Årets spelluplevelse 2016

Medlem
Årets spelluplevelse 2016

Om du ser till de spel du spelade för första gången i år, vilka tre titlar är det du finner har gett dig mest glädje ?
Spelen behöver alltså inte vara släppta i år utan du behöver bara ha spelat dem för första gången i år.

För min del är årets topp tre lista:

1. Dark Souls 3 - Fantastisk avslutning på en spelserie. Närmare en remake på Demon's Souls kommer man nog inte.

2. Doom - Varit ganska så trött på FPS delen av spelkulturen en tid men det här spelet ändrade på det. SInnessjukt roligt. Ös och inget jäkla autogenererande av liv haha.

3. Infamous: First light - Perfekt längd och lite roliga uppdrag osv. gjorde det här till ett spel jag hade väldans kul med.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

1. The last of us (10/10 - mästerligt, bortsett ifrån att "smygande" på normal är overpowered, så är spelet "perfekt". Vill helst inte se någon uppföljare)
2. Recettear (8/10 - ovanlig genre (item shopkeeper), smålustig dialog, visuella stilen sänker betyget med 1)
3. Rogue Legacy (8/10 - härlig kontroll, roligt koncept, lagom utmanande)

Roligaste reprisen: Baldur's Gate 2: EE (10/10 - i särklass ett av världens bästa spel)


signatur

Yes... jag har legat under en sten...
Ett av de bästa spelen år 2017

Medlem

Last Of Us på Hard eller helst Survivor är förjäkla ballt måste jag säga
Och ja.. bra spel även om jag spelade det på ps3an när det begav sig.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

KoP
Medlem

Kommer inte på något som varit direkt minnesvärt i år, tyvärr. :/ Har gått baklänges istället och spelat en del gamla spel. Har t.o.m kopplat upp Amigan och spelat The Settlers, Hillsea Lido, Turrican 2, Ports of Call och James Pond 2.

Medlem
Skrivet av KoP:

Kommer inte på något som varit direkt minnesvärt i år, tyvärr. :/ Har gått baklänges istället och spelat en del gamla spel. Har t.o.m kopplat upp Amigan och spelat The Settlers, Hillsea Lido, Turrican 2, Ports of Call och James Pond 2.

Hade jag kört Turrican 2 för första gången i år hade det blivit årets spel! Jösses vilket bra spel det är!


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

KoP
Medlem

Eller jo vänta. Jag kom på ett nytt spel som överraskade mig i år: Inside.

Medlem

Sådana här trådar är för bra för att dö ut, så jag bjuder upp till dans.
Då jag har en enorm backlog så provar jag ofta lite äldre spel.

1. The Division - Riktigt snygga miljöer. stämmning och atmosfär håller toppklass. Riktigt bra story för singleplayer, enda brasklappen är att för många trådar är oavslutade. Hoppas verkligen på ett "story" dlc.

2. Sleeping Dogs - Ja, jag är sen till festen, men jäklar vilken bra story. Visst, det har några år på nacken och det märks att det åldrats. Fightingen är lite yxig och det hjälpte ju inte att jag precis innan körde igenom Shadows of Mordor som har den bästa figthingen (med Batman spelen). Synd att det ser mörkt ut för en uppföljare.

3. Deus Ex: Mankind Divided - Håller jag på med just nu. Deus Ex och Deus Ex: Human Revolution är två spel jag rankar i topp av alla spel genom tiderna, Mankind Divided håller än så länge samma klass. Har allt jag gillar, bra story, rpg element, intressanta sidouppdrag och många skrymslen och vrår att upptäcka.

4 (sorry, blev en fjärde). Mount and Blade Warband - Även här är jag sen till festen. Har en polare som har nästan 1000 timmar i det så i sommras så provade jag det för att se vad the fuzz is about ...och jag blev hooked. Känslan att dundra fram över slätterna med bepansrade riddare och hästar för att meja ned fotsoldater är mäktigt. Även här märks det att det har några år på nacken, vissa element är helt keff...diplomacy och belägringar någon ? (ja, jag vet att det finns moddar för diplomacy).
Ser verkligen fram emot uppföljaren på är på gång.

Måste slänga in ett par bubblare.

Mordheim: City of the Damned - Tänk Xcom i 3D i Warhammer Fantasy tappning. Brutalt och oförlåtligt, har ett slags default "Iron Man" mode. Hade kunnat hamnat i den övre listan om den bara haft en vettig kampanj värd namnet. Den som finns är i princip...obefintlig.

The Walking Dead Season Two - Jag har svårt att kalla den här typen av spel för "spel", det är mer som en digital upplevelse för mig. Jag tror inget annat spel har greppad tag i mig som första säsongen i Walking Dead serien gjorde. Ser verkligen fram emot säsong 3 då hela finns ute.

Medlem

1. Final Fantasy XV - Bra story men väldigt kort. Hade gärna haft en längre story i spelet. I övrigt gillar jag stridssystemet och den öppna världen även om den är liten och inte så mycket variation på vad man kan göra.

2. Odin Sphere - Förvånandsvärt roligt. Har långt ifrån spelat klart spelet eftersom FFXV släpptes. Men än så länge har spelet gjort ett starkt intryck med den vackra designen på spelet.

3. Battleborn - Har spelat många timmar då det här är ett riktigt bra FPS Moba. Har dock tröttnat men det är ett av spelen jag blev positivt överraskad av.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

1. Battlerite - Riktigt bra MOBA där allt är skillshots. Sedan är det ju svenskutvecklat också

2. Grim Dawn - Jävligt najst hack & slash. Är som roligast när man spelar Co-op.

3. Stellaris - Som en mix mellan ett 4x-spel typ, Galactic Civilizations och valfritt Paradoxspel, typ Europa Universalis. Mixen fungerar riktigt bra !

Medlem

Börjar komma in en del goa titlar här. Både bekanta och nya.

Keep them coming


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

1. SOMA - Ett av de bästa spelen jag någonsin spelat. Utomjordiskt bra atmosfär, väldigt intelligent dialog och handling, en närmast religiös upplevelse som blandar skräck, filosofi, humor och lite pussel på bästa möjliga sätt.

1,5. Xcom 2 - Första gången på länge jag spelade i sessioner över fyra timmar i sträck, beroendeframkallande och precis lagom irriterande svårt. Är en ganska kass taktiker, så det blir mycket autosaves och återladdningar av dessa, men jäklar vad roligt det är när man har en trupp med Colonels som smiskar utomjordingar som om det vore 1994. Rangers ftw!

2. DOOM - Fullt ös medvetslös, FPS och metal är och har alltid varit den bästa kombinationen.

3. The Division - Började spela detta i co-op nyligen, så jag vet inte hur det var i början. Läskigt snyggt, stämingsfullt och lagom mycket RPG-element. Tror inte att Darkzone är något för mig, och storyn är okej, men framförallt så är det roligt.

Utöver de spelen som var nya förra året, så plockade jag upp Destiny, som jag har spenderat ett bra tag med. Strikes är alltid skoj då och då, speciellt Nightfall, men det är extremt repetivt. Andra hedersomnämnanden är; Brothers - A Tale of Two Sons, INSIDE, Watch Dogs. Årets flopp för mig är definitivt Transistor, vilket är konstigt då jag gillade Bastion, men jag tycker att det är väldigt långtråkigt.

Medlem

1. Firewatch
Hade kanske inte nödvändigtvis roligast med Firewatch under året, lade inte heller så många timmar på det. Berättelsen och upplevelsen är dock den som hängt kvar längst. Allt från det visuella till dialogen och atmosfären. Älskade varje sekund av det och har än idag kvar känslan av att precis ha spelat genom det.

2. No Man's Sky
Otrolig hype ledde till en stor besvikelse för många, hat-tåget tog fart och tankades med utvecklarnas tystnad. Jag brydde mig aldrig. Var inte särskilt intresserad av spelet på förhand och struntade i alla konferenser och intervjuer som hypade upp det. Köpte det strax efter release för att spelet erbjöd någonting jag lockades av som inte fanns i andra spel; Att flyga fritt och sömlöst mellan planeter med möjlighet att även gå runt på egen hand. Lade över 100 timmar på min startplanet innan jag började utforska rymden och ångrar inte en sekund av det. Fantastiskt podcast-spel där jag kunnat flyga runt utan uppdrag eller framträdande handling.

3. Overwatch
Tappade allt intresse för Overwatch efter att media och Youtube-profiler förärats med ett drygt år av det färdiga spelet ("beta") innan det släpptes. Ett par månader senare började jag kolla på de animerade kortfilmerna och fastnade helt för karaktärerna. Köpte spelet till nedsatt pris och upptäckte en arena-shooter som till stor del ignorerade statistik och fokuserade på gameplay. Att vinna eller förlora spelade ingen roll (kändes det som) och matcherna hade såväl högt tempo som kort varaktighet, en kombination som i hög mån tillåtit mig att spela vid tidpunkter jag annars inte hade haft tid. Toppa upplevelsen med säsongsevent (Sommar, Hallowen, Jul), vilket jag alltid älskat, och det finns få saker jag saknar i spelet.

Fanns ett par andra spel under 2016, exempelvis Seasons after Fall som var en underbar audiovisuell upplevelse, men dessa tre är de som satt sig bäst i minnet och kommer att spelas flera gånger även under 2017 och framåt.

Medlem

1. Rust - Bränt över 400h på spelet 2016, riktgit roligt spel om man har ett gäng polare att spela med!


signatur

Snusar till varje pris!

Medlem

2016 har ägnats mest åt två spel med koppling till min barndom! Xcom 2 och Civilization VI har jag bränt av en väldigt massa timmar på, precis som jag gjorde när jag var yngre och spelade Xcom: Terror from the deep (1995) och Civilization II (1996).

Sedan har det blivit en hel del Overwatch, som blivit min sons första "riktiga" PC-spel!


signatur

Är du också en Spelnörd? Regga dig då på <a href="url">Spelnörd.se</a> och samla Nördcoins och förtjäna Nördmärken!

Spelar typ bara indiespel nuförtiden men för mig var det ett litet spel vid namn Wuppo. Det är ett action/platformsspel med rpg-inslag och jag vet inte vad mer. Har en ganska unik mytologi och överlag bra worldbuilding. I mitten av spelet kommer man till en stad där man kan delta i townhall debatter eller ta jobb som tidningsutdelare :P. Väldigt charmig och annorlundat!

https://www.youtube.com/watch?v=w239XQqF-6Q


signatur

Ta en titt på mitt spel! https://www.wizardandslug.com/

1
Skriv svar