Geforce Now - Nvidias spelstreaming kommer till pc och Mac

Robot
Geforce Now - Nvidias spelstreaming kommer till pc och Mac

Det kommer kosta att inte ligga på topp.

#nvidia


Medlem
Geforce Now - Nvidias spelstreaming kommer till pc och Mac

Ca 250kr för 20 timmar? + Extra om man vill ha bättre grafik? Luktar flopp innan det ens lanserats.

Medlem

Jag skulle låta bli det där och låta pengarna gå till att köpa ny GPU istället


signatur

Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. - A. Einstein

Flakmonkey

Har alltid varit lite tveksam till den här typen av tjänster, mycket för att de väl trots allt ställer vissa krav på infrastrukturen vilket gör att i många fall så kommer det fungera bäst för de som kanske redan har förutsättningar att köpa en bra dator. Sen är ju prisbilden väldigt intressant. Att betala per timme kan ju vara ett alternativ och kanske ett billigare sådant för de som bara spelar en helg i månaden eller så. För gamers känns ju dock flatrate som det enda vettiga alternativet och då är ju frågan dels hur mycket det skulle behöva kosta för att det skulle vara intressant för utvecklare/utgivare att släppa sina spel på det här sättet samt hur mycket vi är villiga att betala. 250 i månaden? 500? 1000? Eller ska man kanske betala per spel precis som man gör nu?

Medlem

Låter helt klart dyrt. Möjligen acceptabelt om man bara ska testa på högst ett eller par spel lite då och då. Tycker också att det hade varit rimligare om det istället hade varit en fast månadskostnad oavsett antal timmar, ungefär som en filmstreamingtjänst som t ex Netflix. Då vore det ju åtminstone en prismodell som man vet fungerar.

Medlem

Hade varit mer rimligt om det var en prenumerationstjänst. Riktigt avtändande priser, sen undrar man vilka krav detta ställer på ens uppkoppling? Kommer detta sluka hela linan? Hur blir delayen? Kommer det vara lagg i SP nu också om det blir problem på nätet? Telia har en fullösning i mitt hem vilket leder till förluster ibland. Kommer typ texturer falla bort eller liknande? Inte övertygad alls.

k3m
Medlem
Skrivet av DeFeCT:

Ca 250kr för 20 timmar? + Extra om man vill ha bättre grafik? Luktar flopp innan det ens lanserats.

väldigt mycket ja.

Medlem
Skrivet av DeFeCT:

Ca 250kr för 20 timmar? + Extra om man vill ha bättre grafik? Luktar flopp innan det ens lanserats.

För någon som inte spelar så mycket och har en Mac låter det som ett alternativ. Detta eftersom spelutbudet på Mac är relativt litet.

Medlem

Vad ska man kalla den här typen av tjänst, "Graphicscard as a Service" (GaaS)?
Funderade även lite på vilken målgruppen är. De enda jag tror möjligen kan vara intresserade av tjänsten måste vara casual gamers med väldigt gott om pengar som vill spela något mer krävande spel bara lite då och då men av någon konstig anledning inte vill eller kan uppgradera sitt grafikkort (laptop-ägare utan plats för stationär dator?).
Streaming måste ju även innebära ett visst mått av lagg vilket väldigt få gamers uppskattar.
Hade bara priset varit lägre hade det kanske kunnat funka för t ex studenter som ofta bor trångt och kanske bara har en datorplatta eller en laptop men gärna spelar lite då och då. Väldigt tveksamt prisupplägg som sagt.

Medlem

Finns många spel jag har betalt mer än 250 kr för och inte fått ut ens 10 timmars speltid ifrån. Men det riktar sig ju uppenbart inte till folk som trycker in hundratals timmar i t ex BF1

Medlem
Skrivet av Sniper_Nr1:

Jag skulle låta bli det där och låta pengarna gå till att köpa ny GPU istället

Av vem då?


signatur

Man skulle ha två hjärnor så att man kunde sabba den ena

Medlem

Jag skulle nog kunna använda en sådan tjänst när jag besöker mina föräldrar och lånar deras dator. Försökte spela Blood Bowl 2 den i julhelgen men spelet ville starta på grund av för dåligt grafikkort.


signatur

Inled oss ej i frestelsen
Utan fräls oss från Ondo

Medlem

Vad är inkluderat egentligen?
Är det bara datorkraft man får för 25 usd eller är det även spelen i sig?

Huruvida det slår eller inte kommer väl mestadels bero på om de lyckas hålla nere latenserna. Äger en steam link själv som sägs vara ganska bra på den punkten men att jämföra med min 144Hz-skärm direkt vid datorn är som natt och dag.. Går absolut inte att spela muskontrollerad shooter över steamlink. Input lag så in i ...

Men NVIDIAs paket tycker jag faktiskt faktiskt låter billigt om det nu inkluderar både maxad datorkraft och spelen. Även om det bara inkluderar datorkraft är det inte så dåligt. Jämför man med average-gamerns bygge som förväntar sig att datorn håller 2-3 år - ja då kanske nvidias lösning är dyrare.

Men tänk själv, vad betalar man som entusiast för en halv-maxad speldator om året? Nog lägger iaf jag åtminstone 10.000-12.000 per år på datorhårdvara. Hur mkt nvidia-tid får jag för det? 80h/månaden om man ska tro ovan. Det låter ungefär som vad jag spelar också, ca 20 h / vecka.

Men... latenserna. Sorry men de tror jag inte ett dugg på än. När jag konsekvent börjar få 5ms till deras servrar och dom streamar med någon encoding som helt saknar buffring.. ja.. då kanske jag skulle tro på det

Däremot så låser man ju nu upp en helt ny marknad. Folk som vill spela intensiva PC-spel men som inte ids/orkar/har tid att ha egen prestanda-maskin. Dom kan nu helt plötsligt börja spela med oss andra! :). Ser faktiskt fram emot den dagen

Avstängd

Det här med och koppla upp sig och allting hamnar i ett och samma börjar bli lite för mycket.

Redaktör
Skrivet av gigurra:

Vad är inkluderat egentligen?
Är det bara datorkraft man får för 25 usd eller är det även spelen i sig?

Det är själva tjänsten som kostar, sen kör man sina vanliga spel från t.ex. Steam och Origin.


signatur
Medlem

20 timmar för 25 dollar? Hade hoppats på att om man prenumererade på tjänsten på sin shield så skulle man kunna använda den på pc också utan att betala extra..

Medlem

Låter rätt dyrt, kanske är värt det om det verkligen funkar bra. Körde playstation now på Vita ett tag, det funkade rätt bra för spel som inte kräver snabb reaktionsförmåga. Uncharted och liknande funkade riktigt bra. För mig handlar allt om responstiden.

Om det funkar riktigt bra och man får uppleva riktigt fet grafik utan problem kan jag tänka mig att testa i alla fall, bra mycket billigare än en fet dator. Många spel kostar ju runt 400 ändå och ger inte mycket mer speltid än 20-50 timmar.

Medlem

Haha vilket pris.Det går ju inte att stödja något sådant av principskäl för mig. Hoppas det skapas en konkurrens, då tekniken är ett bra initiativ i sig.

Medlem

Låter som målgruppen kanske mer är IT-Cafe entusiastiska länder som det finns en del i asien bl.a.?

Sony lanserade ju nyrligen sin inte helt opåminninande tjänst Playstation Now för PC och jag tror Mac (så det är inte så att det stått still sen Onlive). Fast med PS spel då ist för Steam. Kikade dock och dom verkat hoppat Sverige vad gäller stöd. Är antagligen inte värt att se till så det lirar här då de flesta intresserade kan styra egen hårdvara.

Gissar på att Nvidia också skippar skandinavien. Lite folk som de flesta kan fixa eget + höga krav på att ha näratående snabba servrar... Finns många länder dock där avstånden är kortare, människorna är flera och pengalyckan smärre.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Preed:

Låter som målgruppen kanske mer är IT-Cafe entusiastiska länder som det finns en del i asien bl.a.?

Sony lanserade ju nyrligen sin inte helt opåminninande tjänst Playstation Now för PC och jag tror Mac (så det är inte så att det stått still sen Onlive). Fast med PS spel då ist för Steam. Kikade dock och dom verkat hoppat Sverige vad gäller stöd. Är antagligen inte värt att se till så det lirar här då de flesta intresserade kan styra egen hårdvara.

Gissar på att Nvidia också skippar skandinavien. Lite folk som de flesta kan fixa eget + höga krav på att ha näratående snabba servrar... Finns många länder dock där avstånden är kortare, människorna är flera och pengalyckan smärre.

De hoppade inte skandinavien, de testar det i ett fåtal länder först innan de lanserar tjänsten i fler länder.

Medlem

Jag tycker inte 25$ låter så mycket. Det är ca 225 kr för 20 timmar.
Folk går på bio för 140 kr för ca 2.5h


signatur

Inled oss ej i frestelsen
Utan fräls oss från Ondo

1
Skriv svar