Nytt EA-krav: Köpt influencer-material ska reklammärkas

Robot
Nytt EA-krav: Köpt influencer-material ska reklammärkas
Medlem
Nytt EA-krav: Köpt influencer-material ska reklammärkas

Helt rätt, mer öppenhet i "reklam" är trevligt.

Medlem

Bra. Får man betalt ska man göra det klart för sina tittare, tillit är viktigt.


signatur

Jag gillar att spela spel och snacka skit samtidigt: http://www.youtube.com/user/ManChildKart

MEG
Medlem

En av de få saker här i världen som verkar gå åt rätt håll.


signatur

Death is only the beginning

Medlem

Låter rimligt.

Medlem

Imponerande ändå att EA själva står bakom initiativet.

Medlem

Riktigt bra! Level up på EA.

Medlem

är det inte enligt lag att man måste säga att det är reklam ?

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Cybersoul:

är det inte enligt lag att man måste säga att det är reklam ?

I Sverige iaf.


signatur
Medlem

Bra initiativ, tydlighet är av godo!

Medlem

Både EA och Steam som historiskt sett varit väldigt ondskefulla och kundfientliga verkar ändra sig långsamt till det bättre..
Känna inte som någon större risk att ubisoft skulle hoppa på det tåget.

Medlem

ser ut som EA siktar på o komma undan den gylene bajskorven nästa gång

Medlem

Men vilken "supporter" kommer att ge negativ kritik i större utsträckning? Han eller hon kommer sannolikt ge positiv feedback för att inte mista supporter-fördelarna.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Redaktör
Skrivet av seifuku:

Både EA och Steam som historiskt sett varit väldigt ondskefulla och kundfientliga verkar ändra sig långsamt till det bättre..
Känna inte som någon större risk att ubisoft skulle hoppa på det tåget.

Sånt där tenderar att gå i vågor, och en del av vår uppfattning av hur företagen sköter sig hänger på hur bra PR-strateger de har.

EA var rätt illa sedda för tio år sedan, men sen dess har de kört det här med att lyssna på communityn i flera år (de missar inte ett tillfälle att säga det). Verkar ge resultat. Sony kör ju något liknande med PS4, "for the players".

Microsoft var illa sedda i början av 00-talet, men fick en rejält boost med framgångarna för Xbox 360. Sen kom Xbox One och allt förtroende var förbrukat tills Phil Spencer tog över och numera sköter de sig ofta riktigt bra (minus Windows Store). Ubisoft är franska, så där vet man inte riktigt.


signatur
Medlem

En av youtube kanalerna jag följer brukar alltid säga i början av en sponsrad video "Denna video är sponsrad av EA/Ubisoft"..(etc etc)

Innebär detta att dom måste sätta upp en skylt också? Eller räcker det med verbalt tillkännagivande?

Redaktör
Skrivet av Raid25:

En av youtube kanalerna jag följer brukar alltid säga i början av en sponsrad video "Denna video är sponsrad av EA/Ubisoft"..(etc etc)

Innebär detta att dom måste sätta upp en skylt också? Eller räcker det med verbalt tillkännagivande?

De måste visa den där skylten, som jag förstår det. Enligt EA för att det ska bli tydligt och enhetligt, men de gråter nog inte av att få sin logga exponerad.


signatur
Medlem

Jag gillar EA mer och mer

Medlem
Skrivet av Tompa:

Ubisoft är franska, så där vet man inte riktigt.

Hahaha!

Medlem

Oki doki!

Skrivet av Tompa:
Skrivet av Raid25:

En av youtube kanalerna jag följer brukar alltid säga i början av en sponsrad video "Denna video är sponsrad av EA/Ubisoft"..(etc etc)

Innebär detta att dom måste sätta upp en skylt också? Eller räcker det med verbalt tillkännagivande?

De måste visa den där skylten, som jag förstår det. Enligt EA för att det ska bli tydligt och enhetligt, men de gråter nog inte av att få sin logga exponerad.

Medlem

Youtube har redan regler för detta, svårt att veta om dessa regler
blir tillämpade i verkligheten i någon större utsträckning men det
har ju varitlite laglöst land på det mesta som är relaterat till internet under flera år.

Bra att verkligheten kommer ikapp även här


signatur

MattiAceGaming

Ambassadör
Xbox

"Hela denna sida är en annons."

Betyder det att köpta spelrecensenter måste ha en stjärna på bröstet nu?

Bra initiativ av EA. Det verkar som om de skärper till sig mer och mer, hoppas att det är långsiktigt.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av MattiAce:

Youtube har redan regler för detta, svårt att veta om dessa regler
blir tillämpade i verkligheten i någon större utsträckning men det
har ju varitlite laglöst land på det mesta som är relaterat till internet under flera år.

Bra att verkligheten kommer ikapp även här

Tyvärr ser vi ofta stora kanaler smussla med sponsorer, och det händer sällan något. Har hört en hel del bakom scenen så att säga.


signatur

Jag gillar att spela spel och snacka skit samtidigt: http://www.youtube.com/user/ManChildKart

Medlem
Skrivet av KartGaming:
Skrivet av MattiAce:

Youtube har redan regler för detta, svårt att veta om dessa regler
blir tillämpade i verkligheten i någon större utsträckning men det
har ju varitlite laglöst land på det mesta som är relaterat till internet under flera år.

Bra att verkligheten kommer ikapp även här

Tyvärr ser vi ofta stora kanaler smussla med sponsorer, och det händer sällan något. Har hört en hel del bakom scenen så att säga.

Det är nog väldigt vanligt och svårt att bevisa


signatur

MattiAceGaming

1
Skriv svar