Euro eller ej?

Medlem
Euro eller ej?

Idag gjorde finansministern Anders Borg ett uttalande till Svensk media om att vi måste byta ut kronan emot Euron för att behålla en stark ställning inom Eu och den globala finansen tycker ni han har rätt i sitt uttalande? Och kommer euron att i slutändan höja eller sänka våran levnadsstandard?

– Sverige är till 50 procent av bruttonationalprodukten beroende av export och import. Ett land som är så totalt beroende av världshandeln kan inte stå utanför de världsekonomiska diskussionerna. Och vi kan bara spela en roll genom Europa, säger Anders Borg när SvD Näringsliv träffar honom på finansdepartementet för ett samtal om det snart avslutade svenska ordförandeskapet i EU:s ministerråd.

http://www.e24.se/makro/sverige/sveriges-vag-gar-genom-eu_176...


signatur

I got a Goldenshower.

Medlem

Det är helt klart suspekt, vi vet att Anders Borg kommer tjäna pengar på att vi byter till Euro, och att vi svenskar har allt att förlora på att vi byter till Euro.

Vem ska man egentligen lita på, anders borg som har allt att vinna på, eller det svenska folket som bara kan förlora?
Jag är oerhört skeptisk, men vi ska inte skaffa Euro, det är bara ett steg närmare ett NWO-styrt Sverige, jag har faktiskt läst på en massa och det här är högst suspekt!


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

Euro ja såklart,
Vi är ju snart dom enda i EU som inte har euro,
ska vi inte ha euro då ska vi heller inte vara med i EU.

Medlem

Jag är kluven så in i helskotta. Skulle det vara folkomröstning idag skulle jag dock vilja behålla kronan, enbart pg.a. FRUKTAN.

Medlem

Finns ju flera länder som har haft problem med euro. Saker har blivit mycket dyrare osv. (Grekland för att nämna ett land) Så jag skulle nog inte vilja ha det än iaf.

Medlem

jag tycker inte.
att behålla kronan är ett genie drag dagen EU kollapsar.


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Att övergå till Euro är att bjuda in NWO till riksdagen.
Och det kan vi ju inte tillåta eller hur?


signatur

Dryg och bitter.

Medlem
Skrivet av Nestor:

Att övergå till Euro är att bjuda in NWO till riksdagen.
Och det kan vi ju inte tillåta eller hur?

vi har nwo i riksdan redan så shit same om vi har euro eller kr.


signatur

thank you, come again

Medlem
Skrivet av huxflux:
Skrivet av Nestor:

Att övergå till Euro är att bjuda in NWO till riksdagen.
Och det kan vi ju inte tillåta eller hur?

vi har nwo i riksdan redan så shit same om vi har euro eller kr.

Med Euron får vi ÄNNU mer NWO med ÄNNU mer makt.
Och det, det är dåligt det.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem
Skrivet av Nestor:
Skrivet av huxflux:
Skrivet av Nestor:

Att övergå till Euro är att bjuda in NWO till riksdagen.
Och det kan vi ju inte tillåta eller hur?

vi har nwo i riksdan redan så shit same om vi har euro eller kr.

Med Euron får vi ÄNNU mer NWO med ÄNNU mer makt.
Och det, det är dåligt det.

men nwo är ju bra, mer nwo ger lydigare folk och ekonomisk balans. Tänk hur bra de hade i det i den fiktiva världen i matrix, så bra kan vi ha det.

förövrigt använder jag matrix som källa för mitt påstående, vill ni ha källor får ni helt enkelt kolla filmen.


signatur

thank you, come again

Inaktiv

Kronan, den är mycket coolare

Medlem
Skrivet av Lusen:

Kronan, den är mycket coolare

Euron will pop the glock in your ass!


signatur

I'm a snake, follow me!

Medlem

Grejen är ju att om vi byter till Euro och får en ny finanskris så kommer vi som land att inte kunna göra lika mycket för att motverka det eftersom besluten då fattas i EU.

Det betyder alltså att EU får en ökad kontroll över Sveriges finans och då handlar det mesta om tillit de som har tillit för EU är oftast dem som vill ha Euro de som inte har det är emot och jag personligen litar inte på EU.

Om Euro går åt helvete som valuta så har ju vi som land gjort ett bra drag genom att behålla kronan.


signatur

I got a Goldenshower.

Medlem

Sveriges ekonomi kommer gå åt helvete om EU och Euron skiter sig, det gör egentligen ingen skillnad om vi har krona som valuta eller inte.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem
Skrivet av Greger:

Sveriges ekonomi kommer gå åt helvete om EU och Euron skiter sig, det gör egentligen ingen skillnad om vi har krona som valuta eller inte.

Vi kommer helt klart att bli påverkade eftersom vi handlar med många länder som använder Euro. Men hela skillnaden är ju den att vi medborgarna i Sverige och våra valda politiker får motverka den tillsammans. Centraliserad makt kommer oundvikligt att komma längre ifrån folket.


signatur

I got a Goldenshower.

Inaktiv
Skrivet av SuperTomten:
Skrivet av Lusen:

Kronan, den är mycket coolare

Euron will pop the glock in your ass!

Talk to the hand becuse the face aiint listening!

Medlem
Skrivet av Hardboiled15:
Skrivet av Greger:

Sveriges ekonomi kommer gå åt helvete om EU och Euron skiter sig, det gör egentligen ingen skillnad om vi har krona som valuta eller inte.

Vi kommer helt klart att bli påverkade eftersom vi handlar med många länder som använder Euro. Men hela skillnaden är ju den att vi medborgarna i Sverige och våra valda politiker får motverka den tillsammans. Centraliserad makt kommer oundvikligt att komma längre ifrån folket.

Jag vet inte om du bott under en sten det senaste året, men det är nu en finanskris, och den verkar ge blanka fan i om vi har Euro eller krona.

Decentralicering är bra.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem
Skrivet av Nestor:
Skrivet av Hardboiled15:
Skrivet av Greger:

Sveriges ekonomi kommer gå åt helvete om EU och Euron skiter sig, det gör egentligen ingen skillnad om vi har krona som valuta eller inte.

Vi kommer helt klart att bli påverkade eftersom vi handlar med många länder som använder Euro. Men hela skillnaden är ju den att vi medborgarna i Sverige och våra valda politiker får motverka den tillsammans. Centraliserad makt kommer oundvikligt att komma längre ifrån folket.

Jag vet inte om du bott under en sten det senaste året, men det är nu en finanskris, och den verkar ge blanka fan i om vi har Euro eller krona.

Decentralicering är bra.

Trodde själva krisen för nuet är över och att vi nu istället ligger i en recession?

Dessutom handlar det främst om att vi som ett folk får större makt över ekonomin och vad vi ska göra för att motverka nedgångarna i finansen då vi använder kronan med Euro blir det annorlunda.


signatur

I got a Goldenshower.

Medlem
Skrivet av Hardboiled15:

Trodde själva krisen för nuet är över och att vi nu istället ligger i en recession?

Dessutom handlar det främst om att vi som ett folk får större makt över ekonomin och vad vi ska göra för att motverka nedgångarna i finansen då vi använder kronan med Euro blir det annorlunda.

Den "makt" som svenska folket har över riksbanken är obefintligt liten.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem
Skrivet av Hardboiled15:
Skrivet av Nestor:
Skrivet av Hardboiled15:
Skrivet av Greger:

Sveriges ekonomi kommer gå åt helvete om EU och Euron skiter sig, det gör egentligen ingen skillnad om vi har krona som valuta eller inte.

Vi kommer helt klart att bli påverkade eftersom vi handlar med många länder som använder Euro. Men hela skillnaden är ju den att vi medborgarna i Sverige och våra valda politiker får motverka den tillsammans. Centraliserad makt kommer oundvikligt att komma längre ifrån folket.

Jag vet inte om du bott under en sten det senaste året, men det är nu en finanskris, och den verkar ge blanka fan i om vi har Euro eller krona.

Decentralicering är bra.

Trodde själva krisen för nuet är över och att vi nu istället ligger i en recession?

Dessutom handlar det främst om att vi som ett folk får större makt över ekonomin och vad vi ska göra för att motverka nedgångarna i finansen då vi använder kronan med Euro blir det annorlunda.

Vi får ingen makt över ekonomin om vi har kronor, och det blir ingen skillnad om vi väljer Euro.
Det blir däremot mycket enklare för handel om vi har en gemensam valuta.

Ett sätt man kan bekämpa nedgånger i finansen är att ha en och samma valuta.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem
Skrivet av Greger:

Vi får ingen makt över ekonomin om vi har kronor, och det blir ingen skillnad om vi väljer Euro.
Det blir däremot mycket enklare för handel om vi har en gemensam valuta.

Att växla mellan SEK och Euro går på några sekunder, så det stämmer inte att det underlättar handel.

Skrivet av Greger:

Ett sätt man kan bekämpa nedgånger i finansen är att ha en och samma valuta.

Säg det till Grekland.

Medlem

Allt blir dyrare så gillar man det är det ju kanon.

Kronan har klarat sig otroligt bra i förhållande till andra valutor.
Precis Kungbla, jag har grekiska arbetskollegor och allt du köper till vardags gick upp med 25% (no I am not shitting you) för att aldrig gå ner igen. Det återkommer istort sett alla länder - varför skulle Sverige gå till historien som första land där allt stannade i pris (eller blev billigare)...

Jag röstade för euron men jävlar vad glad man är så här efteråt att vi förlorade.

De som vill ha euro är förmodligen ungar utan egen inkomst som slipper gå och handla mat alternativt de som har råd att köpa en ny bil varje månad.

Medlem

Kronan kommer försvinna varesig vi vill eller inte.
En liten nationell valutan kan inte vara självstäandig i en allt mer globaliserad värld.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem

Vi kommer tyvärr få Euron, frågan är inte om vi får den. Utan det är när vi får den.

Medlem

Alla länder har olika storlekar av sin ekonomi. Därför tror åtminstone jag att det inte lönar sig att alla skulle ha euro. Allt eftersom samtliga länder i europa har väldigt olik ekonomisk situation.

Se bara vad som hände i länder som Grekland. Dom gubbarna är inte glada över euron.

Medlem

Jag ser helst att vi behåller kronan ett tag till.

Medlem
Skrivet av Spiff:

Allt blir dyrare så gillar man det är det ju kanon.

Kronan har klarat sig otroligt bra i förhållande till andra valutor.
Precis Kungbla, jag har grekiska arbetskollegor och allt du köper till vardags gick upp med 25% (no I am not shitting you) för att aldrig gå ner igen. Det återkommer istort sett alla länder - varför skulle Sverige gå till historien som första land där allt stannade i pris (eller blev billigare)...

Jag röstade för euron men jävlar vad glad man är så här efteråt att vi förlorade.

De som vill ha euro är förmodligen ungar utan egen inkomst som slipper gå och handla mat alternativt de som har råd att köpa en ny bil varje månad.

aa, har hört samma sak med, var ju ett jekla snack när fin bytte, allt blev dyrare.
vill jag ha saker dyrare? nej, så nej tack herr EU.


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

allting har blivit dyrare i sverige sen dess också och fortsätter i snabb takt. Det är som att man inte kan lita på kronans värde längre. För 100 år sen var man typ förmögen om man hade en krona och nu kommer de avskaffa 50-öringen.
Kollar man på guldet däremot så har den inte ökat markant i värde utan ligger i en ganska stabil nivå, dvs 1 gr guld har ungefär samma köpkraft idag än vad det hade för 100 år sedan.
Det har att göra med att det bara finns en viss mängd guld jämfört med tex kronor som man kan trycka ut hur mycket som helst av vilket gör att värdet på kronan sjunker och då måste man ha mer av det för att kunna handla de varor som hela tiden går upp i pris.

Jag stör mig på när man handlar i ica så höjer de priset på varorna hela tiden, men de har fortfarande stora röda skyltar som försöker påtala att det är lönsamt och billigt, eller rabatterna, köp två så får du dem för 49 kr, istället för om du köper en så får du den för 25 kr. Wow. När samma varor kostade 20 kr styck för ett halvår sen, men det glömde de nämna.
- Vi har höjt priset med 5 kr, men vi skulle kunna ta ut ännu mer om vi ville, så detta är billigt!

Samtidigt läser man att ica går med stor vinst år efter år. Inte så konstigt..

blev lite blog av det här, sorry


signatur

thank you, come again

Medlem

Kapitalism <3


signatur

Dryg och bitter.

Medlem
Skrivet av IceMan:
Skrivet av Spiff:

Allt blir dyrare så gillar man det är det ju kanon.

aa, har hört samma sak med, var ju ett jekla snack när fin bytte, allt blev dyrare.
vill jag ha saker dyrare? nej, så nej tack herr EU.

Var väl så att affärerna ofta avrundade uppåt, vilket ledde till en prisökning totalt. Där en vara kanske inte blivit markant dyrare, har det blivit en större kostnad att handla en hel kasse mat till exempel.

1
Skriv svar