Svensk ex-anställd stämmer Crytek för utebliven lön

Robot
Svensk ex-anställd stämmer Crytek för utebliven lön
Medlem
Svensk ex-anställd stämmer Crytek för utebliven lön

signatur

Sökes Utrotad: Ljust media-tbord (svarta bokstäver obelyst)
Org.105 swe ej platt | 7 dedikerade mediaknappar | USB-sladd.

Medlem

Crowdfunda en stämning för utebliven lön? Kanske borde ta och testa att stå på verklighetens egna ben?

Medlem

Om det nu verkligen är företagets ekonomi som ligger bakom deras oförmåga att betala ut löner så vet jag inte riktigt hur detta kommer att hjälpa. Har dom inga pengar så har dom ju inga pengar, dom kommer inte få mer stålar efter rättsprocessen. Men visst, rätt skall vara rätt. Eftersom ingen får lön ändå, så är det ju ingen som förlorar på det. Förutom företaget då, som inte får något gjort.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av conthox:

Om det nu verkligen är företagets ekonomi som ligger bakom deras oförmåga att betala ut löner så vet jag inte riktigt hur detta kommer att hjälpa. Har dom inga pengar så har dom ju inga pengar, dom kommer inte få mer stålar efter rättsprocessen. Men visst, rätt skall vara rätt. Eftersom ingen får lön ändå, så är det ju ingen som förlorar på det. Förutom företaget då, som inte får något gjort.

Kan ett företag inte pröjsa det de är skyldiga så ska det försättas i konkurs. En rättsprocess sker inom vilken konkursboets resurser fördelas därefter ut bland fordringsägarna. Sedan är frågan hur prioriterade anställdas innestående löner är i den här processen.

Medlem
Skrivet av Scahn:

Kan ett företag inte pröjsa det de är skyldiga så ska det försättas i konkurs. En rättsprocess sker inom vilken konkursboets resurser fördelas därefter ut bland fordringsägarna. Sedan är frågan hur prioriterade anställdas innestående löner är i den här processen.

Ja absolut. Men en stämning av detta slag kan väl inte sätta bolaget i konkurs? Sedan är det som du säger inte säkert att lönerna är prioriterade. Vet inte hur lagar ser ut i Tyskland dock, eller om det finns en typ av löneskydd där.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Medlem
Medlem

Crytek,vilka muppar det sitter i ledningen. Bara att samtliga säger upp sig, vad är meningen med att jobba kvar om man inte kommer få någon lön? Dåliga vitsord kanske man får vänta sig, för hela branschen verkar ju vara genomrutten när det kommer till arbetsvillkor.

"Jasså, ser här att du slutade på Crytek när du inte fick ut någon lön på 5 månader? Du är uppenbarligen ingen team player. NEXT!"

Medlem

Läste något sådant inlägg på Imgur också, anställda i Maria och Frankfurt eller något i den stilen som inte fått lön på nästan upp till 6 månader. Ser inte ljust ut för Crytek... Hoppas bara att detta inte påverkar Star Citizen (då de bygger på Cryengine, dock en tungt modifierad sådan).

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Crowdfunda en stämning för utebliven lön? Kanske borde ta och testa att stå på verklighetens egna ben?

Vad betyder att stå på verklighetens egna ben? :/

Medlem
Skrivet av Luciphear:

Läste något sådant inlägg på Imgur också, anställda i Maria och Frankfurt eller något i den stilen som inte fått lön på nästan upp till 6 månader. Ser inte ljust ut för Crytek... Hoppas bara att detta inte påverkar Star Citizen (då de bygger på Cryengine, dock en tungt modifierad sådan).

Ska inte påverka dem ett dugg, om något skulle dom säkert kunna norpa ett par duktiga crytech gubbar och gummor.

Som du säger bygger de på en väldigt modifierad cryengine som de "köpt ut" eller liknande och byggt/bygger vidare på själva utan att ta nya uppdateringar från crytech.

Medlem
Skrivet av Gurg:
Skrivet av Luciphear:

Läste något sådant inlägg på Imgur också, anställda i Maria och Frankfurt eller något i den stilen som inte fått lön på nästan upp till 6 månader. Ser inte ljust ut för Crytek... Hoppas bara att detta inte påverkar Star Citizen (då de bygger på Cryengine, dock en tungt modifierad sådan).

Ska inte påverka dem ett dugg, om något skulle dom säkert kunna norpa ett par duktiga crytech gubbar och gummor.

Som du säger bygger de på en väldigt modifierad cryengine som de "köpt ut" eller liknande och byggt/bygger vidare på själva utan att ta nya uppdateringar från crytech.

De har eller hade åtminstone utlånad crytekpersonal på plats som experthjälp så det här kan ev. påverka Star Citizen. Det är dock troligare att de anställs för Star Citizens räkning än något annat om det skulle skita sig för Crytek.

Medlem
Skrivet av Manqs:
Skrivet av Bojkott:

Crowdfunda en stämning för utebliven lön? Kanske borde ta och testa att stå på verklighetens egna ben?

Vad betyder att stå på verklighetens egna ben? :/

Han menar en av två saker:

1) Om ett företag inte betalar ut löner och/eller är sen med dessa kan detta enbart inträffa om det inte finns några pengar kvar, och noll intäkter. När det inte finns en enda krona i sikte till elräkningar, lokalhyror eller löner spelar det alltså ingen roll att stämma dem - det finns inga pengar att kräva ut ändå.

2) När du fått flera sena löner under ett halvår, med tilläggsavgifter, räntor och påminnelseavgifter i åtanke, samt flertalet (läs: plural) månadslöner helt uteblivna, så är det vanvettigt att be om pengar då han givetvis har tillgångarna för att betala för juridisk hjälp.

Med andra ord ber han Ludvig Lindqvist att göra en "reality check" då det verkar uppenbart att de lever i skilda världar.

Medlem
Skrivet av conthox:
Skrivet av Scahn:

Kan ett företag inte pröjsa det de är skyldiga så ska det försättas i konkurs. En rättsprocess sker inom vilken konkursboets resurser fördelas därefter ut bland fordringsägarna. Sedan är frågan hur prioriterade anställdas innestående löner är i den här processen.

Ja absolut. Men en stämning av detta slag kan väl inte sätta bolaget i konkurs? Sedan är det som du säger inte säkert att lönerna är prioriterade. Vet inte hur lagar ser ut i Tyskland dock, eller om det finns en typ av löneskydd där.

Jo, absolut, är företaget på repet och är tvungen att hålla tillbaka lönerna för att hänga sig kvar kan en blivande rättsprocess mycket väl leda till att de försätter sig i konkurs innan den startar.
I bästa fall skulle de vinna en sån process, men det är klart som korvspad att de är skyldiga sina anställda löner, så en vinst är inte speciellt trolig. Så, förlorar Crytek så får de först stå för rättegångskostnaderna, och sen får de punga ut med samtliga anställdas löner. Varken bra PR eller bra ekonomi.

Medlem
Skrivet av Raphaei:
Skrivet av Manqs:
Skrivet av Bojkott:

Crowdfunda en stämning för utebliven lön? Kanske borde ta och testa att stå på verklighetens egna ben?

Vad betyder att stå på verklighetens egna ben? :/

Han menar en av två saker:

1) Om ett företag inte betalar ut löner och/eller är sen med dessa kan detta enbart inträffa om det inte finns några pengar kvar, och noll intäkter. När det inte finns en enda krona i sikte till elräkningar, lokalhyror eller löner spelar det alltså ingen roll att stämma dem - det finns inga pengar att kräva ut ändå.

2) När du fått flera sena löner under ett halvår, med tilläggsavgifter, räntor och påminnelseavgifter i åtanke, samt flertalet (läs: plural) månadslöner helt uteblivna, så är det vanvettigt att be om pengar då han givetvis har tillgångarna för att betala för juridisk hjälp.

Med andra ord ber han Ludvig Lindqvist att göra en "reality check" då det verkar uppenbart att de lever i skilda världar.

Fast advokatkostnader är hutlösa och jag tror inte att han har en suck i världen ens med 20.000€ för fallet, det skulle inte ens räcka i Sverige. Först ska fallet tas upp, sedan ska det om det går bra gå vidare till en högre instans, och Crytek kan överklaga vilket skulle få det att ta ännu längre tid.
Troligtvis skulle det inte vara löst föräns om mer än 5 månader.

Har själv varit i denna sits tidigare i år med uteslutna löner, dock har vi här i Sverige en lönegaranti om ett företag går i konkurs som gör att så länge du fixar med alla papper och arbetsförmedlingen så kommer du få ut minst all innenstående lön, eventuellt årets innestående semseter samt de dagar du tjänat in på nästa år. Dock kan innestående månader vara färre om arbetstiden på företaget inte varit tillräckligt lång.

Men som sagt i detta fall kommer inte pengarna räcka och deras regler är annorlunda vilket gör att de anställde långt ifrån säkert kommer få ut sina pengar i slutänden.

Medlem
Skrivet av Raphaei:
Skrivet av Manqs:
Skrivet av Bojkott:

Crowdfunda en stämning för utebliven lön? Kanske borde ta och testa att stå på verklighetens egna ben?

Vad betyder att stå på verklighetens egna ben? :/

Han menar en av två saker:

1) Om ett företag inte betalar ut löner och/eller är sen med dessa kan detta enbart inträffa om det inte finns några pengar kvar, och noll intäkter. När det inte finns en enda krona i sikte till elräkningar, lokalhyror eller löner spelar det alltså ingen roll att stämma dem - det finns inga pengar att kräva ut ändå.

2) När du fått flera sena löner under ett halvår, med tilläggsavgifter, räntor och påminnelseavgifter i åtanke, samt flertalet (läs: plural) månadslöner helt uteblivna, så är det vanvettigt att be om pengar då han givetvis har tillgångarna för att betala för juridisk hjälp.

Med andra ord ber han Ludvig Lindqvist att göra en "reality check" då det verkar uppenbart att de lever i skilda världar.

1) Jag ifrågasatte aldrig hans påstående och vidare behöver det du skriver inte vara sant. Det finns mängder med andra tänkbara scenarion varav ett är att de helt enkelt vägrar betala anställda för att täcka upp för andra intressenter vid en konkurs. Vem som då får pengar och i vilken ordning de får sina pengar vid konkurs är en fråga som regleras i lagen. Men ordningen är långt ifrån klar och en stämning kan vara ett bra sätt att öka chanserna för att få betalt.

2) Jag vet inte direkt hur det ser ut med tilläggsavgifter och räntor på sent utbetalda löner men någon påminnelseavgift utgår garanterat inte. Och hur kan sena löner plus uteblivna löner garantera att personen har likvida tillgångar? Det borde logiskt betyda mindre likvida medel väl? Vidare har folk levnadskostnader som måste betalas och det är därmed inte alls omöjligt att personen i fråga saknar medel för en stämning. Dessutom är plural implicit vid användandet av ordet flertalet då pluralis betecknar just ett flertal.

3) Jag själv tror att Bojkott, precis som du skriver, menade en "reality check". Alternativt att önskan om att folk skänker pengar för en stämning är fånig. Kanske både och. Problemet är att metaforen är oklar för mig. Rent språkligt är det för mig nonsens. Det är därför jag önskar en förklaring, för jag ser inte i detta fall vad exakt "verklighetens egna ben" är en metafor för och vad stå på dem faktiskt symboliserar. Har verkligheten ens ben? Om inte verklighetens "egna ben", vems då?

4) Jag är ledsen om jag framstår som petig och konfronterande men jag frågar av ren nyfikenhet och språkligt intresse. För lika ofta som någon säger "Oj, det blev lite konstigt." när jag frågar vad de menar så får jag en förklaring som får mig att förstå vad de menar. Och med det får jag lära mig att se saker på ett annorlunda sätt. En så kallad aha-upplevelse och det är lite som knark för mig.

Medlem
Skrivet av Ahris:
Skrivet av Gurg:
Skrivet av Luciphear:

Läste något sådant inlägg på Imgur också, anställda i Maria och Frankfurt eller något i den stilen som inte fått lön på nästan upp till 6 månader. Ser inte ljust ut för Crytek... Hoppas bara att detta inte påverkar Star Citizen (då de bygger på Cryengine, dock en tungt modifierad sådan).

Ska inte påverka dem ett dugg, om något skulle dom säkert kunna norpa ett par duktiga crytech gubbar och gummor.

Som du säger bygger de på en väldigt modifierad cryengine som de "köpt ut" eller liknande och byggt/bygger vidare på själva utan att ta nya uppdateringar från crytech.

De har eller hade åtminstone utlånad crytekpersonal på plats som experthjälp så det här kan ev. påverka Star Citizen. Det är dock troligare att de anställs för Star Citizens räkning än något annat om det skulle skita sig för Crytek.

De har ju anställt en del (därav att dom startade en studio i tyskland också). Men ja all sådan support kan ju försvinna, tror dock inte det gör en så större skillnad på Starcitizen.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Crowdfunda en stämning för utebliven lön? Kanske borde ta och testa att stå på verklighetens egna ben?

Javisst. En stämning kostar ju bara lika mycket som en korvmeny på macken. Det är ju något alla utan lön har råd med. -.-


signatur

-Dictated but not read.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Crowdfunda en stämning för utebliven lön? Kanske borde ta och testa att stå på verklighetens egna ben?

Vet inte vafan du menar, för i sverige står du inte på egna ben, du har kollektivavtal och facken i ryggen som hjälper dig med tex rättsliga kostnader. Och uteblivna löner kan till och med bli räntebelagda.

Ställer du nu dig emot detta på en moralisk nivå så säger det mer om dig än någon annan.

Medlem
Skrivet av Loltron:
Skrivet av Bojkott:

Crowdfunda en stämning för utebliven lön? Kanske borde ta och testa att stå på verklighetens egna ben?

Vet inte vafan du menar, för i sverige står du inte på egna ben, du har kollektivavtal och facken i ryggen som hjälper dig med tex rättsliga kostnader. Och uteblivna löner kan till och med bli räntebelagda.

Ställer du nu dig emot detta på en moralisk nivå så säger det mer om dig än någon annan.

Tyskland har också fackförbund och kollektivavtal med minimilön, dock tänker väl många unga arbetare att det bara är bortkastade pengar att betala medlemsavgifter.

Skrivet av Christoffre:
Skrivet av Bojkott:

Crowdfunda en stämning för utebliven lön? Kanske borde ta och testa att stå på verklighetens egna ben?

Javisst. En stämning kostar ju bara lika mycket som en korvmeny på macken. Det är ju något alla utan lön har råd med. -.-

Crytek har över 400 anställda i Frankfurt, och det är nog fler än Ludvig som är less på att gå utan lön. Det de borde ha gjort är att gå samman och samla ihop pengar i stället för att tigga in dem. Sen finns det inte en chans att en tvist i arbetsdomstol skulle kosta 200 000 kr.

Tvister mellan arbetsgivare och arbetstagare är bland de enklaste att lösa tack vare anställningsavtal som talar om hur mycket du ska ha i lön. Tänk efter själv, vem skulle vara dum nog att spendera 200 000 kr för att få två månadslöner som ändå lär komma tids nog?

Det här skulle inte kosta särskilt mycket i en arbetsdomstol. Några tusen som högst. Många advokater erbjuder dessutom No win, no fee, vilket betyder att de bara tar betalt om de vinner, dock med något högre summa. Sen så finns det även försäkringar i Tyskland som täcker juridiska kostnader, och detta är något han borde ha skaffat för flera månader sedan när lönerna började komma in sent.

Jag önskar honom så klart all lycka och att det ordnar sig så fort som möjligt för både honom och resten av de anställda, men det där målet har jag väldigt svårt att tro kommer nås.

Medlem

Ge han lite ost till vinet

Medlem

Jaha. Vart väl ett tag sen dom gjorde något värt notis, ändå. Synd såklart när folk blir av med jobbet, etc.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Winzi:

Fast advokatkostnader är hutlösa och jag tror inte att han har en suck i världen ens med 20.000€ för fallet, det skulle inte ens räcka i Sverige. Först ska fallet tas upp, sedan ska det om det går bra gå vidare till en högre instans, och Crytek kan överklaga vilket skulle få det att ta ännu längre tid.

Vet inte om du har rätt i detta, men på Gamereactor står det tvärtom att läsa: "Ludvig behöver dock vare sig advokat eller rättegång då tysk arbetsgivarlag är väldigt tydlig i frågor som dessa, Crytek kommer att tvingas av staten att betala ut de löner som ännu inte nått sina arbetstagares lönekonton".

Medlem
Skrivet av Manqs:
Skrivet av Raphaei:
Skrivet av Manqs:
Skrivet av Bojkott:

Crowdfunda en stämning för utebliven lön? Kanske borde ta och testa att stå på verklighetens egna ben?

Vad betyder att stå på verklighetens egna ben? :/

Han menar en av två saker:

1) Om ett företag inte betalar ut löner och/eller är sen med dessa kan detta enbart inträffa om det inte finns några pengar kvar, och noll intäkter. När det inte finns en enda krona i sikte till elräkningar, lokalhyror eller löner spelar det alltså ingen roll att stämma dem - det finns inga pengar att kräva ut ändå.

2) När du fått flera sena löner under ett halvår, med tilläggsavgifter, räntor och påminnelseavgifter i åtanke, samt flertalet (läs: plural) månadslöner helt uteblivna, så är det vanvettigt att be om pengar då han givetvis har tillgångarna för att betala för juridisk hjälp.

Med andra ord ber han Ludvig Lindqvist att göra en "reality check" då det verkar uppenbart att de lever i skilda världar.

1) Jag ifrågasatte aldrig hans påstående och vidare behöver det du skriver inte vara sant. Det finns mängder med andra tänkbara scenarion varav ett är att de helt enkelt vägrar betala anställda för att täcka upp för andra intressenter vid en konkurs. Vem som då får pengar och i vilken ordning de får sina pengar vid konkurs är en fråga som regleras i lagen. Men ordningen är långt ifrån klar och en stämning kan vara ett bra sätt att öka chanserna för att få betalt.

2) Jag vet inte direkt hur det ser ut med tilläggsavgifter och räntor på sent utbetalda löner men någon påminnelseavgift utgår garanterat inte. Och hur kan sena löner plus uteblivna löner garantera att personen har likvida tillgångar? Det borde logiskt betyda mindre likvida medel väl? Vidare har folk levnadskostnader som måste betalas och det är därmed inte alls omöjligt att personen i fråga saknar medel för en stämning. Dessutom är plural implicit vid användandet av ordet flertalet då pluralis betecknar just ett flertal.

3) Jag själv tror att Bojkott, precis som du skriver, menade en "reality check". Alternativt att önskan om att folk skänker pengar för en stämning är fånig. Kanske både och. Problemet är att metaforen är oklar för mig. Rent språkligt är det för mig nonsens. Det är därför jag önskar en förklaring, för jag ser inte i detta fall vad exakt "verklighetens egna ben" är en metafor för och vad stå på dem faktiskt symboliserar. Har verkligheten ens ben? Om inte verklighetens "egna ben", vems då?

4) Jag är ledsen om jag framstår som petig och konfronterande men jag frågar av ren nyfikenhet och språkligt intresse. För lika ofta som någon säger "Oj, det blev lite konstigt." när jag frågar vad de menar så får jag en förklaring som får mig att förstå vad de menar. Och med det får jag lära mig att se saker på ett annorlunda sätt. En så kallad aha-upplevelse och det är lite som knark för mig.

Det är ok, jag tar dig inte som konfronterande. Jag får snarare intrycket att det är förvirring bakom ditt inlägg, men iomed den tydliga strukturen har du något hum om vilken riktning du vill gå / har ett diffust mål du siktar mot. Mitt problem är bara att jag ser en gröt jag inte vet hur jag ska svara på då det finns små grejer här och var. Så jag gör en grov summering.

Mitt inlägg var en "mellan raderna"-peak till Bojkott att han ska vara lite tydligare med luddiga påståenden, då alla inte delar hans erfarenheter och åsikter. Min spontana tanke var aldrig det jag skrev, utan snarare att han skulle "agera man" och pynta för kalaset själv. Han vidareutvecklade i ett senare inlägg vilket var toppen, men motiveringarna brister och är baserade på ogrundade antaganden, och jag måste undra om han har praktisk erfarenhet av arbetstvister relaterade till uteblivna löner som leder till domstol, vilket jag har (och 200k är definitivt en realistisk summa [även om det inte går hela vägen till domstol]).

Påminnelseavgifter är definitivt en grej, jag syftar givetvis på Lindqvist och hans fasta kostnader jag utgår att han har i samband med hans uteblivna löner.

Och min erfarenhet med människokontakt dikterar att man säger något baserat på sina egna erfarenheter medan det blir tolkat baserat på lyssnarens, och ibland, för att undvika missförstånd, behöver man dra ett streck under ett visst ord eller upprepa sig för att vara lite extra tydlig. Folk har också en tendens att säga samma ord men mena olika saker vilket är varför jag har en tendens att upprepa mig med synonymer.

Lite som hur du ogrundat börjar ditt inlägg med att säga att du inte ifrågasatte honom vilket är exakt det du gjorde, och det var det enda du gjorde. Visst har ordet en lite negativ bemärkelse i vardagligt tal, men att fråga "Hur menar du?" eller "Hur resonerar du?" ÄR att ifrågasätta någons påstående, liksom att nyfiket fråga varför någon har på sig just den jackan. Ifrågasätta = sätta något i fråga. Förstå att ifrågasätta inte alltid är synonymt med kritisera, det är ett väldigt bredd ord då det även är synonymt med mer konstruktiva ord som undra, och enligt synonymer.se termer som "sätta under debatt".

Har du följdfrågor gör jag mitt bästa på att svara på dem.

Medlem
Skrivet av devilrat:
Skrivet av Winzi:

Fast advokatkostnader är hutlösa och jag tror inte att han har en suck i världen ens med 20.000€ för fallet, det skulle inte ens räcka i Sverige. Först ska fallet tas upp, sedan ska det om det går bra gå vidare till en högre instans, och Crytek kan överklaga vilket skulle få det att ta ännu längre tid.

Vet inte om du har rätt i detta, men på Gamereactor står det tvärtom att läsa: "Ludvig behöver dock vare sig advokat eller rättegång då tysk arbetsgivarlag är väldigt tydlig i frågor som dessa, Crytek kommer att tvingas av staten att betala ut de löner som ännu inte nått sina arbetstagares lönekonton".

De kan har bättre regler än vad vi har i så fall det vet inte jag, men här i Sverige har företagen rätt att överklaga alla beslut och dra ut på tiden så mycket dem kan innan en slutgiltigt beslut kommer. Det är trist men de jag jobbade för tidigare gick i konkurs för att de företaget vi arbetade för bröt kontrakt ströp ekonomin så inga löner betalades ut. Även fast det skulle vara ett solklart fall som vi skulle vinna så gick det inte ekonomiskt att överleva tills en rättegång skulle vara klar vilket skulle ta minst 5-6 månader vid ett överklagande och väntan på att det hela skulle gå vidare.

Det är iallafall så det ser ut i det Svenska rättssystemet, all kraft till de stora så de kan köra över de små utan konsekvenser.

Medlem

Ibland är det så sjukt att en rättsprocess ska kosta pengar. Samtidigt går det inte att vinna i den situationen eftersom man måste ha någon slags spärr för att inte oseriösa rättsfall ska hagla in... i större utsträckning än nu, då.

Men verkligen nedstämmande ibland med advokatskostnader osv, där den enskilde personen står upp mot ett företag. Det är ju inte svårt att lista ut vilka som har mest att vinna på att dra ut processen.

1
Skriv svar