Recension – Final Fantasy XV

Robot
Recension – Final Fantasy XV

FZ påbörjar resan genom ett nytt slags Final Fantasy om grabbig vänskap och en campingsemester, snarare än politik och stort drama. Och vet ni vad? Vi gillar det.


Moderator | Testpilot
Recension – Final Fantasy XV

Är bara så rädd att striderna blir enformiga efter ett tag vilket skulle vara ett stort problem för mig.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Redaktör
Ponny
Skrivet av uberpwnage2.0:

Är bara så rädd att striderna blir enformiga efter ett tag vilket skulle vara ett stort problem för mig.

Tycker snarare att det blir det motsatta: mer varierade, när man blir varm i kläderna. Förutom strider på små ytor, de är bara en jäkla huvudvärk...


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Är bara så rädd att striderna blir enformiga efter ett tag vilket skulle vara ett stort problem för mig.

Inte kört själv men många säger att det är bra att du inte bara kan använda samma vapen om och om igen utan man får ibland byta och använda sånt man oftast inte är van vid.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Fredrik Eriksson:
Skrivet av uberpwnage2.0:

Är bara så rädd att striderna blir enformiga efter ett tag vilket skulle vara ett stort problem för mig.

Tycker snarare att det blir det motsatta: mer varierade, när man blir varm i kläderna. Förutom strider på små ytor, de är bara en jäkla huvudvärk...

Jo men det är mer efter vad jag sett från game play klipp. Det känns som att man inte gör något annat än håller in cirkel och bara öser. Nu vet jag det finns olika sammanlänkande attacker och diverse annat man kan göra men det känns inte som tillräckligt.

Notera att detta är bara något jag observerat via filmer på tuben och liknande. Mycket möjligt det blir helt annorlunda när man väl spelar själv.

Bra skrivit för övrigt!


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Moderator | Testpilot
Skrivet av slarron:
Skrivet av uberpwnage2.0:

Är bara så rädd att striderna blir enformiga efter ett tag vilket skulle vara ett stort problem för mig.

Inte kört själv men många säger att det är bra att du inte bara kan använda samma vapen om och om igen utan man får ibland byta och använda sånt man oftast inte är van vid.

Jo det kan jag förstå men det handlar ju mer om hur det spelas. Sak samma om jag håller i en yxa eller ett svärd om jag ändå bara håller in cirkel liksom.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Redaktör
Ponny
Skrivet av slarron:
Skrivet av uberpwnage2.0:

Är bara så rädd att striderna blir enformiga efter ett tag vilket skulle vara ett stort problem för mig.

Inte kört själv men många säger att det är bra att du inte bara kan använda samma vapen om och om igen utan man får ibland byta och använda sånt man oftast inte är van vid.

Bra poäng. Är väldigt svag för konungavapen som är oerhört kraftfulla, men som kostar HP. Svår balansgång.

Jag planerar att gå mer på djupet i striderna i andra delen av min recension. Och den öppna världen. Och städerna. Är så mycket man vill beta av!


signatur

En Bamseponny av folket

Redaktör
Ponny
Skrivet av uberpwnage2.0:
Skrivet av Fredrik Eriksson:
Skrivet av uberpwnage2.0:

Är bara så rädd att striderna blir enformiga efter ett tag vilket skulle vara ett stort problem för mig.

Tycker snarare att det blir det motsatta: mer varierade, när man blir varm i kläderna. Förutom strider på små ytor, de är bara en jäkla huvudvärk...

Jo men det är mer efter vad jag sett från game play klipp. Det känns som att man inte gör något annat än håller in cirkel och bara öser. Nu vet jag det finns olika sammanlänkande attacker och diverse annat man kan göra men det känns inte som tillräckligt.

Notera att detta är bara något jag observerat via filmer på tuben och liknande. Mycket möjligt det blir helt annorlunda när man väl spelar själv.

Bra skrivit för övrigt!

Tack! ^^

Borde finnas en demo som visar framstegen som gjorts sedan Duscae-demon, kan jag tycka. Kanske det kommer, då kan du ju känna på det själv. Finns ju en i Japan, Judgement, som innehåller slutversionen av striderna. Squenix borde släppa den här också.

Striderna är ju ändå en så stor och viktig del att jag förstår din oro. Men för mig har det blivit bättre och bättre, snarare än tvärtom. Men smaken är ju olika.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

det finns riktiga summons igen det är nog för mig för att spela spelet.. dock så väntar jag ett tag till på möjligtvis en PC utgåva. Å kommer den ej så får jag ialla fall spelet lite billigare den tiden den sorgen

Medlem

såg när Conan testade spelet blev föga imponerad.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Är bara så rädd att striderna blir enformiga efter ett tag vilket skulle vara ett stort problem för mig.

Kan svara för det. Har spelat som en galning nu. Du tröttnar inte. Alla strider känns inte den andra lik. Så detta FF är klart det mest överraskande jag spelat på väldigt länge. Och röstskådisarna är kanon. för mig klart en 9 av 10. Varför jo därför du kan inte köra bilen offroad. Den styrs liksom linjärt vilket är trist men men. Annars kanon. Storyn är intressant.

Medlem

Än så länge har jag bara spelat drygt en halvtimme och kommit förbi flera av farhågorna jag hade innan, så det bådar gott.

En sak jag hoppas på är att det finns ett bra djup av annat, t.ex. hemligheter eller att få slita lite för att kunna maxa sina karaktärer... lite likt guldchocobon i FF7, slåss mot Weapons eller hitta en karaktärs bästa vapen.
I flera tidigare spel i "serien" har det ju funnits hemligheter såsom summons, vapen, och även spelbara karaktärer som man inte kunnat råka få tag på bara genom att spela igenom den vanliga storyn eller göra sidouppdrag.
Hoppas det finns ett sådant djup i detta också.

Medlem

Fy f*n vad man har längtat efter ffxv, det var en anledning till ps3 och nu ps4. MEN!!! Efter man testade demot! Så var allt borta.. Bort blåst som sandkornen på fötterna efter en solig dag på stranden! Aldrig varit så besviken, och missnöjd efteråt. Open world i all ära! Men känsla och striderna. När dem började med det så försvann allt som är ff för mig och det liknar mest tomma skal i en lyxigt paket.

Medlem

Inget....betyg? eller missade jag att ni inte ger betyg förrän senare efter fler timmar i spelet?

Medlem

Först en fråga till herr recensent: vad är den beräknade speltiden på hela spelet?.

Skrivet av Ziern:

Än så länge har jag bara spelat drygt en halvtimme och kommit förbi flera av farhågorna jag hade innan, så det bådar gott.

En sak jag hoppas på är att det finns ett bra djup av annat, t.ex. hemligheter eller att få slita lite för att kunna maxa sina karaktärer... lite likt guldchocobon i FF7, slåss mot Weapons eller hitta en karaktärs bästa vapen.
I flera tidigare spel i "serien" har det ju funnits hemligheter såsom summons, vapen, och även spelbara karaktärer som man inte kunnat råka få tag på bara genom att spela igenom den vanliga storyn eller göra sidouppdrag.
Hoppas det finns ett sådant djup i detta också.

Själv är jag kluven till alla uberbossar som funnits sedan FFVIIs dagar. Gömda bossar/summons/dungones etc? Självklart. Men jag vill faktiskt inte grinda till lvl100 för att sedan grinda craftingmaterial i 8 timmar för att skapa ett vapen.

Min fråga, och min attityd till uberstort endgame är ungefär densamma. Jag orkar/ids inte spela 100+ timmar.
Efter 30 timmar börjar jag krokna, även på spel jag faktiskt gillar.

Redaktör
Ponny
Skrivet av Dalthor-san:

Inget....betyg? eller missade jag att ni inte ger betyg förrän senare efter fler timmar i spelet?

Står i fotnoten! Jag återkommer nästa vecka när jag är färdig och redo! ^^

Skrivet av Evilof:

Först en fråga till herr recensent: vad är den beräknade speltiden på hela spelet?

Jag har ännu inte svaret men jag gissar att om man fokuserar på huvudfåran av berättelsen med några utsvävningar: 30 timmar. Om man vill se allt, vilket jag tror att det finns en poäng med om man är lagd åt det håller: säker det dubbla.

Så säkerligen mindre än 30 timmar om du _bara_ kör storyn, vilket nog glädjer dig. Du kan också återvända till gamla saker om du skulle ändra dig och slipper (nog) noja över en point of no return, vilket jag ännu inte stött på. Och jag tror slutet nalkas.

Tillägg: Detta är som sagt bara teorier från min sida. Svaret finns med största säkerhet där ute, men det är något jag vill luska ut på egen hand.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av Evilof:

Först en fråga till herr recensent: vad är den beräknade speltiden på hela spelet?.

Skrivet av Ziern:

Än så länge har jag bara spelat drygt en halvtimme och kommit förbi flera av farhågorna jag hade innan, så det bådar gott.

En sak jag hoppas på är att det finns ett bra djup av annat, t.ex. hemligheter eller att få slita lite för att kunna maxa sina karaktärer... lite likt guldchocobon i FF7, slåss mot Weapons eller hitta en karaktärs bästa vapen.
I flera tidigare spel i "serien" har det ju funnits hemligheter såsom summons, vapen, och även spelbara karaktärer som man inte kunnat råka få tag på bara genom att spela igenom den vanliga storyn eller göra sidouppdrag.
Hoppas det finns ett sådant djup i detta också.

Själv är jag kluven till alla uberbossar som funnits sedan FFVIIs dagar. Gömda bossar/summons/dungones etc? Självklart. Men jag vill faktiskt inte grinda till lvl100 för att sedan grinda craftingmaterial i 8 timmar för att skapa ett vapen.

Min fråga, och min attityd till uberstort endgame är ungefär densamma. Jag orkar/ids inte spela 100+ timmar.
Efter 30 timmar börjar jag krokna, även på spel jag faktiskt gillar.

Mjo, det finns fördelar och nackdelar, samt olika sätt att lösa det på. Håller med om att tankelös grindande efter material eller liknande inte är kul, men kul när det finns utmaningar som kräver lite pusslande och taktik även på maxnivå, istället för att bara automatiskt klara allt om man nått lvl 100 och slår för 9999 per slag.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Är bara så rädd att striderna blir enformiga efter ett tag vilket skulle vara ett stort problem för mig.

Kanske blir som Witcher 3 som man spelar för storyn medans striderna snabbt blir enformiga.
Dodge -> Attack -> Attack -> Dodge -> Attack ->Attack... Pots -> Dodge -> Attack -> Attack...


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av uberpwnage2.0:

Är bara så rädd att striderna blir enformiga efter ett tag vilket skulle vara ett stort problem för mig.

Kanske blir som Witcher 3 som man spelar för storyn medans striderna snabbt blir enformiga.
Dodge -> Attack -> Attack -> Dodge -> Attack ->Attack... Pots -> Dodge -> Attack -> Attack...

Nja nä det är inte samma. Det finns tekniker som du kan styra med alla. Det är absolut inte som the Witcher 3. Håller med det blev enformigt

Medlem
Skrivet av Dres81:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av uberpwnage2.0:

Är bara så rädd att striderna blir enformiga efter ett tag vilket skulle vara ett stort problem för mig.

Kanske blir som Witcher 3 som man spelar för storyn medans striderna snabbt blir enformiga.
Dodge -> Attack -> Attack -> Dodge -> Attack ->Attack... Pots -> Dodge -> Attack -> Attack...

Nja nä det är inte samma. Det finns tekniker som du kan styra med alla. Det är absolut inte som the Witcher 3. Håller med det blev enformigt

Hörde om man vill så kan man typa hålla ned ring genom stiderna i nya FF och typ automat attackera någon basic attack?! och typ klara större delen av striderna den vägen om man vill.
Vet inte om det är sant men om det faktiskt går låter det tämligen dumt gjort av square.

Och angående witcher 3.. ja fy sjuttsingen vilket trist fighting system det hade. Det sänkte spelet för mig rätt rejält då att fightas är något man gör rätt ofta i det spelet.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Jag har spelat i kanske 10 timmar och kört mycket sidequests och hunts, dvs mycket strider och går även på mycket 10+ levlar högre monster. Det är absolut inte att bara hålla nere O och auto attacka.. Du måste dodgea, använda dig av dina vänners attacker, försöka flytta dig bakom monster för att få en combo, använda potions, välja rätt vapen. Det är mycket att välja på under striderna och jag kan ärligt säga att jag aldrig haft såhär kul när jag spelat ett spel. Såg någon nämna att det är synd att bilen kör linjärt, jag tycker det är riktigt skönt och du har ju dina chocobos (eller vad dom hette, inte kommit till dom ännu) som du kan springa vart du vill med. Jag finner inget annat än rent nöje i spelet. 10/10

Avstängd

Det jag tycker är mest jobbigt med detta spel är dungeons, och att man inte kan spara innan sista bossen. Dör du så måste du göra om hela skiten och det är drygt, satt med en dungeon i 4 timmar.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem
Skrivet av humziz:

Jag har spelat i kanske 10 timmar och kört mycket sidequests och hunts, dvs mycket strider och går även på mycket 10+ levlar högre monster. Det är absolut inte att bara hålla nere O och auto attacka.. Du måste dodgea, använda dig av dina vänners attacker, försöka flytta dig bakom monster för att få en combo, använda potions, välja rätt vapen. Det är mycket att välja på under striderna och jag kan ärligt säga att jag aldrig haft såhär kul när jag spelat ett spel. Såg någon nämna att det är synd att bilen kör linjärt, jag tycker det är riktigt skönt och du har ju dina chocobos (eller vad dom hette, inte kommit till dom ännu) som du kan springa vart du vill med. Jag finner inget annat än rent nöje i spelet. 10/10

Tack för förklaringen. Ja det låter som de lyckats göra något bra med FF för en gångs skull. Själv väntar jag och ser om det råkar dyka upp på något "innan jul grej" innan jag köper det för o se om man har tur och får det lite billigare än fullpris


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

"Men vi tar det från början.
Det startar storslaget med en vy över Insomnia, huvudstaden och kronjuvelen i Lucis. "

bra namn på ett skitspel som känns mera som att gå runt sömnlös om nattetid.

Herregud, det mesta striderna ser ut som man slåss mot stackars försvarslösa djur i något Zoo / Reservat.

Och, det uppspelas i varulager och ute i något skogsområde?

Final Fantasy?
Som FF 1 ? där man besegrar en riddare som reser mellan tidsperioderna?
Som FF 3 som egentligen är 6an ? Där antagonisten är en försöksperson till experiment man ingjut magi i en människa. Han blev Kejsarens magiker, men blev förvandlad genom processen. Med en önskan att förgöra allt liv, i slutet sliter världen uti och blir den nya världens gud, som man måste slåss emot.
Eller ff 9 ?

Medlem
Skrivet av SunShine:
Skrivet av Dres81:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av uberpwnage2.0:

Är bara så rädd att striderna blir enformiga efter ett tag vilket skulle vara ett stort problem för mig.

Kanske blir som Witcher 3 som man spelar för storyn medans striderna snabbt blir enformiga.
Dodge -> Attack -> Attack -> Dodge -> Attack ->Attack... Pots -> Dodge -> Attack -> Attack...

Nja nä det är inte samma. Det finns tekniker som du kan styra med alla. Det är absolut inte som the Witcher 3. Håller med det blev enformigt

Hörde om man vill så kan man typa hålla ned ring genom stiderna i nya FF och typ automat attackera någon basic attack?! och typ klara större delen av striderna den vägen om man vill.
Vet inte om det är sant men om det faktiskt går låter det tämligen dumt gjort av square.

Och angående witcher 3.. ja fy sjuttsingen vilket trist fighting system det hade. Det sänkte spelet för mig rätt rejält då att fightas är något man gör rätt ofta i det spelet.

Svar ja, du kan trycka in "cirkel" eller "b" (om man kör från Xbox one) och Noctis attackerar automatiskt. Men du måste använda Dodge för på detta sätt dör du rätt fort. Du måste hålla koll på vad du gör. Rekommenderar det inte. Jag har spelat nu ca 36 timmar.

Moderator | Testpilot

Inhandlade spelet och måste säga det var så mycket bättre än vad jag trodde. Helt annorlunda från att titta till att spela själv. Såg verkligen väldigt tråkigt ut när man kikade på Twitch men när man själv att med kontrollen och gick igenom tutorial så var det helt andra bullar.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

1
Skriv svar