Därför övergav Epic Games Gears of War

Medlem

Vilket jävla gråt. Snälla nån, ta och sponsra dom med lite pengar om det inte passar. De flesta medier har antingen dylika metoder och/eller premiumavgifter.
Viktigaste är väl att de är helt gratis att ta del av FZ:s information.

Är jag den enda det inte stör överhuvudtaget?
Jag läser varje dag FZ. Klickar mig in på de flesta artiklar, skummar mig igenom. Var de intressant eller inte beror endast på om jag fortsätter läsa eller om jag bläddrar vidare.

buhuhuhu

Redaktör
Skrivet av acrylamid:
Skrivet av Tompa:

Däremot är syftet med såna här rubriker att få folk att klicka in sig i nyheterna istället för att bara läsa rubriken. Förstås. Vi gör det för att klick ger sidvisningar, vilket är ett sätt att få ekonomin att gå runt. Och vi gör det för att det är effektivt; vi har testat.

Ett annat sätt att få fler att läsa är att ändra hur ni lägger upp nyheter/artiklar/rec för när man scrolalt nederst till sidan och trycker på fler nyheter så får man INTE fram fler äldra inlägg utan helt plötsligt delas det upp i två kategorier (eller fler). Skiter i ifall ni tycker det är en nyheter eller artikel, låt mig läsa ikapp alla era inlägg som jag missat bara.

Hela eran hemsida och design borde göras om förövrigt.
Går ju inte ens byta lösenord på er sida.

Jag håller med till 100 procent - nuvarande system har många tekniska brister. Kan glädja dig med att vi byter system inom någon månad.


signatur
Skribent
Skrivet av zumo:

Vilket jävla gråt. Snälla nån, ta och sponsra dom med lite pengar om det inte passar. De flesta medier har antingen dylika metoder och/eller premiumavgifter.
Viktigaste är väl att de är helt gratis att ta del av FZ:s information.

Är jag den enda det inte stör överhuvudtaget?
Jag läser varje dag FZ. Klickar mig in på de flesta artiklar, skummar mig igenom. Var de intressant eller inte beror endast på om jag fortsätter läsa eller om jag bläddrar vidare.

buhuhuhu

Alltså, man får klaga och det är helt okej. Dessutom har kritiken varit på en rimlig nivå. Nej, jag förstår verkligen inte hur folk har orken att klaga på den här rubriken. Jag tar dock det framför en likgiltig publik varje dag.


signatur

I am the black wizards.

Medlem

De fattade helt klart rätt beslut. Logiskt.


signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2 x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Tompa:
Skrivet av Mortaigne:
Skrivet av Johan Olander:
Skrivet av eld:
Skrivet av Mortaigne:

Gillar clickbait-rubriken av typen dålig internetreklam. "Gubbe står i tunna, klicka så får du veta varför". Metro-nivå.

Du kommer inte tro dina ögon när du ser nummer fem!

Visst är det svårt att hålla sig ifrån nyheter med sådana rubriker?

Blev jag precis klappad på huvudet? Haha, vad fan.

Skrivet av Jonkan:

Kom med förslag på bättre rubriker än att bara gnälla måhända? Konstruktiv kritik gott folk! Tycker personligen att den förmedlar vad som förväntas av rubriken.

Jag tror inte att du förstod poängen med "gnället".

För att utveckla; den här typen av rubriksättning med vaga formuleringar med löften om smaskigt innehåll med den enda avsikten att locka får till klick associeras vanligtvis med sajter av typen "roliga katt-klipp! Ge oss reklamintäkter!" eller lågkvalitativa journalistiska publikationer i klass med ovan nämnda Metro och kvällstidningar vars nivå sällan är särskilt hög. Ingetdera är särskilt eftersträvansvärt för en sajt som vill bli tagen på allvar och ärligt talat har det motsatt effekt än den avsedda på många läsare, mig inkluderat.

Clickbait är rubbar som lovar mer än vad det finns täckning för i nyheten. FZ ska inte göra såna, och det är är ingen sån.

Däremot är syftet med såna här rubriker att få folk att klicka in sig i nyheterna istället för att bara läsa rubriken. Förstås. Vi gör det för att klick ger sidvisningar, vilket är ett sätt att få ekonomin att gå runt. Och vi gör det för att det är effektivt; vi har testat.

Jag har full förståelse för att det kan vara irriterande ibland, men det är vad man får betala för att ta del av innehållet på FZ (som ju är helt gratis). Därför är vi väldigt noga med att inte köra just clickbait, att det ska finnas täckning i nyheten för det rubriken lovar. Det är också noga att inte hela löpet består av "Så får du..", "Här är..." och "Därför kostar...", men några såna rubbar per dag får ni leva med.

Fortsätt gärna feedbacka, vi lyssnar och lär och försöker förklara varför.

Tack för seriöst svar, började undra lite igår...

Det är ju trist att ni ska behöva ta till sådana metoder för att få klick, är mest häpen över att det fungerar. Egentligen borde man väl inte vara förvånad, FZ är väl inte förskonade från dagens får precis. Att jag, och vad det verkar flera andra läsare, reagerar beror nog på att hur väl ni än utför det med ett lågt antal dylika rubriksättningar och relevant innehåll så är det ett oroväckande steg i en riktning man inte vill se FZ gå i.

Jag förstår den ekonomiska bevekelsegrunden, men jag beklagar den. Jag hade gärna betalat för kvalitet, det är trist att inte fler ser sambandet med att man får vad man betalar för. Journalistiken idag är rejält på dekis, och jag tror att det i mångt och mycket beror på dagens "Allt gratis! Nu!"-mentalitet som blandat med synnerligen låg koncentrationsförmåga i allmänhet leder till att allt urvattnas till sensationsjournalistik varav clickbait är en del.
Nu är ju inte FZ nere i det träsket än, men det är just därför som jag reagerar på de små tecken som dyker upp och delger mina åsikter hur mycket andra än uppfattar det som "gnäll" eller "dravel"; jag vill inte att FZ går i den riktningen helt enkelt.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Johan Olander:
Skrivet av zumo:

Vilket jävla gråt. Snälla nån, ta och sponsra dom med lite pengar om det inte passar. De flesta medier har antingen dylika metoder och/eller premiumavgifter.
Viktigaste är väl att de är helt gratis att ta del av FZ:s information.

Är jag den enda det inte stör överhuvudtaget?
Jag läser varje dag FZ. Klickar mig in på de flesta artiklar, skummar mig igenom. Var de intressant eller inte beror endast på om jag fortsätter läsa eller om jag bläddrar vidare.

buhuhuhu

Alltså, man får klaga och det är helt okej. Dessutom har kritiken varit på en rimlig nivå. Nej, jag förstår verkligen inte hur folk har orken att klaga på den här rubriken. Jag tar dock det framför en likgiltig publik varje dag.

Absolut att vi läsare ska framföra våra synpunkter och med det kunna bidra till eventuella förbättringar. Nyheterna är ju trots allt för FZ:s publik.

Just de här var väl inte så jättefarligt.

Däremot berodde mitt lilla förmiddagsutbrott snarare på att jag tyckt de blivit lite av trend för många här att det ska gnällas över saker som inte har ett dugg med nyheterna i sig att göra. Det tar fokus från aktuella nyheten i sig för att ge rum till, enligt mig, oftast poänglösa klagomål utan några som helst idéer hur det skulle kunna göras annorlunda.

Vad sägs som att göra en tråd i forumet som handlar om synpunkter och eventuella önskningar och klagomål istället för att folk ska trasha vartenda kommentarsfält med negativt snack och hata på FZ . Vissa gillar bara att gnälla för gnällandets skull!

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Arkaith:
Skrivet av Sisyr:
Skrivet av Arkaith:

Dear lord.

Är detta seriöst menat eller är bara ett väldigt pinsamt trolling-attempt?

Mortaigne framför saklig kritik och du kommer med en patetisk oneliner. Vem var pinsam sa du? Ingen gillar clickbaiting.

Vart är den "saklig kritik" du pratar om? Jag ser bara ett massa poänglöst, pretentiöst dravel om rubriker och jämförelser med annan media.

Man behöver inte hålla med om vad som står skrivet, men att bara sitta och förlöjliga motparten istället för att bemöta inlägget (eller vara tyst) är argumentationsfel så det sjunger om det.

Din oförmåga att förstå vad Mortaigne skriver är inte heller hans problem, med tanke på hur lättläst inlägget var. Du får gärna motivera vad som är "pretentiöst" med det också. Tycker du att hans språkbruk är för bra för att du ska klara av att bemöta det, eller vad är det frågan om?

Jag menar, du kan ju omöjligen på allvar mena det du skriver nu. Tror du att Tompa skulle ta sig tiden att bemöta just det inlägget du angriper om det uppfattades (av någon annan än dig, då) som "ett väldigt pinsamt trolling-attempt" eller "poänglöst, pretentiöst dravel"? Kamma dig.

Så, med det sagt är detta min egen åsikt angående FZ:s clickbaiting; jag bryr mig inte. Det sker så sällan att jag inte reagerar när det förekommer. Konkurrenterna är betydligt värre.

Skrivet av KoP:

Men gud vad vissa ska vara känsliga av sig. Det klagas över clickbait rubriker och bölas över att det minsann gått så långt att det det är på sin plats att man ska sluta besöka FZ pga av detta. :'D

Hur skulle rubriken till denna nyhet annars vara utformad?

"Epic Games övergav Gears of War serien på grund av skenande utvecklingskostnader och lägre intäkter"???

Ser lite löjligt ut när man försöker beskriver en nyhets hela content i en rubrik, eller hur?

Klart det ser löjligt ut att försöka beskriva hela innehållet. Duh. Det är inte poängen med rubriker och ingen har påstått det, så jag förstår inte vad du försöker få fram. Poängen med rubriker är att med en kortare mening delge essensen av artikelns innehåll, inte hela innehållet.

"Epic Games sålde Gears of War på grund av höga kostnader".
"Epic Games sålde Gears of War till följd av ökande kostnader"
"Gears of War-varumärket såldes på grund av det höga produktionsvärdet."
Svårare än så är det inte.

Glöm heller inte att varje rubrik på FZ.se har en underrubrik som kan läsas innan man klickar in. I detta fall clickbaitade man bara ännu mer där; "Antagligen inte anledningen du trodde.". Det var för övrigt precis den anledningen jag förväntade mig. Så, om vi tar med det också;
"Epic Games förklarar varför de sålde Gears of War" - "Produktionskostnaderna var för höga"

Oj vad svårt det var, KoP. Det är onekligen helt omöjligt att skriva artitkelrubriker utan att clickbaita. :'(

12
Skriv svar