Nu kan du köra hela Mass Effect-serien på Xbox One

Robot
Nu kan du köra hela Mass Effect-serien på Xbox One

Del två och tre blir moderna - spela "gratis" med EA Access Vault.

#mass-effect


Medlem
Nu kan du köra hela Mass Effect-serien på Xbox One

Då borde väl gå att peta in sina välbevarade xbox 360skivor i xboxen med? För dom har väl inte slipat till grafik eller så inför xbox onesläppet?

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Fanskap:

Då borde väl gå att peta in sina välbevarade xbox 360skivor i xboxen med? För dom har väl inte slipat till grafik eller så inför xbox onesläppet?

Ja, eller hur!


signatur
Medlem
Skrivet av Fanskap:

Då borde väl gå att peta in sina välbevarade xbox 360skivor i xboxen med? För dom har väl inte slipat till grafik eller så inför xbox onesläppet?

Det ända skillnaden brukar vara att Xbox One versionen använder "Adaptive VSyns" medan 360 versionen använder en annan typ av VSync lösning. Detta resulterar ofta i att Xbox One versionen har minskad "tearing", kan också leda till att prestanda är sämre på Xbox One versionen. Ett bra exempel är Halo Reach som oftast ligger under 30FPS på Xbox One versionen men är betydligt mer stabil på 360 versionen.

Medlem
Skrivet av simpa975:
Skrivet av Fanskap:

Då borde väl gå att peta in sina välbevarade xbox 360skivor i xboxen med? För dom har väl inte slipat till grafik eller så inför xbox onesläppet?

Det ända skillnaden brukar vara att Xbox One versionen använder "Adaptive VSyns" medan 360 versionen använder en annan typ av VSync lösning. Detta resulterar ofta i att Xbox One versionen har minskad "tearing", kan också leda till att prestanda är sämre på Xbox One versionen. Ett bra exempel är Halo Reach som oftast ligger under 30FPS på Xbox One versionen men är betydligt mer stabil på 360 versionen.

Dock var det ju typ en utav de första titlarna. Tittar man t ex på Red Dead Redemption så har Xbox One den bästa versionen i nuläget.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem
Skrivet av simpa975:
Skrivet av Fanskap:

Då borde väl gå att peta in sina välbevarade xbox 360skivor i xboxen med? För dom har väl inte slipat till grafik eller så inför xbox onesläppet?

Det ända skillnaden brukar vara att Xbox One versionen använder "Adaptive VSyns" medan 360 versionen använder en annan typ av VSync lösning. Detta resulterar ofta i att Xbox One versionen har minskad "tearing", kan också leda till att prestanda är sämre på Xbox One versionen. Ett bra exempel är Halo Reach som oftast ligger under 30FPS på Xbox One versionen men är betydligt mer stabil på 360 versionen.

Du har missat att dom nyligen släppte en patch till Halo Reach BC som fixar problemet, nu flyter det på bättre än 360-versionen. (Jämförelsen med nya patchen börjar vid 01:30)

Medlem

Finns det någon info om ett släpp för ps4?

Medlem
Skrivet av farfarsmurf:

Finns det någon info om ett släpp för ps4?

Det här är nog pga Xbox ones "bakåtkompatibilitet" så jag skulle gissa på att den inte kommer till ps4an innom en snar framtid.

Medlem
Skrivet av Fanskap:

Då borde väl gå att peta in sina välbevarade xbox 360skivor i xboxen med? För dom har väl inte slipat till grafik eller så inför xbox onesläppet?

Men det är inte så enkelt, det går inte att spela spelet på det sätt som många nog tror. Det som sker är att man sätter in skivan och på så vis kopplar det till ens Live-konto, spelet måste först laddas ner från nätet.

Som jag förstått det så har Microsoft löst problemet med att spela äldre spel genom att använda sig av både VM och emulering. Hade det varit emulering (på det sätt som merparten av datorer och konsoler emuleras) så hade man inte behövt ladda ner spelet, det hade gått att köra direkt precis som på en Xbox 360.

Problemet med VM är att det är ganska krävande för hårdvaran eftersom man dels kör klienten (i det här fallet Xbox 360) men även hosten (Xbox One).

Medlem
Skrivet av matnojje:
Skrivet av farfarsmurf:

Finns det någon info om ett släpp för ps4?

Det här är nog pga Xbox ones "bakåtkompatibilitet" så jag skulle gissa på att den inte kommer till ps4an innom en snar framtid.

Happ..

Ambassadör
Xbox

Det här är ju helt lysande. Xbox fortsätter att ge spelarna det vi vill ha.

Gamla skivor fungerar mycket riktigt som en licens spm Xbox One registrerar och sen laddar ned en digital version.

EA, som får mycket skit både välförtjänt och icke, har med EA Access faktiskt skapat något riktigt bra. Det ryktas om att DLC till Mass Effect-spelen ingår också via EA Access btw. Idag lades också Mirrors Edge: Catalyst till i vault.

Xbox är bäst.


signatur

Jump in.

NuZ
Testpilot

Ja och fortfarande ingen native controller support för PC Moddarna funkar knappt. Älskar dessa spel och vill gärna spela igenom serien med min son i soffan men icke!


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av D01tY:

Ja och fortfarande ingen native controller support för PC Moddarna funkar knappt. Älskar dessa spel och vill gärna spela igenom serien med min son i soffan men icke!

Jag kör med steam kontrollen.Det funkar prima.

Medlem
Skrivet av D01tY:

Ja och fortfarande ingen native controller support för PC Moddarna funkar knappt. Älskar dessa spel och vill gärna spela igenom serien med min son i soffan men icke!

Kan rekommendera Logitech Profiler som verkar kunna fungera även för gamepads som inte är Logitechs egna. Kör själv med kontroll på PC och det finns spel som saknar stöd (för att de är för gamla) eller för att spelet enbart stödjer Microsofts kontroller och Logitech Profiler har funkat ypperligt för detta ändamål.

Medlem
Skrivet av PcGamer:
Skrivet av Fanskap:

Då borde väl gå att peta in sina välbevarade xbox 360skivor i xboxen med? För dom har väl inte slipat till grafik eller så inför xbox onesläppet?

Men det är inte så enkelt, det går inte att spela spelet på det sätt som många nog tror. Det som sker är att man sätter in skivan och på så vis kopplar det till ens Live-konto, spelet måste först laddas ner från nätet

Jag tror du missförstår Fanskap, han undrar nog om det är exklusivt till EA Access, eller om det fungerar precis som vanliga bakåtkompatibla titlar till Xbox One, vilket det gör. Har du Mass Effect spelen på 360-skiva, kan du spela på Xbox One, EA Access krävs inte.

Visst måste du ladda ner spelet precis som med alla bakåtkompatibla titlar till Xbox One, men det kopplas inte till ditt Live-konto som du skriver, det är själva skivan som fungerar som licens.

1
Skriv svar