderar jag att du kollar upp det spelet.

Medlem
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av Ankh:

Dungeon Master.

Skräck? Nej igentligen inte..men jag hade sprungit på samma våning länge och allt gick på rutin. När jag kom runt ett hörn stod där en mumie som jag inte förväntat mig. Trodde jag skulle skita ner mig.

Jag är inte vidare lättskrämd

Annars - VR skräck. Även de som varit enkla spel som igentligen inte borde skrämma vidare mycket får enorm känsla i VR. Håret står på armarna när jag spelar

Dungeon Master är mer skrämmande än många spel som görs idag. Få spel lyckas med att få min puls att öka men det är något speciellt med att rita en karta samtidigt som man måste spela spelet. Har du inte spelat Legends of Grimrock så rekommenderar jag att du kollar upp det spelet.

Helt klart - jag tror inte jag missat många dungeon crawlers


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Jag blir inte direkt skrämd i spel men jag får nog ändå nämna den här:

Dead Space 2, hardcore

Hardcore i DS2 innebär att det inte finns några checkpoints och det endast går att att spara tre gånger under hela kampanjen, så det kan bli hyfsat spännande spelsessioner.

Jag hade satt som mål att spara första gången ca 4,5 timmar efter start, vilket innebär att om jag dog efter 4 timmars spelande så fanns det inget tidigare sparställe utan jag fick börja om från start.

"Death is not an option" gav lite av en ny dimension till spelet. Jag fick ta några timmars paus efter varje etapp pga att kroppen skakade av allt adrenalinpåslag.

Medlem

Inget.

Har svårt att bli skrämd av en texturerad, animerad mesh eller datorgrafik. Är för övrigt skadad av skräckfilmer sedan 80 talet och tillräckligt "avskräckt".

Medlem

Enda spel jag någonsin känt rädsla i är första gången jag spelade början av Doom 3.

Var ensam hemma, med höstväder ute, så det kom med med jämna mellanrum lite kallluft från fönstret. Körde med hörlurar. Lagom tills man nådde spindlarna och hörde tappandet av deras fötter visade det sig att brodern kommit hem. Den panik jag kände när han lade sin hand på mix axel var rätt extrem. Ramlade av stolen och enligt honom skrek jag rätt ordentligt. Han retar mig fortfarande för det.

Väldigt synd att den nivån av skräck inte bibehölls under hela spelet (och inte heller fanns vid omspelning), utan mer blev ett "där kommer det nog hoppa fram något".

Medlem

Inte heller något jättefan av skräckspel, men PT skrämde skiten ur mig trots att jag snart är gubbe.

Medlem

Förvånad att inget nämnt Slender än

Medlem

Aliens C64. Livrädd. Det där jävla ljudet från radarn...huga!

Medlem

Har nog aldrig blivit mer skrämd än av Metroid Fusion. Det är just det att spelet inte ses som ett skräckspel som gör det så effektivt, man är helt oförberedd på att bli skrämd. Brukar inte bli särskilt rädd av spel som kallar sig "skräckspel" då man vet att något läskigt ska hända typ hela tiden.

Medlem

SOMA! Så jävla läskiga monster

Medlem
Skrivet av Ahris:

Clive Barker&#039;s Undying
Thief: The Dark Project

Att det tog så lång tid innan någon nämnde Undying. Sjukt läskigt spel. I modern tid får jag säga "Until Dawn" är jävligt skrämmande för mig. I den gamla tiden var fan Doom 2 läskigt också.

Medlem
Skrivet av Ankh:
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av Ankh:

Dungeon Master.

Skräck? Nej igentligen inte..men jag hade sprungit på samma våning länge och allt gick på rutin. När jag kom runt ett hörn stod där en mumie som jag inte förväntat mig. Trodde jag skulle skita ner mig.

Jag är inte vidare lättskrämd

Annars - VR skräck. Även de som varit enkla spel som igentligen inte borde skrämma vidare mycket får enorm känsla i VR. Håret står på armarna när jag spelar

Dungeon Master är mer skrämmande än många spel som görs idag. Få spel lyckas med att få min puls att öka men det är något speciellt med att rita en karta samtidigt som man måste spela spelet. Har du inte spelat Legends of Grimrock så rekommenderar jag att du kollar upp det spelet.

Helt klart - jag tror inte jag missat många dungeon crawlers

Misstänkte det, antar att du även kört Black Crypt och Hired Guns (hade gärna sett att dessa släpptes på PC).

Körde själv Dungeon Master för inte så länge sedan och fastnade mot slutet men det får nog bli att köra klart det spelet så jag kan köra Chaos Strikes Back och sedan DM 2. Antar att du även kört Lands of Lore spelen och Ishar spelen=).

Medlem

Får hålla med om Alien vs Predator (det första). Spelade bara demot men att köra som marine är inte bra för hjärtat!

Hade över kompisar som fick testa bara för att skrämma skiten ur dem.

Håller med mh76 tidigare i tråden Alien varelsen eller "Xenomorphen" måste nog vara det mest otäcka monster som drömts upp av någon genom tiderna!!!

Älskar för övrigt filmerna (mest 2:an och 1:an).

Hedersomnämnande får vara första Resident Evil. Skrämde upp mig rätt rejält det med...

Medlem

Jag tror Silent Hill 1 har en speciell plats i mitt hjärta.


signatur

Nämen!

Medlem

Vet att detta kanske låter konstigt men när jag var mycket yngre så spelade jag Duke Nukem och hade fastnat på en hotell barna med "om jag minns rätt" 2 små bossar typ. Lite störe än grisarna. Men ialf. Jag minns att jag typ smög runt i rummen och gömde mig i hissen. Det som mest skrämde mig var deras läten som gormade ifrån mina dubbla Cervin Vega 12" tummare som jag hade alldeles snett bakom mig. Men kul var det

Annars så måste jag bara hålla med många här att det har gjort många bra skräckspel.

Medlem
Skrivet av employed:

Måste har överhypat Amnesia i skräck för jag tyckte inte de var så läskigt. Annars har jag min lilla lista.

Alone in the Dark (PC-CD) [1992]
Jävlar vad gammalt det var. Måste tillläggas att jag inte var så gammal när jag spelade detta. Minns att jag och brorsan knappt kunde sova efter att vi spelat det. CD-versionen rekommenderas då musiken och ljudet är mycket bra.

AvP [1999]
Som marine var man lämnad åt sitt öde. Alla aliens var de lurigaste fienderna man stött på, kommer från allahåll och kanter, snabba som fan, dödar en på 1sek och dödar man dem så riskerar man att själv dö snabbt. Det spelade ingen roll om man hade smarguns, miniguns, granatkastare, rörelsemätare mm. Varje gång rörelsemätaren pep så gick pulsen upp!

Silent Hill 2 [2001]
Ångest över tid. Fy fan vad detta tog hårt på en. Monster som man inte riktigt vet vad de är eller hur man dödar dem.

FEAR [2005]
Jävlar vad den där lilla tjejen jävlades med en i diverse syner, ljud och fiender. Efter ett tag tror man att synerna man ser inte kan skada en men vips, så dör man. Riktigt roligt actionspel också.

Dead Space 1 och 2
Kanske inte ett skräckspel i sig utan ett väldigt stressigt obehagligt spel. Dör man dör man riktigt jävla hårt. Fienden som ser ut som något ur The Thing med intressant AI. Dagisbanan i 2an är bara störd på så många sätt. Glöm att 3an ens finns.

Bra lista - däremot tycker jag faktiskt att tvåan är det minst läskiga av de fyra första Silent Hill-spelen

Medlem
Skrivet av Mattias Frost:

Jag tycker att förvandlingen av lägenheten i #Silent Hill 4: The Room var väldigt obehaglig. I början av spelet var den en slags fristad, men ju längre man spelade desto farligare blev den.

Det är så jävla bra vältänkt av spelutvecklarna - i början t.o.m helar den spelaren (tips till nybörjare, spara alla era health drinks i första halvan av spelet och återvänd hem och hela er istället) och sen bara NOPE, bara massa hauntings.

Alla hauntings är dessutom random så det finns omspelningsvärde i spelet i bara det liksom

Medlem
Skrivet av mats:

Hur konstigt det än låter så var jag riktigt spänd under ett parti i första Aliens vs Predators. Inte ett skräckspel, jag vet, men nog fan var jag rädd. Hade träningsvärk i benen dagen efter på grund av på tok för hög spänning. Happy Halloween!

Jag tror faktiskt det räknas som skräckspel - det är ju trots allt skräckikoner i det spelet och sen är Marine-kampanjen sjukt läskig

Medlem

Som andra, AvP1 som marine, det var fan grymt, mycket bra känsla.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Jag var inte speciellt gammal när Silent Hill kom, runt 10 när det första kom. Jag minns bara att jag sket på mig varje gång jag ens försökte spela det i mer än 5 minuter. Samma med tvåan.

Medlem
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av Ankh:
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av Ankh:

Dungeon Master.

Skräck? Nej igentligen inte..men jag hade sprungit på samma våning länge och allt gick på rutin. När jag kom runt ett hörn stod där en mumie som jag inte förväntat mig. Trodde jag skulle skita ner mig.

Jag är inte vidare lättskrämd

Annars - VR skräck. Även de som varit enkla spel som igentligen inte borde skrämma vidare mycket får enorm känsla i VR. Håret står på armarna när jag spelar

Dungeon Master är mer skrämmande än många spel som görs idag. Få spel lyckas med att få min puls att öka men det är något speciellt med att rita en karta samtidigt som man måste spela spelet. Har du inte spelat Legends of Grimrock så rekommenderar jag att du kollar upp det spelet.

Helt klart - jag tror inte jag missat många dungeon crawlers

Misstänkte det, antar att du även kört Black Crypt och Hired Guns (hade gärna sett att dessa släpptes på pc).

Hired guns släpptes faktiskt på pc när det begav sig, har både det och amiga orginalet i bokhyllan. Ett av dom bästa spelen oavsett genre.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av Ankh:
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av Ankh:

Dungeon Master.

Skräck? Nej igentligen inte..men jag hade sprungit på samma våning länge och allt gick på rutin. När jag kom runt ett hörn stod där en mumie som jag inte förväntat mig. Trodde jag skulle skita ner mig.

Jag är inte vidare lättskrämd

Annars - VR skräck. Även de som varit enkla spel som igentligen inte borde skrämma vidare mycket får enorm känsla i VR. Håret står på armarna när jag spelar

Dungeon Master är mer skrämmande än många spel som görs idag. Få spel lyckas med att få min puls att öka men det är något speciellt med att rita en karta samtidigt som man måste spela spelet. Har du inte spelat Legends of Grimrock så rekommenderar jag att du kollar upp det spelet.

Helt klart - jag tror inte jag missat många dungeon crawlers

Misstänkte det, antar att du även kört Black Crypt och Hired Guns (hade gärna sett att dessa släpptes på PC).

Körde själv Dungeon Master för inte så länge sedan och fastnade mot slutet men det får nog bli att köra klart det spelet så jag kan köra Chaos Strikes Back och sedan DM 2. Antar att du även kört Lands of Lore spelen och Ishar spelen=).

Ofcourse! Påtal om Hired Guns har jag mitt Amiga original bara någon meter ifrån mig


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Skriv svar