Sverok: "E-sporten snart en del av Riksidrottsförbundet"

Robot
Sverok: "E-sporten snart en del av Riksidrottsförbundet"

Inom bara ett par månader får vi veta om spelande kan klassas som idrott.


Medlem
Sverok: "E-sporten snart en del av Riksidrottsförbundet"

"Sport" Ja.
"Idrott" Nej.

Idrott (har fornnordiskt ursprung där «id» betyder verksamhet eller aktivitet, och «drott» betyder kraft, styrka eller uthållighet)

Medlem

Känns som att det borde ha hänt för länge sedan med tanke på hur mycket framgång vi haft under åren, men bättre sent än aldrig antar jag.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Jag tror att vi hade haft en bättre värld om det inte varit pengar inblandat i sport och idrott.

Medlem

Nej, e-sport är inte en idrott. Det är en sport.


signatur

Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.

Medlem
Skrivet av KlosterKatten:

Nej, e-sport är inte en idrott. Det är en sport.

Och tur är väl det. "E-idrott" rullar inte lika bra på tungan.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

Snälla människor, märk nu inte ord igen för tusende gången om "idrott" och "sport". Faktum är att det idag ingår rätt många förbund som representerar aktiviteter som inte kräver värst mycket fysisk ansträngning i det som kallas för "riksidrottsförbundet". Så det är alltså inte ett krav att bli svettig för att ingå där.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Dunder:

Känns som att det borde ha hänt för länge sedan med tanke på hur mycket framgång vi haft under åren, men bättre sent än aldrig antar jag.

Problemet har nog inte varit framgångarna utan att ett förbund faktiskt tar tag i frågan.

Skrivet av crazyrobban:

"Sport" Ja.
"Idrott" Nej.

Idrott (har fornnordiskt ursprung där «id» betyder verksamhet eller aktivitet, och «drott» betyder kraft, styrka eller uthållighet)

Det känns som att en del av problemet är att det heter just "Riksidrottsförbundet" och att folk hänger upp sig på ordet "idrott". De har ju bland annat skytte och dart under sig och de kan ju absolut jämföras med e-sport.


signatur
Medlem

Vilka är bakåtsträvarna som klickar nej i omröstningen egentligen på en gamingsida ?


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Puscifer:
Skrivet av KlosterKatten:

Nej, e-sport är inte en idrott. Det är en sport.

Och tur är väl det. "E-idrott" rullar inte lika bra på tungan.

Med engelsk uttal: E-drott.

Medlem
Skrivet av brunnlake:
Skrivet av Puscifer:
Skrivet av KlosterKatten:

Nej, e-sport är inte en idrott. Det är en sport.

Och tur är väl det. "E-idrott" rullar inte lika bra på tungan.

Med engelsk uttal: E-drott.

Nej för fan! xD

Kan det inte skapas ett nytt förbund som har just gaming i åtanke? Känns ju mer som att e-sporten kommer att ramla mer mellan stolarna annars....

Medlem

Jag ser inte problemet med att godkänna E-Sport inom ramen för detta. Som många redan har påpekat, så finns det sporter som inte har direkt anknytning till fysisk aktivitet utöver att stå upp. Jag får känslan att motståndet har helt och hållet hängt upp sig på faktumet att esport är uppbyggt kring virtuella arenor. Dock så kan man ju inte undgå faktumet att många datorspel idag är uppbyggda för tävlingsspel med fullskaliga regler, expertpaneler och löjliga prissummor. Sedan om man tittar på orden "Sport" mot "Idrott", ärligt talat. De betyder inte ett dugg egentligen. I dagens läge tror jag mer "Sport" hänger ihop med en tävlingsform som är lag mot lag och idrott är mer individuellt. Jag tror inte jag nånsin har hört någon exempelvis betona att Fotboll är en Idrott, utan det är alltid Sport som nämns i detta läget. Men om vi bara tar ett exempel rakt ur luften, om vi tar Counter-Strike, tar bort allt det virtuella och byter ut det mot IRL motsvarighet, ja.. då har vi ju direkt Paintball/Airsoft som är en legitim Sport/Idrott.


signatur
Medlem
Skrivet av Halvars90:
Skrivet av brunnlake:
Skrivet av Puscifer:
Skrivet av KlosterKatten:

Nej, e-sport är inte en idrott. Det är en sport.

Och tur är väl det. "E-idrott" rullar inte lika bra på tungan.

Med engelsk uttal: E-drott.

Nej för fan! xD

Kan det inte skapas ett nytt förbund som har just gaming i åtanke? Känns ju mer som att e-sporten kommer att ramla mer mellan stolarna annars....

Det handlar om att få samma erkännande som andra idrotter, så att det blir lättare att ordna med visum osv.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Flakmonkey
Skrivet av Dunder:
Skrivet av Halvars90:
Skrivet av brunnlake:
Skrivet av Puscifer:
Skrivet av KlosterKatten:

Nej, e-sport är inte en idrott. Det är en sport.

Och tur är väl det. "E-idrott" rullar inte lika bra på tungan.

Med engelsk uttal: E-drott.

Nej för fan! xD

Kan det inte skapas ett nytt förbund som har just gaming i åtanke? Känns ju mer som att e-sporten kommer att ramla mer mellan stolarna annars....

Det handlar om att få samma erkännande som andra idrotter, så att det blir lättare att ordna med visum osv.

Handlar väl också om att få tillgång till pengar också?

Vad gäller intåget i förbundet så känns det som många redan påpekat lite konstigt att inte ta med esport för att det inte är tillräckligt fysiskt då en rad "aktiviteter" redan är medlemmar. Isf borde de stryka dem också. Sen kan det kanske finnas andra skäl till att inte ta med esport, men att göra det pga sport vs idrott-argumentet känns fel med tanke på att casting, dart, etc finns med där.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av Newklear:

Känns som att det borde ha hänt för länge sedan med tanke på hur mycket framgång vi haft under åren, men bättre sent än aldrig antar jag.

Problemet har nog inte varit framgångarna utan att ett förbund faktiskt tar tag i frågan.

Nej, det jag menade var att det borde ha hänt tidigare just med tanke på alla framgångar vi haft i hur många år som helst nu. Trots alla möjligheter vi haft med tanke på teknik osv, så är det konstigt att vi är omsprungna av flera andra.

Skrivet av Nosnos:
Skrivet av Newklear:
Skrivet av Halvars90:
Skrivet av brunnlake:
Skrivet av Puscifer:
Skrivet av KlosterKatten:

Nej, e-sport är inte en idrott. Det är en sport.

Och tur är väl det. "E-idrott" rullar inte lika bra på tungan.

Med engelsk uttal: E-drott.

Nej för fan! xD

Kan det inte skapas ett nytt förbund som har just gaming i åtanke? Känns ju mer som att e-sporten kommer att ramla mer mellan stolarna annars....

Det handlar om att få samma erkännande som andra idrotter, så att det blir lättare att ordna med visum osv.

Handlar väl också om att få tillgång till pengar också?

Ja, det kommer ju naturligt om allt det administrativa underlättas. Jag vet inte hur ofta man läser att lag inte har möjlighet att delta i turneringar för att de saknar visum till exempel, då de inte kan ansöka enligt samma regler som idrottare.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av crazyrobban:

"Sport" Ja.
"Idrott" Nej.

Idrott (har fornnordiskt ursprung där «id» betyder verksamhet eller aktivitet, och «drott» betyder kraft, styrka eller uthållighet)

Jag kan hålla in Skift med lillfingret jättelänge!

Medlem

Hmm... sport=Ja. Men idrott ... vet inte. Är kluven. Är inbiten gamer sen 1990 men idrott är nog mer hoppa och springa. Jag säger som Sune- Att vända på papper, prata telefon och säga hum, är väl inget jobb. När man jobbar ska man hamra, såga, spika och bli svettig.

Medlem
Skrivet av bullshitOPhero:

Jag ser inte problemet med att godkänna E-Sport inom ramen för detta. Som många redan har påpekat, så finns det sporter som inte har direkt anknytning till fysisk aktivitet utöver att stå upp. Jag får känslan att motståndet har helt och hållet hängt upp sig på faktumet att esport är uppbyggt kring virtuella arenor. Dock så kan man ju inte undgå faktumet att många datorspel idag är uppbyggda för tävlingsspel med fullskaliga regler, expertpaneler och löjliga prissummor. Sedan om man tittar på orden "Sport" mot "Idrott", ärligt talat. De betyder inte ett dugg egentligen. I dagens läge tror jag mer "Sport" hänger ihop med en tävlingsform som är lag mot lag och idrott är mer individuellt. Jag tror inte jag nånsin har hört någon exempelvis betona att Fotboll är en Idrott, utan det är alltid Sport som nämns i detta läget. Men om vi bara tar ett exempel rakt ur luften, om vi tar Counter-Strike, tar bort allt det virtuella och byter ut det mot IRL motsvarighet, ja.. då har vi ju direkt Paintball/Airsoft som är en legitim Sport/Idrott.

Dock saknas mig veterligen en organisation som utför exempelvis dopingkontroller och övrig ärendehantering rent övergripande.

Medlem
Skrivet av Christoffer B:
Skrivet av crazyrobban:

"Sport" Ja.
"Idrott" Nej.

Idrott (har fornnordiskt ursprung där «id» betyder verksamhet eller aktivitet, och «drott» betyder kraft, styrka eller uthållighet)

Jag kan hålla in Skift med lillfingret jättelänge!

Lite svårt att avgöra om du trollar eller bara är dum... Hoppas på det första.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av TheConsul:
Skrivet av bullshitOPhero:

Jag ser inte problemet med att godkänna E-Sport inom ramen för detta. Som många redan har påpekat, så finns det sporter som inte har direkt anknytning till fysisk aktivitet utöver att stå upp. Jag får känslan att motståndet har helt och hållet hängt upp sig på faktumet att esport är uppbyggt kring virtuella arenor. Dock så kan man ju inte undgå faktumet att många datorspel idag är uppbyggda för tävlingsspel med fullskaliga regler, expertpaneler och löjliga prissummor. Sedan om man tittar på orden "Sport" mot "Idrott", ärligt talat. De betyder inte ett dugg egentligen. I dagens läge tror jag mer "Sport" hänger ihop med en tävlingsform som är lag mot lag och idrott är mer individuellt. Jag tror inte jag nånsin har hört någon exempelvis betona att Fotboll är en Idrott, utan det är alltid Sport som nämns i detta läget. Men om vi bara tar ett exempel rakt ur luften, om vi tar Counter-Strike, tar bort allt det virtuella och byter ut det mot IRL motsvarighet, ja.. då har vi ju direkt Paintball/Airsoft som är en legitim Sport/Idrott.

Dock saknas mig veterligen en organisation som utför exempelvis dopingkontroller och övrig ärendehantering rent övergripande.

Borde inte det isådanafall hanteras av just riksidrottsförbundet?
Är lite osäker på vem som har och göra med den biten rent allmänt,


signatur
Medlem
Skrivet av Dunder:
Skrivet av Christoffer B:
Skrivet av crazyrobban:

"Sport" Ja.
"Idrott" Nej.

Idrott (har fornnordiskt ursprung där «id» betyder verksamhet eller aktivitet, och «drott» betyder kraft, styrka eller uthållighet)

Jag kan hålla in Skift med lillfingret jättelänge!

Lite svårt att avgöra om du trollar eller bara är dum... Hoppas på det första.

Förhoppningsvis tolkas det bara som ett oprovocerande skämt

Medlem

Det finns numera Svenska esportförbundet. För er som kommenterar utan att läsa artikeln.

Medlem

Nej, e-sport är inte idrott, men klart de som e-sportar ska ha samma förutsättningar till statligt stöd som övriga sportvälrden.


signatur

Metal is best served heavy.

KoP
Medlem
Skrivet av Dunder:
Skrivet av Christoffer B:
Skrivet av crazyrobban:

"Sport" Ja.
"Idrott" Nej.

Idrott (har fornnordiskt ursprung där «id» betyder verksamhet eller aktivitet, och «drott» betyder kraft, styrka eller uthållighet)

Jag kan hålla in Skift med lillfingret jättelänge!

Lite svårt att avgöra om du trollar eller bara är dum... Hoppas på det första.

Jag hoppar på det tredje. Att karln bara skämtar lite.

Medlem

Jag hörde även att trisslottsskrapande numera är en os-gren.

Medlem
Skrivet av Red_warning:

Nej, e-sport är inte idrott, men klart de som e-sportar ska ha samma förutsättningar till statligt stöd som övriga sportvälrden.

Fast enligt vilken definition?

Är boule så mycket mer krävande? Eller bangolf? Eller dart kanske?

Att använda att det inte är så mycket fysisk aktivitet inblandat som anledning börjar bli väldigt svårt.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Som intressant sak kan ju nämnas att Sveriges Modellflygförbund är medlem i Svenska Flygsportförbundet och därigenom medlem i RF.

Modellflyg har ett antal grenar där den mest idrottsliga i min egen mening skulle vara linflyg (man styr planet i en cirkel med hjälp av en lina istället för radiostyrning). Resten av grenarna är (subjektivt sett) ungefär lika idrottsliga som esport (största skillnaden är väl att man ofta är utomhus, iaf när man flyger).

Grenen skalaflyg går t ex ut på att bygga en så exakt modell av ett riktigt flygplan som möjligt och sen flyga den enligt vissa kriterier.

Och drone racing, som verkar vara på god väg att bli en stor gren inom modellflygvärlden, utövas ju (ofta(st) sittandes) med en kontroll i händerna och videoglasögon på huvudet.

Vidare kan man ju undra hur mycket "idrott" det är att "nöjesflyga" riktiga flygplan (vilket också ingår i RF). Eller att dragraca en motorcykel eller bil. Eller köra en racerbåt på en rundbana.

Medlem
Skrivet av kanshira:

Jag hörde även att trisslottsskrapande numera är en os-gren.

Spotted the casual.

Medlem

Man skulle kunna införa ett krav att alla ska springa runt bordet när det är halvlek, då kan ju inga klaga på att det inte är lite idrott i grenen. ^^

Inaktiv
12
Skriv svar