HTC Vive i litet rum?

Medlem
HTC Vive i litet rum?

Bor i en liten etta på typ 29kvm, och där har jag dubbelsäng, hörnsoffa, tvbord och tv+bänk så det är lite fullt med saker.

Jävligt sugen på skaffa en HTC Vive dock nu när jag har en slant över... i nödfall kan jag alltid knuffa undan tvbord och soffa för att skapa en yta att använda för spel där man verkligen behöver stå och röra på sig.

Men mest är jag sugen på köra spel med VR + handkontroll, sittande. Är inte så mycket för att flänga runt.

Min fråga... är HTC Vive värt skaffa för stillasittande spelande? Finns det många spel som funkar då? t.ex. borde väl flygsimulatorer, bilspel, fps m.m funka lika väl med en vanlig xbox handkontroll än att stå upp och flänga?

Som sagt, kommer det überbra spel där man måste stå och flaxa, så kan jag nog fixa plats tillfälligt men majoriteten av tiden ska vara sittande har jag tänkt.

tankar, förslag, bra/dålig ide? Ni som har HTC Vive, snälla hjälp en nörd i nöd.

Medlem

Vive funkar utmärkt i både små och stora rum, du kör en setup för antingen room scale eller stående/sittande.

Dock finns det spel som tex Budget Cuts som kräver en minimum yta på 2m x 2m.

Du kan kolla på viveport för aktuella titlar, enklare än att söka på steam.

https://www.viveport.com/


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Inaktiv

Om du kan få ihop 2.0-2.4 x 2.0-2.4m så finns det en hel del VR spel som är riktigt skoj. Sen finns det några som man kör sittande t ex Dirt Rally.

Medlem

Råkade bli ett köp av Vive istället för att sova efter jobbat natt iaf så nu är jag lycklig prylnörd. Lite trött dock.

Medlem

Kan tänka mig det är mer värt om 3 år när man får spel som varit i utveckling ett tag.

Medlem

så mycket pengar för VR upplevelsen? Borde ha testat innan


signatur

“Too weird to live, too rare to die”

Medlem

starta ett bolag som hyr ut VR, nån som är på?


signatur

“Too weird to live, too rare to die”

Medlem

Så mycket pengar?

Tro mig, worth it! Så fucking awesome måste jag säga nu när testat ordentligt. Helvete vad mäktigt, går inte beskriva.

... tror jag blev lite frälst.

Medlem

Håller med om att det är mycket pengar (och man ska ju inte glömma datorn som ska driva det heller) men har man det någorlunda gott ställt så är det en otroligt kul leksak. Det är inte för alla ännu, det saknas riktiga storspel och priset utesluter många, men alla som har testat Vive hos mig har tyckt att det har varit en otrolig upplevelse.

Sen måste ju någon vara "först" med tekniken också, om alla bara satt och sa "Vänta några år" så skulle det inte finnas VR om några år. Nu finns det tonvis med små spel (i varierande kvalité) som driver platformen framåt, som experimenterar med nya upplägg och bygger intresse. Och ju fler som faktiskt har något VR-headeset hemma desto större chans att de stora spelhusen hoppas på tåget ordentligt!

/ LordDaimos

Medlem

Själv var man dum nog att köpa elite dangerous.
10 dagar nu sedan jag senast startat ett roomscale spel

Kommer nog ta ett bra tag innan jag flyttar ut viven igen. Elite med vr och hotas, samt dirt rally har mig fastbunden i stolen.

Fins ett rätt aktivt racing community med.
https://www.youtube.com/watch?v=YcqrT2txg0Q

Medlem
Skrivet av DrDoom:

Råkade bli ett köp av Vive istället för att sova efter jobbat natt iaf så nu är jag lycklig prylnörd. Lite trött dock.

Det gjorde du rätt i. Spelar inte jättemycket på min VIVE då jag har familj och barn. Men när jag såväl gör det så skulle jag aldrig sälja den. Upplevelsen är enormt bra, bättre än OCULUS. Room Scale funkar även i smårum om man är smidig och planerar lite. Men sittande/stående finns det många spel av. Så du gjorde ett toppenköp:)

Medlem
Skrivet av xermalk:

Själv var man dum nog att köpa elite dangerous.
10 dagar nu sedan jag senast startat ett roomscale spel

Kommer nog ta ett bra tag innan jag flyttar ut viven igen. Elite med vr och hotas, samt dirt rally har mig fastbunden i stolen.

Fins ett rätt aktivt racing community med.
https://www.youtube.com/watch?v=YcqrT2txg0Q

Haha blir lätt så. Elite är oehört beroendeframkallande. Dirt Rally likaså, men Elite är snäppet vassare. VR passar som fisken i vattnet med Elite. Grymt roligt. Ett annat spel jag rekomenderar (finns demo) är Mervils ett äventyrs spel som faktiskt även med sin barnsliga grafik faktiskt har vad det krävs för ett äventyrs spel i VR. Gillade det skarpt också. (och ja det går att sitta med den också)

1
Skriv svar