Valve får betala miljoner i böter till Australien

Robot
Valve får betala miljoner i böter till Australien
Medlem
Valve får betala miljoner i böter till Australien

Helt rätt. Ska man sälja sina produkter i ett land så skall man följa landets lagar.

Skribent

OBS: Bilden är ett montage.


signatur

Skribent på FZ och allmänt olycklig.

Medlem

I och med att Valve tjänat flerfaldigt det beloppet på att inte erbjuda öppet köp ser det ju lite märkligt ut att de ens gör motstånd.

Medlem

problemet här är vart går pengarna? ja menar går dessa pengar till folk som blivit brända? för jag tvivlar på detta, visst rättsystem i all ära, men denna stämmningen plockar bara ett privat jävla företag i fickorna mer eller mindre.

Vilket jag gissar på är även varför valve pissar på denna stämman.

Och det tar dom inte en dag att fixa ett system som dom gjort, dock tog det ett jävla tag.

Skribent
Skrivet av FuzioN:

problemet här är vart går pengarna? ja menar går dessa pengar till folk som blivit brända? för jag tvivlar på detta, visst rättsystem i all ära, men denna stämmningen plockar bara ett privat jävla företag i fickorna mer eller mindre.

Vilket jag gissar på är även varför valve pissar på denna stämman.

Och det tar dom inte en dag att fixa ett system som dom gjort, dock tog det ett jävla tag.

Nu är jag ingen expert i hur Australien fungerar, men jag skulle gissa på att de går in i samhället igen. Lite som hur en vanlig böter går till statskassan för att därefter bidra till att bygga sjukhus eller skolor.


signatur

Skribent på FZ och allmänt olycklig.

Medlem
Skrivet av FuzioN:

problemet här är vart går pengarna? ja menar går dessa pengar till folk som blivit brända? för jag tvivlar på detta, visst rättsystem i all ära, men denna stämmningen plockar bara ett privat jävla företag i fickorna mer eller mindre.

Vilket jag gissar på är även varför valve pissar på denna stämman.

Och det tar dom inte en dag att fixa ett system som dom gjort, dock tog det ett jävla tag.

Pengarna går väl till staten skulle jag väl gissa.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Utan att vara mer insatt än vad man blev av att läsa artikeln så säger jag "helt rätt".

Ambassadör
Xbox

Det kan de gott ha.


signatur

Jump in.

Medlem

Sverige har också konsumentskyddslagar med öppet köp online/postorder. Kanske dags för svenska staten att stämma Valve på lite pengar?

Medlem
Skrivet av FuzioN:

problemet här är vart går pengarna? ja menar går dessa pengar till folk som blivit brända? för jag tvivlar på detta, visst rättsystem i all ära, men denna stämmningen plockar bara ett privat jävla företag i fickorna mer eller mindre.

Vilket jag gissar på är även varför valve pissar på denna stämman.

Och det tar dom inte en dag att fixa ett system som dom gjort, dock tog det ett jävla tag.

Det här är ju ett brottsmål och böterna går till statskassan precis som i resten av världen. I Australien liksom här kommer de därmed samhället till godo.

Om en individ kräver skadestånd får den lämna in en egen stämningsansökan, vilket möjligtvis är lättare nu när brott har bevisats av rätten men då krävs det naturligtvis att man kan bevisa att man har försökt utnyttja öppet köp och nekats.

Dax
Medlem

Eller så spärrar man australienarna att nyttja steam

Medlem
Skrivet av erikcedervall:

. Lite som hur en vanlig böter går till statskassan för att därefter bidra till att bygga sjukhus eller skolor.

Medlem

Jävla känsliga dom va då.

Megadelux

Pengarna går till staten ja. Dvs rakt ner i feta politikergrisars plånböcker som i Sverige. Nej vi kör representationsmiddag för ett par hundra tusen från skattepengarna. Jaaaa vilka bra idéer.

Medlem

Jag som trodde att Steam har ett refund system nu ^^, givetvist, fanns inte när det här inträffade, but still.
Och går dom här pengarna till de personer som kände sig butthurt för att dom inte kunde få refund?, eller tar staten allt?


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Jag skulle inte bli gladare om jag som enkelt individ om svenska staten fick dessa pengar. De stålarna hamnar alltid där de inte ska hamna.

Medlem
Skrivet av erikcedervall:
Skrivet av FuzioN:

problemet här är vart går pengarna? ja menar går dessa pengar till folk som blivit brända? för jag tvivlar på detta, visst rättsystem i all ära, men denna stämmningen plockar bara ett privat jävla företag i fickorna mer eller mindre.

Vilket jag gissar på är även varför valve pissar på denna stämman.

Och det tar dom inte en dag att fixa ett system som dom gjort, dock tog det ett jävla tag.

Nu är jag ingen expert i hur Australien fungerar, men jag skulle gissa på att de går in i samhället igen. Lite som hur en vanlig böter går till statskassan för att därefter bidra till att bygga sjukhus eller skolor.

och det kvittar för dessa pengar går sällan till mäniskorna drabbade.

Medlem

Här kanske det finns chans för Löffe och gänget att dra in lite pengar till den svenska skattekistan också

Medlem
Skrivet av drdolk:

Här kanske det finns chans för Löffe och gänget att dra in lite pengar till den svenska skattekistan också

Hjälper inte, för lite resurser för det ska vara värt det. Vore i så fall om EU drar igång något.

Men bra att steam fixat ett refund system.

Medlem
Skrivet av drdolk:

Här kanske det finns chans för Löffe och gänget att dra in lite pengar till den svenska skattekistan också

Det svenska slukhålet, menar du.

Medlem

De viktiga är ju att Valve drabbas så att de tar tag i problemet samt att pengarna kommer samhället till nytta.

Medlem
Skrivet av drdolk:

Här kanske det finns chans för Löffe och gänget att dra in lite pengar till den svenska skattekistan också

Den enda lag vi har som liknar denna är distansköplagen, som ger 14 dagars ångerrätt på distansköp. Den lagstadgade ångerrätten gäller dock inte vid digitala köp...så nej.

Jag tror dock att det finns ett EU-direktiv som kräver att återförsäljaren informerar köparen att ångerrätten inte gäller vid digitala köp, jag vet inte om Valve gör det men oavsett blir det nog svårt att driva en sån sak rättsligt.

Medlem

Det vore så underbart om Steam kontrade med 'Hepp, isåfall kliver vi ur australien, alla befintliga konton sägs upp inom en månad". Då hade domaren/personerna bakom detta blivit lynchade.

Medlem
Skrivet av Fozboz:

Det vore så underbart om Steam kontrade med 'Hepp, isåfall kliver vi ur australien, alla befintliga konton sägs upp inom en månad". Då hade domaren/personerna bakom detta blivit lynchade.

Varför skulle Valve göra det? Dessutom borde väl folk vara mer irriterade på företag som inte sköter sig än straffet dom får?

20M är ju inget för valve heller, dom förlorar ju mycket mer på att inte vara på en marknad.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

1
Skriv svar