Sony Playstation 4 Pro

Medlem
Skrivet av Tompa:
Skrivet av conthox:

Så man kan kanske få bättre flyt, om man har tur. Man kan också kanske få bättre grafik, om spelutvecklaren väljer att lägga in det. Man kan kanske få välja mellan de två. Konsolen är tyngre och större, som såklart mest märks när man flyttar den, vilket är konsolargument för att köpa då man gärna tar med sig konsolen hela tiden. Den har en ny funktion, HDR, som inte gör någon märkbar skillnad - men det är ett köpargument!

Man spenderar alltså över 1000 kr mer, eller 5000 om man redan har en PS4a, för att det kanske blir bättre? Man får långt mer för 5000 kr om man uppgraderar en PC, än de "kanske-förbättringar" som denna konsol ger. Och uppgradera en PC är alltså för dyrt?

Den enda märkbara och njutbara skillnaden är att det (i vissa spel) finns valmöjligheter. Vilket kännetecknas av?....

Men om du vill spela PS4-spel är en pc ett jäkligt dåligt köp, oavsett pris.

Jovisst. Men hur många PS4-exklusiva titlar finns det och finns det inte tillräckligt bra spel på PC som man kan spela istället? Måste man köpa PS för att lira Uncharted när det finns liknande spel som är minst lika bra? Måste man köpa X-Box för Halo när det finns liknande spel som är minst lika bra?

Men Ok, det är allas egna val. Även om jag blir trött på argumenten som allt mer fallerar. Vill man slänga ut 5000 kr på att kanske få det lite bättre, för de relativa få exklusiva spel som släpps, så gör det då.

// edit

Omformulering av första frågan: "Hur många exklusiva spel är så mycket bättre än de som finns på PC så att det motiverar köp av konsol?" Är det värt att köpa 4500 kr konsol + 650 kr spel bara för att köra Uncharted eller Red D istället för att spela liknande titlar på PC? Merkostnaden per spel minskar såklart ju fler titlar det finns, därav omformuleringen av frågan ovan. Finns det tillräckligt med bättre titlar för att motivera köp?


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av conthox:
Skrivet av Tompa:
Skrivet av conthox:

Så man kan kanske få bättre flyt, om man har tur. Man kan också kanske få bättre grafik, om spelutvecklaren väljer att lägga in det. Man kan kanske få välja mellan de två. Konsolen är tyngre och större, som såklart mest märks när man flyttar den, vilket är konsolargument för att köpa då man gärna tar med sig konsolen hela tiden. Den har en ny funktion, HDR, som inte gör någon märkbar skillnad - men det är ett köpargument!

Man spenderar alltså över 1000 kr mer, eller 5000 om man redan har en PS4a, för att det kanske blir bättre? Man får långt mer för 5000 kr om man uppgraderar en PC, än de "kanske-förbättringar" som denna konsol ger. Och uppgradera en PC är alltså för dyrt?

Den enda märkbara och njutbara skillnaden är att det (i vissa spel) finns valmöjligheter. Vilket kännetecknas av?....

Men om du vill spela PS4-spel är en pc ett jäkligt dåligt köp, oavsett pris.

Jovisst. Men hur många PS4-exklusiva titlar finns det och finns det inte tillräckligt bra spel på PC som man kan spela istället? Måste man köpa PS för att lira Uncharted när det finns liknande spel som är minst lika bra? Måste man köpa X-Box för Halo när det finns liknande spel som är minst lika bra?

Men Ok, det är allas egna val. Även om jag blir trött på argumenten som allt mer fallerar. Vill man slänga ut 5000 kr på att kanske få det lite bättre, för de relativa få exklusiva spel som släpps, så gör det då.

// edit

Omformulering av första frågan: "Hur många exklusiva spel är så mycket bättre än de som finns på PC så att det motiverar köp av konsol?" Är det värt att köpa 4500 kr konsol + 650 kr spel bara för att köra Uncharted eller Red D istället för att spela liknande titlar på PC? Merkostnaden per spel minskar såklart ju fler titlar det finns, därav omformuleringen av frågan ovan. Finns det tillräckligt med bättre titlar för att motivera köp?

Fast sådana argument kan man ju nästan ta om allting. "Varför köpa BMW/Audi när en Dacia gör precis samma jobb för mindre pengar? Vadå? Du ska väl bara åka i den?" "Finns det tillräckligt med bättre funktioner för att motivera köp?"


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem
Skrivet av Dumlen:

Fast sådana argument kan man ju nästan ta om allting. "Varför köpa BMW/Audi när en Dacia gör precis samma jobb för mindre pengar? Vadå? Du ska väl bara åka i den?" "Finns det tillräckligt med bättre funktioner för att motivera köp?"

Ja, precis. Under förutsättning att man "bara skall åka i den" och inte bryr sig om kvalitet eller funktioner kan man lika gärna köpa en Dacia. Men om man däremot jämför kvalitet, funktioner osv osv så skulle nog de flesta som hade haft råd och vill ha kvalitet och funktioner valt BMW eller motsvarande.

Eller skall man vända på det och säga "varför köpa annat än Wii U? Du skall ju ändå bara spela spel på den."

Det handlar alltså om prisvärdhet, det vill säga vad det kostar relativt till vad man får för pengarna.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av Vercadi:

Fortsätter i samma stuk som apple och vill låsa sina användare till utan valfrihet.

Den gamla dängan.
Jag känner mig inte särskilt låst till Apple bara för att jag använder deras produkter. Känner mig helt fri att byta till andra plattformar om jag känner för det (kör faktiskt både Android och Windows också). Visst, viss mjukvara kanske man får köpa igen (framförallt den man köpt för iOS då en del mjukvara man köpt för MacOS inkluderar exempelvis även licens för Windows) men detsamma gäller ju även om man skulle vilja byta *till* Apple från en annan plattform.

Medlem
Skrivet av Emsa:
Skrivet av Newklear:
Skrivet av Vercadi:
Skrivet av Aletheides:
Skrivet av Molotov:

Kommer project scorpio sopa mattan med ps4pro?
Vad gör sony då, släpper en till ps4pro2?
Tycker det spårar ur.

Få till ingen anledning att köra project scorpio. Microsoft har lagt till den till sin "universal windows platform" där den kommer fungera mer som en slö kompakt PC. Bättre med en rejäl gaming PC alltså. Med Ps4 får du tillgång till spel som inte finns tillgängliga på PC. Detsamma kan alltså ej sägas om Xbone Scorpio.

Jösses hoppas inte du är seriös med denna kommentar, annats förstår jag hur Sony lyckas skapa den mest onödiga konsol någonsin och ändå köper folk det som det vore guld.

Hoppas detta floppar rejält, Sony har dålig koll på verkligenheten, vågar absolut ingenting nytt, ganska minimal uppgradering för en ny konsol som inte ens klarar 4k native, pinsamt. Fortsätter i samma stuk som apple och vill låsa sina användare till utan valfrihet. Satsar nästan bara på exklusiva spel, skapar billigt vr headset för kräma ur mer pengar från sina fans.

Hoppas fler öppnar ögonen och kan ändra sitt trångsynta perspektiv. Sony är ett skitföretag.

Haha, jisses... Trolla lagom, hörru!

Det var inte många rätt i den kommentaren, så du får försöka igen.

Något spydigt sagt var det, likaså den kommentaren han svarade på men skulle inte kalla det trollande. Ps4 Pro känns lite som en Ps 4,5.

Ja det är ju en uppgraderad PS4a så PS4.5 är väl en ganska korrekt benämning egentligen


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem

Vad artikeln glömma att skriva om, är att machinen inte komma med en 4K-blueray spelare, som är en stor besvikelse.
Det finns dock stöd för nedladdning av 4k via t.ex. Netflix.

Medlem
Skrivet av Tompa:

Recension

Bra recension, tack! Hur känns menyer och gränssnittet generellt, känns det rappare tack vare den nya hårdvaran?

Gamla, ej patchade spel, kommer de te sig exakt som de gör på en PS4? Tänker i mitt fall på MLB The Show. Allt flyter bra under match, men mellansekvenser (när man slår en homerun osv) är lite laggiga. Tolkar jag det rätt att det inte blir någon som helst skillnad på en PS4 Pro? Nu kommer det förvisso ett nytt MLB The Show 17 i vår och i och med att det är Sony-producerat lär det ju vara optimerat för PS4 Pro, men tänker generellt också.


signatur

En av två halvor i spelpodden Gejma. 🎮

Medlem
Skrivet av Anwest:
Skrivet av Tompa:

Recension

Bra recension, tack! Hur känns menyer och gränssnittet generellt, känns det rappare tack vare den nya hårdvaran?

Gamla, ej patchade spel, kommer de te sig exakt som de gör på en PS4? Tänker i mitt fall på MLB The Show. Allt flyter bra under match, men mellansekvenser (när man slår en homerun osv) är lite laggiga. Tolkar jag det rätt att det inte blir någon som helst skillnad på en PS4 Pro? Nu kommer det förvisso ett nytt MLB The Show 17 i vår och i och med att det är Sony-producerat lär det ju vara optimerat för PS4 Pro, men tänker generellt också.

De spel blir uppskalad (är det ett Svensk ord?).
Jag har läst liten på, och i nästan alla reviews som jag har läst, är man överens att det ger ett väldigt bra resultat.

Medlem
Skrivet av Margy:
Skrivet av xidio:

Alla konsoller uppskalar redan.
Inget spel kommer köras i native 3840x2160 bortsett från t.ex. Minecraft och dylikt.

Så vad är nytt?

Skrivet av xidio:

Du lirar ju fortf i 1080.

Du skriver som om det vore 1080p som uppskalas på samma sätt som om du kopplar in en "gammal" PS4 i en 4K-TV.

Är inte det faktum att det finns spel som körs i 4K på konsol nytt?
Är inte att den vanligaste metoden att nå 4K på Pro där man renderar i 1800p och använder sig av checker-board-rendering nytt? En metod som de flesta har svårt att skilja från "äkta" 4K även på nära håll till en rejält stor skärm?
HDR?

Du får ta och läsa på lite.

Efter några dagar med PS4 Pro måste jag säga att det är en riktigt bra upplevelse.
Spel som Tomb Raider ser jävligt bra ut i 4K (uppskalat) med HDR. Självklart kan jag få det att se mycket snyggare ut på min PC i 4K (utan HDR), men då kostar också min PC 5 gånger mer än min PS4 Pro.

Ett problem jag stötte på var att min tv i vardagsrummet inte har stöd för HDR genom HDMI vilket är surt. Väljer därför att vänta med att spela titlar med stöd för HDR tills efter black friday. Så får återkomma efteråt för har ingen lust att sitta i sovrummet och spela.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Är det sant att Ps4 Pro inte klarar av 4k filmer, väldigt konstigt isf för en 4k enhet?!?

Redaktör
Skrivet av Gaara:

Är det sant att Ps4 Pro inte klarar av 4k filmer, väldigt konstigt isf för en 4k enhet?!?

Det klarar att streama film i 4K, men blu-ray-spelaren kan inte spela upp 4K bl-ray-filmer.


signatur
Medlem
Skrivet av xidio:
Skrivet av whoo:

Fattar inte allt wahjn. Vi som gillar att spela (fungerande) spel på konsol och har pengarna att uppgradera mitt i en generation för att iaf få lite bättre hårdvara kan väl få göra det ifred?

Vad är bättre då?
Du lirar ju fortf i 1080.

Japp. Fast tittar man på t ex nya tomb Raider har den tre nya modes:
"4k", 60 fps eller "bättre grafik".

Allt är inte upplösning....

Tyvärr verkar ju dock vissa spel lira sämre på pro'n för tillfället,men men

123
Skriv svar