Konspirationstråd 3. Jänkare, religion och pengar.

Inaktiv
Konspirationstråd 3. Jänkare, religion och pengar.

Det finns redan två andra konspirations trådar uppe men jag tycker den här konspirationen förtjänar en egen. Ämnet är sanningen om kriget i Afganistan. Ganska likNär börjar USA/Israel bomba Iran? men ändå anorlunda. Vad jag hoppas få ut av tråden är svar ungefär som pedofil tråden alltså. Jag är helt allvarlig nu så blanda inte i NWC.

På 70-talet i Afganistan var situationen allt annat än lugn. 1973 tog People's Democratic of Afganistan över makten i en blodlös kupp mot monarkin. PDPA var kommunister och ville förbjuda religion och ge kvinnor rätt till utbildning och annat. De här nya ideerna diggades av många men inte alla. Religösa fundamentalister var dock inte nöjda med övergången från det religösa kungamatken. USA såg då ett ett tillfälle i akt att sabba för Soviet och kommunismen och stödde dessa upprorsmakare med vapen och annat.

Att kommunismen fick spö var inte något Soviet tänkte låta hända utan invanderade istället Afganistan för att återställa ordningen. Det ledde i sin tur till att nationalistiska Afganer lacka bäver. USA såg då till att stödja dessa grupper. De så kallade frihetskämparna(mujahideen, Al-Queda, Talibanerna). Som senare vann kriget och återställde det gamla islamistiska styret och skapade en sammlingspalt för islamister i mellan östern.

Källa på det här? www.en.wikipedia.org

Varför måste det här vara en konspiration? 1. Ingen annan tycks veta om det. Obama, nyteknik.se, mina klasskamrater, min SO lärare och i stort sätt alla jag känner. Men det står på Wikipedia med källa. Kan någon vara vänlig att förklara varför detta inte stämmer för jag fattar bara inte.


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem
Medlem

Är det en konspiration om dina vänner inte vet om det?


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

Vad är det som är så oerhört speciellt med den här konspirationsteorin?
Det finns dessutom en tråd som MFC skapade om Iran och Iran-kriserna.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem

Måste erkänna att jag inte riktigt förstod poängen...


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av theHarmlessWarrior:

Det finns redan två andra konspirations trådar uppe men jag tycker den här konspirationen förtjänar en egen. Ämnet är sanningen om kriget i Afganistan. Ganska likNär börjar USA/Israel bomba Iran? men ändå anorlunda. Vad jag hoppas få ut av tråden är svar ungefär som pedofil tråden alltså. Jag är helt allvarlig nu så blanda inte i NWC.

På 70-talet i Afganistan var situationen allt annat än lugn. 1973 tog People's Democratic of Afganistan över makten i en blodlös kupp mot monarkin. PDPA var kommunister och ville förbjuda religion och ge kvinnor rätt till utbildning och annat. De här nya ideerna diggades av många men inte alla. Religösa fundamentalister var dock inte nöjda med övergången från det religösa kungamatken. USA såg då ett ett tillfälle i akt att sabba för Soviet och kommunismen och stödde dessa upprorsmakare med vapen och annat.

Att kommunismen fick spö var inte något Soviet tänkte låta hända utan invanderade istället Afganistan för att återställa ordningen. Det ledde i sin tur till att nationalistiska Afganer lacka bäver. USA såg då till att stödja dessa grupper. De så kallade frihetskämparna(mujahideen, Al-Queda, Talibanerna). Som senare vann kriget och återställde det gamla islamistiska styret och skapade en sammlingspalt för islamister i mellan östern.

Källa på det här? www.en.wikipedia.org

Varför måste det här vara en konspiration? 1. Ingen annan tycks veta om det. Obama, nyteknik.se, mina klasskamrater, min SO lärare och i stort sätt alla jag känner. Men det står på Wikipedia med källa. Kan någon vara vänlig att förklara varför detta inte stämmer för jag fattar bara inte.

Tror jag förstår vad du menar många avfärdar fakta de tycker är obehaglig utan att kolla upp något. Om det är fakta som inte många känner till så kommer majoriteten troligen inte att tro på dig just för att det är ett kontroversiellt ämne som kan innebära att man hamnar utanför om man öppet tror på det.

Som sagt historia skrivs av vinnarna. Blev ganska förvånad då jag fick reda på att Carl Von Linné inte bara gjorde forskning om växter utan även om mänskliga raser han kom fram till en mängd rasistiska slutsatser fint att de aldrig tar upp det i skolan censur ftw?

Berättar du om Unit 731 Japanernas brutala forskningsanstalt där tusentals människor torterades och dödades för Japaner så kommer de att skratta åt dig och säga att det är en konspiration för det står inget om det i deras historia böcker staten gör sitt bästa för att dölja alla brott mot Kina de genomfört under bla andra världskriget.


signatur

I got a Goldenshower.

Medlem

^ Eller så är den delen av Carl Von Linnés liv helt irrelevant när man läser om honom i skolan.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem
Skrivet av Hardboiled15:

Berättar du om Unit 731 Japanernas brutala forskningsanstalt där tusentals människor torterades och dödades för Japaner så kommer de att skratta åt dig och säga att det är en konspiration för det står inget om det i deras historia böcker staten gör sitt bästa för att dölja alla brott mot Kina de genomfört under bla andra världskriget.

Enhet 731s eskapader är väldokumenterade och på intet sätt något som avfärdas som en konspiration, utan ett högst påtagligt faktum som sitter djupt i medvetandet hos många japaner och kineser.

Givetvis är enheten välkänd och välomskriven inom historievetenskapliga kretsar.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem

Är väl gansla väl dokumeterat att usa stödde talibanernas kamp mot sovjet osv


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av Nestor:
Skrivet av Hardboiled15:

Berättar du om Unit 731 Japanernas brutala forskningsanstalt där tusentals människor torterades och dödades för Japaner så kommer de att skratta åt dig och säga att det är en konspiration för det står inget om det i deras historia böcker staten gör sitt bästa för att dölja alla brott mot Kina de genomfört under bla andra världskriget.

Enhet 731s eskapader är väldokumenterade och på intet sätt något som avfärdas som en konspiration, utan ett högst påtagligt faktum som sitter djupt i medvetandet hos många japaner och kineser.

Givetvis är enheten välkänd och välomskriven inom historievetenskapliga kretsar.

Var väll för något år sedan som Kina var rasande på Japan för att de inte hade med Unit 731 och andra brott de gjort mot Kina i deras historia böcker?

"Många av de inblandade har sedan dess uppnått framträdande positioner i det japanska samhället. Shiro Ishii, befälhavaren över Enhet 731 under större delen av kriget, levde ostört till sin död i cancer 1959. Masaji Kitano, som var befälhavare över Enhet 731 i slutet, blev efter kriget chef för Green Cross Corp., en ledande producent av blodprodukter, som grundats av en annan veteran från Enheten. Köldskadeexperten Hisato Yoshimure, som frös människor till döds, blev senare professor vid kvinnouniversitetet i Kobe och fick mottaga en av Japans förnämsta ordnar. Kozo Okomoto, som obducerade levande fångar, blev medicinsk chef vid ett universitet i Osaka."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Enhet_731

"Fallet med Enhet 731 togs upp 29 augusti 1946, men lades ner omgående (enligt vissa uppgifter på direkt order av general Douglas MacArthur som hade befogenheter att godkänna eller ogiltigförklara alla domar från denna domstol)"

Läs gärna följande också:

http://en.wikipedia.org/wiki/Japanese_history_textbook_contro...


signatur

I got a Goldenshower.

Medlem
Skrivet av Greger:

^ Eller så är den delen av Carl Von Linnés liv helt irrelevant när man läser om honom i skolan.

Jag anser inte att historia där man bara tar upp positiva aspekter såväl negativa aspekter på kända historiska människor är riktig historia tyvärr. Som Hitler han var en maktgalen diktator som inledde det värsta brottet mot mänskligheten någonsin. Men han älskade också alla olika sorters djur och var bra på att tala sen så kan man ju inte säga att saknade intelligens då älskade kultur och litteratur han skrev ju en biografi också som bekant.


signatur

I got a Goldenshower.

Medlem

Självklart förekommer det kontroverser kring enheten
Men det är felaktigt det du säger att folk säger att det ä'r en konspiration.

För det är det verkligen inte, utan ett vedertaget faktum.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem
Skrivet av Nestor:

Självklart förekommer det kontroverser kring enheten
Men det är felaktigt det du säger att folk säger att det ä'r en konspiration.

För det är det verkligen inte, utan ett vedertaget faktum.

Nej jag vet att det inte är en konspiration men många japaner kan tro att det är det pga av att de inte har fått tillräckligt vidsträckt historisk utbildning som vi i västvärlden får. Japan är ett stolt land och vill att folket ska se landet som ett stolt och ärofyllt land. Därför skulle nog många reagera starkt om man berättade om bla Unit 731 för dem och först förneka det. Nationalism är på sätt och viss en slags religon.


signatur

I got a Goldenshower.

Medlem

Är ens läran om en förfluten persons egenskaper _historia_?

Att Hitler gillar djur är inte historia. Att han medverkade i första världskriget är historia. Eller har jag missuppfattat det?

Medlem
Skrivet av Hardboiled15:
Skrivet av Greger:

^ Eller så är den delen av Carl Von Linnés liv helt irrelevant när man läser om honom i skolan.

Jag anser inte att historia där man bara tar upp positiva aspekter såväl negativa aspekter på kända historiska människor är riktig historia tyvärr. Som Hitler han var en maktgalen diktator som inledde det värsta brottet mot mänskligheten någonsin. Men han älskade också alla olika sorters djur och var bra på att tala sen så kan man ju inte säga att saknade intelligens då älskade kultur och litteratur han skrev ju en biografi också som bekant.

Sånt är relevant om man läser om individen, men om man läser om carl von linnés viktigaste arbeten som är viktiga stöttestenar i biologin så är hans rasbiologiska tankar inte särskilt relevanta.

Samma sak med Hitler, det kan vara intressant att veta hur han var som person ifall man läser om han som person, om du talar om hans andra sida (den politiska sidan) är information som hans kärlek till djur, vegetarianism och dylikt inte alls viktigt att veta.

Du förväntar dig väl inte att lära dig om arkimedes när du läser mattematik eller hur?

Skrivet av Hardboiled15:

Nej jag vet att det inte är en konspiration men många japaner kan tro att det är det pga av att de inte har fått tillräckligt vidsträckt historisk utbildning som vi i västvärlden får. Japan är ett stolt land och vill att folket ska se landet som ett stolt och ärofyllt land. Därför skulle nog många reagera starkt om man berättade om bla Unit 731 för dem och först förneka det. Nationalism är på sätt och viss en slags religon.

Jag förstår din poäng men nationalism är inte på sätt och vis en slags religion, det handlar om nationell stolthet och lågvattenmärken som enhet 731 är en sådan.

Om du inte vill kalla stolthet för en slags religion då dvs


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem
Skrivet av Greger:
Skrivet av Hardboiled15:
Skrivet av Greger:

^ Eller så är den delen av Carl Von Linnés liv helt irrelevant när man läser om honom i skolan.

Jag anser inte att historia där man bara tar upp positiva aspekter såväl negativa aspekter på kända historiska människor är riktig historia tyvärr. Som Hitler han var en maktgalen diktator som inledde det värsta brottet mot mänskligheten någonsin. Men han älskade också alla olika sorters djur och var bra på att tala sen så kan man ju inte säga att saknade intelligens då älskade kultur och litteratur han skrev ju en biografi också som bekant.

Sånt är relevant om man läser om individen, men om man läser om carl von linnés viktigaste arbeten som är viktiga stöttestenar i biologin så är hans rasbiologiska tankar inte särskilt relevanta.

Samma sak med Hitler, det kan vara intressant att veta hur han var som person ifall man läser om han som person, om du talar om hans andra sida (den politiska sidan) är information som hans kärlek till djur, vegetarianism och dylikt inte alls viktigt att veta.

Du förväntar dig väl inte att lära dig om arkimedes när du läser mattematik eller hur?

Skrivet av Hardboiled15:

Nej jag vet att det inte är en konspiration men många japaner kan tro att det är det pga av att de inte har fått tillräckligt vidsträckt historisk utbildning som vi i västvärlden får. Japan är ett stolt land och vill att folket ska se landet som ett stolt och ärofyllt land. Därför skulle nog många reagera starkt om man berättade om bla Unit 731 för dem och först förneka det. Nationalism är på sätt och viss en slags religon.

Jag förstår din poäng men nationalism är inte på sätt och vis en slags religion, det handlar om nationell stolthet och lågvattenmärken som enhet 731 är en sådan.

Om du inte vill kalla stolthet för en slags religion då dvs

Angående Hitler och hur han älskade djur och natur så skulle jag säga att det är relevant eftersom hans politik byggde på principen "den starkaste överlever" det mesta av hans ras tänkande och politiska tänk har stark anknytning till hans kärlek till naturen.

Hur Carl Von Linné var som person är mycket viktigt att ta upp eftersom han finns på våra pengar after all.

Nationalism är likt en tro på det sättet att 1. folk kan kriga för det 2. folk firar den 3. nationalism är för en del meningen med livet 4. historia visar på att nationalism har varit minst lika destruktivt för att förstöra och förvränga historiska fakta som religion har. 5. Vi mot dem tänkande 6. Nationalism har varit orsaken till riktigt otäcka historiska händelser precis som religion. 7. Nationalism och religion hör för många ihop som i bla USA.


signatur

I got a Goldenshower.

Medlem

Alltså, om man skall gå igenom varje persons bakgrund i detalj i skolan så får vi införa en 23-årig grundskola.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av Tybalt:

Alltså, om man skall gå igenom varje persons bakgrund i detalj i skolan så får vi införa en 23-årig grundskola.

Bara de viktigaste detaljerna hos de viktigaste historiska människorna. BTW jag lärde mig om Unit 731 via filmer inte via skolan det stod inget om varken unit 731 eller om japanernas övergrepp på Kina i de historia böckerna jag kollat i.

När jag berättade om unit 731 för min historia lärare i 9 an så visste hon inget om det och blev förvånad över hur brutalt det var så det kan ju inte vara så välkänt gå ut på stan och fråga människor om de vet vad enhet 731 är för något så ska vi se hur många det är som vet om det.


signatur

I got a Goldenshower.

Medlem

Ja, det är bra att man lär sig så mycket som möjligt, men någonstans måste man dra en gräns för vad som är viktigast beroende på den tid man har till förfogande i skolan. Jag tänkte på t.ex. Linné.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Jag tror att det beror på att man i historieundervisning i skolan lider av en vansinnigt konstig utformad Läroplan.
LPo94 är verkligen konstig, den innehåller i princip noll definierade kunskapsmål, utan består av vaga forumleringar med så mycket ludd runt sig att man kan sova på dem.

Att man inte tar upp att Linné även bedrev den PÅ DEN TIDEN fullt accepterade rasbiologin, tror jag dels handlar lite om det du skrev tidigare Hardboiled15, att man från förlagets sita tycker det är lite obekvämt att delge till grundskoleelever och gymnaiseelever.

Däremot är det ju ingen hemlighet att att man kan få reda på det genom att gräva lite djupare i hans personala historia.

Jag ska på fullt allvar ta och maila till förlagen i denna fråga.
Deras svar, om jag får några, kan jag ju ta och slänga upp här.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem
Skrivet av Tybalt:

Ja, det är bra att man lär sig så mycket som möjligt, men någonstans måste man dra en gräns för vad som är viktigast beroende på den tid man har till förfogande i skolan. Jag tänkte på t.ex. Linné.

Självklart men de kunde ju i alla fall nämna lite om det och inte gå in djupare på det. Liksom Carl Von Linné sysslade också med mänsklig ras forskning som kan anses som rasistisk idag. Det skulle ju inte vara så svårt att få in det någonstans tycker jag.


signatur

I got a Goldenshower.

Medlem
Skrivet av Nestor:

Jag tror att det beror på att man i historieundervisning i skolan lider av en vansinnigt konstig utformad Läroplan.
LPo94 är verkligen konstig, den innehåller i princip noll definierade kunskapsmål, utan består av vaga forumleringar med så mycket ludd runt sig att man kan sova på dem.

Att man inte tar upp att Linné även bedrev den PÅ DEN TIDEN fullt accepterade rasbiologin, tror jag dels handlar lite om det du skrev tidigare Hardboiled15, att man från förlagets sita tycker det är lite obekvämt att delge till grundskoleelever och gymnaiseelever.

Däremot är det ju ingen hemlighet att att man kan få reda på det genom att gräva lite djupare i hans personala historia.

Jag ska på fullt allvar ta och maila till förlagen i denna fråga.
Deras svar, om jag får några, kan jag ju ta och slänga upp här.

Ska bli mycket intressant att se deras svar om du nu får ett svar det vill säga:)


signatur

I got a Goldenshower.

Medlem
Skrivet av Notumforce:

Är väl gansla väl dokumeterat att usa stödde talibanernas kamp mot sovjet osv

Rambo 3!

Det är väl många saker som "tappas bort" när det gäller historia. Hur kolonialistländerna fuckade upp det mesta. Hur Frankrike lät soldater från kolonialländerna springa längst fram, eller hur England använde sig av Australiensarna. Eller att man endast pratar om de amerikanska och engelska trupperna när det handlar om andra världskriget och sällan ser till insatsen från Sovjet.
Så är det bara, skulle nog inte kalla det för konspiration, endast selektivt utlärande.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Man kan väl säga att det är i stil med månlandningen som händelse. Vem kommer man ihåg? Neil Armstrong
Vem glömmer man bort? BuzzZZZzzz och "den där andra som va kvar"
Hur stor skillnad var det på Neils och BuZZzzzs uppdrag?
-------> Om inte det vore för koncentrationslägrena i T. hade väl de japanska uppmärksammats mer.

Äh, ja vette fasen, det är bara en teori...och jag är trött. Oavsett så håller jag med er alla tre. God natt

Medlem
Skrivet av Hardboiled15:
Skrivet av Tybalt:

Ja, det är bra att man lär sig så mycket som möjligt, men någonstans måste man dra en gräns för vad som är viktigast beroende på den tid man har till förfogande i skolan. Jag tänkte på t.ex. Linné.

Självklart men de kunde ju i alla fall nämna lite om det och inte gå in djupare på det. Liksom Carl Von Linné sysslade också med mänsklig ras forskning som kan anses som rasistisk idag. Det skulle ju inte vara så svårt att få in det någonstans tycker jag.

Minuterna rasar fort iväg i ett klassrum och nämner man att en person höll på med rasforskning får man vara redo att svara på frågor och sådant tar tid. En hel lektionstimme kan lätt gå åt till sådant. När det kanske var mer intressant att tala om den forskning han gjort som betytt en hel del fram tills genforskningen tog fart.

Det jag säger är inte att kunskap är dåligt, det jag säger är att man måste sortera och fokusera. En termin innehåller inte så många timmar för varje ämne i grundskolan och det är mycket som skall hinnas med.

Tycker man det är viktigt att diskutera rasforskning kan man kanske ta upp det separat. Rasforskning genom tiderna? Då kan man göra en lång lista med personer som bedrivit sådan forskning. Men återigen... vad som lärs ut är starkt begränsat av den tid man har till förfogande, tyvärr.

Vad det gäller vad skolböckerna innehåller är en annan femma...


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Koncentrationsläget över huvud taget pratar man ju inte om, förutom där judarna satt i Tyskland och Polen då (vissa undantag om Ryssarnas Sibirien).


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Inaktiv

Obama @ West Point

0:40 - 2:02

Hans version av sanningen stämmer inte överens med Wikipedia's


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem
Skrivet av bjosarn:

Det är väl många saker som "tappas bort" när det gäller historia. Hur kolonialistländerna fuckade upp det mesta.

Ja, de afrikanska folken hade haft det bättre med det de hade innan de blev koloniserade! Typ... lerhyddor... och spjut...

Medlem
Skrivet av Hardboiled15:

Angående Hitler och hur han älskade djur och natur så skulle jag säga att det är relevant eftersom hans politik byggde på principen "den starkaste överlever" det mesta av hans ras tänkande och politiska tänk har stark anknytning till hans kärlek till naturen.

Det mesta är faktiskt kopplat ihop med darwinismen, men det är ändå fel att säga för hans politik handlade om att det fanns en överlägsen ras och flera undermänniskoraser.
Inte så mycket med att den starkaste överlever dvs, utan mer att det fanns en ras som skulle härska över dom andra.

Skrivet av Hardboiled15:

Hur Carl Von Linné var som person är mycket viktigt att ta upp eftersom han finns på våra pengar after all.

Det är fortfarande bara relevant om man läser om Carl Von Linné som person och inte om vad han åstadkom inom naturfaunan.

Skrivet av Hardboiled15:

Nationalism är likt en tro på det sättet att

Citat:

1. folk kan kriga för det

Folk kan kriga för många, många skäl, det gör det inte till samma sak som en religion.

Citat:

2. folk firar den

Folk firar mycket, det behöver inte betyda att det är religiöst betingat.

Citat:

3. nationalism är för en del meningen med livet

Det finns mycket som kan ge mening till livet, meningen med livet är inte religiöst utan filosofiskt.

Citat:

4. historia visar på att nationalism har varit minst lika destruktivt för att förstöra och förvränga historiska fakta som religion har.

Det finns mycket som kan få människor att vara destruktiva och förstöra/förvränga historisk fakta, det är inte religiöst att göra det, utan är snarare politiskt betingat.

Citat:

5. Vi mot dem tänkande

Vi mot dem-tänkande finns överallt, är sport religiöst?

Citat:

6. Nationalism har varit orsaken till riktigt otäcka historiska händelser precis som religion.

Alltså, allting är inte så svart och vitt som du nog försöker få det att låta som. Det finns oerhört många faktorer som spelar in på allting som händer, om en präst får sin församling att döda oliktänkande är inte det på grund av religionen utan på grund av ett maktbegär hos prästen, en vilja att manipulera sin omgivning och troligen faktorer som prästens uppväxt, hur han/hon har bemött den oliktänkande gruppen och gruppens välmående i kontrast med den oliktänkande gruppen.

Citat:

7. Nationalism och religion hör för många ihop som i bla USA.

Och det är deras åsikt att nationalism och religion hör ihop, det gör det inte mer sant bara för att många tror så.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Inaktiv

Kolla i min tråd "Försvarsmakt reklamen" och så få ni veta vad FZ planerar bakom våra ryggar.

12
Skriv svar