Sweden's bizarre tradition

Medlem
Sweden's bizarre tradition

En underbar artikel om den svenska jultraditionen: Kalle Anka och hans vänner önskar god jul!
Skriven med både glimten i ögat och en allvarlig eftersmak. Ger en ytlig historiskt bild och välskriven.
Jag satt och log igenom hela! Så jag måste dela med mig:
http://www.slate.com/id/2239252/


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Det är sannerligen konstigt. Men hemma hos mig brukar det vara free-for-all-snack under Kalle Anka. Ofta brukar man börja snacka om traditioner, eller något helt jekla random, som Iphone-inflationen (i dag) under de tråkiga delarna (vilket i princip är hela programmet)

edit: något som jag lade märke till i år vad att långben åt en vit fyrkant i husvagnen. Detta kollades givetvis upp på nätet, och svaret ligger i en sekvens där långben trycker in gaffeln med majskolven i ett vägguttag och erhåller popcorn. Antagligen har den klippts bort för att inte barn ska leka med vägguttaget. (lite kuriosa bara)

Medlem

Japp, här hemma brukar det bli fri-for-all-snack under Kalle Anka med. Tradition är att diskutera varför Sverige firar jul den 24e istället för den 25e.


signatur

I'm a snake, follow me!

Inaktiv

Jag var den enda som kollade på Kalle Anka hos släkten i år.
När jag frågade barnen varför dom inte ville se så sa en av dom att det var uttjatat. Killen är 5 år.

För mig kommer det alltid vara en tradition oavsett om jag måste se skiten solo.

Medlem

Trevlig läsning. Jag antar att det finns något som utmärker sedvänja på julafton i alla kristna länder. Man ser oftast inte sina egenheter själv:)


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Medlem

Tja, traditionen är nog på väg utför i min familj iaf. Den enda som faktiskt tittade var min 11-åriga kusin. Det var fyra pers i köket som lagade mat och tre som sov i soffan.

Nej, jag har faktiskt tröttnat på det där faktiskt.


signatur

Allt i ovanstående post är självklart endast min åsikt, och bör läsas som rättstavat även om så inte är fallet.

Medlem

Försökte kolla men med fyra småttingar från 5-6 månader upp till 4 år var det inte lätt. Nått jag hade uppskattat vore om de kunde HDfiera allt, urusel bildkvalité. ^^

Medlem

Tror jag inte har kollat på det de senaste 10 åren eller mer och tror det varit så i familjen lika länge. Kollar hellre på mupparnas jul saga om jag ska vara helt ärlig.

Medlem

Han skriver ju även om att traditionen ser ut att bli svagare, men faktum kvarstår att det fortfarande blir "storm" kring uttalanden om programmets existens. Och fortfarande står TV:n och Kalle Anka på, trots att man kanske inte slaviskt tittar på det längre.

Jag sätter t.ex. Karl-Bertil Jonssons julafton högst på listan.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

MFC
Medlem

givet konkurrensen (läs: Anna Anka... ) så var Kalle Anka en njutning. Fast snacka får man ju under tiden det går..

Personligen slipper jag gärna Kalle Anka men den är strategiskt placerad på tidsskalan då man ofta tar en tupplur efter alla korvar o köttbullar och sedan hunnit piggna till under Kalle Anka så man kan leka tomten


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Avstängd

Jag börjar faktiskt vara riktigt less, men som den tradition det är ser jag det varje år. Man kan ju inte INTE se det! ^^

Medlem
Skrivet av EliasN:

Jag börjar faktiskt vara riktigt less, men som den tradition det är ser jag det varje år. Man kan ju inte INTE se det! ^^

Jo det kan man, stängde min dörr för jag ville inte ens höra skiten.

Kan acceptera att det var speciellt för 25-30 år sen när inte så mycket fanns på tv och det knappt fanns hyrfilm osv.

Men nu kan man få tag på nästan vad man vill när man vill, den enda tradition jag håller numera är Grevinnan & betjänten på nyår, men det blir inget med det i år då jag jobbar nyårsdagen.


signatur

Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.

Medlem

Det blev ingen Kalle Anka denna jul för min familj. Själv har jag alltid tyckt att det varit en lustig tradition att titta på Disneyfilmer på en så viktig högtid som Jul.


signatur

Metal is best served heavy.

Medlem

Jag såg på my sweet 16 istället :]. Man skrattar mycket mer åt det, alla på det är så jvla bortskämda -.-. Och föräldrarna säger bara att de ordnar de, de säger inte emot ett skit..

(Edit - Mobba mig inte för mycket 8) )

Medlem

Första året jag inte såg det - Julen känns inte fullbordad

Medlem

satt o drack whisky på lancerote iår istället på julafton very nice,

angående kalle anka så var det kul o kolla på när man var barn dom vuxna satt oftast då o snackade för sig själva när barnen satt framför dumburken.

Så hos min släkt har aldrig dom vuxna kollat på det förutom nån enstaka gång kanske.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

jag kan tänka mig att det skulle vara en del gnäll om man tog bort kalle anka, men de flesta skulle nog inte lägga så stor vikt i det. Som vanligt är det de som hörs mest som får det sista ordet.


signatur

thank you, come again

Medlem

Inget diskussionsämne jag tacklar dagligen direkt men jag tror inte jag känner till någon som verkligen tittar på kalle anka... själv har jag inte sett det i sin helhet sedan många, många år tillbaka...

En observation är dock att något som är riktigt, riktigt svenskt är att vara sjukt intresserad av vad någon från ett annat land tycker om oss som svenskar - det är ett riktigt folknöje som aldrig blir tråkigt.

Dock tycker jag att det är roligt när sverige nämns i film eller liknande, mest för att det oftast är helt fel saker... Som missbrukare av "the simpsons" kan jag komma på två favoriter:

Grandpa Simpson har blivit felmedicinerad och springer naken nedför gatan och skriker "the swedish is comming... they have lingonberrys"
samt när de går till IKEA och äter på restaurangen och när de beställer denna "konstiga" mat säger homer till servitören "Dont skip on the doodlemunch" - Måste såklart ses för att vara kul.

Futurama också... när IKEAbot levererar en möbel och tappar ett hjul när han skall rulla ut "Please enjoy our swedish crap" -


signatur

My goal in life is to be the person my dog thinks I am.

Medlem

Castorfiber - De säger ju något positivt i simpsons om våra köttbullar, sen så ser marge ett fint rutigt bord då de är på IKEA :]

1
Skriv svar