Snart kan du använda handkontroller till alla spel på Steam

Robot
Snart kan du använda handkontroller till alla spel på Steam
Medlem
Snart kan du använda handkontroller till alla spel på Steam

Sweet!

Medlem

Nej! JAG VILL INTE!

Megadelux

Vet vi något om PS3-dosor?

Inaktiv
Skrivet av Lord Pingu:

Nej! JAG VILL INTE!

Men låt bli då? Ingen som kommer att tvinga dig...

Inaktiv

Ring mig när man kan spela GTA 3, VC och SA på PC med en dosa.

Medlem
Skrivet av renod:

Vet vi något om PS3-dosor?

Eftersom det är en konsol som får allt mindre kärlek så misstänker jag att man kommer skippa den.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Medlem
Skrivet av anon_119148:

Ring mig när man kan spela GTA 3, VC och SA på PC med en dosa.

Det har man kunnat i många, många, år.

På PC går allt att lösa. Ett sätt att göra det är genom att använda JoyToKey, som är ett program som använder valfri joystick, gamepad, ratt, etc till att emulera mus- och/eller tangentbords-input.

Medlem
Skrivet av anon_646:
Skrivet av Lord Pingu:

Nej! JAG VILL INTE!

Men låt bli då? Ingen som kommer att tvinga dig...

Jag ska nog allt tvinga honom. Hit med silvertejpen!!!

Medlem

Meh varför Tangentbord och mus är den bästa kontrollen i världen....

Medlem
Skrivet av Sille:

Meh varför Tangentbord och mus är den bästa kontrollen i världen....

Ja det är perfekt med mus å tangentbord i soffan.......


signatur

Grafik: Nvidia RTX 3060 TI Ram: 16GB
Processor: RYZEN 7 5800x3d
Skärm 1 : LG UltraGear Nvidia Gsync 2560x1440 165hz
Skärm 2 : Samsung 4k 60hz
Hårddiskar: Samsung SSD 500GB. Samsung NVMe 1TB. Western dig 3TB

Medlem

Detta enligt mig gör Steam till en ännu bättre plattform. Får hoppas att GOG och andra snappar upp det här. Vill själv gärna uppleva spel som Mass Effect på PC med handkontroll då det är designat efter det. Sen slipper man en massa tredjepartsprogram och/eller att ta sig in i ini- filer för att ändra på dessa saker.

Medlem
Skrivet av ivanhoe68:
Skrivet av Sille:

Meh varför Tangentbord och mus är den bästa kontrollen i världen....

Ja det är perfekt med mus å tangentbord i soffan.......

Har haft dem i soffan i flera år nu, det inga problem och långt mycket bättre än en handkontroller.

Medlem
Skrivet av Sille:
Skrivet av ivanhoe68:
Skrivet av Sille:

Meh varför Tangentbord och mus är den bästa kontrollen i världen....

Ja det är perfekt med mus å tangentbord i soffan.......

Har haft dem i soffan i flera år nu, det inga problem och långt mycket bättre än en handkontroller.

Beroende på spel givetvis.

Medlem
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av Threezool:
Skrivet av Lord Pingu:

Nej! JAG VILL INTE!

Men låt bli då? Ingen som kommer att tvinga dig...

Jag ska nog allt tvinga honom. Hit med silvertejpen!!!

Skall du tejpa fast mina händer på en kontroll? Då kommer jag ju inte kunna använda fingrarna. Eller du kanske hade någon annan fräsig ide?

Medlem
Skrivet av renod:

Vet vi något om PS3-dosor?

Är väl inte svårare än att köra SCP drivrutinerna, till och med trådlöst om du har bluetooth på datorn, windows ser kontrollen som en 360 kontroll, visserligen förlorar du sixaxsis funktionerna men det är inte speciellt ofta man har nytta av det ändå, möjligtvis något arkadigt flygspel typ SkyDrift i så fall.

Medlem
Skrivet av Lord Pingu:
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av Threezool:
Skrivet av Lord Pingu:

Nej! JAG VILL INTE!

Men låt bli då? Ingen som kommer att tvinga dig...

Jag ska nog allt tvinga honom. Hit med silvertejpen!!!

Skall du tejpa fast mina händer på en kontroll? Då kommer jag ju inte kunna använda fingrarna. Eller du kanske hade någon annan fräsig ide?

Försök ta dig ur den här kniviga situationen om du kan.

Medlem

Okunskapen på denna jävla hemsidan är ju skrämmande. Vad sägs om att göra en simpel googling innan ni spyr ur er saker som att det inte går att använda handkontroller till PC? Som många ovan säger så har det fungerat i flera år nu.

Medlem
Medlem
Skrivet av Tokimba:

Okunskapen på denna jävla hemsidan är ju skrämmande. Vad sägs om att göra en simpel googling innan ni spyr ur er saker som att det inte går att använda handkontroller till PC? Som många ovan säger så har det fungerat i flera år nu.

Ja verkligen skrämmande.
Har då kunnat använda handkontroll till valfria spel på pc innan steam ens fanns.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:
Skrivet av Tokimba:

Okunskapen på denna jävla hemsidan är ju skrämmande. Vad sägs om att göra en simpel googling innan ni spyr ur er saker som att det inte går att använda handkontroller till PC? Som många ovan säger så har det fungerat i flera år nu.

Ja verkligen skrämmande.
Har då kunnat använda handkontroll till valfria spel på pc innan steam ens fanns.

Känt till JoyToKey och 360Padder sen innan, men har svårt med dem programmen. Tycker det är skönt de fixar ett sätt så man slipper anstränga sig, men visst kan man göra så som ni säger.

Medlem

Jag tror påståendet att "allt fler spelar framför TV:n" är direkt fel. PC-spelandet blir (relativt) större, och konsolspelandet (relativt) mindre. Att redaktionen på FZ är gamla gubbar som spelar i TV-soffan är en annan femma

Medlem

Sweet! spelar nästan alltid med handkontroll om det är möjligt. Självklart finns det undantag. Som med RTS. Är knappt intresserad av multiplayer fps men ARMA 2&3 kör jag med båda samtidigt så man kan växla mellan det bästa alternativet för fordon och på fot.


signatur

// Bacon <3

Medlem
Skrivet av superapan:

Jag tror påståendet att "allt fler spelar framför TV:n" är direkt fel. PC-spelandet blir (relativt) större, och konsolspelandet (relativt) mindre. Att redaktionen på FZ är gamla gubbar som spelar i TV-soffan är en annan femma

Min pc sitter i en TV så det är inte bara konsoler som körs där! Föredrar en stor skärm över 3st. Tror att många som går över till PC från konsol gör sådant också, min flickvän har gjort lika när hon gick från ps3 till pc.


signatur

// Bacon <3

Medlem

Som redan nämnts så har det gått att köra med handkontroll på PC väldigt länge. Själv har jag kört med Logitech Gaming Software (som funkar för andra kontroller med) och det har funkat utan problem. Finns få spel på PC där en handkontroll inte funkar, de spelen är RTS spel som Starcraft och snabba spel som Quake och UT. Det jag gillar med Logitechs program är att man kan skapar en profil för varje spel (finns även möjligheten att köra med en default setting för alla spel).

Jag har mer och mer gått åt att spela spel med handkontroll och vissa spel är bättre med en kontroll. Dark Souls är utan tvekan ett sådant spel, Assassins Creed är ett annat.

Men det borde vara spelaren själv som väljer, inte utvecklaren. Mer val är bättre än inga, jag gillar inte att man måste spela igenom spel flera gånger innan man kan köra det på en nivå som ger mig samma utmaning som vissa äldre spel ger på normal (ja spelen idag är enklare, det råder ingen tvekan om att så är fallet) och om jag kör med en kontroll vill jag kunna stänga av samtliga hjälpmedel (få spel på konsol tillåter detta, som sagt låt spelaren själv avgöra detta).

Tycker det är på tiden att det här sker, hoppas GoG också inför stöd för handkontroller.

Medlem
Skrivet av superapan:

Jag tror påståendet att "allt fler spelar framför TV:n" är direkt fel. PC-spelandet blir (relativt) större, och konsolspelandet (relativt) mindre. Att redaktionen på FZ är gamla gubbar som spelar i TV-soffan är en annan femma

Merparten av spelen som finns på konsol går att köra på PC. Jämför det med spelen som finns på äldre konsoler så kommer du märka många spel som enbart gick att köra på konsol. Det är nog den främsta anledningen till att PC säljer bättre och bättre. Varför ska man köpa en konsol om man kan köra samma spel på en PC och med betydligt bättre FPS och grafik?

Medlem

Känns ju lite skumt. Då jag själv använde ps4 och ps3 dosa i steam, emulerade till xbox dosa för att fungera. Långt innan "ps4" stödet. Först ds3 tool sedan ds4 tool, som är väldigt simpla program och fungerar bra med bluetooth dongle.

Däremot stämmer det inte in på mig alls att jag skulle använda tv'n mer än monitorn, även om jag använder kontroller ibland så är min 144 hz skärm utan tvekan första valet, och hdmi sladden som går till tvn går främst till när man streamar från dreamfilm etc.

Medlem
Skrivet av renod:

Vet vi något om PS3-dosor?

Använt min i flera år. PS3:an samlar damm, men gamepaden används flitigt i Steam. (upptäcks som xbox-kontroll) Allt jag behövde var en blåtandsmottagare för 99:- för att få igång det trådlöst också. Dessutom stödjer 1 adapter upp till 8 gamepads...

Om du däremot menar native stöd direkt från Steam så är jag tveksam. Men tar typ 5 minuter att installera och få igång via tredjepartsprogram.

EDIT: Staving.

Megadelux
Skrivet av Urgas:
Skrivet av renod:

Vet vi något om PS3-dosor?

Använt min i flera år. PS3:an samlar damm, men gamepaden används flitigt i Steam. (upptäcks som xbox-kontroll) Allt jag behövde var en blåtandsmottagare för 99:- för att få igång det trådlöst också. Dessutom stödjer 1 adapter upp till 8 gamepads...

Om du däremot menar native stöd direkt från Steam så är jag tveksam. Men tar typ 5 minuter att installera och få igång via tredjepartsprogram.

EDIT: Staving.

Stort tack ! Måste provas i dagarna.

12
Skriv svar