Lenovo avslöjar nytt VR-headset för Microsoft Holographic

Robot
Lenovo avslöjar nytt VR-headset för Microsoft Holographic
Medlem
Lenovo avslöjar nytt VR-headset för Microsoft Holographic

Därför ska man vänta med att köpa VR-headset. Utvecklingspotentialen för dessa prylar är stora och just nu är det ockerpriser.. ÄR livrädd för att man köper en Vive och ser den växa på en dammig hylla medans andra konkurrenter matar upp nya headsets som är både billigare och bättre.

Medlem

Lenova är inte det allmänt B märke när det gäller allt dom säljer?

Medlem

Hahaha....

"Även om prototypen i sig inte fungerar lovar Lenevo att den ska vara billigare, väga mindre......"

"Asså... jag har en plastlåda i handen här med lite sladdar hängandes utanför... det är en dator serru.... även om den inte funkar så lovar jag, den är bättre än dubbla 4GHz 8core Xeon, har bättre grafikkort än två Titan X, drivs på tre AAA-batterier och har bättre batteritid än din gamla Casioklocka från 1993 och kostar inte mycker mer än den här fina klockradion från Philips... japp... men den funkar inte än. Va? Varför går ni? Trodde ni skulle kasta pengar på mig!"

Det är lätt att lova mycket när sakerna inte funkar än.... visst, de kanske har en prototyp på labbet med de specar de önskar, men då undrar man ju varför de inte visar upp den på CES istället och visar nåt som funkar, och inte bara nåt de _hoppas_ ska funka när den väl är redo för release...

Medlem
Skrivet av Inpieces:

Därför ska man vänta med att köpa VR-headset. Utvecklingspotentialen för dessa prylar är stora och just nu är det ockerpriser.. ÄR livrädd för att man köper en Vive och ser den växa på en dammig hylla medans andra konkurrenter matar upp nya headsets som är både billigare och bättre.

Bättre, nja. Att göra ett headset är väl en grej, det finns billiga kines-kopior att köpa på ebay för runt 4-5K, och de har bättre upplösning.. Men det är en helt annan grej att göra ett headset som fungerar tillfredställande och har bra kontroller. Kontrollerna är verkligen halva grejen med VR.

Jag är även djupt imponerad över hur man med Oculus Rift implementerat hur man bara klickar på spelet och tar på sig headsetet - klart. Och nej, det är inte en ren självklarhet att det fungerar så. Alla som hade DK1-DK2 vet vilket helvete det var att ens komma in i VR-spelen iom att de kommer upp på en ny "skärm".. Det fungerar verkligen helt smärtfritt och utan krångel med att man behöver växla något manuellt.

Ockerpriser, vetifan.. det du köper är ju två skärmar som pallar 90Hz, bra hörlurar, head tracking, en xbox 1 kontroller samt en sensor.. Detta till priset av en hyffsad skärm.. gav 7K..
Det som är dyrt är Touch kontrollerna, dom är det däremot ockerpriser på..


signatur
Medlem
Skrivet av Inpieces:

Därför ska man vänta med att köpa VR-headset. Utvecklingspotentialen för dessa prylar är stora och just nu är det ockerpriser.. ÄR livrädd för att man köper en Vive och ser den växa på en dammig hylla medans andra konkurrenter matar upp nya headsets som är både billigare och bättre.

Fast det där gäller ju allt egentligen. Man kan alltid vänta tills något bättre kommer som är billigare. Du kanske köpte din första dator idag på Elgiganten för 3000kr som är bra snabbare än datorn för 20 år sedan med 100000x bättre prestanda.... men och andra sidan så missade du ju hela den tiden den utvecklades och förbättrades.

Visst, 10 papp + dator är en del för ett VR-set, men den som redan har datorn så är det ju inte så hemskt farligt, finns mycket annat man kan lägga 10k på också som kanske inte ger lika mycket. Och ibland är det ju faktiskt kul att vara med i från början och kunna testa bleeding edge-teknik. Själv äger jag både en Oculus och en Vive och ångrar inte det en sekund. Visst, finns sparsamt med spel och program nu, men det är lika häftigt varje gång man testar nåt nytt, och när det väl kommer så är man redan bekant med prylarna och har dem. Kunde ha väntat tills VR är lika mainstream som gamepaden och sparat pengar ja, men det hade inte varit lika roligt. Allt beror ju helt enkelt på vad man prioriterar. Jag kör hellre en fin VR-hjälm än fyra lördagar på krogen, en ny TV eller bränner pengar på bensin och försäkringar på en bil jag inte behöver, och då har råd med annat, som en VR-hjälm.

Själv är jag sjukt intresserad av det som kommer detta året och kommer kunna testa det så fort det kommer ut. Och när det väl kommer en ny hjälm så kanske man investerar i det, precis som man gör med grafikkort, dator och allt annat som folk uppgraderar.

Medlem
Skrivet av mrpijey:

Visst, 10 papp + dator är en del för ett VR-set, men den som redan har datorn så är det ju inte så hemskt farligt, finns mycket annat man kan lägga 10k på också som kanske inte ger lika mycket.

Ja, detta är ju "high-end" grejer, man kan jämföra det med att köpa en 120Hz 34" skärm eller ett 1080-kort, man hamnar i denna prisklass helt enkelt. Vill man ha det senaste och bästa kommer man få betala.

Att vänta på något som blir billigare OCH bättre än Rift eller Vive för spel, nja, ni kommer få vänta.. Däremot kommer det säkert komma en ny Rift eller Vive 2018 eller 2019.


signatur
Medlem
Skrivet av Inpieces:

Därför ska man vänta med att köpa VR-headset. Utvecklingspotentialen för dessa prylar är stora och just nu är det ockerpriser.. ÄR livrädd för att man köper en Vive och ser den växa på en dammig hylla medans andra konkurrenter matar upp nya headsets som är både billigare och bättre.

Japp, håller med. Visst kanske man "missar" den första generationens VR, vilket jag inte ser som någon förlust, men jag väntar också hellre på en stabilare plattform, där tekniken är mer utvecklad, har fler spel och kanske t o m en gemensam standard för dessa. Gör ju ingenting att priserna sjunkit heller.

Ska bli intressant att se hur långt VR kommit om ett år eller två.

Medlem
Skrivet av Natrium:

Lenova är inte det allmänt B märke när det gäller allt dom säljer?

Skulle jag inte säga, dom har en väldigt stor del av företagsmarknaden speciellt när det gäller laptops med sin Thinkpad serie, som jag personligen gillar skarpt. Dom har säkert en del skräpprodukter i lågprissegmentet men det har väl alla tillverkare?

Medlem

När det kommer bra spel så borde glasögonen ha hunnit utvecklas till något som är värt att köpa.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem
Skrivet av Inpieces:

Därför ska man vänta med att köpa VR-headset. Utvecklingspotentialen för dessa prylar är stora och just nu är det ockerpriser.. ÄR livrädd för att man köper en Vive och ser den växa på en dammig hylla medans andra konkurrenter matar upp nya headsets som är både billigare och bättre.

Både ja och nej. Hade alla tänkt detsamma så hade det aldrig blivit av överhuvudtaget..

KoP
Medlem

Så. Nu börjar det likna något. Mera konkurrens på VR-marknaden = Pressade priser.

KoP
Medlem
Skrivet av Natrium:

Lenova är inte det allmänt B märke när det gäller allt dom säljer?

Nja. Det har väl varit så en gång i tiden som jag förstår det, men dom har börjat ta sig uppåt.

Och för att göra en liknelse så ska jag härmed hänvisa till bilmärken (det brukar vara populärt när man jämför saker och ting).

Skoda och Kia är märken som ansågs som lågbudget en gång i tiden. Nu för tiden är det dock synen på dessa märken helt annorlunda.

Medlem
Skrivet av Luciphear:
Skrivet av Inpieces:

Därför ska man vänta med att köpa VR-headset. Utvecklingspotentialen för dessa prylar är stora och just nu är det ockerpriser.. ÄR livrädd för att man köper en Vive och ser den växa på en dammig hylla medans andra konkurrenter matar upp nya headsets som är både billigare och bättre.

Både ja och nej. Hade alla tänkt detsamma så hade det aldrig blivit av överhuvudtaget..

Ja, vill man ha "bleeding edge"-spel och utveckling så får man faktiskt se till att supporta.. Det roliga är ju ändå de som pratar om att detta är första generationens VR..

VR är inget nytt, inte ens på PC, fanns te.x VFX1 på 90-talet.. sen finns det sådant som ligger i gränslandet så som te.x 3D vision (dött, men har bra stöd pg.a suverän modding community), samt finns Track IR (som inte heller slog, trots att det är en bra grej).. VR har en tendens att dö och sen återuppstå, gång på gång i olika former. Folk köper inte enheterna = få spel kommer utvecklas och defenitivt inte AAA-spel. När få spel utvecklas = intresset dalnar = VR dör ut.

"det finns inga spel!!" de enda som får gnälla på sådant är de som faktiskt äger enheterna, annars ska man vara tyst och slanta upp, SEN har man tillstånd att gnälla (dvs du är inte längre en del av problemet till att det inte görs några spel) med lite tur dör det inte ut. Tyvärr är folk överlag försiktiga och ena riktiga snålhjåpar.. Knappast så att man förlorar 10K om man lägger det, är man ute i tid förlorar man kanske 25-30%, i värsta fall kanske 40% av sin "investering", men då har man fått använda grejerna ett bra tag också och säkert haft kul med det.


signatur
Medlem
Skrivet av vurt:
Skrivet av Luciphear:
Skrivet av Inpieces:

Därför ska man vänta med att köpa VR-headset. Utvecklingspotentialen för dessa prylar är stora och just nu är det ockerpriser.. ÄR livrädd för att man köper en Vive och ser den växa på en dammig hylla medans andra konkurrenter matar upp nya headsets som är både billigare och bättre.

Både ja och nej. Hade alla tänkt detsamma så hade det aldrig blivit av överhuvudtaget..

Ja, vill man ha "bleeding edge"-spel och utveckling så får man faktiskt se till att supporta.. Det roliga är ju ändå de som pratar om att detta är första generationens VR..

VR är inget nytt, inte ens på PC, fanns te.x VFX1 på 90-talet.. sen finns det sådant som ligger i gränslandet så som te.x 3D vision (dött, men har bra stöd pg.a suverän modding community), samt finns Track IR (som inte heller slog, trots att det är en bra grej).. VR har en tendens att dö och sen återuppstå, gång på gång i olika former. Folk köper inte enheterna = få spel kommer utvecklas och defenitivt inte AAA-spel. När få spel utvecklas = intresset dalnar = VR dör ut.

Minns att jag körde doom i VR nån gång sent 90-tal. Jag och Far åkte till sthlm och gick på nån mässa. Det var ASKUL att se farsan stå och prata med nån helt okänd i båset med headsetet på. =D

Svårt att hålla koll på vilket håll man har nyllet åt i den där rätt tunga grejen.

Medlem
Skrivet av KoP:
Skrivet av Natrium:

Lenova är inte det allmänt B märke när det gäller allt dom säljer?

Nja. Det har väl varit så en gång i tiden som jag förstår det, men dom har börjat ta sig uppåt.

Och för att göra en liknelse så ska jag härmed hänvisa till bilmärken (det brukar vara populärt när man jämför saker och ting).

Skoda och Kia är märken som ansågs som lågbudget en gång i tiden. Nu för tiden är det dock synen på dessa märken helt annorlunda.

Är inte Lenovo fd IBM.

Som folk nämnt, de har väl produkter i alla prisklasser. Jag har deras Y700 gaming laptop i en av de simplare utförandena i5 skylake GTX960m. Bra prestanda / pris, grym kvalitetskänsla. Inte ett problem på över ett år.

Medlem
Skrivet av Cowmine:
Skrivet av KoP:
Skrivet av Natrium:

Lenova är inte det allmänt B märke när det gäller allt dom säljer?

Nja. Det har väl varit så en gång i tiden som jag förstår det, men dom har börjat ta sig uppåt.

Och för att göra en liknelse så ska jag härmed hänvisa till bilmärken (det brukar vara populärt när man jämför saker och ting).

Skoda och Kia är märken som ansågs som lågbudget en gång i tiden. Nu för tiden är det dock synen på dessa märken helt annorlunda.

Är inte Lenovo fd IBM.

Som folk nämnt, de har väl produkter i alla prisklasser. Jag har deras Y700 gaming laptop i en av de simplare utförandena i5 skylake GTX960m. Bra prestanda / pris, grym kvalitetskänsla. Inte ett problem på över ett år.

ja nä jag har personligen inte använt några av redan grejor, har bara fått för mig ifall jag kanske hört något om det eller så, att det var lite av den mindre kvalitets sidan av märken. Men som sagt, har juh själv inte provat någon av deras produkter.

Medlem
Skrivet av Cowmine:
Skrivet av KoP:
Skrivet av Natrium:

Lenova är inte det allmänt B märke när det gäller allt dom säljer?

Nja. Det har väl varit så en gång i tiden som jag förstår det, men dom har börjat ta sig uppåt.

Och för att göra en liknelse så ska jag härmed hänvisa till bilmärken (det brukar vara populärt när man jämför saker och ting).

Skoda och Kia är märken som ansågs som lågbudget en gång i tiden. Nu för tiden är det dock synen på dessa märken helt annorlunda.

Är inte Lenovo fd IBM.

Som folk nämnt, de har väl produkter i alla prisklasser. Jag har deras Y700 gaming laptop i en av de simplare utförandena i5 skylake GTX960m. Bra prestanda / pris, grym kvalitetskänsla. Inte ett problem på över ett år.

Nej, Lenovo är ett Kinesiskt företag som är en av världens största producenter av PC-produkter. De äger numera Motorolas mobila gren och det är nog därifrån tex. displayerna till det här VR-headsetet kommer.

Har alltid gillat deras datorer, särskilt designen.

Medlem
Skrivet av Inpieces:

Därför ska man vänta med att köpa VR-headset. Utvecklingspotentialen för dessa prylar är stora och just nu är det ockerpriser.. ÄR livrädd för att man köper en Vive och ser den växa på en dammig hylla medans andra konkurrenter matar upp nya headsets som är både billigare och bättre.

För att inte tala om att VR iallafall idag i de flesta fall inte är speciellt kompatibelt med de flesta typerna av konsoll/PC-spel. Och att hitta på helt nya typer av spel som istället fungerar bra för VR kommer att ta tid, och att göra dom bra kommer att ta mer tid.

Jag tror mycket väl vi kan ha ~5 år kvar innan VR-headsets börjar undkomma dammsamlingar.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Natrium:

Lenova är inte det allmänt B märke när det gäller allt dom säljer?

Är inte Lenovo typ världens största tillverkare av PC? Kan ju vara b för det, förvisso

Medlem

Det hela är väldigt enkelt.

Har en person pengarna att lägga på det utan problem och vill lägga vantarna på VR tidigt så ska eller kan dom göra det. (som några nämner är det del i det som driver utvecklingen framåt snabbare)

Är det mycket pengar för en person att slänga ut på relativt ny teknik är det bättre att vänta till marknaden stabiliserat sig, teknikutvecklingen saktat ner något och några produkter står ut som bästa köp.

Medlem
Skrivet av Natrium:

Lenova är inte det allmänt B märke när det gäller allt dom säljer?

De har liksom tex. Samsung produkter i alla kategorier och prisklasser annars kan man nog inte vara världens största PC-tillverkare.

Datorerna är synonyma med IBM, de köpte deras verksamhet för över 10 år sedan och deras mobila produkter = Motorola.

Medlem
Skrivet av Inpieces:

Därför ska man vänta med att köpa VR-headset. Utvecklingspotentialen för dessa prylar är stora och just nu är det ockerpriser.. ÄR livrädd för att man köper en Vive och ser den växa på en dammig hylla medans andra konkurrenter matar upp nya headsets som är både billigare och bättre.

Inte bara det spel utbudet och kvaliten utav spel ökar, så du kommer kunna spela som fan om 1-2 år när det stabiliserat sig och priserna gått ner

Plus andra får beta testa spelen och VR:n för dig win win situation enligt mig

Medlem
Skrivet av Inpieces:

Därför ska man vänta med att köpa VR-headset. Utvecklingspotentialen för dessa prylar är stora och just nu är det ockerpriser.. ÄR livrädd för att man köper en Vive och ser den växa på en dammig hylla medans andra konkurrenter matar upp nya headsets som är både billigare och bättre.

Utan dessa ockerprisade VR sets så skulle vi inte kunna få billigare VR i framtiden. Det var dom som startade det hela.

Medlem
Skrivet av Preed:
Skrivet av Inpieces:

Därför ska man vänta med att köpa VR-headset. Utvecklingspotentialen för dessa prylar är stora och just nu är det ockerpriser.. ÄR livrädd för att man köper en Vive och ser den växa på en dammig hylla medans andra konkurrenter matar upp nya headsets som är både billigare och bättre.

För att inte tala om att VR iallafall idag i de flesta fall inte är speciellt kompatibelt med de flesta typerna av konsoll/PC-spel. Och att hitta på helt nya typer av spel som istället fungerar bra för VR kommer att ta tid, och att göra dom bra kommer att ta mer tid.

Jag tror mycket väl vi kan ha ~5 år kvar innan VR-headsets börjar undkomma dammsamlingar.

De behöver inte hitta på helt nya typer av spel. Det hela är egentligen relativt enkelt. Två av de bästa VR upplevelserna är imo faktiskt spel som inte är gjort för VR från början - Half Life 2 samt Doom 3 (mod).

Vill man att VR ska ta fart måste man köpa det, annars kommer det förbli en liten indiemarknad mest, lite som för Track-IR, ett fåtal spel som har support och som också blir extremt mycket bättre med den nya tekniken.

Om alla som gillade FPS spel hade köpt Track-IR (som inte är SÅ dyr) så hade supporten såklart varit extremt mycket bättre och det hade tagit fart. Men gamers är snåla eller är överlag lite för ointresserade av att tekniken ska gå framåt här, man tycker det man har fungerar okej som det är.

Problemet är nog att man, om man inte provat, inte riktigt förstår hur mycket bättre te.x kontroller blir när du kan använda/röra händer/armar och huvud som i verkligheten, te.x kunna rikta en ficklampa åt olika hålla med ena handen, skjuta med den andra, samtidigt som man tittar uppåt för att se vad det är som attackerar ovaninfrån (osv.). Man tror nog lite att VR mest är en lite hipp grafisk grej mest.


signatur
Medlem
Skrivet av nils45:
Skrivet av Inpieces:

Därför ska man vänta med att köpa VR-headset. Utvecklingspotentialen för dessa prylar är stora och just nu är det ockerpriser.. ÄR livrädd för att man köper en Vive och ser den växa på en dammig hylla medans andra konkurrenter matar upp nya headsets som är både billigare och bättre.

Utan dessa ockerprisade VR sets så skulle vi inte kunna få billigare VR i framtiden. Det var dom som startade det hela.

Du har lite rätt dock så gör inget företag något utan vinst drivande intresse, och jag gissar på kostnaden för utvecklingen av VR inte är så hög som dom säljs för.

Dock så är det bra det finns möjlighet och att folk köper det ingen som säger det är något fel på detta låt folk köpa och bra någon köper det!

Jag är dock den personen som även om jag vart mång miljardär skulle jag inte köpa en ferrari speciellt inte i sverige där jag inte kan testa bilen på ett vettigt sätt, då köper jag hellre andra roliga saker man kan utnyttja inom lagens ramar.

Medlem

Ser man till vad jag lagt på min racingrig under senaste året så var oculus riften inte det dyraste. Tyvärr pensionerade jag mitt gt omega triplestand nu när oculusen kom in i mitt hem. Det kändes nog dyrare än inköpet av headsetet.

Ser fram emot dom nya headseten - kommer bara bli bättre.

Medlem
Skrivet av Ahris:
Skrivet av Cowmine:
Skrivet av KoP:
Skrivet av Natrium:

Lenova är inte det allmänt B märke när det gäller allt dom säljer?

Nja. Det har väl varit så en gång i tiden som jag förstår det, men dom har börjat ta sig uppåt.

Och för att göra en liknelse så ska jag härmed hänvisa till bilmärken (det brukar vara populärt när man jämför saker och ting).

Skoda och Kia är märken som ansågs som lågbudget en gång i tiden. Nu för tiden är det dock synen på dessa märken helt annorlunda.

Är inte Lenovo fd IBM.

Som folk nämnt, de har väl produkter i alla prisklasser. Jag har deras Y700 gaming laptop i en av de simplare utförandena i5 skylake GTX960m. Bra prestanda / pris, grym kvalitetskänsla. Inte ett problem på över ett år.

Nej, Lenovo är ett Kinesiskt företag som är en av världens största producenter av PC-produkter. De äger numera Motorolas mobila gren och det är nog därifrån tex. displayerna till det här VR-headsetet kommer.

Har alltid gillat deras datorer, särskilt designen.

Njo, Lenovo köpte IBM's PC-del en gång i tiden så man kan nog lite slarvigt säga så. Det gjorde ju också att kvaliteten på deras PC sida var hög från start. Själv har jag en 10" surfplatta från Lenovo och den funkar riktigt bra - hade gärna sett fler uppgraderingar av Android men det är ju inte direkt unikt för Lenovo att släpa på det.

eld
Medlem
Skrivet av Inpieces:

Därför ska man vänta med att köpa VR-headset. Utvecklingspotentialen för dessa prylar är stora och just nu är det ockerpriser.. ÄR livrädd för att man köper en Vive och ser den växa på en dammig hylla medans andra konkurrenter matar upp nya headsets som är både billigare och bättre.

Har funnits dyrare sämre vr devices innan vive och det kommer finnas mycket billigare och bättre devices efter lenovos.

Det är helt upp till en själv att välja när man hoppar in.

Medlem

Jag är toknöjd med min Vive, inget spel/konsol/TV-program/film har någonsin lyckats samla hela familjen och få alla att skratta och ha roligt tillsammans såsom Viven gjort för oss... Och då gillar inte ens morsan o farsgubben spel överhuvudtaget. Men med VR blev det annorlunda!

12
Skriv svar