Vad jag gillade, och inte gillade, med Star Wars: Rogue One

Skägg.
10 Chambers
Vad jag gillade, och inte gillade, med Star Wars: Rogue One

Som du säkert vet samlas flera redaktionsmedlemmar på Geeks varannan vecka för att spela in Fulkultur, podden där vi snackar av oss kring film, spel och böcker. Alltid med ett särskilt tema snarare än aktuella händelser. Nästa gång tänkte vi dock göra ett undantag och låta Rogue One: A Star Wars Story vara basen för hur framtiden för Star Wars ser ut.

Men, eftersom jag inte kan hålla mig, tänkte jag redan nu berätta vad jag gillade, och inte gillade, med detta sidospår i sagan.

Captain Obvious skriker "Spoilers!".

Bra

  • Att det redan från början får vara just ett sidospår med ett så modigt exempel som att inte köra den klassiska krypande texten ackompanjerad av John Williams toner.

  • Genom smart världsbyggande får jag faktiskt, för första gången, en känsla för hur imperiets frammarsch påverkar inte bara ett gäng rebeller utan en hel galax.

  • Det är en smutsig värld, långt ifrån prequel-filmernas kliniska cgi-miljöer.

  • Bristen på jedis. Visst är man lite trött på de något högtravande flumriddarna?

  • Ben Mendelsohns karaktär Krennic är det bästa Star Wars-skurken sedan... typ alltid.

Ostigt

  • Alla scener med Darth Vader förutom en.

  • Många av scenerna med uppenbara referenser till originaltrilogin men inte alla. Sköter det betydligt bättre än Force Awakens.

  • Jag kan inte bestämma mig för om roboten K-2SO är rolig eller ostig. Han är en uppenbar comic relief-karaktär som får mig att tänka på Sheldon från The Big Bang Theory.

Överlag gillar jag nog denna mer än Force Awakens som snarare blev sämre efter att jag såg den en andra gång. Men mer om detta i nästa Fulkultur.

#blogg


signatur
Medlem
Vad jag gillade, och inte gillade, med Star Wars: Rogue One

När jag läser ditt inlägg så blir jag mer sugen än någonsin på att se den. Har trott att det ska bli en riktig B-film som känns krystad och framtvingad av Disney, men dina bra punkter väger klart tyngre för mig än de dåliga. Kul.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Bennii:

När jag läser ditt inlägg så blir jag mer sugen än någonsin på att se den. Har trott att det ska bli en riktig B-film som känns krystad och framtvingad av Disney.

Det var lite min inställning också.


signatur
Medlem

Man blir nog nöjd om man inte går in med allt för höga förhoppningar.

Medlem

Själv kommer jag att sakna Jedis, men coola rymdstrider (om det finns?) kan väga upp för det, såklart

Medlem

Jag kan tänka mig se den om jag går in med så låga förväntningar som det bara går (ungefär som med ID42 och det funkade ju). Jag gillade verkligen inte förra filmen, och det var en känsla som förstärktes mer ju längre tiden gick... tyvärr.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Jag tyckte att The Force Awakens var riktigt kass men jag har högre förväntningar på den här. Tror till och med att det kan vara bästa filmen sen Empire Strikes Back.


signatur

Burn in the light.

Medlem

För mycket fan service Vader i ologiska sammanhang drar ned betyget, men annars en bra Star Wars rulle. Men Force Awakens är bättre.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem

Spännande. Tyckte att flera av de positiva punkterna lät riktigt intressanta, medan inga av de ostiga känns som riktiga dealbreakers för min del.

Medlem

Haha! Tänkte också på Sheldon från big bang theory. Men var jäkligt nice att se hur imperiet jobbade från olika planeter med småbaser och ockuperade städer, kul att se Vader. Sista 10 minuterna var grymt bra.


signatur

Joskofejs

Sheldon ÄR ju faktiskt redan en mer dryg C3PO


signatur

If the left one isn´t right, right is the only one left, right?

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av B-B-B-Banänäbrääken:

Sheldon ÄR ju faktiskt redan en mer dryg C3PO

Hehehe


signatur
Medlem

Tyckte filmen var bra.


signatur

In peace, sons bury their fathers, in war, fathers bury their sons.

Skrivet av Bennii:

När jag läser ditt inlägg så blir jag mer sugen än någonsin på att se den. Har trott att det ska bli en riktig B-film som känns krystad och framtvingad av Disney, men dina bra punkter väger klart tyngre för mig än de dåliga. Kul.

Ost är gott. Speciellt skånsk Herrgårdsost


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Så nu har jag sett den. Den var ju MYCKET bättre än den förra filmen, kan till och med tänka mig se den igen!


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Hipshot:

Så nu har jag sett den. Den var ju MYCKET bättre än den förra filmen, kan till och med tänka mig se den igen!

Samt lyssna på Fulkultur!


signatur
1
Skriv svar