Jul, jul, strålande... etc. etc.

Medlem
Jul, jul, strålande... etc. etc.

När jag växte upp firades jul enligt alla svenska traditioner. Luciafirande i skolan, julavslutning i kyrkan, önskelistor till mamma (vanligtvis en leksakskatalog där jag satt ett kryss på allt jag ville ha, d.v.s allt utom Barbie), äkta gran, röda julgardiner och hemgjort julpynt a.k.a skräp som vi ungar gjort i skolan, men som mamma troligtvis har kvar någonstans i en flyttkartong. Så länge mormor orkade hålla på i köket var det hemrullade köttbullar, hemstoppad julkorv, hempressad pressylta och heminlagd sill. Plus hemslaktad gris, hembakta pepparkakor, hemskalad potatis, hemkokt risgrynsgröt och hemköpt julmust.

I vuxen ålder är jag inte mycket för att fira jul. Jag har sedan länge slutat köpa julklappar, jag pyntar inte hemma och jag bakar inga pepparkakor. Min jultradition är att åka hem till min syster och julfika. En kopp kaffe, lite hembakt, kanske en skinkmacka med senap om hon hunnit köpa julskinka. Ibland blir det jullunch hos min mamma på julafton, om hon inte åker med sin "gubbe" till hans familj.

Saknar jag julfirandet? Nej, faktiskt inte. Jag står vid sidan om och observerar alla tokstollar som stressar i en månad för att få en dag av fridfullt julfirande.

I år jobbar jag på fredag. När jag slutar ska jag köpa hem ansjovis och göra en Jansson, för det är tamejfan det enda jag saknar med julbordet. På julafton ska jag ta sovmorgon, en kopp kaffe framför datorn på morgonen och sen ska jag spendera dagen inomhus med film, godis, kanske lite spelande och Janssons frestelse vid middagstid. Ensam.. och jag ska ha det såååååå mysigt. Vem vet, jag kanske till och med tittar på Kalle om jag vill att ha tråkigt i en timme.

Ha det så kul i julstressen. Numret till SOS är som vanligt 112, när ni känner att hjärtinfarkten är nära förestående.

God jul, FZ!

#blogg

Medlem
Jul, jul, strålande... etc. etc.

Lite samma för mig, jobbar in i det sista och önskar mig inget annat än lite snö och risgrynsgröt. Mest ser jag fram emot ledigheten såklart, och att träffa släkt och vänner, spela alla spel man köpte på Steam för ett år sedan, kolla på folks semesterbilder från Thailand på Facebook och mysa runt i morgonrocken hela dagarna.

God jul Bennii!

Medlem

Låter nästan lite bitter över din ensamhet, men det kanske bara är jag som tolkar det så. God jul!

Medlem

Själv är jag inte så mycket för julpyssel eftersom jag är nästan aldrig hemma under julen. Jag är alltid hos mina päron. Baka pepparkakor och lussekatter sker också hos päronen. Mitt egna hem använder jag bara för att fördriva tiden. Älskar fortfarande julklappar och jag är 35 år gammal haha. Inte allt för förtjust i att behöva handla julklappar till andra dock. Är väl lite av en Ebenezer Scrooge-kopia. Kanske inte lika bitter God jul!

Medlem
Skrivet av kaealy:

Låter nästan lite bitter över din ensamhet, men det kanske bara är jag som tolkar det så. God jul!

Hehe, nej då. Jag är inte bitter. Tycker bara det är skönt att låsa dörren, stänga in mig och låta julafton passera obemärkt. Den 25 december kommer jag fram ur min håla igen.

Medlem
Skrivet av Bennii:
Skrivet av kaealy:

Låter nästan lite bitter över din ensamhet, men det kanske bara är jag som tolkar det så. God jul!

Hehe, nej då. Jag är inte bitter...

Precis vad en bitter person skulle säga!

Gud Hjul!


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av 73mpl4R:
Skrivet av Bennii:
Skrivet av kaealy:

Låter nästan lite bitter över din ensamhet, men det kanske bara är jag som tolkar det så. God jul!

Hehe, nej då. Jag är inte bitter...

Precis vad en bitter person skulle säga!

Jag försöker komma på ett svar på din kommentar, men allt jag skriver får mig att låta ännu mer bitter.

Medlem

Julmaten med släkten är en god och trevlig tradition, men köphets och besvikna barn gör mej nästan förbannad.

Har ingen relation till Jesus alls, men julen är ganska viktig för mej ändå måste jag ändå säga när jag tänker efter lite.

Medlem
Skrivet av Bennii:
Skrivet av 73mpl4R:
Skrivet av Bennii:
Skrivet av kaealy:

Låter nästan lite bitter över din ensamhet, men det kanske bara är jag som tolkar det så. God jul!

Hehe, nej då. Jag är inte bitter...

Precis vad en bitter person skulle säga!

Jag försöker komma på ett svar på din kommentar, men allt jag skriver får mig att låta ännu mer bitter.

Där satt den, jag förklarar dig härmed fri från bitterhet.

Medlem

Stress eller inte; det beror på vad man gör det till! Brukar bli stressat för min del, men har börjat misstänka att det beror på att jag alltid kommer på att köpa julklappar dan innan
God jul kära fz-vänner!

1
Skriv svar