Nostalgifest när Fulkultur glor i leksakskatalog från 1991-92

Robot
Nostalgifest när Fulkultur glor i leksakskatalog från 1991-92

Tiden då man köpte sina tv-spel på postorder.


Medlem
Nostalgifest när Fulkultur glor i leksakskatalog från 1991-92

Härlig tripp, jag satt i dagar och kryssa i vad man önskade sig till jul.

Medlem
Skrivet av Elixx:

Härlig tripp, jag satt i dagar och kryssa i vad man önskade sig till jul.

Samma här, kryssade i allt, fick inget.


signatur

IDKFA

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av mrFluffy:
Skrivet av Elixx:

Härlig tripp, jag satt i dagar och kryssa i vad man önskade sig till jul.

Samma här, kryssade i allt, fick inget.

=(


signatur
Medlem

Haha nostalgi, sjukt mycket man kände igen ändå

Medlem

De där katalogerna borde scannas och läggas upp, vore härligt att få se dem igen. Har själv ett berg av gamla Datormagazin med annonser och även lite gamla leksakskataloger som jag skall skanna in och bevara. Nostalgitripp deluxe!

Medlem

Dino Riders och WHAM på synth! Shit vilka flashbackvibbar!! Läste nånstans att det är snack om en eventuell Dino Ridersfilm haha!


signatur

AMD Dualcore +4400, 3GB Kingston, MSI 8800GT, 350GB WD, Windows XP

Medlem
Skrivet av mrFluffy:
Skrivet av Elixx:

Härlig tripp, jag satt i dagar och kryssa i vad man önskade sig till jul.

Samma här, kryssade i allt, fick inget.

Indeed, morsan tog ett snack med mig när jag vart lite äldre och förklarade hur en stressig det var för en ensamstående mamma att se dessa listor, sen dess önskade jag mig inte saker igen och har nog inte ens fått en julklapp på säkert 10 år. Tur att man redan köpt allt man behöver nu för tiden.

Megadelux

Har fortfarande kvar detdär piratskeppet nerpackat i någon låda med tusentals andra bitar från när man var yngre. (Det nere till höger när dom diskuterar M-tron osv) Kul !

Medlem

Häromveckan under julstädningen så hittade jag igen en Hobbex katalog från hösten 1991 som jag sparat. När jag satt nu och bläddrade igenom den så fick jag flashbacks till min egen önskelista

Dom sålde faktiskt Commodore 64 paket för 1995 SEK.
Här är några sidor jag fotade från katalogen.
Kolla in joysticken för Nintendo!

Medlem

Jag köpte min första (begagnade) Atari STFM med monokrom skärm för 7.500 kr.
Sedan köpte jag en STe.
Långt senare köpte köpte jag pc.

(Först hade jag ZX81 och Spectrum 48k.)


signatur

autograph

Medlem

Har kvar originalmusen till Atari ST.
Och en Tac-2 joystick.
Plus massor av gamla engelska och svenska dator- och speltidningar.


signatur

autograph

Medlem
Skrivet av autograph:

Jag köpte min första (begagnade) Atari STFM med monokrom skärm för 7.500 kr.
Sedan köpte jag en STe.
Långt senare köpte köpte jag pc.

(Först hade jag ZX81 och Spectrum 48k.)

Skrivet av autograph:

Har kvar originalmusen till Atari ST.
Och en Tac-2 joystick.
Plus massor av gamla engelska och svenska dator- och speltidningar.

Varför köpte du allt det där skräpet när du bara kunde köpt en Amiga 500 istället?

Medlem
Skrivet av Abominable:
Skrivet av autograph:

Jag köpte min första (begagnade) Atari STFM med monokrom skärm för 7.500 kr.
Sedan köpte jag en STe.
Långt senare köpte köpte jag pc.

(Först hade jag ZX81 och Spectrum 48k.)

Skrivet av autograph:

Har kvar originalmusen till Atari ST.
Och en Tac-2 joystick.
Plus massor av gamla engelska och svenska dator- och speltidningar.

Varför köpte du allt det där skräpet när du bara kunde köpt en Amiga 500 istället?

Det har jag också undrat...
Men det har väl kanske med tycke och smak att göra!?
Jag är kattmänniska, gillar Coca Cola och använder pc istället för konsol och Mac, om du förstår vad jag menar?


signatur

autograph

Medlem

Haha och folk klagar på spelpriserna fortf. idag


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

någon som kommer ihåg CBI? det var spännande att ringa killen där och beställa saker

Medlem

Tack för nostalgitrippen.

Medlem

Minns när stor och liten samt nallens fanns och jag önskade mig sonic 2 1992 xD good old times


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Inaktiv

Underbart! Detta gjorde min dag!

Skägg.
10 Chambers

Kul att ni uppskattade detta!


signatur
Medlem

Kul med nostalgi. Jag fick också hem leksakskataloger men kanske inte så tidigt som i artikeln men några år senare. De flesta var från kedjor som fanns i samma stad. Men någon kedja fanns kanske endast som postorder. Men jag beställde nog aldrig nåt från postorder. Jag använde veckopengarna för att anfalla reahyllorna i leksaksbutikerna. Spel på rea i en postorderkatalog fanns väl kvar ett tag, men reapriser i kataloger blev ju fortare inakutella i och med att de sålde slut än de ordinarie priserna. Och som liten ville man alltid köpa spel, men hade nästan aldrig råd med dem så det var ofta spel på rea som gällde för min del... Fast "rea" på den tiden kunde innebära 399 kronor istället för 799 kronor... Så priserna var högre. De flesta spel på rea gick för 199 - 299 kr, sepl för 99 kr var ovanligt i leksaksbutikerna. Jag antar att konkurrensen blir hårdare numera när stora elektronikkedjor och näthandlare som t.ex. CDnånting sänker priserna och de andra behöver följa efter. Förr var man mer bunden till konkurrensen på orten och priserna pressades väl inte lika mycket kanske.

Men ibland betalade jag fullpris redan på den tiden om det gällde nåt spel som jag verkligen ville köpa. Ett sådant spel som jag väntade länga på och sparade mycket till var Super Mario World 2 - Yoshi´s Island. 677 kronor var en halv förmögenhet på den tiden, i den åldern, för ett spel. Men nu är spelet, som jag har kvar och mer eller mindre i nyskick, nog kanske värt det dubbla. Inte för att jag tänkt sälja det, absolut inte! Men ändå.

Och dagens kids får sex spel i månaden med Playstation Plus för under hundralappen...! Grrrrr...

Medlem

Förutom alla free to play-spel och demos de kan avnjuta.

Demos förresten... Det var man också svältfödd på som ung och pank konsolspelare, tills man började prenumerera på Svenska Playstationmagasinet och plötsligt fick chansen att åtminstone testa början på ett par spel varje månad, spel som man annars kanske inte fått prova i leksaksbutiken eller i de renodlade spelbutiker som så sakteliga började växa fram i takt med att spelare blev äldre och spelande gick från en typisk leksak till ett intresse för även äldre. Eller ja, på PC/Amiga fanns ju alltid en äldre målgrupp.

Medlem
Skrivet av Elixx:
Skrivet av mrFluffy:
Skrivet av Elixx:

Härlig tripp, jag satt i dagar och kryssa i vad man önskade sig till jul.

Samma här, kryssade i allt, fick inget.

Indeed, morsan tog ett snack med mig när jag vart lite äldre och förklarade hur en stressig det var för en ensamstående mamma att se dessa listor, sen dess önskade jag mig inte saker igen och har nog inte ens fått en julklapp på säkert 10 år. Tur att man redan köpt allt man behöver nu för tiden.

Ah, klassisk skuldbeläggning. Min mor försöker fortfarande styra mig med den metoden. Jag är snart 40.

1
Skriv svar