Medlem
SWEDX

Hallå. Jag vet inte om det här är rätt sektion, men jag antar det. Annars får väl en mod flytta tråden.

Nu efter julen när man fått lite pengar har jag bestämt mig för att mitt nästa köp blir en tv. Jag vill ha en Full-HD 42-46" och en så billig som möjligt. Igår kväll hittade jag denna tv från SWEDX, och efter att ha läst ett par recensioner och kollat TVns specifikationer så verkar den vara riktigt bra. Så min fråga är, har någon här på FZ någon erfarenhet om deras tv-apparater. Eller har ni kanske tips på någon annan tv i samma prisklass? Kan nog sträcka mig upp mot 7000.

Tack så länge!

Medlem

jag vet ingenting om swedx egentligen men jag skulle inte våga chansa på ett så okänt märke. de gamla modellerna har iaf fått ganska svala omdömen på olika forum vad jag kan minnas. även om panelen i sig är ok finns det ju annat som påverkar helheten


signatur

För de ord, som till andra man har sagt, ofta man bitter får böta.

Medlem

Jo, jag har tänkt ungefär som dig förut. Men samtidigt så verkar ju TVn vara riktigt prisvärd om man läser vad andra har skrivit om den. Såg ett test på M3 där den inte hade fått så bra betyg, men folk klagade och höll inte alls med. Men jag ska läsa lite mer, och hoppas på lite omdömen från er här på FZ

Inaktiv

Köpte en Swedx träd-TV till morsan för ett par år sedan.
Den har funkat utan bekymmer.


signatur

Ajebaje: I vanlig ordning handlar "debatten" mer om att hävda sig själv än att diskutera frågan.

Medlem

Hur är bildkvalitén? Duger den? Jag är inte direkt super kräsen, men vill ju såklart ha bra bild!

Medlem
Skrivet av Sipmo:

Köpte en Swedx träd-TV till morsan för ett par år sedan.
Den har funkat utan bekymmer.

Haha... träd-tv. Har man den i trädgården?

Stirra dig inte blind på märket, det är ofta samma skit bakom all plast ändå - det är först när du kommer upp i pris du kan börja kolla mellan olika modeller och få lite vettig info.

Jag har köpt billiga lcd som har varit helt ok. DiBoss och Viewpia.

Jag skulle inte räkna med toppbild för 7000 men ändå helt godkänd.


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Inaktiv
Skrivet av Mimer:

Hur är bildkvalitén? Duger den? Jag är inte direkt super kräsen, men vill ju såklart ha bra bild!

Godkänd bild,
32" TV:n kostade ca. 10000:-

denna

Skrivet av CastorFiber:

Haha... träd-tv. Har man den i trädgården?

Ett perfekt kompliment till hängmattan.


signatur

Ajebaje: I vanlig ordning handlar "debatten" mer om att hävda sig själv än att diskutera frågan.

Inaktiv
Skrivet av Mimer:

Hur är bildkvalitén? Duger den? Jag är inte direkt super kräsen, men vill ju såklart ha bra bild!

Det här skulle jag också vilja veta från någon som kan TV apparater på riktigt. Hur kan 1080p vara dålig skärpa? Den ska väl ha 1920x1080 pixelar eller har jag fattat fel?


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem

Upplösning o skärpa är ju 2 helt skilda saker imo.

Enda sättet att veta ifall tv har den kvalitet du önskar utifrån max penga belopp är att kolla på den hos någon som har den gärna med olika källmaterial.

tester o recensioner ger bara en del av bilden så att säga.

Par saker att tänka på med lcd

1. betraktelse vinkel dvs hur långt till vänster o höger du kan sitta o titta på tvn utan att bilden tappar färg o skärpa eller andra artifakter.
2. Ska du se bara på blueray eller ska du se på dvd och ex mark tv på den ,
3. Vill du ha inbyggd digitalbox , vissa stödjer bara med ex boxer eller comhem etc
4. Ska du koppla datorn till tv
5. Med full hd så säger vissa att efter 2.5-3m tittavstånd så kan du inte se skillnad mellan full hd och hd ready upplösning , själv håller jag inte med men iaf värt att tänka på.

Som referens sitter jag själv på en Sony 46" kdl-46w4500


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Inaktiv
Skrivet av Notumforce:

Upplösning o skärpa är ju 2 helt skilda saker imo.

Skrivet av Notumforce:

Upplösning o skärpa är ju 2 helt skilda saker imo.

Ach so! Jag tror jag fått mig en bild av vad skärpa är. Men hur står inverkan har TV på den? Det sitter väl iaf inte i pixlana menar jag. Det känns som att det har med utsprungs bilden att göra.

. Det blir olika skärpa på samma skärm


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

1
Skriv svar