Robot
Planet Coaster

Det är kanske inte årets bästa spel men det är utan tvekan det gladaste.


Medlem
Planet Coaster

Härlig recension och härligt spel. Instämmer om det mesta.

De tre största problemen för mig är managementsystemet, GUI:t och kameran:
- Managementsystemet är alldeles för enkelt och simpelt, även på de svåraste nivåerna.
- GUI:t borde ses över ett par gånger. Onödigt bökigt att hitta objekt man letar efter. Och management UI:t är bara klassisk dålig design.
- Kameran känns väldigt ickeresponsiv och inte särskilt "vältweakad". Borde dock vara enkelt att patcha.

Annars tycker jag spelet är underbart. Kan sitta timmar och tweaka på småprylar. Mycket avslappnande. Blir dock lite sugen på att skaffa en ny CPU. Spelet flyter inte helt perfekt på min Intel 2500K (har en 970 GTX som GPU).


signatur

Have a good time!

Medlem
Medlem
Skrivet av Från bildtext i recensionen:

Var är spöhuset?

Frågan vi alla ställer oss när en ny nöjespark-simulator släpps och saknar attraktionen vi alla haft så fina minnen från (oroa mig lite för Fredrik)

Releasehästryttare

Glöm inte att parkitect kom ut i år också men är fortfarande i EA, det är betydligt billgare, 18 euro i stället för 38.

Redaktör
Ponny
Skrivet av Pettor:
Skrivet av Från bildtext i recensionen:

Var är spöhuset?

Frågan vi alla ställer oss när en ny nöjespark-simulator släpps och saknar attraktionen vi alla haft så fina minnen från (oroa mig lite för Fredrik)

Haha! "Spöhuset! Smisk för bara 8 riksdaler!" ... hör nog hemma i helt andra simulatorer.

Skrivet av Devan:

Glöm inte att parkitect kom ut i år också men är fortfarande i EA, det är betydligt billgare, 18 euro i stället för 38.

I know! Lade för första gången märke till det i veckan. Ser väldigt trevligt ut. Ännu trevligare att fler än Planet Coaster och (i viss mån, kanske, men jag undrar jag) RollerCoaster Tycoon ser till att genren verkligen får liv på nytt.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Är det "bara" ett sandboxspel eller finns det någon utmaning med ekonomi/management/planering etc. i spelet?

Redaktör
Ponny
Skrivet av kadavriak:

Är det "bara" ett sandboxspel eller finns det någon utmaning med ekonomi/management/planering etc. i spelet?

Både och. Finns tre lägen: sandbox (oändligt med pengar och ingen utmaning), karriär (med ganska färdigbyggda parker och mål att uppnå) och utmaningar (som är en tom park men också med rätt så tom plånbok).

Som Brain säger ovan är utmaningen inte jättevass, vilket inte var något som störde mig, men jag förstår att andra kan göra det. Finns easy, normal, hard men ett ännu tuffare läge vore kanske en idé... Frontier har lovat att stötta spelet och verkar ju lyssna på sina spelare, så kanske?


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

När man spelar sandbox, är allt upplåst då eller kan man låsa upp?
Flickvännen tyckte det var lite karuseller att bygga och har inte satt mig själv in i spelet.. Än :>

Redaktör
Ponny
Skrivet av fARLIGT:

När man spelar sandbox, är allt upplåst då eller kan man låsa upp?
Flickvännen tyckte det var lite karuseller att bygga och har inte satt mig själv in i spelet.. Än :>

Allt är upplåst ja, och jag håller med: lite mer kunde vi fått.
(Men moddar är våra vänner.)


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av Fredrik Eriksson:
Skrivet av Pettor:
Skrivet av Från bildtext i recensionen:

Var är spöhuset?

Frågan vi alla ställer oss när en ny nöjespark-simulator släpps och saknar attraktionen vi alla haft så fina minnen från (oroa mig lite för Fredrik)

Haha! "Spöhuset! Smisk för bara 8 riksdaler!" ... hör nog hemma i helt andra simulatorer.

Något för Dungeonkeeper 3 kanske?

Redaktör

Medan ni pratar kul spel sitter jag här och lägger upp Rollercoaster Tycoon World-recensionen, som... också är ett... spel.

Domen faller kl 17.


signatur
Inaktiv

Ser fram emot att bygga ett berg-och-dalbaneinferno som det är omöjligt att hitta ut från.
"Besökare 3225 hittar inte till utgången"

Mohaha.

Medlem
Skrivet av Tompa:

Medan ni pratar kul spel sitter jag här och lägger upp Rollercoaster Tycoon World-recensionen, som... också är ett... spel.

Domen faller kl 17.

Haha. Hur kom det sig att du fick nitlotten? Vadslagning? Armbrytning? Genital jousting?


signatur

Have a good time!

Redaktör
Skrivet av Brain:
Skrivet av Tompa:

Medan ni pratar kul spel sitter jag här och lägger upp Rollercoaster Tycoon World-recensionen, som... också är ett... spel.

Domen faller kl 17.

Haha. Hur kom det sig att du fick nitlotten? Vadslagning? Armbrytning? Genital jousting?

"Lägger upp", inte "testar".


signatur
KoP
Medlem

Nu vart jag sugen på att spela Theme Park. Det får nog bli en vända i helgen då jag nyss monterat upp gamla Amigan.

Medlem

Riktigt bra spel. Det är dock väldigt lätt att glömma bort tiden och lira långt in på natten, vilket är lite jobbigt när man ska upp tidigt

Skribent
Skrivet av Brain:
Skrivet av Tompa:

Medan ni pratar kul spel sitter jag här och lägger upp Rollercoaster Tycoon World-recensionen, som... också är ett... spel.

Domen faller kl 17.

Haha. Hur kom det sig att du fick nitlotten? Vadslagning? Armbrytning? Genital jousting?

Det var jag som fick nitlotten. Men nu när det är över kan ju även jag gå över till något roligare. Som Planet Coaster.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Riktigt bra spel. Det är dock väldigt lätt att glömma bort tiden och lira långt in på natten, vilket är lite jobbigt när man ska upp tidigt

Får hoppas att dom patchar det där.


signatur

Have a good time!

Skrivet av Fredrik Eriksson:

Allt är upplåst ja, och jag håller med: lite mer kunde vi fått.
(Men moddar är våra vänner.)

Inte helt säkert att vi får moddar dock. Speciellt eftersom spelet är """berikat""" med Denuvo


signatur

i7 4790k | 16GB DDR3 | GTX 1070

Medlem

Nämnde inget om 'dark rides' vilket jag tycker är det bästa med spelet.
Men finns inte särskilt mycket att fylla grottorna eller byggnaderna med än.
Behövs fler teman och mer innehåll i varje tema som redan finns.
Ett spöktema t. ex, då hade man kunnat göra sitt eget spökhus.
Antagligen släpper de väl nåt dlc med mer innehåll man får betala dyra pengar för.

Medlem
Skrivet av rövslickarn:

Nämnde inget om 'dark rides' vilket jag tycker är det bästa med spelet.
Men finns inte särskilt mycket att fylla grottorna eller byggnaderna med än.
Behövs fler teman och mer innehåll i varje tema som redan finns.
Ett spöktema t. ex, då hade man kunnat göra sitt eget spökhus.
Antagligen släpper de väl nåt dlc med mer innehåll man får betala dyra pengar för.

https://www.youtube.com/watch?v=Hw0dpG4rI5Q

Medlem

man kan ju undra varför det tog sån tid att skapa en bra motsvarighet till rollercoaster tycoon som var the Shit. den andra dock, rollercoaster tycoon world ska tydligen vara en total kopia och flopp om folkets åsikter stämmer so far. detta är den som gäller


signatur

//monster

Medlem
Skrivet av pippen1001:
Skrivet av rövslickarn:

Nämnde inget om 'dark rides' vilket jag tycker är det bästa med spelet.
Men finns inte särskilt mycket att fylla grottorna eller byggnaderna med än.
Behövs fler teman och mer innehåll i varje tema som redan finns.
Ett spöktema t. ex, då hade man kunnat göra sitt eget spökhus.
Antagligen släpper de väl nåt dlc med mer innehåll man får betala dyra pengar för.

https://www.youtube.com/watch?v=Hw0dpG4rI5Q

Det var inte dåligt.
Sago- och pirattema är de teman som har mest dekor.
Men ska man göra 'dark rides' vill man gärna ha objekt som rör på sig.
Finns häxor, riddare, drakar, sjöodjur och pirater.
Mer sådant hade varit kul, så man kan göra intressanta åkturer.
Kan ju bli lite tråkigt att bara åka genom byggnader, även fast de är vackra.

Medlem

Är man ute efter ett spel som fokuserar mer på kreativitet så kommer man nog inte bli missnöjd med Planet Coaster.

Men det man bör ha i åtanke är att det här är samma företag som skapade Elite Dangerous och att det spelet har haft många reor. Utan tvekan den största besvikelsen av samtliga Kickstarters och en stor faktor till att jag tappat det förtroende jag hade för Frontier. Spiken i kistan var dock Denuvo, detta innebär att de mods som krävs för att Planet Coaster ska tilltala mig inte är möjliga att skapa, det innebär även att en av de viktigaste delarna i ett management spel saknar det djup som jag, och garanterat många med mig, kräver.

Det komiska är nog att RCTW med tiden kan komma att bli det spelet. Baserat på vad jag sett så verkar grunden för ett sådant spel existera, det som behövs för att det ska bli verklighet är personer som har den passion och kunskap som krävs för att genomföra det. Jag tror RCTW kommer sälja mer och det tror jag beror på att det finns många som var rejält besikna på Elite Dangerous men även att det finns många som inte gillade RCT 3. Det räcker att kolla på Steam eller GoG så ser man att det RCT 1 och 2 har en större skara fans. Chris Sawyer utvecklade RCT 1 och 2, han agerade konsult när Frontier skapade den tredje delen. Planet Coaster har han mig veterligen inte varit involverad i alls, att han är en av de som äger Frontier är för mig helt ointressant, det behövs en person som har en tydlig vision för hur ett spel ska vara och det var något som Chris Sawyer verkligen var och det är nog det som är mitt största problem med både Elite Dangerous och Planet Coaster.

Sedan har vi det här med döden och olyckor, något som kunde få stora konskekvenser i RCT och kunde innebära att man var tvungen att spela om ett uppdrag från början. Frontier vill kunna sälja det här spelet till så många som möjligt och beslutade att avstå helt från detta. Och detta är helt i linje med de spel som Frontier skapat sedan de blev en oberoende utvecklare och även utgivare, spel ska vara roliga och inte "straffa" spelaren. Personligen anser jag att det är dessa spel som man tröttnar snabbast på men det kan även beror på att jag spelat så många spel att det krävs betydligt mer idag för att imponera på mig än det gjorde när jag var barn. För mig räcker det helt enkelt inte med grafik, spel behöver även en "stjäl".

Jag vill minnas att jag läste om liknande saker för RCT 3 men då hade jag ett mycket större förtroende för Frontier, främst tack vare Elite och David Braben. Men jag köpte det och så här i efterhand ångrar jag nog det beslutet för det blir mer och mer tydligt att Frontier fokuserar på helt fel saker när det kommer till spel. Som utvecklare måste man kunna fokusera på det spel man själv vill göra, inte det spel andra tror att de vill spela. Elite Dangerous visade att Frontier inte kan det, om tillräckligt många klagar så kommer de ändra det, för dem är det viktigare att sälja så många spel som möjligt än det är att spelet ska en "stjäl".

Medlem

eh wall of text ovan, men gotcha du gillar inte bolaget som skapade spelet. typ.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av PcGamer:

Jag vill minnas att jag läste om liknande saker för RCT 3 men då hade jag ett mycket större förtroende för Frontier, främst tack vare Elite och David Braben. Men jag köpte det och så här i efterhand ångrar jag nog det beslutet för det blir mer och mer tydligt att Frontier fokuserar på helt fel saker när det kommer till spel. Som utvecklare måste man kunna fokusera på det spel man själv vill göra, inte det spel andra tror att de vill spela. Elite Dangerous visade att Frontier inte kan det, om tillräckligt många klagar så kommer de ändra det, för dem är det viktigare att sälja så många spel som möjligt än det är att spelet ska en "stjäl".

Du säger att de vill måste fokusera på det spel de vill göra inte som andra tror de vill spela och drar sen upp Elite Dangerous som ett exempel på hur de ändrar spelet efter klagomål. Det finns massor av långa trådar som diskuterat saker om Elite Dangerous utan att Frontier har ändrat sig det minsta lilla. De har absolut hållit spelet smalt och fokuserat och mest lyssnat på fans när det gäller saker som förenklar jobbiga saker för spelarna. Det finns säkert något undantag som du kommer leta upp, men det är inte så generellt med spelet och därför har du helt fel. Det känns lite som du hängt upp dig på en grej som de ändrat som du verkligen inte gillade.

Tittar man på Elite Dangerous som helhet så är det ett smalt simulatorspel och tilltalar inte alls den stora massan. Bara en sån sak talar om mod som utvecklare. Att göra ett spel för en mindre grupp spelare, som i sin tur blir väldigt trogna spelet.

----
När det gäller Planet Coaster så är fokus klart på att bygga och skapa. Management-biten är mer lättsam och relativt enkel.

Medlem
Skrivet av Buio:
Skrivet av PcGamer:

Jag vill minnas att jag läste om liknande saker för RCT 3 men då hade jag ett mycket större förtroende för Frontier, främst tack vare Elite och David Braben. Men jag köpte det och så här i efterhand ångrar jag nog det beslutet för det blir mer och mer tydligt att Frontier fokuserar på helt fel saker när det kommer till spel. Som utvecklare måste man kunna fokusera på det spel man själv vill göra, inte det spel andra tror att de vill spela. Elite Dangerous visade att Frontier inte kan det, om tillräckligt många klagar så kommer de ändra det, för dem är det viktigare att sälja så många spel som möjligt än det är att spelet ska en "stjäl".

Du säger att de vill måste fokusera på det spel de vill göra inte som andra tror de vill spela och drar sen upp Elite Dangerous som ett exempel på hur de ändrar spelet efter klagomål. Det finns massor av långa trådar som diskuterat saker om Elite Dangerous utan att Frontier har ändrat sig det minsta lilla. De har absolut hållit spelet smalt och fokuserat och mest lyssnat på fans när det gäller saker som förenklar jobbiga saker för spelarna. Det finns säkert något undantag som du kommer leta upp, men det är inte så generellt med spelet och därför har du helt fel. Det känns lite som du hängt upp dig på en grej som de ändrat som du verkligen inte gillade.

Tittar man på Elite Dangerous som helhet så är det ett smalt simulatorspel och tilltalar inte alls den stora massan. Bara en sån sak talar om mod som utvecklare. Att göra ett spel för en mindre grupp spelare, som i sin tur blir väldigt trogna spelet.

----
När det gäller Planet Coaster så är fokus klart på att bygga och skapa. Management-biten är mer lättsam och relativt enkel.

Nej, vad jag säger är att de lyssnar först när det blir en sh*tstorm, inte när folk kommer med förslag som kan förbättra spelet och som fortfarande är i linje med deras vision. De har konstant ändrat sig, från att från början vara MP, till att sedan även inkludera SP och till och med vara helt utan DRM (när man till och med har detta som en belöning på Kickstarter så blir det även ett krav för att inte bryta mot deras regler)

För mig är det av avgörande betydelse att världen känns "levande" och det är knappast något som jag ser i Elite Dangerous. Frontier verkar återigen ha struntat i sin vision även här om man ska gå efter vad som skrivits på forumet, deras ursäkt var att världen inte skulle kännas levande om de fokuserade för mycket på att göra ett spel som framför allt Elite 2 var.

Vad jag pratar om är att spelet saknar vad man brukar kalla för "persistent universe", det vill säga att en AI har en egen agenda, även när spelaren inte är i närheten. Ett exempel kan vara att ett skepp åker till en station för att köpa en vara som sedan säljs till en annan station, denna transaktion ska även påverka priset. Och här kommer nästa problem med Elite Dangerous, priser på stationer verkar ändras av Frontier själva, inte av AI´n som styr spelet. Det är mer som att Frontier har skapat en värld där de agerar spelledare, de styr världen inte spelet.

När det gäller Planet Coaster så har de gång på gång sagt att de var med och skapade RCT, då kan jag lova dig en sak, folk lär förvänta sig ett spel som har en bättre managment del än den som finns nu.

Medlem
Skrivet av Notumforce:

eh wall of text ovan, men gotcha du gillar inte bolaget som skapade spelet. typ.

Snarare, det var tack vare deras tidigare spel som jag inte insåg att Frontier fokuserar mer på att skapa en simulering (när det gäller fysik och grafik, allt annat som även förknippas med simulering verkar inte vara lika stort fokus på) än på att skapa ett spel. Tack vare Elite Dangerous har jag nu börjat förstå att det var Ian Bell som stod för mycket av det som gjorde Elite till Elite. Kanske var det pågrund av att det redan fanns en grund som sedan David Braben kunde skapa ett av de bästa spelen som gjorts, Elite 2.

Medlem
Skrivet av PcGamer:

Nej, vad jag säger är att de lyssnar först när det blir en sh*tstorm, inte när folk kommer med förslag som kan förbättra spelet och som fortfarande är i linje med deras vision. De har konstant ändrat sig, från att från början vara MP, till att sedan även inkludera SP och till och med vara helt utan DRM (när man till och med har detta som en belöning på Kickstarter så blir det även ett krav för att inte bryta mot deras regler)

Elite Dangerous är ett av de spel som haft mest integritet när det gäller skaparnas vison som jag spelat. Det du säger om att de inte kan fokusera på vad de vill göra stämmer inte. Du kan säga vad du vill, men för mig blir det FUD.

Planet Coaster har redan massor, av användarskapat innehåll på Steam Workshop. Spelar roll om de använder Denuvo för att skydda sin produkt. Det använder i princip alla PC-spel snart. Om du inte gillar det får du väl hålla dig till konsolspel.

12
Skriv svar