Fly för livet – aliens hittade i Elite: Dangerous!

Robot
Fly för livet – aliens hittade i Elite: Dangerous!
k3m
Medlem
Fly för livet – aliens hittade i Elite: Dangerous!

häftigt

Medlem
Medlem

Vad kostar alien-tillägget?

Releasehästryttare

Grymt cool skepp design.

Medlem

Gillar att de gjort dem verkligen abstrakta, att skeppet inte liknar någonting annat.

Medlem

Kanske kan bli ett intressant spel av det här efter fem års post-release utveckling...

Medlem

Så stort, men så lite att göra. Har gett det flera chanser men det är ett så otroligt platt spel.

Gnällkuk

Synd att man inte kunde höra spelaren samtidigt, lör ha varit ett bussigt "Holy shit-moment"


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av kadavriak:

Kanske kan bli ett intressant spel av det här efter fem års post-release utveckling...

Skrivet av Spectral:

Så stort, men så lite att göra. Har gett det flera chanser men det är ett så otroligt platt spel.

Elite Dangerous är ett sandbox-spel där man inte har någon som helst styrning i form, av kampanj eller liknande som talar om vad man ska göra. Man måste hitta det man gillar att göra själv. Detta tilltalar inte alla spelare. Tycker det är bra att det finns spel som detta som är mer nischade och inte bara följer mainstream spelmall 1A.

Medlem
Skrivet av Buio:
Skrivet av kadavriak:

Kanske kan bli ett intressant spel av det här efter fem års post-release utveckling...

Skrivet av Spectral:

Så stort, men så lite att göra. Har gett det flera chanser men det är ett så otroligt platt spel.

Elite Dangerous är ett sandbox-spel där man inte har någon som helst styrning i form, av kampanj eller liknande som talar om vad man ska göra. Man måste hitta det man gillar att göra själv. Detta tilltalar inte alla spelare. Tycker det är bra att det finns spel som detta som är mer nischade och inte bara följer mainstream spelmall 1A.

Jajamen! Älskar spelet men det är definitivt inte ett spel jag hade kunnat rekommendera, då det inte är något för alla. Börjar bli jävligt spännande med Thargoids.

Medlem
Skrivet av Buio:
Skrivet av kadavriak:

Kanske kan bli ett intressant spel av det här efter fem års post-release utveckling...

Skrivet av Spectral:

Så stort, men så lite att göra. Har gett det flera chanser men det är ett så otroligt platt spel.

Elite Dangerous är ett sandbox-spel där man inte har någon som helst styrning i form, av kampanj eller liknande som talar om vad man ska göra. Man måste hitta det man gillar att göra själv. Detta tilltalar inte alla spelare. Tycker det är bra att det finns spel som detta som är mer nischade och inte bara följer mainstream spelmall 1A.

Huruvida det är sandbox eller ej har dock ingen direkt inverkan på hur mycket innehåll det krävs för att underhålla spelbasen. Themepark vs Sandbox handlar bara om vilken typ av innehåll vi pratar om. Sandbox tillåter att spelarna skapar sitt eget innehåll, men då krävs också verktyg för detta - vilket Elite Dangerous fortfarande inte har nog av. Jag skulle säga att det åtminstone vid släppet var mer ett koncept än ett spel.

Du skulle kunna spela som en boll i ett tomt mörkt rum och vissa skulle fortfarande försvara det som sandbox...

Medlem

Sandboxspel i all ära, finns det inget att göra i dem blir de snabbt repetitiva o tråkiga. Från början kunde man inte ens landa på planeterna - driver ni med mig? Otroligt innehållslöst, fantasisnålt och torftigt spel i mina ögon.

Medlem

Varför är alla rymdspel så komplicerade att komma in i T_T

Medlem

Har spelat elite dangerous nu sen kickstarter och har fortfarande hur mycket som helst att göra. Bara fantasin som sätter gränserna. Och nu aliens med. Shit det här spelet blir bara bättre och bättre. o7 Cmdrs.

Medlem
Skrivet av s3ng:

Varför är alla rymdspel så komplicerade att komma in i T_T

Tycker du E: D är komplicerat, så ska du nog hålla dig till Super Mario.

Skrivet av TheJudge:

Har spelat elite dangerous nu sen kickstarter och har fortfarande hur mycket som helst att göra. Bara fantasin som sätter gränserna. Och nu aliens med. Shit det här spelet blir bara bättre och bättre. o7 Cmdrs.

nej, spelets design sätter gränserna. Du låter som en gammal handledare på gamla Datorteket som hävde ur sig ang. powerpoint "bara fantasin sätter gränserna!" jo tjena...

Medlem
Skrivet av Buio:
Skrivet av kadavriak:

Kanske kan bli ett intressant spel av det här efter fem års post-release utveckling...

Skrivet av Spectral:

Så stort, men så lite att göra. Har gett det flera chanser men det är ett så otroligt platt spel.

Elite Dangerous är ett sandbox-spel där man inte har någon som helst styrning i form, av kampanj eller liknande som talar om vad man ska göra. Man måste hitta det man gillar att göra själv. Detta tilltalar inte alla spelare. Tycker det är bra att det finns spel som detta som är mer nischade och inte bara följer mainstream spelmall 1A.

Men grejen är ju att det inte finns något att göra. Att åka mellan olika rymdstationer, skjuta ner AI eller landa på tomma planeter är bara kul en gång. Jag tyckte allt var skithäftigt första 20h. Men sen när man inser att allt ser likadant ut så försvinner liksom det roliga.

Medlem

Hade det slängt in en realistisk ekonomi som de har i typ Eve hade spelet vart hur bra som helst...

Medlem

Finns inget att göra? Ni måste ha missat större delen av spelet om ni bara "åkt mellan stationer, skjutit ner AI och landat på tomma planeter".

Däremot blev det väldigt grindy med engineers och ja, jo, som sagt, inte ett spel för alla. Samtidigt kan man väl säga samma om de flesta spel. Valfritt mmo: "Bara köra instances och döda AI och köra raider för mer gear för att sedan göra samma sak för mer gear." Valfritt bilspel: Köra olika bilar på samma antal begränsade kartor om och om igen. osv.

Poängen är kort och gott att vissa inte gillar *typen* av innehåll som finns i spelet, dess "slöa takt" och brist på "mål". Jag ligger själv däremellan, tycker det är astråkigt periodvis, inte spelat på ett par månader nu exempelvis, därefter fastnar jag igen. Å andra sidan gillar jag också fortfarande utskällda No Man's Sky som verkligen (fortfarande) skulle kunna sägas vara innehållslöst.

Men aliens, nya "bubblan", multicrew ships osv, händer mycket kul nu. Bara synd PS4-versionen tydligen inte verkar stödja PSVR. Framförallt är det ett av få existerande rymdspel som finns och utvecklas. Det där andra blir allt tråkigare för varje update jag ser (Vill jag spela fps, så spelar jag fps på riktigt, walking simulators är jag trött på) och lär väl aldrig bli färdigt.

Medlem
Skrivet av Makkapakka:
Skrivet av TheJudge:

Har spelat elite dangerous nu sen kickstarter och har fortfarande hur mycket som helst att göra. Bara fantasin som sätter gränserna. Och nu aliens med. Shit det här spelet blir bara bättre och bättre. o7 Cmdrs.

nej, spelets design sätter gränserna. Du låter som en gammal handledare på gamla Datorteket som hävde ur sig ang. powerpoint "bara fantasin sätter gränserna!" jo tjena...

Så är det bara om din fantasi inte är tillräcklig så du har helt fel på den punkten.
Spelets design kommer från utvecklarnas fantasi, din egen fantasi expanderar spelet ytterligare. Har man ingen fantasi så är man dock naturligtvis begränsad till en väldigt abstrakt upplevelse och tröttnar troligen väldigt fort.

Medlem
Skrivet av s3ng:

Varför är alla rymdspel så komplicerade att komma in i T_T

Elite Dangerous är inte särskilt komplicerat att komma in i. Ser mer komplicerat ut än vad det är. Finns ju till och med till konsoler, så det kan ju inte vara allt för invecklat

Medlem
Skrivet av ulrik.borg:

Finns inget att göra? Ni måste ha missat större delen av spelet om ni bara "åkt mellan stationer, skjutit ner AI och landat på tomma planeter".

Däremot blev det väldigt grindy med engineers och ja, jo, som sagt, inte ett spel för alla. Samtidigt kan man väl säga samma om de flesta spel. Valfritt mmo: "Bara köra instances och döda AI och köra raider för mer gear för att sedan göra samma sak för mer gear." Valfritt bilspel: Köra olika bilar på samma antal begränsade kartor om och om igen. osv.

Poängen är kort och gott att vissa inte gillar *typen* av innehåll som finns i spelet, dess "slöa takt" och brist på "mål". Jag ligger själv däremellan, tycker det är astråkigt periodvis, inte spelat på ett par månader nu exempelvis, därefter fastnar jag igen. Å andra sidan gillar jag också fortfarande utskällda No Man's Sky som verkligen (fortfarande) skulle kunna sägas vara innehållslöst.

Men aliens, nya "bubblan", multicrew ships osv, händer mycket kul nu. Bara synd PS4-versionen tydligen inte verkar stödja PSVR. Framförallt är det ett av få existerande rymdspel som finns och utvecklas. Det där andra blir allt tråkigare för varje update jag ser (Vill jag spela fps, så spelar jag fps på riktigt, walking simulators är jag trött på) och lär väl aldrig bli färdigt.

Förklara då gärna vad man kan göra som är så kul?

Medlem
Skrivet av s3ng:

Varför är alla rymdspel så komplicerade att komma in i T_T

Ladda ner EVE: Online! Du kommer sätta dig in i spelet lika fort som Muhammed på hörnet bakar en pizza!

Medlem
Skrivet av elPresidente:
Skrivet av s3ng:

Varför är alla rymdspel så komplicerade att komma in i T_T

Ladda ner EVE: Online! Du kommer sätta dig in i spelet lika fort som Muhammed på på hörnet bakar en pizza!

Håller inte med, oerhört svårt för nybörjare att sätta sig in i spelet.

Medlem
Skrivet av Spectral:

Men grejen är ju att det inte finns något att göra. Att åka mellan olika rymdstationer, skjuta ner AI eller landa på tomma planeter är bara kul en gång. Jag tyckte allt var skithäftigt första 20h. Men sen när man inser att allt ser likadant ut så försvinner liksom det roliga.

Det finns massor av saker att göra, men eftersom du inte gillar spelet så är det antagligen inget du gillar att göra.

Medlem
Skrivet av Buio:
Skrivet av Spectral:

Men grejen är ju att det inte finns något att göra. Att åka mellan olika rymdstationer, skjuta ner AI eller landa på tomma planeter är bara kul en gång. Jag tyckte allt var skithäftigt första 20h. Men sen när man inser att allt ser likadant ut så försvinner liksom det roliga.

Det finns massor av saker att göra, men eftersom du inte gillar spelet så är det antagligen inget du gillar att göra.

Det verkar ju vara väldigt svårt för de som spelar att berätta vad man kan göra.

Medlem
Skrivet av Spectral:
Skrivet av Buio:
Skrivet av Spectral:

Men grejen är ju att det inte finns något att göra. Att åka mellan olika rymdstationer, skjuta ner AI eller landa på tomma planeter är bara kul en gång. Jag tyckte allt var skithäftigt första 20h. Men sen när man inser att allt ser likadant ut så försvinner liksom det roliga.

Det finns massor av saker att göra, men eftersom du inte gillar spelet så är det antagligen inget du gillar att göra.

Det verkar ju vara väldigt svårt för de som spelar att berätta vad man kan göra.

Har man dålig fantasi så är det inget spel för dig. Som sagt, jag har spelat sen relese och fortfarande hur mycket som helst att göra som jag inte orkat ta tag i än.

Medlem
Skrivet av wwraver:

Huruvida det är sandbox eller ej har dock ingen direkt inverkan på hur mycket innehåll det krävs för att underhålla spelbasen. Themepark vs Sandbox handlar bara om vilken typ av innehåll vi pratar om. Sandbox tillåter att spelarna skapar sitt eget innehåll, men då krävs också verktyg för detta - vilket Elite Dangerous fortfarande inte har nog av. Jag skulle säga att det åtminstone vid släppet var mer ett koncept än ett spel.

Du skulle kunna spela som en boll i ett tomt mörkt rum och vissa skulle fortfarande försvara det som sandbox...

Du verkar helt ha missuppfattat vad "Sandbox" innebär. Det handlar inget alls om att låta spelarna skapa eget innehåll, utan att spelet har en öppen spelvärld och tillåter dem ströva fritt utan att följa en snittslad bana. Se wikin
https://en.wikipedia.org/wiki/Open_world

Elite är ju typexempel på sandbox just för att det också var ett av de första open world-spelen. Det fanns de innan i 2D, men Elite var troligtvis först i 3D.

Det kräver att man skapar egna uppdrag och mål för att kunna sysselsätta sig i spelet, eftersom du inte lär ha färdiga achievements eller quests att jaga. Men gott om innehåll finns det. OMG. Det finns ju hela 400 miljarder solsystem att utforska. Alla procedurellt genererade med planeter, baser, fiender och övriga civilisationer.


signatur

www.spelkult.se - Spelkult

Inaktiv

Elite är nog det bästa rymdspelet jag spelat på 25 år.
Så jävla nice att det dessutom blir bättre och bättre.

Medlem
Skrivet av Spectral:

Det verkar ju vara väldigt svårt för de som spelar att berätta vad man kan göra.

Är det? Verkar snarare som att det är lätt att kritisera spelet för saker som inte stämmer.

* Ska jag köra nuvarande community goals som är olika varje vecka för att tjäna hyfsat med pengar? Men kör man i open så riskerar man också att bli anfallen. Community goals är riktigt kul och ett bra sätt att tjäna pengar på.
* Ska jag fortsätta uppgradera mitt skepp genom att fixa material till Engineers. Det är en hel del grind för det, men om man bara får allt givet till en så har det inget värde.
* Kanske ska köra ett utforskarmål och nå den nya basen i mitten av galaxen. Jag har kört lite små expeditioner men inte alls långt utanför bubblan.
* Eller om jag har lite pengar över skaffa passagerarkabiner för att leka kryssningsfartyg.
* Har alltid velat testa ship launched fighters, men mitt nuvarande skepp klarar inte den modulen. Så kanske ska ta och fixa det minsta skeppet som kan ha det och leka hangarskepp. Har läst att de små fighter-skeppen är riktigt roliga att köra.
* Det finns en handfull med platser där man hittat artefakter och ruiiner från en okänd ras, en är i området där man nu har blivit interdictad av Aliens. Varför inte ta en tur och utforska dem?
* Eller kanske jag ska försöka tjäna ihop pengar så jag kan skaffa ett av de tre stora skeppen. Man måste tänka på att alla modulerna gör att skeppspriset bara är en bråkdel av totalkostnaden.
* Jag tycker strid är väldigt roligt. Det kan man göra mot NPC på flera olika sätt. Vill man köra PvP så är det bara börja jaga andra spelare i Open.
* Har aldrig fallit för det, men det går bra att blir pirat också. Anfalla skepp, sno deras last och sälja den på svarta marknaden. Men ska man göra det på större rymdstationer i områden med någon form av säkerhet är det bäst att man smyger sig in.
* Eller kanske jag ska satsa på att bli Admiral i Federation? Det kräver dock en väldig grind, men som jag sa tidigare.
* Det jag gjort minst av är egentligen att handla. Har bara sporadiskt gjort det, mest för att jag inte varit så intresserad. Men som tur är finns det andra grejer jag gillar att göra.
* Man kan också köra uppdrag som är relativt varierade nu för tiden. Nackdelen är att många inte ger så bra ekonomisk vinning. Men ibland behöver man ju inte bara spela för att tjäna pengar.

Utöver det så har Elite Dangerous en utomordentligt hög realism, en mycket bra och skön flygmodell där varje skepp känns uniktr. För att inte tala om att grafiken också är underbar.

12
Skriv svar