Därför är Half-Life 3 inte klart

Medlem
Skrivet av nils45:
Skrivet av CARTMAN:

Riktigt jäkla dålig stil av Valve anser jag, då de skiter i att ge ut världens bästa titel. Gabe Newell vill bara håva in cash på sitt Steam. Hade det varit någon "gamer" i honom så hade de fan släppt Half-Life 3 också. Denna historia är så jädrans tragisk i "TV-spels mått"...

Och det där med "achievements" i Steam då man måste betala för att kunna komma upp i level är fan bedrövligt. På deras Q&A på hemsidan så menar de på att TV-spel ska vara roligt att spela och inte ett tvång, så därför har de val att inte ha som Xbox eller PlayStation har där man förtjänar sina prestationer. Valve är snyggt giriga så att det lyser om de... tråkigt...

Mitt förtroende för Valve gick från toppen till botten. Det kanske inte säger mycket när Valve har flera miljoner användare, men från ett företags perspektiv så är det rätt kasst att få kunder att vända så.

Vissa företag styrs ju utav personer som är dåliga på sina positioner, och till slut går företaget i konkurs. Gabe Newell är ju rätt knepig som person, han är gillad utav många, men skiter i att säga något, sen lägger han ut filmer som nedan.

Gabe Newell och Valve skjuter bara sig i foten mer och mer, och jag kommer att bojkotta Steam från och med idag.

Valve påminns om en Tjock gammal gubbe som vunnit på lotto, som skiter i allt och alla, och bara tänker på sig själv, och inte tänker lyfta nåt mer i hela sitt liv.

https://www.youtube.com/embed/0d6yBHDvKUw

Men lugn. Har du missat precis allt som valve levererat till spelcommunityt de senaste 10 åren?

Medlem
Skrivet av nils45:

Har alltid antagit att Valve's företagsstruktur ligger bakom mycket av det som inte händer hos Valve. Jag har gett upp hoppet. Valve gör inget så länge de tjänar pengar på Steam. Om dom gör något så är det kassa idéer som handkontroll, big picture eller steammachines. Om jag ska vara helt ärlig så förtjänar inte Valve våra pengar, så som dom behandlar sina fans.

Håller med dig helt!

Valves platta struktur har uppmärksammats och hyllats även utanför spelbranchen och i teorin låter den fantastisk. I praktiken verkar det dock som att konceptet bara leder till spretighet, där mindre projekt kan ros i hamn men där man inte lyckas producera något speciellt anmärkningsvärt. En enda stor R&D-avdelning där alla har sina passionsprojekt, och så lär det förbli så länge man har Steam och mikrotransaktioner i Dota 2, CS: GO och TF2 som pumpar in dollar.

Valve tillkännagav Source 2 för några år sedan och denna skulle bli tillgänglig för alla gratis (om jag inte missminner mig). Sedan dess har det varit väldigt tyst kring motorn, förutom att Dota 2 numera använder den. Detta faktum får mig att tro att Valve inte utvecklar nya spel längre överhuvudtaget.

Jag skulle bli förvånad om dom släpper en större speltitel dom närmaste 5 åren, men jag har gärna fel.

Medlem
Skrivet av sitman:
Skrivet av nils45:
Skrivet av CARTMAN:

Riktigt jäkla dålig stil av Valve anser jag, då de skiter i att ge ut världens bästa titel. Gabe Newell vill bara håva in cash på sitt Steam. Hade det varit någon "gamer" i honom så hade de fan släppt Half-Life 3 också. Denna historia är så jädrans tragisk i "TV-spels mått"...

Och det där med "achievements" i Steam då man måste betala för att kunna komma upp i level är fan bedrövligt. På deras Q&A på hemsidan så menar de på att TV-spel ska vara roligt att spela och inte ett tvång, så därför har de val att inte ha som Xbox eller PlayStation har där man förtjänar sina prestationer. Valve är snyggt giriga så att det lyser om de... tråkigt...

Mitt förtroende för Valve gick från toppen till botten. Det kanske inte säger mycket när Valve har flera miljoner användare, men från ett företags perspektiv så är det rätt kasst att få kunder att vända så.

Vissa företag styrs ju utav personer som är dåliga på sina positioner, och till slut går företaget i konkurs. Gabe Newell är ju rätt knepig som person, han är gillad utav många, men skiter i att säga något, sen lägger han ut filmer som nedan.

Gabe Newell och Valve skjuter bara sig i foten mer och mer, och jag kommer att bojkotta Steam från och med idag.

Valve påminns om en Tjock gammal gubbe som vunnit på lotto, som skiter i allt och alla, och bara tänker på sig själv, och inte tänker lyfta nåt mer i hela sitt liv.

https://www.youtube.com/embed/0d6yBHDvKUw

Men lugn. Har du missat precis allt som valve levererat till spelcommunityt de senaste 10 åren?

Jag är lugn. Jag kan nog ha missat saker som jag inte är intresserad utav. Som jag ser det så gör dom bara hattar och handskar till CS:GO, sen gjorde dom steammachines, handkontrollen, Big Picture och VR. Spel gör dom inte längre.

Medlem

Jag tror HL3 kommer men jag tror dom väntar på något stort genombrott i deras 3d motor source 2 kanske source 3.

För den stora prylen med source var ju fysiken. Dom hade ju minst 1 gungbräde pussel i HL2 och varje episode för att stoltsera med att alla objekt hade en egen vikt. Så dom vill säkert ha något nytt häftigt att vissa upp.

För dom kan väl inte bara bryta serien med spelhistoriens största cliffhanger?

Avstängd

Problemet som jag ser det är att klivet från HL2 till HL3 inte kommer att kunna bli lika revolutionerande (än så länge) som klivet från HL1 till HL2 var.

Ta en titt på HL2 när en demo visades upp på E3 och vad som visades som alla tyckte var superfränt då:

* den nya spelmotorn med allt som det innebar
* grafiken med det fantastiska ljuset
* ljudet som lät olika beroende på materialet du sköt på och gick på
* fysiken som framstod som äkta omfg
* karaktärernas AI som verkade som AlphaGO på sin tid
* den delvis cinematiska storyn som berättades

Idag så är allt detta så vanligt, mättat och optimerat och det kommer inte någon ny revolution inom spelindustrin (förutom VR som hade potential men var för begränsat och för dyrt för mainstream) utan det kommer bara små förbättringar som knappt går att se riktigt.

Om VR hade fungerat prima med billig datorutrustning och varit billigt själv så tror jag att HL3 hade kunnat kommit mycket tidigare för då hade Valve kunnat tagit ett mer revolutionerande steg med den tekniken.

Idag finns det ingen tydlig revolutionerande grej i spelindustrin som kmr att förändra hur spel hädanefter utvecklas. Och då spelar det ingen roll hur snyggt HL3 riktigt blir eller hur bra det kmr att låta, eller cinematisk story; allt detta finns redan med små förbättringar här och där.

Det Valve behöver för att klivet mellan HL2 -> HL3 blir lika revolutionerande som klivet mellan HL1 -> HL2 är typ:

- en superintelligent AI som också slumpas varje gång du startar nytt spel så du alltid får unika strider med dem, kanske till och med slumpmässiga storylines på något sätt.
- hyperrealistisk grafik som ändå kan drivas på de flesta mellanklass datorer så det går att nå ut till många i mainstream och sånt.
- någon avancerad användning av proceduriskt genererade banor utan No Man Sky-fiaskot.
- fantastiskt realistisk fysikmotor som ändå kan drivas "snålt" på de flesta datorer.
- någon unik användning av VR.

Ju fler år som går ju mer hype blir det kring det hela vilket gör att det blir mer idealistiskt tänkande kring spelet vilket i sin tur gör det omöjligt att kunna bli en bra uppföljare.

Både Valve och HL-fans har med tiden förstört hur HL3 kmr upplevas, för det är nu orimligt tänkande kring det, idealistiskt tänkande med andra ord.

Troligen har jag förstört motivationen nu för alla svenskar som kanske jobbar på HL3 hos Valve!

Personligen hade jag nöjt mig med en skön story som får ett avslut på cliffhangers från föregående HL-spel så man får ett avslut på en spelserie som hade potential men som dödade sig själv av all internet-hype.

Medlem

Det är mycket gissningar i farten. Inget fel med det om det inte vore för att folk blev så uppjagade av sina egna och/eller andras sådana!

Medlem
Skrivet av swe.-SiOUX-.swe:

Efter DOTA har dom blivit så fat and happy så dom behöver inte släppa riktiga spel längre.. finns för mycket risk med ett HL3.

Du har absolut en poäng. Men vad är egentligen risken med HL3?

En uppenbar risk är naturligtvis att spelet aldrig kan nå upp till den löjligt höga nivå som en del av deras kunder (kanske även jag själv) förväntar sig.

Men hur skulle ett halv-bra Half-Life 3 (för jag har ändå svårt att tänka mig att spelet inte skulle vara åtminstone okej) påverka företaget Valve?

Förlorat förtroende? Skulle detta påverka företaget avsevärt? Skulle man inte kunna gå vidare? Fortsätta leverera bra spel, supporta sina e-sportstitlar samt utveckla Steam-plattformen?

Om vi väger riskerna mot den potentiella vinsten tycker jag inte att svaret blir särskilt enkelt.

Medlem
Medlem

Inget som finns på min önskelista iaf.
Det finns ju så många andra bra alternativ.


signatur

Acta Non Verba - Verba Non Acta

123
Skriv svar