Kaos när svenska PC Gamer sänktes av attack från Polen

Medlem
Skrivet av Cane:

Fast även utan den dåliga översättningen så var det ju extremt osmakligt sagt

Håller med. Många sura kommentarer om PK och annat, (som vanligt, suck) men tycker det var konstigt och onödigt att dra in Hitler i allt. Svårt att skylla Google translate på att han hamnade i texten.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av Cane:

Fast även utan den dåliga översättningen så var det ju extremt osmakligt sagt

Att Hitler skulle ta kol på dataprogram? Osmakligt vilket sätt?

För att Hitler och invasionen av Polen har 0 att göra med hur någon från Polen attackerad deras sida.

Att dessutom sätta Hitler och dataprogram i samma mening när folk förstår att det är orimligt, är ju bara ett försök att reta upp Polacker.

Bara för att Sverige kuvade sig under Hitler och den Svenska befolkningen på så sätt inte är direkt berörd av kriget så betyder det inte att resten av världen tycker Hitlerskämt är roligt.

Medlem

"Berkeley Breathed nailed it thirty years ago"
http://9gag.com/gag/a5N059L


signatur

autograph

Skribent
Skrivet av herrkilman:
Skrivet av Johan Olander:

Jag hade nog inte skrivit det skämtet alls. Har dock gjort mig skyldig till en massa annan skit, så är inte i läge att kritisera något sådant. Det är som gjort för en missuppfattning.

Du hade ju skrivit nåt ännu värre, så klart.

Ja, men sen blir man ju också som man umgås.


signatur

I am the black wizards.

Medlem

Finns inget mer lättkränkt än polacker angående andra världskriget.
Har en ingift polska i familjen, fast hon bara är 40, låter det på henne som hon var med i kriget och inte kan glömma osv. Offerkoftan åker snabbt fram när WW2 kommer påtals.

Medlem
Skrivet av Håkan:

Finns inget mer lättkränkt än polacker angående andra världskriget.
Har en ingift polska i familjen, fast hon bara är 40, låter det på henne som hon var med i kriget och inte kan glömma osv. Offerkoftan åker snabbt fram när WW2 kommer påtals.

Om hon är 40 har hon säkert band till många i de äldre generationerna som påverkats stort av detta... det vore ju inte så konstigt i så fall eller hur ?

Medlem
Skrivet av Elixx:

Bara för att Sverige kuvade sig under Hitler och den Svenska befolkningen på så sätt inte är direkt berörd av kriget så betyder det inte att resten av världen tycker Hitlerskämt är roligt.

Säg det till de svenska judar som hade familjer/vänner i Polen som mördades av polacker under andra världskriget. De finner nog en tröst i det.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:
Skrivet av Cane:

Fast även utan den dåliga översättningen så var det ju extremt osmakligt sagt

Att Hitler skulle ta kol på dataprogram? Osmakligt vilket sätt?

Då han faktiskt TOG "kål" på en väldig massa Polacker så kan man ju förstå att det var ett rätt dåligt skämt även i dess originalutförande. Naturligtvis förtjänade det inte den hatstorm som följde, det var i mina ögon inte meningen att såra eller skada på något sätt, men jag är inte förvånad över att många kan uppfatta det som osmakligt.

Medlem
Skrivet av Håkan:

Finns inget mer lättkränkt än polacker angående andra världskriget.
Har en ingift polska i familjen, fast hon bara är 40, låter det på henne som hon var med i kriget och inte kan glömma osv. Offerkoftan åker snabbt fram när WW2 kommer påtals.

Kan vara det dummaste jag läst runt hela spektaklet kring detta. Om du har en "ingift polska i familjen" i 40-års åldern så är hon gammal nog att ha förlora mor/far-föräldrar in något jäkla koncentrationsläger. Jag skulle nog också vara lite butthurt kring skämt som rör WW2. Inte så att du (antar jag) eller jag på riktigt kan relatera, vi som aldrig upplevt ett riktigt krig annat än genom nyheter.

Medlem

Låt mig försöka förklara för dem som inte förstår. Varenda polsk invånare har en mamma och pappa. Denna mamma och pappa har i sin tur en mamma eller pappa som levde under hitlers tid. Kanske får vi gå upp en generation till. Ja nu är jag ingen doktor i polens historia men tänk er att på grund av hitler så kommer främmande människor och sover i eran säng i 6 år eller så medans ni får sova på golvet i källaren. Inte så kul kanske.

Sen till dem som inte satt sin fot utanför Sverige: i dagens polen så jobbar vanligt folk 80 timmar i veckan för att skrapa ihop 5000 kr i månaden.

Att komma här som invånare i en av de bättre länderna i världen. Sverige som dessutom var hitlers affärspartner så att säga. Komma här och skämta ja det låter roligt när ens egna gammelföräldrar fick uppleva hitler genom att läsa tidningen.

Inget fel på skämtet förutom att folk i Polen läste det.

Skrivet av Larrxi:

Inget fel på skämtet förutom att folk i Polen läste det.

Lite så.

Bra med debatt som sagt. Jag skulle bara återigen vilja inflika två saker jag tycker är rätt viktiga här.

1) Skämtet var som det var. Bra, dåligt, mittemellan. Det är egentligen inte riktigt relevant, iaf inte mer än att diskutera vilket skämt som helst imho. "Det var kul!" "Nej det var det inte!" Grejen är ju att texten hamnade, galet felöversatt, på en polsk sajt genom en jättefluke. Jag hade givetvis inte dragit det skämtet mot en polsk publik. Det var ett Facebookinlägg gentemot vår svenska publik. Oavsett om man tyckte det var kul eller inte var det givetvis inte riktat mot polacker, det inser nog alla.
2) Hela diskussionen om vad Hitler gjorde, kriget och what not är ju bara beside the point. Jag skriver inte in till DN debatt om djurplågeri när jag tittat på ett Family Guy-avsnitt, liksom. Humor är subjektivt. Klart som fasen att jag inte står bakom nazism, det är självklart, men det är egentligen irrelevant. Jag hade kunnat ta vilket skämt som helst ur valfri Seth McFarlane-produktion och vi hade kunnat få en lika lång diskussion kring det. Alla behöver inte ha samma humor. Jag skämtar om handikapp, cancer, Hitler liksom de flesta andra trots att jag begravt nära och kära med cancer. Allt handlar ju om tajming. Vad man säger när och var. De flesta komiker drar råa skämt, men de väljer sina tillfällen. Det här var ett facebookinlägg som genom märkliga omständigheter hamnade fel. Det beklagar jag. Jag står bakom kommentaren som sådan. Det är inte svinkul men ett hyfsat gag. Det är dock irrelevant i sak. Det hamnade fel och blev felöversatt.


signatur
Medlem

Pff, folk får sluta ta illa upp personligen hela tiden. Ett skämt förändrar inte det som hände.

Medlem

Polakerna i World of Tanks är berömda. Vet inte hur många matcher som de sabbat med sin dryga attityd och egoism, och de är en stark bidragande orsak till att jag slutat lirar WoT. Från början var polakerna husserade på den ryska servern men blev utslängda bara för att de var så dryga. Wargaming förflyttade dom till EU-servern vilket var ett jäkla misstag, minst sagt.,,,

Medlem

Är ju halvpolack och enligt mammsen min dog bara en släkting till oss under andra världskriget. Fast han var kollaboratör för tyskarna och blev skjuten av motståndsrörelsen i Polen.

Im halv polish and I approve of that joke ;P

Medlem

Hur orkar ni det va ett skämt !!sicket kärring kackel för minsta lilla nuförtiden..Ge upp !

Medlem

Om det skämtet inte är lämpligt - hur reagerar ni isåfall till många stand-up komiker? Vissa skämt av Magnus Betnér kommer på tankarna...

Är det bara okej när det är "rätt" personer skämtar?

Medlem

Måste väl lägga in ett gammalt klassiskt Polenskämt då. Mer rumsrent.

- Hur ser man att en bil är från Polen?
- På lacken!

Avstängd
Skrivet av Darkmage1971:

Måste väl lägga in ett gammalt klassiskt Polenskämt då. Mer rumsrent.

- Hur ser man att en bil är från Polen?
- På lacken!

Eller en polare i röven.

Ärligt talat, SV-Pcgamer är helt oskyldiga. Visst var det ett grovt skämt men det är inte det första jag har sett. Sen så var det faktiskt ganska kul.

Ja och sen var ju aldrig skämtet menat att gå utanför sverige, det var skrivet på svenska för en svensk publik. Ni ska inte behöva försvara er från ett skämt, framförallt inte mot folk som inte ens vet vad det står ursprungligen.

edit: sen har jag svårt att tro att man aldrig drar några grova skämt i Polen.

Medlem

Jag själv tog inte på något sätt illa upp av detta skämt, men jag kan förstå om andra gör det. Det skulle vara lite som om DDOS-attackerna kom från Norge och skämtet då var:

"Om Breivik nu ändå skulle döda alla de där barnen, kunde han inte åtminstone ta hand om de där bottarna då?".

Det är typ samma skämt fast mer anpassat till våra breddgrader och mer moderniserat. Tror inte norrmän skulle bli så glada då heller.


signatur

Hell Tengil, vår befriare!

Medlem

Problemet ligger väl i att internet (och andra) har lyckats med att få Nazismen att ses som ett skämt!

Visst ska man kunna skämta om allt, men dagens ungdom verkar inte förstå att detta är verkligt, miljontals människor dog i koncentrations lägren, folk har fortfarande släktingar som mins kriget och ideologierna som drev nazismen lever kvar på många håll än idag.

Medlem
Skrivet av DonGrif:

Jag själv tog inte på något sätt illa upp av detta skämt, men jag kan förstå om andra gör det. Det skulle vara lite som om DDOS-attackerna kom från Norge och skämtet då var:

"Om Breivik nu ändå skulle döda alla de där barnen, kunde han inte åtminstone ta hand om de där bottarna då?".

Det är typ samma skämt fast mer anpassat till våra breddgrader och mer moderniserat. Tror inte norrmän skulle bli så glada då heller.

Hmm, jag undrar hur Google-translate skulle översätta det på ett random språk? Men säkert skulle jättemånga också bli kränkta av en helt annan anledning ändå... suck!

"Ett surt jävla ordskämt då"
http://www.metro.se/artikel/ett-surt-j%C3%A4vla-ordsk%C3%A4mt...


signatur

autograph

Medlem

signatur

autograph

Medlem

"Berkeley Breathed nailed it thirty years ago"
http://9gag.com/gag/a5N059L


signatur

autograph

Skrivet av DonGrif:

Jag själv tog inte på något sätt illa upp av detta skämt, men jag kan förstå om andra gör det. Det skulle vara lite som om DDOS-attackerna kom från Norge och skämtet då var:

"Om Breivik nu ändå skulle döda alla de där barnen, kunde han inte åtminstone ta hand om de där bottarna då?".

Det är typ samma skämt fast mer anpassat till våra breddgrader och mer moderniserat. Tror inte norrmän skulle bli så glada då heller.

Minns tillbaka på Flashback precis efter skjutningen. Där var det ganska sjuka skämt.

Medlem
Medlem
Skrivet av Johan Olander:

Jag hade nog inte skrivit det skämtet alls. Har dock gjort mig skyldig till en massa annan skit, så är inte i läge att kritisera något sådant. Det är som gjort för en missuppfattning.

Tja det där var väl ett knasigt sätt att kritisera något men samtidigt säga att man inte gör det, men jag kanske *host missuppfatta dig.

Medlem
Skrivet av DonGrif:

Jag själv tog inte på något sätt illa upp av detta skämt, men jag kan förstå om andra gör det. Det skulle vara lite som om DDOS-attackerna kom från Norge och skämtet då var:

"Om Breivik nu ändå skulle döda alla de där barnen, kunde han inte åtminstone ta hand om de där bottarna då?".

Det är typ samma skämt fast mer anpassat till våra breddgrader och mer moderniserat. Tror inte norrmän skulle bli så glada då heller.

Antar att du aldrig hört talas om tragedy plus time equals comedy? Viss skillnad också att skämta om något som drabbade alla i ett land medans att skämta om något som bara drabba ett gäng ungdoma och deras familjer.

Komik är ju också ett sätt att hantera tragiska händelser.

Medlem
Skrivet av Sandal:

Problemet ligger väl i att internet (och andra) har lyckats med att få Nazismen att ses som ett skämt!

Visst ska man kunna skämta om allt, men dagens ungdom verkar inte förstå att detta är verkligt, miljontals människor dog i koncentrations lägren, folk har fortfarande släktingar som mins kriget och ideologierna som drev nazismen lever kvar på många håll än idag.

Skämtades rätt mycket om nazismen innan internet, en del redan under kriget.

Och vad är det för fel med att skämta om nazism? En stor del av poängen med att skämta om sådana saker är ju att man underminerar mycket av den makt, rädsla och herravälde sådana idiologier får över folk.

Finns en anledning till varför många religioner är livrädda för att man driver med deras tro eller tex Nordkorea inte tål att man skämtar om deras diktator.

Skriv svar