World of Final Fantasy

Robot
World of Final Fantasy

Final Fantasy tar ut 30-årsdagen i förskott med en resa som tar oss nerför minnenas allé, men vars främsta styrka ironiskt nog handlar mer om Pokémon.


Medlem
World of Final Fantasy

Hur fungerar en fight? Är det turnbaserat?
Är spelet online/multiplayer eftersom det heter world?
Vad är målet med spelet?

Såklart kan jag googla det men det känns som en recension borde ha svarat på det.

Vad finns det att upptäcka?
Är världen öppen?
Skrymslen och vrår att utforska, grottor?
Hur är världen?

Medlem

Hur står sig spelet jämfört med Ni No Kuni som även det hade en pokemon liknade spelstil om du har spelat det?

Medlem

Ganska fattig recension om jag ska vara ärlig, och framförallt om man går efter kommentarerna ovan min.


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Medlem

Hej Fredrik, har hört att vissa menat att spelet är lite för lätt och kanske till viss mån riktat mot yngre spelare. Jag är ett FF fan in till benmärgen, men tappar också lätt lusten om ett spel inte ger någon utmaning. Jag gillar när man får testa lite olika taktiker innan man tar kål på en boss etc. Kommer jag gilla spelet eller går striderna ändå att klara om man har felt hel setup eller approach?

Medlem

Hej Fredrik. Kan du utveckla lite vad du menar med minuset du gav i recensionen och om det är på grund av det, det inte fick full pott? Ingen kritik på nått sätt bara en undran?

Medlem

Ytterligare en recension som är för kort och intetsägande.

Redaktör
Ponny
Skrivet av kallelindberg:

Hur fungerar en fight? Är det turnbaserat?
Är spelet online/multiplayer eftersom det heter world?
Vad är målet med spelet?

Såklart kan jag googla det men det känns som en recension borde ha svarat på det.

Då kan jag svara på det här!

Finns onlinematcher man kan spela mot mänskligt motstånd, men det är blott en liten bisyssla i spelets colosseum.

Turordningsbaserade strider gäller, random encounters är det – som känns som gamla skolans Final Fantasy, men det jag skriver om (tornen man bygger av sig själv och ens monster) ger det en fräsch känsla.


signatur

En Bamseponny av folket

Redaktör
Ponny
Skrivet av Love Dajnamajt Arvidsson:

Vad finns det att upptäcka?
Är världen öppen?
Skrymslen och vrår att utforska, grottor?
Hur är världen?

Klassiskt Final Fantasy-utforskande kan man säga, minus en riktig världskarta. Grottor, slott, städer strösslade med monster att fånga och kistor att öppna och lite hemlisar att upptäcka. Inte sällan hämta från/tolkade av gamla Final Fantasy-spel.


signatur

En Bamseponny av folket

Redaktör
Ponny
Skrivet av Rydell1986:

Hur står sig spelet jämfört med Ni No Kuni som även det hade en pokemon liknade spelstil om du har spelat det?

Har spelat det, de går att jämföra på det sättet att de båda känns som traditionella jrpg:s – fast med några twistar. Känner så här: World of Final Fantasy är roligare att spela för sina strider, monstersamlande, FF-nostalgi, Ni No Kuni är roligare att uppleva, för storyn, världen, etc.


signatur

En Bamseponny av folket

Redaktör
Ponny
Skrivet av arelion:

Hej Fredrik, har hört att vissa menat att spelet är lite för lätt och kanske till viss mån riktat mot yngre spelare. Jag är ett FF fan in till benmärgen, men tappar också lätt lusten om ett spel inte ger någon utmaning. Jag gillar när man får testa lite olika taktiker innan man tar kål på en boss etc. Kommer jag gilla spelet eller går striderna ändå att klara om man har felt hel setup eller approach?

Hej Arelion! Någon fantastisk utmaning bjuder det oftast inte på. Å andra sidan har jag inte känt av någon sådan sedan FFII till NES.

Å andra sidan är jag rätt besatt i sådana här spel av att hitta bäst kombinationer och (i det här fallet) samla alla monster, vilket gör att jag nästan ovetandes grindar. Så det finns ett lager av utmaning: av att hitta bäst monster för ändamålet. Men traditionellt utmanande är det, som sagt, sällan. Kanske om jag grindat mindre...


signatur

En Bamseponny av folket

Redaktör
Ponny
Skrivet av Hexon:

Hej Fredrik. Kan du utveckla lite vad du menar med minuset du gav i recensionen och om det är på grund av det, det inte fick full pott? Ingen kritik på nått sätt bara en undran?

Ett annat minus genomsyrar ju recensionen lite grann också, att den egna designen, de egna karaktärerna och den egna humorn inte alltid träffar rätt. Blir lite tramsigt bitvis. Har svårt att se några ingrepp som ger spelet 5/5, snarare var det flera fina faktorer (FF-nostalgin, tornstriderna, monstersamlandet, charmen) som lyfte det över 3/5.


signatur

En Bamseponny av folket

Redaktör
Ponny
Skrivet av marsson90:

Ganska fattig recension om jag ska vara ärlig, och framförallt om man går efter kommentarerna ovan min.

Skrivet av EpicGoblin:

Ytterligare en recension som är för kort och intetsägande.

Tråkigt att ni känner så, men bra att ni säger vad ni tycker snarare än att knyta näven i fickan. Jag strävar efter att alltid ge en känsla av hur spelet är, vad jag tycker, plocka ut bitar som kanske inte är självklara efter att t.ex. ha sett en trailer, men ibland kanske man inte träffar helt rätt – eller så vill olika läsare ha olika bitar.

Vissa av sakerna ser man snabbt i en trailer eller på spelets wiki-sida, men nu fick jag ju en del frågor, så med de i åtanke borde jag ha varit mer konkret på en del plan.

Så: jag tar åsikterna med mig. Förhoppningsvis har ni fått en del svar bland kommentarerna också. Borde ha dykt in igår men var upptagen på annat håll med annat jobb.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av kallelindberg:

Hur fungerar en fight? Är det turnbaserat?
Är spelet online/multiplayer eftersom det heter world?
Vad är målet med spelet?

Såklart kan jag googla det men det känns som en recension borde ha svarat på det.

Du får faktiskt välja själv. Det finns wait och active.

Online finns på Ps4 men inte vita tror jag.

Dina så kallade "monster" kan du stacka för att göra dig starkare. Rätt basic men roligt :).

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:
Skrivet av Hexon:

Hej Fredrik. Kan du utveckla lite vad du menar med minuset du gav i recensionen och om det är på grund av det, det inte fick full pott? Ingen kritik på nått sätt bara en undran?

Ett annat minus genomsyrar ju recensionen lite grann också, att den egna designen, de egna karaktärerna och den egna humorn inte alltid träffar rätt. Blir lite tramsigt bitvis. Har svårt att se några ingrepp som ger spelet 5/5, snarare var det flera fina faktorer (FF-nostalgin, tornstriderna, monstersamlandet, charmen) som lyfte det över 3/5.

Då förstår jag vad du menar. Just det du säger om lite tramsigt har jag hört om tidigare också. Bli iallafall ett köp. Tack för svaret btw;)

Medlem

Jag tappade helt intresset för final fantasy, när det blev steampunk istället för fantasy i ff6. Sen efter det vart det ännu värre först science fantasy i ff7, på senare tid har det blivit ren science fiction och dom har helt tappat fantasy bakgrunden dom startade från.

Medlem
Skrivet av scirocco:

Jag tappade helt intresset för final fantasy, när det blev steampunk istället för fantasy i ff6. Sen efter det vart det ännu värre först science fantasy i ff7, på senare tid har det blivit ren science fiction och dom har helt tappat fantasy bakgrunden dom startade från.

Ja jag minns fortfarande hur man kan köpa Korv med bröd på den lokala pizzerian i ff9. Kan tilläggas att jag tycker spelenär mer Fantasy än någonson efter att Squall i FF8 sög på den lokala kossans spenar för att få fram mjölk i gomsegelet så att dom kunde segla vidare. Mjölkseglaren.


signatur

Grafik: Nvidia RTX 3060 TI Ram: 16GB
Processor: RYZEN 7 5800x3d
Skärm 1 : LG UltraGear Nvidia Gsync 2560x1440 165hz
Skärm 2 : Samsung 4k 60hz
Hårddiskar: Samsung SSD 500GB. Samsung NVMe 1TB. Western dig 3TB

1
Skriv svar