Norska skräckspelet Through the Woods ute nu

Robot
Norska skräckspelet Through the Woods ute nu
Medlem
Norska skräckspelet Through the Woods ute nu

The Path, Dear Easter, Fire Watch, är det inte fantastiskt hur lite den här genren har utvecklas. Kanske för att det inte fanns något från början att utvecklas från?

Medlem
Skrivet av Sapiens:

The Path, Dear Easter, Fire Watch, är det inte fantastiskt hur lite den här genren har utvecklas. Kanske för att det inte fanns något från början att utvecklas från?

Det är väl snarare en konstform, än ett spel.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

The Path, Dear Easter, Fire Watch, är det inte fantastiskt hur lite den här genren har utvecklas. Kanske för att det inte fanns något från början att utvecklas från?

Det är som vanligt, utvecklaren tittar lite på vad som tidigare gjorts och vad de kom undan med, de kan räkna med liknande betyg om de håller sig till standarden som redan är satt.. De behöver inte vara speciellt inovativa och göra spelen bättre eller mer avancerade på något sätt, bara hålla sig på den nivå som spelare och recencenter förväntar sig, då trillar 9/10 betygen in...

Sen tuffar det på sådär för ingen säger vare sig bu eller bä. Störttråkigt.


signatur
Medlem
Skrivet av Dreijer:
Skrivet av Sapiens:

The Path, Dear Easter, Fire Watch, är det inte fantastiskt hur lite den här genren har utvecklas. Kanske för att det inte fanns något från början att utvecklas från?

Det är väl snarare en konstform, än ett spel.

Spel är en konstform oavsett om det gäller design...

...AI...

...Fysik...

...eller vad det än må vara, tyvärr glöms detta bort allt för ofta.

Oavsett vad man jobbar med är det en konst att få till rätt känsla, rätt ljud vid rätt tid, rätt respons, rätt inlevelse. Är det man jobbar på väldigt begränsat måste man se till att det man gör verkligen funkar och är utmärkande på något sätt.

Det är det som jag tycker är det stora problemet med alla dessa walking simulator "spelen". De gör oftast så lite med genren. Berättelsen är för det mesta svag, ointressant eller tråkigt presenterad. Sen den lilla interaktion som finns gör lite till oftast ingenting att förhöja upplevelsen, vilket är dess största misslyckande. Dessutom är förvånandsvärt många av spelen pinsamt förutsägbara och med tanke på genren patetiskt fantasilösa.

Thirty Flight of Loving och The Stanley Parable är bland de få spel som verkligen visar hur mycket mer man kan göra och hur mycket bättre det kan bli.

Medlem
Skrivet av vurt:
Skrivet av Sapiens:

The Path, Dear Easter, Fire Watch, är det inte fantastiskt hur lite den här genren har utvecklas. Kanske för att det inte fanns något från början att utvecklas från?

Det är som vanligt, utvecklaren tittar lite på vad som tidigare gjorts och vad de kom undan med, de kan räkna med liknande betyg om de håller sig till standarden som redan är satt.. De behöver inte vara speciellt inovativa och göra spelen bättre eller mer avancerade på något sätt, bara hålla sig på den nivå som spelare och recencenter förväntar sig, då trillar 9/10 betygen in...

Sen tuffar det på sådär för ingen säger vare sig bu eller bä. Störttråkigt.

Jaha, precis som alla andra genrer då. Konstigt.

Medlem
Skrivet av Cordayne:

Jaha, precis som alla andra genrer då. Konstigt.

Japp, det jag skrev, "precis som vanligt". Inget konstigt nej, folk måste ändra sin attityd, speciellt de som recenserar. Om folk ska agera "bullies" och fanboys så fort någon kommer med kritik/förslag på förbättringar i genren överlag eller så fort en recensent inte ger 9-10/10 i betyg när deras favoritspelutvecklare släpper ett nytt spel så, ptja, vi kan inte räkna med så mycket utveckling.

Naturligtvis är det fler faktorer än så, men en viktig faktor är att ställa krav. Men nä, räkna med att få höra "haha! vad kräsen du är!" istället från en svans av fanboys eller bara sånna som gett upp och tycker man får nöja sig med "det lilla man får", vilket ju är trams.


signatur
Medlem

Oavsett vad. Är spelet magiskt ändå. Gillar röst på norska faktiskt blev mer magiskt och autentiskt. Kontrollerna är lite sega men atmosfären är riktigt nice. Tycker spelet är jättebra och lite läskigt. Visst mycket kan bli bättre. Men jag ger 9 av 10.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

The Path, Dear Easter, Fire Watch, är det inte fantastiskt hur lite den här genren har utvecklas. Kanske för att det inte fanns något från början att utvecklas från?

Att du nämner "The Path" och "Firewatch" i samma mening gör det ganska tydligt att du inte spelat båda. Är inte ens nära på jämförbara upplevelser där.

Medlem

Har sett någon spela igenom det på Twitch från början till slut, det är riktigt jäkla snyggt och har väldigt bra ljuddesign, mycket intressant och väl utmejslad representation av nordisk mytologi, såväl arkitektur som monster är välgjorda och ger en tung atmosfär, det är nästan så bra att man kan förlåta alla andra brister... nästan.

Det värsta är förmodligen dialogen, kassa voiceactors hade man kunnat ha överseende med men många dialoger är riktigt uselt skrivna, spelet hade nog varit bättre om man hållt sig till lapparna man hittar här och var och inget snack, möjligtvis någon som läser lapparna åt en likt bioshock.

Med det sagt har jag inte sett hur spelet är med Norska röster, skulle jag spela igenom det så lär det bli det för att se om det blir bättre.

Jag tvekar lite att säga detta men detta är nog det enda spelet där jag föredragit en renodlad walking simulator, jag hade kunnat gå omkring och titta på saker i lugn och ro och samtidigt lära mig mer om nordisk mytologi, antingen det eller tajtare kontroller och bättre pacing.

Medlem
Skrivet av Dres81:

Oavsett vad. Är spelet magiskt ändå. Gillar röst på norska faktiskt blev mer magiskt och autentiskt. Kontrollerna är lite sega men atmosfären är riktigt nice. Tycker spelet är jättebra och lite läskigt. Visst mycket kan bli bättre. Men jag ger 9 av 10.

9 av 10, men mycket kan bli bättre? Skulle du vilja berätta lite vad som skulle göra spelet till en 10/10?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Hipshot:
Skrivet av Dres81:

Oavsett vad. Är spelet magiskt ändå. Gillar röst på norska faktiskt blev mer magiskt och autentiskt. Kontrollerna är lite sega men atmosfären är riktigt nice. Tycker spelet är jättebra och lite läskigt. Visst mycket kan bli bättre. Men jag ger 9 av 10.

9 av 10, men mycket kan bli bättre? Skulle du vilja berätta lite vad som skulle göra spelet till en 10/10?

Bättre kontroll, nu är dom ganska klumpiga tycker jag. Mera utforskande och hemligheter skulle vara skoj. Grafiken kunde varit bättre, dimma som sveper in sakta, ljus från månen som glimrar till mellan träden vore coolt. Röstskådisarna kunde varit bättre, norska rösten är bra mycket bättre än dom engelska. Sen känns det som det är lite samma som dom återanvänt tidigare i spelet, känns som typ samma väg, samma byggnader etc.

Spelet är en nia oavsett vad då jag gillar verkligen berättelsen. Men om det går att göra det jag vill så får den absolut en 10 poängare av mig:)

1
Skriv svar