Hälften av Steam-användarna kör Windows 10

Robot
Hälften av Steam-användarna kör Windows 10
Medlem
Hälften av Steam-användarna kör Windows 10

Det mesta känns ärligt talat helt logiskt.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Känns som många datorer med steam installerat(autostart) mest används som annat än spelmaskiner när man ser till VRAM och CPU-klocka. Även RAM är lite lågt.

Medlem

VR kommer att faila som det alltid gör.


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem

Och för den som vill se all statistik (t.ex. faktiska siffror för Windows XP som nämns i artikeln) så finns den på http://store.steampowered.com/hwsurvey/.

/ LordDaimos

Medlem

Most popular gpu gtx 970 men vram nara 1gb?
Hur kan det komma sig då gtx 970 har 4gb


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

är en av 0,93 \o/


signatur

"på slutet brinner vi som vackrast"

Medlem
Skrivet av Molotov:

Most popular gpu gtx 970 men vram nara 1gb?
Hur kan det komma sig då gtx 970 har 4gb

Det är väl det mest använda grafikkortet, samtidigt som det finns en stor mängd användare som har valfritt grafikkort med endast 1GB VRAM.

Medlem

Vr statistiken kan vara missvisande om inte vr är inkopplat vid hardware surveyn tror jag.

ELF
Medlem
Skrivet av Kleptoman:

VR kommer att faila som det alltid gör.

Varför? Det enda som sätter stopp för det just nu är priset. Jag och många andra som är positiva till det men inte köpt det än har inte gjort det just pga priset. När jag kan få tag på ett nytt HTC Vive (version 2?) för max 6000 så slår jag till.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem
Skrivet av Dreijer:
Skrivet av Molotov:

Most popular gpu gtx 970 men vram nara 1gb?
Hur kan det komma sig då gtx 970 har 4gb

Det är väl det mest använda grafikkortet, samtidigt som det finns en stor mängd användare som har valfritt grafikkort med endast 1GB VRAM.

Ja så är det.
Tänkte lite fel


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av ELF:
Skrivet av Kleptoman:

VR kommer att faila som det alltid gör.

Varför? Det enda som sätter stopp för det just nu är priset. Jag och många andra som är positiva till det men inte köpt det än har inte gjort det just pga priset. När jag kan få tag på ett nytt HTC Vive (version 2?) för max 6000 så slår jag till.

6k har de flesta inte bara liggandes för skojs skull. Priset, även om du anser 6k är överkomligt, kommer bidraga till misslyckandet. Nästa generation kanske, men denna är dömd att bli en gimmick för gamers med tjock plånbok.

Medlem

Kan mycket väl vara så också att wine i Windows xp-läge också räknas som Windows xp, fast det körs på Linux. Bara jag som spånar lite.

VR blir nog ingen succé för spel denna generation nej. Kanske om fem år. Det är för dyrt och inga killerspel. Samt många upplever illamående.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Det mesta känns ärligt talat helt logiskt.

Hoppas du skämtar. 1024 mb video ram? Gick väl bra när man körde 1024x768 men för 1920x1080 är det kusligt lite.

Har lite dålig koll på Nvidia men senast AMD levererade high end kort med 1 gb vram var 2010. 7 år sedan, då i form av 6950 som faktiskt inte ens kan klassas som riktig high end utan snarare mid-high.

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

VR kommer att faila som det alltid gör.

Tekniken är omogen (för lågupplöst och kabelbunden) och prislappen är för hög. Så fort priset sjunker och tekniken mognat så lär det bli en större hit.

Visst finns det en risk att det blir en stor flopp av det hela. Dock kommer det alltid att finnas kvar en marknad för VR, så förvänta dig inte att den kommer försvinna på samma sätt som 3D gjorde.

3D failade av många anledningar. Flimrandet skapade huvudvärk hos många användare, 4K och HDR gjorde entré och prioriteras av TV-jättarna (bra beslut enligt mig), och VR tog över stora delar av 3D-marknaden. 3D lär komma tillbaka om några år, det gör det ju alltid, och då blir det garanterat som glasögonfri 3D.

Vad gäller VR så tvivlar jag på att det är en teknik som kommer försvinna, utan snarare utvecklas till att nå nya milstolpar, precis som med 3D. Nästa steg för VR lär bli trådlösa headsets, och då kommer jag förmodligen att byta ut min DK2.

ELF
Medlem
Skrivet av Makkapakka:
Skrivet av ELF:
Skrivet av Kleptoman:

VR kommer att faila som det alltid gör.

Varför? Det enda som sätter stopp för det just nu är priset. Jag och många andra som är positiva till det men inte köpt det än har inte gjort det just pga priset. När jag kan få tag på ett nytt HTC Vive (version 2?) för max 6000 så slår jag till.

6k har de flesta inte bara liggandes för skojs skull. Priset, även om du anser 6k är överkomligt, kommer bidraga till misslyckandet. Nästa generation kanske, men denna är dömd att bli en gimmick för gamers med tjock plånbok.

Jo, 6k är också det en saftig prislapp. Men det skulle få fler att köpa.
6000 är vad jag max skulle lägga. Men det är som sagt fortfarande dyrt. Ett VR headset är ju mer eller mindre en skärm med några extra funtioner. Ser verkligen inte motiveringen till att sätta ett pris på 9000 kr.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem
Skrivet av Tivook:
Skrivet av Newklear:

Det mesta känns ärligt talat helt logiskt.

Hoppas du skämtar. 1024 mb video ram? Gick väl bra när man körde 1024x768 men för 1920x1080 är det kusligt lite.

Har lite dålig koll på Nvidia men senast AMD levererade high end kort med 1 gb vram var 2010. 7 år sedan, då i form av 6950 som faktiskt inte ens kan klassas som riktig high end utan snarare mid-high.

Och du tror att rika gamers i rika Sverige i rika delen av världen utgör någon sorts majoritet?

Nu får du väl ge dig.

Jag gissar på att en stor del som är inräknat här är iGPU:er och då är det ingen större mängd VRAM att leka med.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Dunder:
Skrivet av Tivook:
Skrivet av Dunder:

Det mesta känns ärligt talat helt logiskt.

Hoppas du skämtar. 1024 mb video ram? Gick väl bra när man körde 1024x768 men för 1920x1080 är det kusligt lite.

Har lite dålig koll på Nvidia men senast AMD levererade high end kort med 1 gb vram var 2010. 7 år sedan, då i form av 6950 som faktiskt inte ens kan klassas som riktig high end utan snarare mid-high.

Och du tror att rika gamers i rika Sverige i rika delen av världen utgör någon sorts majoritet?

Nu får du väl ge dig.

Jag gissar på att en stor del som är inräknat här är iGPU:er och då är det ingen större mängd VRAM att leka med.

Då borde ju rimligtvis 1920x1080 inte vara den mest populära upplösningen då, finns inget spel du kan köra 1920x1080 på idag med 1gb vram utan tragiska prestandasiffror.

Medlem
Skrivet av Makkapakka:
Skrivet av ELF:
Skrivet av Kleptoman:

VR kommer att faila som det alltid gör.

Varför? Det enda som sätter stopp för det just nu är priset. Jag och många andra som är positiva till det men inte köpt det än har inte gjort det just pga priset. När jag kan få tag på ett nytt HTC Vive (version 2?) för max 6000 så slår jag till.

6k har de flesta inte bara liggandes för skojs skull. Priset, även om du anser 6k är överkomligt, kommer bidraga till misslyckandet. Nästa generation kanske, men denna är dömd att bli en gimmick för gamers med tjock plånbok.

Gimmick säger bara folk som inte testat det. Det är verkligen ingen gimmick, var inte så sur bara för att du inte har råd.

Medlem
Skrivet av Tivook:
Skrivet av Newklear:
Skrivet av Tivook:
Skrivet av Newklear:

Det mesta känns ärligt talat helt logiskt.

Hoppas du skämtar. 1024 mb video ram? Gick väl bra när man körde 1024x768 men för 1920x1080 är det kusligt lite.

Har lite dålig koll på Nvidia men senast AMD levererade high end kort med 1 gb vram var 2010. 7 år sedan, då i form av 6950 som faktiskt inte ens kan klassas som riktig high end utan snarare mid-high.

Och du tror att rika gamers i rika Sverige i rika delen av världen utgör någon sorts majoritet?

Nu får du väl ge dig.

Jag gissar på att en stor del som är inräknat här är iGPU:er och då är det ingen större mängd VRAM att leka med.

Då borde ju rimligtvis 1920x1080 inte vara den mest populära upplösningen då, finns inget spel du kan köra 1920x1080 på idag med 1gb vram utan tragiska prestandasiffror.

Självklart kan man det, vart har du fått det ifrån?

Det finns mängder med F2P-spel som inte kräver någonting alls nästan.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Ambassadör
Xbox

0.38 %... hahahaha


signatur

Jump in.

Inaktiv
Skrivet av Dunder:
Skrivet av Tivook:
Skrivet av Dunder:
Skrivet av Tivook:
Skrivet av Dunder:

Det mesta känns ärligt talat helt logiskt.

Hoppas du skämtar. 1024 mb video ram? Gick väl bra när man körde 1024x768 men för 1920x1080 är det kusligt lite.

Har lite dålig koll på Nvidia men senast AMD levererade high end kort med 1 gb vram var 2010. 7 år sedan, då i form av 6950 som faktiskt inte ens kan klassas som riktig high end utan snarare mid-high.

Och du tror att rika gamers i rika Sverige i rika delen av världen utgör någon sorts majoritet?

Nu får du väl ge dig.

Jag gissar på att en stor del som är inräknat här är iGPU:er och då är det ingen större mängd VRAM att leka med.

Då borde ju rimligtvis 1920x1080 inte vara den mest populära upplösningen då, finns inget spel du kan köra 1920x1080 på idag med 1gb vram utan tragiska prestandasiffror.

Självklart kan man det, vart har du fått det ifrån?

Det finns mängder med F2P-spel som inte kräver någonting alls nästan.

Står dessutom inget om in-game upplösning heller, bara om skärmupplösning. Finns väl knappt några skärmar som har mindre upplösning än 1080p som sålts de senaste 5 åren. 1080p är det minsta folk har så länge de inte sitter på en laptop eller kör CRT.

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

VR kommer att faila som det alltid gör.

VR används överallt, det är inte bara för spelande.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem
Skrivet av LordDaimos:

Och för den som vill se all statistik (t.ex. faktiska siffror för Windows XP som nämns i artikeln) så finns den på http://store.steampowered.com/hwsurvey/.

Ja, det här med att ange källhänvisningar har tyvärr aldrig varit FZ:s starkaste sida Tack för länken...

Medlem

50% vill inte ha Win 10, inte ens när det har varit gratis

Medlem
Skrivet av ELF:
Skrivet av Kleptoman:

VR kommer att faila som det alltid gör.

Varför? Det enda som sätter stopp för det just nu är priset. Jag och många andra som är positiva till det men inte köpt det än har inte gjort det just pga priset. När jag kan få tag på ett nytt HTC Vive (version 2?) för max 6000 så slår jag till.

Ja det är bara priset och spelen. Att det är svin kul är redan bevisat imo. Och det kan säkert alla andra som testat intyga

Medlem
Skrivet av Frisell:

Känns som många datorer med steam installerat(autostart) mest används som annat än spelmaskiner när man ser till VRAM och CPU-klocka. Även RAM är lite lågt.

Inte direkt en överraskning att majoriteten inte sitter med highend gaming rigs.. Som det vart i alla tider, funkar fortfarande utmärkt att spela tusentals spel med sånna specs

Medlem
Skrivet av twilek:
Skrivet av LordDaimos:

Och för den som vill se all statistik (t.ex. faktiska siffror för Windows XP som nämns i artikeln) så finns den på http://store.steampowered.com/hwsurvey/.

Ja, det här med att ange källhänvisningar har tyvärr aldrig varit FZ:s starkaste sida Tack för länken...

Nej, det verkar ju också medvetet många gånger bara så vi inte ska lämna fz.se. Har svårt att tro att det verkligen är ett misstag.

Medlem

Äntligen så kan jag säga att jag tillhör the 1% !

GTX 1080

1
Skriv svar