Top 5 julfilmer för mig

Medlem
Top 5 julfilmer för mig

5. Ett päron till farsa firar jul (National Lampoon`s Christmas Vacation)

Denna är en absolut klassiker, det finns nog ingen som inte sett denna filmen redan. Dock om ni inte har gjort det eller ni kommer ifrån rymden, så se denna roliga och galna jul film. Som verkligen speglar en ordinarie amerikansk pappa som försöker skapa en en härlig jul för sin familj, fast där allt inte riktigt går som det ska. Jag älskar denna filmen, för den har den pinsamma komedin med slap stick inslag som bara funkar. Sedan är Chevy Chase helt underbar i sin roll.

4. En julsaga (A Christmas Story, Jim Carreys version ifrån 2009.)

Denna är en animerad version av den klassiska berättelsen utav Scrooge, en bitter och gammal man. Som måste lära sig att uppskatta de han har runtomkring sig. Jag gillar hur Jim Carrey gör Scrooge, allt ifrån rösten och hur han får Scrooge att bli så älskvärd.

3. Arthur Christmas

Denna filmen är ganska nygjord, då den släpptes 2011. Det var bara några veckor sedan jag såg den och den har redan växt till en klassiker för mig. Det är en annan tagning på Jultomten, allt är modernt och istället för renar så åker han i ett rymdskepp. Han fokuserar mer på att göra sitt jobb och börjar själv glömma vad som gör julen så speciell. Men hans son Arthur är precis som tomten ska vara, ser alltid det ljusa i mörkret och vill skapa den bästa julen. Berättelsen tar många olika riktningar under filmens gång och jag rekommenderar denna varmt till alla som inte sett den.

2. Santa Claus ( Tim Allens film ifrån 1994)

Denna filmen är så underbar och mysig. Filmen skapar en underbar atmosfär om en pappa och en son som kanske inte har den absolut bästa relationen för varandra. Men när Tim Allens karaktär Scott Calvin, genom ett julmirakel blir jultomten (vill inte spoila storyn) Så förändras deras relation och tar en på en magisk jul resa. Denna är ett måste för alla som missat den, detta är en riktigt bra film.

1. Home Alone

Denna filmen är min barndom, det var den första julfilmen jag har minne utav och är en film jag alltid ser när julen nalkas. Det är en klassiker som bara blir bättre för varje år. En pojke som blir ensam hemma medan resten av familjen glömmer bort honom och åker iväg. Jag vet inte vad jag ska säga om denna filmen som folk inte redan vet, det är en underbar komedi film, en känslosam film och en underbar julkänsla genom hela filmen. Det som fastnade mest för mig och gör än idag, är en scen när Kevin, som spelas utav Macaulay Culkin. Sitter i en kyrka och lyssnar på en barnkör som sjunger en julsång. Man ser i hans blick att han är rädd, men samtidigt växer till en ung vuxen som tar mod till sig.

Det finns en till film, men den är en blandning mellan Jul och Halloween, jag vet att många ser den på Julen. Det är The Nightmare Before Christmas, jag älskar denna filmen, den är en utav mina favoriter ifrån Tim Burton. Men för mig har den alltid varit en Halloween film, men den är värd att nämnas här med.

#blogg

Medlem
Top 5 julfilmer för mig

Jag rankar själv:

1. Döda Poeters Sällskap
2. Die Hard
3. Die Hard 2
4. Mupparnas Julsaga
5. Home Alone


signatur

Burn in the light.

Medlem
Skrivet av redruM:

Jag rankar själv:

1. Döda Poeters Sällskap
2. Die Hard
3. Die Hard 2
4. Mupparnas Julsaga
5. Home Alone

Haha Die hard filmerna är grymma. Men är lite för mkt action film för mig.

Medlem

Måndag hela veckan och Ett päron.. är klassiker som återupplevs varje jul här hemma.

Är även förtjust i Elf.

Medlem

Tomten är far till alla barnen och Gremlins går varje jul här!


signatur

Videomupp

Medlem
Skrivet av WildThing:

Tomten är far till alla barnen och Gremlins går varje jul här!

Såg faktiskt Gremlins igår haha ^^ väldigt bra film än idag ^^

Medlem

1. Grinchen
2. Bad Santa
3. Trolltyg i Tomteskogen (spola förbi den fjantiga sång & dansscenen)
4. Tomten är far till alla barnen
5. Kalle Ankas Jul

Medlem

1. Life of Brian
2. Sällskapsresan 2 Snowroller
3. Die Hard
4. Home Alone
5. The Nightmare Before Christmas.

1
Skriv svar