Kritikerna: Skyrim Special Edition är bra – men inget nytt Skyrim

Robot
Moderator | Testpilot
Kritikerna: Skyrim Special Edition är bra – men inget nytt Skyrim

"Om du äger originalet med alla dlc-paket eller Legendary Edition på Steam kan du uppgradera gratis till Special Edition."

Nu får du det låta som att du kan uppgradera hur som helst. Det var något man kunde göra om det var så att du ägde originalspelet + DLC innan Special Edition släpptes.

Tänkte mest så folk inte blir lurade. Folk har gått på dummare saker.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Varför betygsätter man ett spel som redan blivit betygsatt?

Medlem

Jag testade Special Edition hos en vän i ca 2 timmar, det är ju exakt samma spel fast att de lagt in en del nya grafiska effekter, mitt gamla skyrim med modds är "snyggare".
Sen att jag la över 1500kr på Collectors edition och inte kan få en uppdaterat version av spelet på köpet känns lite dåligt.

Medlem
Skrivet av sweclockern:

Jag testade Special Edition hos en vän i ca 2 timmar, det är ju exakt samma spel fast att de lagt in en del nya grafiska effekter, mitt gamla skyrim med modds är "snyggare".
Sen att jag la över 1500kr på Collectors edition och inte kan få en uppdaterat version av spelet på köpet känns lite dåligt.

Fast mycket kortare laddningstider och bättre fps än orginalet med ENB och texturmoddar.

Geeks Gaming
Skrivet av sweclockern:

Jag testade Special Edition hos en vän i ca 2 timmar, det är ju exakt samma spel fast att de lagt in en del nya grafiska effekter, mitt gamla skyrim med modds är "snyggare".
Sen att jag la över 1500kr på Collectors edition och inte kan få en uppdaterat version av spelet på köpet känns lite dåligt.

Tro mig med nya 64-bits motorn så flyter spelet så himla mycket bättre och moddarna slöar inte ner spelet längre
Dock måste man vänta lite på SKSE 64bit innan man kan dra in lite roligare saker.

Medlem

Jag kanske har missat något men sedan när antogs det att SE skulle bli ett nytt spel? Det finns förståelig kritik kring vilka som fått tillgång till SE och för mycket fokus på grafik snarare än buggar och gameplay, men ett nytt spel?

Medlem

Vad trevligt, själv får jag inte ens igång spelet på Steam.
Launchern startar inte ens.

Ambassadör
Xbox

Fjantigt att det behandlas nästan som ett nytt spel; hype innan release, recensioner etc. Det är ett 5 år gammalt spel som fått en uppfräschad grafik... Haha vad fan.


signatur

Jump in.

Medlem

Det är helt meningslöst att skaffa Skyrim SE om man bara vill spela spelet i sitt grundutförande, skillnaderna är väldigt små i det sammanhanget.

Är man däremot intresserad av att modda spelet i större skala så har precis en helt ny värld öppnat sig som inte är direkt uppenbar men som visar sig nu när de bästa moddarna från gamla Skyrim har anpassats för SE.

Förutom att man inte längre behöver lägga ner timmar på att tweaka configs, köra hacks och patcha om en miljon filer för att ens kunna starta spelet så ser det oerhört mycket bättre ut redan innan SKSE och FNIS mm. har släppts.

Så Skyrim SE ska nog ses mer som en present till oss som aldrig har slutat spela spelet och därmed redan har alla DLC än ett försök till att reboota det.

Konsollspelare har numera också möjlighet att modda men recensionerna, förutom att de är helt meningslösa om de bara avser spelets grundutförande, har släppts alldeles för tidigt i och med att det bästa urvalet tar tid att konvertera och först nu sakta men säkert börjar dyka upp för nerladdning.

Medlem

Ny rubrik: Kritikerna missade att spelet släpptes för 5 år sen – Recenserar som att det vore nytt.

Medlem

Laddade ner det på Steam och testade. Har man spelat Skyrim och tröttnat finns det ingen direkt anledning att återvända. De grafiska uppdateringarna är så klart positiva, men spelet är långt ifrån snyggt. Det ser ut som ett fem år gammalt spel, med lite snyggare skuggor och ljussättning än originalet. Avinstallerade efter ett par timmars testande.

Testade med gammal sparfil, fick ny "gubbe" med gammal level. Yeej!


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

KoP
Medlem

Har nött Skyrim så det räcker. En "ny" version med lite uppiffad grafik känns som att kasta pengarna i sjön.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

"Om du äger originalet med alla dlc-paket eller Legendary Edition på Steam kan du uppgradera gratis till Special Edition."

Nu får du det låta som att du kan uppgradera hur som helst. Det var något man kunde göra om det var så att du ägde originalspelet + DLC innan Special Edition släpptes.

Tänkte mest så folk inte blir lurade. Folk har gått på dummare saker.

Meh! SÅ nu kan man inte uppgradera? :/

Medlem

Vad jag läst verkar de fortfarande inte ha fixat något utav den vedervärdiga UI:n, det saknas fov-slider, inget stöd för bredare eller fler skärmar och det är låst till 60fps.

Sen var det knappast speciellt snyggt vid launch och det var också dåligt optimerat. Det som släpps nu är snarare det man hade kunnat förvänta sig för 5år sedan. Crysis tex hade 64-bit stöd och det var 5år innan orginal Skyrim släpptes.

Att man dessutom måste betala på nytt utan ens så mycket som en rabatt om man redan äger spelet, vilket skämt.

Medlem

Såg att jag hade fått det på Steam häromdan. Skulle bara testa..fast igen

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Vad jag läst verkar de fortfarande inte ha fixat något utav den vedervärdiga UI:n, det saknas fov-slider, inget stöd för bredare eller fler skärmar och det är låst till 60fps.

Sen var det knappast speciellt snyggt vid launch och det var också dåligt optimerat. Det som släpps nu är snarare det man hade kunnat förvänta sig för 5år sedan. Crysis tex hade 64-bit stöd och det var 5år innan orginal Skyrim släpptes.

Att man dessutom måste betala på nytt utan ens så mycket som en rabatt om man redan äger spelet, vilket skämt.

FOV slider är väl inget problem? Det är väl bara att skriva in "FOV 90" eller liknande i konsolen så byter man FOV...

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Vad jag läst verkar de fortfarande inte ha fixat något utav den vedervärdiga UI:n, det saknas fov-slider, inget stöd för bredare eller fler skärmar och det är låst till 60fps.

Sen var det knappast speciellt snyggt vid launch och det var också dåligt optimerat. Det som släpps nu är snarare det man hade kunnat förvänta sig för 5år sedan. Crysis tex hade 64-bit stöd och det var 5år innan orginal Skyrim släpptes.

Att man dessutom måste betala på nytt utan ens så mycket som en rabatt om man redan äger spelet, vilket skämt.

Det är inte låst till 60FPS, har en 144hz skärm och spelet körs i 144FPS. Men du MÅSTE låsa det till 60FPS om du inte vill se flygande NPC:er och andra saker som händer om spelet körs i högre än 60FPS. Så nej, det är inte låst, men det fungerar inte.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Vad jag läst verkar de fortfarande inte ha fixat något utav den vedervärdiga UI:n, det saknas fov-slider, inget stöd för bredare eller fler skärmar och det är låst till 60fps.

Sen var det knappast speciellt snyggt vid launch och det var också dåligt optimerat. Det som släpps nu är snarare det man hade kunnat förvänta sig för 5år sedan. Crysis tex hade 64-bit stöd och det var 5år innan orginal Skyrim släpptes.

Att man dessutom måste betala på nytt utan ens så mycket som en rabatt om man redan äger spelet, vilket skämt.

SE är gratis men det är en uppdatering för Legendary Edition, och det är den du får köpa om du vill ha uppdateringen. Legendary Edition är sedan länge även ett krav för många av de moddar som är värda att installera så det är ett logiskt krav eftersom just moddar är hela poängen med uppdateringen.

Alla de övriga funktionerna du saknar har även de varit lösta i åratal med hjälp av just moddar men de kräver SKSE, som fortfarande håller på att konverteras.

En annan viktig grej är att Bethesda inte kan ändra spelets grundutförande just för att modutbudet till gamla Skyrim ska gå att konvertera utan problem och många moddar funkar utmärkt utan att något behöver konverteras alls.

Avstängd

Så kritikerna hade förväntningar på en remaster? Seriöst är deras hjärnor pulvriserade?

Medlem

...men är absolut första intrycket när man ens startat spelet och ser menyerna "KONSOLLPORT" precis som föregångaren var?


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Medlem
Skrivet av 0skar:

Varför betygsätter man ett spel som redan blivit betygsatt?

För att det finns människor som inte var med när originalet släpptes?

För att det har lagts ner arbete för att förädla något befintligt och det är själva förädlingen som fått betyg?

Medlem

IGN? Verkligen fz.se? -_-

Redaktör
Skrivet av employed:

IGN? Verkligen fz.se? -_-

Och ett antal andra. Nyheterna tar inte hänsyn till enskilda läsares allergier.


signatur
Medlem

Det är typ likadant, rätt föråldrat men ändå rätt så slö och utdaterad motor.

Medlem

Är man en spelare som jag som har haft Skyrim legendary edition hur länge som helst (steam rea ofc) men inte spelat mera än typ 10 timmar tidigare så är detta ett utmärkt tillfälle att börja iaf.

Slipper installera ett hundratal moddar för att få det att se OK ut grafiskt, och 64bit innebär att jag inte har crashat en gång ännui jämfört med "vanilla" skyrim som crashar titt som tätt.

Medlem
Skrivet av Cirdane:

Är man en spelare som jag som har haft Skyrim legendary edition hur länge som helst (steam rea ofc) men inte spelat mera än typ 10 timmar tidigare så är detta ett utmärkt tillfälle att börja iaf.

Slipper installera ett hundratal moddar för att få det att se OK ut grafiskt, och 64bit innebär att jag inte har crashat en gång ännui jämfört med "vanilla" skyrim som crashar titt som tätt.

Skulle rekommendera att åtminstone köra "Ordinator - Perks of Skyrim". Den utökar skill träden med massor med skills och gör att många specs blir roliga att köra.

Medlem

För mig så är nya mer ostabilt, iofs så har det aldrig kraschat inne i spelet men det kan krascha vid start.

Medlem

Det gör inte ont att återvända till Skyrim i ny skrud! Prislappen kan diskuteras dock!

12
Skriv svar