Medlem
Skrivet av Vozk:

Hur är det med läsförståelsen?

Bra svar. Du påstår alltså att personer med, vad du kallar, "starka känslor" gillar Avatar. Så jag som inte gillar Avatar har alltså inte "starka känslor" och har i så fall "svaga känslor". Betyder det att jag inte känner empati, kärlek, rädsla, med mera. Kan du vänligen definiera "starka känslor"?


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

om man nu såhär nästan exakt en månad efter att ha sett filmen uttalar sig om hur jag skulle tycka om den nu så är det helt enkelt en film som visuellt blew my mind men storyn var tunn. ingen alls som sagt det innan...

grejen är att ni som nyss sett filmen borde vänta någon vecka tills ni tappat dom flesta spår av den visuella upplevelsens eufori och sedan tänka över hur filmen var för att till sist kommentera hur ni tycker den är då. Annat resultat för min del då jag var helt galen de första dagarna efter jag sett den


signatur

There are times when the world asks ordinary men to do extraordinary things.

Medlem

Håller med om att storyn inte var den bästa i Avatar, men av någon anledning så "längtar" jag tillbaka till Pandora. Har sett den 3 gånger nu i 3D och skulle lätt kunna se den igen. Det är något med den som tilltalar mig väldigt mycket och det är inte enbart det visuella. Den må innehålla cheesy dialog och överdriven story, men jag älskar den ändå. Å andra sidan är jag också en riktig James Cameron-fanboy.

Medlem
Skrivet av Eschricht:

Håller med om att storyn inte var den bästa i Avatar, men av någon anledning så "längtar" jag tillbaka till Pandora. Har sett den 3 gånger nu i 3D och skulle lätt kunna se den igen. Det är något med den som tilltalar mig väldigt mycket och det är inte enbart det visuella. Den må innehålla cheesy dialog och överdriven story, men jag älskar den ändå. Å andra sidan är jag också en riktig James Cameron-fanboy.

ja, själva världen är riktigt najs om man bortser från den fåniga hästkopian >.>


signatur

There are times when the world asks ordinary men to do extraordinary things.

Medlem
Skrivet av bjosarn:
Skrivet av Vozk:

Hur är det med läsförståelsen?

Bra svar. Du påstår alltså att personer med, vad du kallar, "starka känslor" gillar Avatar. Så jag som inte gillar Avatar har alltså inte "starka känslor" och har i så fall "svaga känslor". Betyder det att jag inte känner empati, kärlek, rädsla, med mera. Kan du vänligen definiera "starka känslor"?

Det jag menar med "starka känslor" är just som det låter. Jag var väldigt otydlig där. "Blir du väldigt lätt berörd" skulle meningen ha lydit. Själv kan jag då och då fälla en liten tår om jag ser/sett en sorglig film. hehe.


signatur

En bra melodi tål vilken behandling som helst.
R.I.P. Mikael "The_Maxx" Löfgren

Medlem

Fast om man blir rörd av Avatar blir man nog rörd av dom flesta filmer


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem

Jo det har du nog rätt i. Men poängen med Avatars story tror jag ligger i att man ska inse mänsklighetens egoism. Människan i ett nötskal. Bl.a. att så fort det är pengar inblandat så spelar det ingen roll om någon annan livsform drabbas. Man tar det man behöver och skiter i resten ungefär. Titta bara på jordens alla regnskogar. Skövlade en efter en... Vi förstör inte bara för djuren utan även för oss själva.
Så det som gjorde filmen intelligent var just denna punkt. Enligt mig då, förstås.

Den berörde mig också mycket just pågrund av det. Att det stämde så bra. Att se sin egen ras bete sig som svin.


signatur

En bra melodi tål vilken behandling som helst.
R.I.P. Mikael "The_Maxx" Löfgren

Medlem

En gång släppte jag någon tår när jag såg en film. Tänker absolut inte säga vilken. Det skulle sänka min s.k. status och respekt något oerhört. Annars har man blivit rörd flertalet gånger, men enligt fysikens alla lagar så skedde det mer frekvent när min ålder var ensiffrig.

Tryck = Kraft x Area

edit: Svar till Vozk: Ja, det var sannerligen filmens budskap. Nivån på filmanalysen sträcker sig inte längre än så i princip. Det finns så många andra filmer med så mycket "bättre" budskap eller åtminstone budskap som inte är en självklarhet.

Som jag sade förut, vem har inte fått klart för sig att människan är egoistisk och skövlar bort regnskog?

Avatar har nog en stor inverkan på den yngre skaran som inte läser tidningar, böcker, och ännu inte fått en egen bild och verklighetsuppfattning.

Dessutom är ju budskapet så övertydligt att det nästan känns som en propagandafilm. Jag föredrar filmer som lämnar andrum för egna tolkningar. Så man får färglägga tomrummen själv. En film som man har en god grund för diskussion med folk man känner. ( Dock har just Avatar varit ett populärt samtalsämne de senaste veckorna nu, så på den punkten förtjänar väl filmen en tumme upp, hehe)

Medlem

Jag ägnar åtminstone några minuter om dan åt att läsa löpsedlarna på aftonbladet.se. Jag brukar också titta 22.00 nyheterna på tv4. Och även fast jag har bra koll på samhället och världen, så gjorde Avatar en rätt så stor inverkan på mitt tankesätt. Så jag tror inte att det bara handlar om åldersgrupp och älmännbildning utan jag tror mer på att det skiftar från person till person.


signatur

En bra melodi tål vilken behandling som helst.
R.I.P. Mikael "The_Maxx" Löfgren

Medlem

Bästa upplevelsen jag haft på en bio åtminstone, ruskigt bra film.

Medlem

Verkligen en upplevelse!


signatur

En bra melodi tål vilken behandling som helst.
R.I.P. Mikael "The_Maxx" Löfgren

Inaktiv

När jag såg Avatar så tyckte jag att den påminnde om nån film som jag har sett tidigare men kunde inte komma på vilken film det var tills en kompis till mig sa att det var typ samma story som Pocahontas fast med utomjordingar istället för indianer. Jag vet att det finns fler filmer med samma story som dessa 2 filmer som tex Tarzan.

Det som var häftigt med Avatar var att den var så bra animerad, men storyn fastnade jag inte utan efter två timmar att den hade börjat så satt jag och väntade på att den skulle sluta.

Inaktiv
Skrivet av RagNy:

om man nu såhär nästan exakt en månad efter att ha sett filmen uttalar sig om hur jag skulle tycka om den nu så är det helt enkelt en film som visuellt blew my mind men storyn var tunn. ingen alls som sagt det innan...

grejen är att ni som nyss sett filmen borde vänta någon vecka tills ni tappat dom flesta spår av den visuella upplevelsens eufori och sedan tänka över hur filmen var för att till sist kommentera hur ni tycker den är då. Annat resultat för min del då jag var helt galen de första dagarna efter jag sett den

va?! det här är de konstigaste jag läst.

Så om du åker en berg och dalbana och upplever värsta eufori ruset under turen. Men sen en vecka senare inte kan säga det där var riktigt fett med den åkturen så innebär det att den inte var så bra trots allt. Men hallå du åkte väl turen för ruset, inte för att en månad senare kunna säga den där åkturen förändrade min syn på livet.

Hela poängen med filmen är ju de visuella, 3dn. Gick man och såg filmen för att uppleva en story man gick och tänkte på månader efter och som var så djup att man den förändra ens liv så borde man fattat att avatar inte var den typen av film om man sett 3sec av trailern.

Man ser filmen för att uppleva just den känslan som du säger, wow känslan över bilden osv. Tradigt för de som inte kan njuta av det och störs av storyn tycker jag. Självklart är det en smaksak vad man vill ha ut av en film men en film är inte bättre eller sämre för att den har målet att på kort sikt göra intryck på en.

Som många skriver, det är en upplevelse. Kan inte jämföras med en film som american beauty eller liknande filmer som är en helt annan typ av film. american beauty kan väl knappst sägas vara en visuell upplevelse? Gör det den till en dåliga film?

Medlem
Medlem
Skrivet av jonne_man:

Som många skriver, det är en upplevelse. Kan inte jämföras med en film som american beauty eller liknande filmer som är en helt annan typ av film. american beauty kan väl knappst sägas vara en visuell upplevelse? Gör det den till en dåliga film?

Story väger för många tyngre än det visuella.

Medlem
Skrivet av båtsman:
Skrivet av jonne_man:

Som många skriver, det är en upplevelse. Kan inte jämföras med en film som american beauty eller liknande filmer som är en helt annan typ av film. american beauty kan väl knappst sägas vara en visuell upplevelse? Gör det den till en dåliga film?

Story väger för många tyngre än det visuella.

typ som folk som inte kan spela äldre spel för grafiken suger.... tycker synd om dem :/


signatur

There are times when the world asks ordinary men to do extraordinary things.

Inaktiv
Skrivet av båtsman:
Skrivet av jonne_man:

Som många skriver, det är en upplevelse. Kan inte jämföras med en film som american beauty eller liknande filmer som är en helt annan typ av film. american beauty kan väl knappst sägas vara en visuell upplevelse? Gör det den till en dåliga film?

Story väger för många tyngre än det visuella.

Ja precis. Lika många gillar det visuella baserat på hur bra kritik avatar fått, oscars, betyg på sidor m.m. Det är en smaksak. Men en film är inte sämre än en annan film för att den fokuserar på storyn eller på det visuella. Klart det finns en viss gräns man kan gå över på båda hållen när det blir tradigt. Det är filmer som tilltalar olika sorters människor helt enkelt. Vissa söker en upplevelse andra vill ha något tänkvärt.

Personligen gillar jag väldigt många typer av filmer men jag drar mig ofta för att se tunga tänkvärda filmer. Jag måste vara på precis rätt humör för att uppskatta dem. Så ofta har jag några sådana på lager jag vill se men som jag inte är sugen på just då. Blir att man istället sätter på terminator 4, trycker upp ljudet och myser åt ljuddesignen. Sätter ibland på 24 dagar senare bara för att se första 30min som gör starkt intryck på mig, resten av filmen gillar jag inte. Olika filmer för olika ändamål.

Avatar var ingen dålig film men man får gärna inte gilla den. De som ratar den verkar till större delen vara personer som söker filmer med djup. Av de som gick och såg den för den upplevelse den är tror jag majoriteten tyckte att den var bra och väl levde upp till förväntningarna.

Citat:

typ som folk som inte kan spela äldre spel för grafiken suger.... tycker synd om dem :/

Det skulle vara som att säga att en film är dålig för att special effekterna är dåliga trots bra story. Klart det finns de som tycker så. Jag behöver lite känsla i spel eller film. Närmar det sig bok format för att bilden är för dålig kunde jag lika gärna läst en bok.

Medlem
Citat:
Citat:

typ som folk som inte kan spela äldre spel för grafiken suger.... tycker synd om dem :/

Det skulle vara som att säga att en film är dålig för att special effekterna är dåliga trots bra story. Klart det finns de som tycker så. Jag behöver lite känsla i spel eller film. Närmar det sig bok format för att bilden är för dålig kunde jag lika gärna läst en bok.

om jag specifierar mig mer så menar jag gamla spel med riktigt härlig känsla och det enda som "suger" är grafiken. folk som ratar spel endast av det skälet tycker jag synd om... :/


signatur

There are times when the world asks ordinary men to do extraordinary things.

Medlem

Slutsats: Avatar är en riktigt upplevelse och stimulans av den högra hjärnhalvan.

Skriv svar