R.I.P SAAB, eller kanske inte...

Medlem
R.I.P SAAB, eller kanske inte...

Då var det klart.

5 år vigde jag av mitt liv där. Tråkigt men väntat.


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

MFC
Medlem

Föga oväntat. Sorgligt för de anställda bara.


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

evh
Medlem

Trevlig julklapp i förväg för dom drabbade


signatur

What Seems To Be The Officer Problem? Randy Marsh

Medlem

Saab AB finns ju kvar iaf.


signatur

||||||||||||
||||||||||||

Medlem

Inte oväntat tyvärr. Det här gått dåligt för saab länge. Även innan finanskrisen.

Medlem
Skrivet av Shrudder:

Saab AB finns ju kvar iaf.

Som dock inte har ett dugg med personbilarna att göra.


signatur
Medlem

Men seriöst, hur länge trodde de att bilindustrin kunde hålla på? Tillverkar man så mycket bilar att marknaden blir fullstoppad och det inte finns någon efterfrågan så är det ganska svårt att sälja bilarna.

Synd för alla som arbetar där, men frågan är ju hur företaget har hjärntvättat sina anställda till att tro att det verkligen var hållbart i längden.

Medlem

Drunken_monkey_boxer: Så länge de kunde suga ut miljoner till ledningen och ledningsgrupperna ansåg de att de var värt att fortsätta. Placera allt på Caymanöarna och ha det skoj!


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Tråkigt. Har alltid gillat utseendet på Saab (dock inte interiören). Men går det bara med förlust så vad ska man göra... Jag hade inte stått bakom någon investering från regeringen i alla fall.

R.I.P

Skrivet av cammo:
Skrivet av Shrudder:

Saab AB finns ju kvar iaf.

Som dock inte har ett dugg med personbilarna att göra.

Men något mycket bättre!


signatur

I'm a snake, follow me!

Medlem

Jaha ?
Skulle inte Spyker köpa Saab då ?
Har inget hört eller läst om att Spyker dragit sig ur.

Medlem

Spyker har ju fått sin reklamtid nu, precis som Koenigsegg. De har ingen anledning att ta det vidare.

Medlem

Som alltid när det gäller nedläggningar, så har SAAB varit usla de senaste 10 åren. GM har misskött SAAB PV

Inaktiv
Skrivet av Shrudder:

Saab AB finns ju kvar iaf.

Först tänkte jag fail:a dig genom att berätta det stog för Svenska Aeroplan AB. Men du verkar ha rätt.

Skrivet av cammo:
Skrivet av Shrudder:

Saab AB finns ju kvar iaf.

Som dock inte har ett dugg med personbilarna att göra.


signatur

Game of the Year FZ. Du har väl inte glömt rösta?

Medlem

Vigde 14 år av mitt liv i monteringen på Saab i Trollhättan. Jag har klarat mej ifrån att bli uppsagd 3 ggr men nu så blir det en fet stövel i röven från GM.

Jag vill tacka den sittande regeringen för allt de har gjort, snackat skit om bilmärket, hävdat att Saab har dålig kvalite, inte trott på Saab som en framtida bil trots nya bilar och nya drivmedel och motor altenativ har funnits i pipeline, och tillsist gjort ca 8.000 människor arbetslösa, jag har alltid röstat blankt men dock ej nästa gång, Maud och hennes blåa små lögnare till regering får se mej rösta rött!

Medlem
Skrivet av MarkusWolf:

Vigde 14 år av mitt liv i monteringen på Saab i Trollhättan. Jag har klarat mej ifrån att bli uppsagd 3 ggr men nu så blir det en fet stövel i röven från GM.

Jag slutade 2003 på SAAB och fick omgående jobb på Volvo i Torslanda. Förhoppningen var att få ett jobb som var säkert. Där hann det gå 6 år innan stöveln kom:/

Hoppas du finner sysselsättning snart.


signatur

C-64, 64kb RAM, The Final Cartridge III, 5,25" 1541-II, WICO Bathandle <---In action Spelmusik

Medlem

Jag hoppas ni som förlorar jobbet hittar något nytt.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av MarkusWolf:

Vigde 14 år av mitt liv i monteringen på Saab i Trollhättan. Jag har klarat mej ifrån att bli uppsagd 3 ggr men nu så blir det en fet stövel i röven från GM.

Jag vill tacka den sittande regeringen för allt de har gjort, snackat skit om bilmärket, hävdat att Saab har dålig kvalite, inte trott på Saab som en framtida bil trots nya bilar och nya drivmedel och motor altenativ har funnits i pipeline, och tillsist gjort ca 8.000 människor arbetslösa, jag har alltid röstat blankt men dock ej nästa gång, Maud och hennes blåa små lögnare till regering får se mej rösta rött!

tråkigt att du förlorat jobbet, men vad tycker du regeringen borde ha gjort?


signatur

thank you, come again

Medlem

Regeringen kan ju inte pumpa in pengar i ett bolag hur som helst. Som dessutom ägdes av ett amerikanskt bolag.

Medlem
Skrivet av MarkusWolf:

Vigde 14 år av mitt liv i monteringen på Saab i Trollhättan. Jag har klarat mej ifrån att bli uppsagd 3 ggr men nu så blir det en fet stövel i röven från GM.

Jag vill tacka den sittande regeringen för allt de har gjort, snackat skit om bilmärket, hävdat att Saab har dålig kvalite, inte trott på Saab som en framtida bil trots nya bilar och nya drivmedel och motor altenativ har funnits i pipeline, och tillsist gjort ca 8.000 människor arbetslösa, jag har alltid röstat blankt men dock ej nästa gång, Maud och hennes blåa små lögnare till regering får se mej rösta rött!

Vad ska regeringen göra? SAAB har producerat dåliga bilar jämfört med japanerna och européerna. Det är givetvis regeringens fel att du är arbetslös. Det har självklart ingenting med GM att göra. *suck*

Fråga en random SAAB-expert och h*n kommer med all säkerhet säga att nedläggningen var inte oväntad. Den var faktiskt trodd att ske några år innan.

Tråkigt att du blir arbetslös och tråkigt att du inte förstår varför.

Medlem
Skrivet av TobbeW:
Skrivet av MarkusWolf:

Vigde 14 år av mitt liv i monteringen på Saab i Trollhättan. Jag har klarat mej ifrån att bli uppsagd 3 ggr men nu så blir det en fet stövel i röven från GM.

Jag vill tacka den sittande regeringen för allt de har gjort, snackat skit om bilmärket, hävdat att Saab har dålig kvalite, inte trott på Saab som en framtida bil trots nya bilar och nya drivmedel och motor altenativ har funnits i pipeline, och tillsist gjort ca 8.000 människor arbetslösa, jag har alltid röstat blankt men dock ej nästa gång, Maud och hennes blåa små lögnare till regering får se mej rösta rött!

Vad ska regeringen göra? SAAB har producerat dåliga bilar jämfört med japanerna och européerna. Det är givetvis regeringens fel att du är arbetslös. Det har självklart ingenting med GM att göra. *suck*

Fråga en random SAAB-expert och h*n kommer med all säkerhet säga att nedläggningen var inte oväntad. Den var faktiskt trodd att ske några år innan.

Tråkigt att du blir arbetslös och tråkigt att du inte förstår varför.

Okej Tobbe, jag har nog fel i allt jag skrev där. Hur länge har du jobbat på Saab?

Medlem
Skrivet av MarkusWolf:

Vigde 14 år av mitt liv i monteringen på Saab i Trollhättan. Jag har klarat mej ifrån att bli uppsagd 3 ggr men nu så blir det en fet stövel i röven från GM.

Jag vill tacka den sittande regeringen för allt de har gjort, snackat skit om bilmärket, hävdat att Saab har dålig kvalite, inte trott på Saab som en framtida bil trots nya bilar och nya drivmedel och motor altenativ har funnits i pipeline, och tillsist gjort ca 8.000 människor arbetslösa, jag har alltid röstat blankt men dock ej nästa gång, Maud och hennes blåa små lögnare till regering får se mej rösta rött!

Och varförihelvete ska staten fortsätta pumpa in pengar i ett företag som inte gått med vist på 20 år?

Sånt slöseri med mina skattepengar vill jag inte veta av tack.

Går inte företag med vinst så dör dom.
Det skulle saab ha insett för cirkus 20 år sedan.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem
Skrivet av MarkusWolf:
Skrivet av TobbeW:
Skrivet av MarkusWolf:

Vigde 14 år av mitt liv i monteringen på Saab i Trollhättan. Jag har klarat mej ifrån att bli uppsagd 3 ggr men nu så blir det en fet stövel i röven från GM.

Jag vill tacka den sittande regeringen för allt de har gjort, snackat skit om bilmärket, hävdat att Saab har dålig kvalite, inte trott på Saab som en framtida bil trots nya bilar och nya drivmedel och motor altenativ har funnits i pipeline, och tillsist gjort ca 8.000 människor arbetslösa, jag har alltid röstat blankt men dock ej nästa gång, Maud och hennes blåa små lögnare till regering får se mej rösta rött!

Vad ska regeringen göra? SAAB har producerat dåliga bilar jämfört med japanerna och européerna. Det är givetvis regeringens fel att du är arbetslös. Det har självklart ingenting med GM att göra. *suck*

Fråga en random SAAB-expert och h*n kommer med all säkerhet säga att nedläggningen var inte oväntad. Den var faktiskt trodd att ske några år innan.

Tråkigt att du blir arbetslös och tråkigt att du inte förstår varför.

Okej Tobbe, jag har nog fel i allt jag skrev där. Hur länge har du jobbat på Saab?

0 år. Hur många experter har du diskuterat frågan med? Jag skrev inte att du hade fel i allt du skrev. Du har säkert rätt om regeringens uttalanden om SAAB. Men nekar du att de hade/har anledning till dessa uttalanden?

De kan inte lita på ett företag som "lovar" förbättring och nya produkter som ska gå med vinst. De har sett att SAAB inte har klarat sig de senaste 10 åren och vill/vågar då inte ge pengar till SAAB. Det är som att bygga nya hus i Age of Empires när man redan har fiendesoldater som står och bankar på sitt Town Hall.

Medlem

Fanns väl ett förslag tidigt att regeringen skulle bidra med pengar och de fick avtal på att dessa pengar stannade i Sverige och inte försvann iväg till GM och USA. Men detta vägrade ju GM gå med på så att skylla på regeringen är väl lite fel? Och jag är vänster, men att skylla på regeringen i den här frågan är absurt.

Hoppas att politikerna kommer hjälpa er med omskolning om detta önskas.

Medlem

Okej, jag inser att jag har sprungit på hela MUF här.

Ja killar, tycker ni att de Tyska och de Franska sittande regeringarna gjorde helt jävla åt helvete fel när dom gav lån till deras fordons industrier? Det tycker inte jag, våran skulle gjort det samma för att rädda arbetstillfällen. Och en regering som inte är beredd att göra sitt yttersta för att rädda våran fordonsindustri har jag inget för!

Och uttalandena från regeringen om Saabs kvalite Tobbe, att du köper allt som du läser och hör i media är ju smått tragiskt och att du drar in Age of empires i diskussionen är ju kanon vettu killen!. Saab har bäst kvalite inom GM koncernen, har våran regering nämt det? Nej. Har dom gett bidrag för att stötta och rädda arbetstillfällen inom fordonsindustrin? Nej. Har dom gjort ko-vändnigar för att rädda sig själva? Ja!

http://www.automotorsport.no/news/19646/saab-har-b%C3%A4st-kv...

Med det som Saab har i pipeline är det ta mej fan tragiskt att regeringen inte har hjälpt till mer!

Sen skulle jag vilja se ett bevis av något slag Tobbe att Saab bygger sämre bilar är Japsarna och övriga märken från Europa. Har du nått bra exempel eller?

Medlem

^Att folk köper mer europeiska och japanska bilar borde väl visa att folket tycker att SAAB inte är särskilt bra.


signatur

Morning Glory, the revival!
An "It's so easy" to be social, "It's so easy" to be cool

Medlem
Skrivet av MarkusWolf:

Okej, jag inser att jag har sprungit på hela MUF här.

Ja killar, tycker ni att de Tyska och de Franska sittande regeringarna gjorde helt jävla åt helvete fel när dom gav lån till deras fordons industrier? Det tycker inte jag, våran skulle gjort det samma för att rädda arbetstillfällen. Och en regering som inte är beredd att göra sitt yttersta för att rädda våran fordonsindustri har jag inget för!

Och uttalandena från regeringen om Saabs kvalite Tobbe, att du köper allt som du läser och hör i media är ju smått tragiskt och att du drar in Age of empires i diskussionen är ju kanon vettu killen!. Saab har bäst kvalite inom GM koncernen, har våran regering nämt det? Nej. Har dom gett bidrag för att stötta och rädda arbetstillfällen inom fordonsindustrin? Nej. Har dom gjort ko-vändnigar för att rädda sig själva? Ja!

http://www.automotorsport.no/news/19646/saab-har-b%C3%A4st-kv...

Med det som Saab har i pipeline är det ta mej fan tragiskt att regeringen inte har hjälpt till mer!

Sen skulle jag vilja se ett bevis av något slag Tobbe att Saab bygger sämre bilar är Japsarna och övriga märken från Europa. Har du nått bra exempel eller?

Det är skitsamma hur bra kvalitet bilarna håller om ingen köper dem. Ett företag som förlorat 45 miljoner i veckan under elva år och inte gått med vinst under 20 är inget jag vill se staten investera mina pengar i.

http://www.e24.se/business/verkstadsindustri/saab-har-forlora...

Medlem

Man försökte från statligt håll hålla liv i diverse varvsindustrier i Sverige, vilket tillslut slog tillbaka. Man kan inte hålla någon vid liv för evigt genom mun-mot-mun-metoden.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av Kungbla:
Skrivet av MarkusWolf:

Okej, jag inser att jag har sprungit på hela MUF här.

Ja killar, tycker ni att de Tyska och de Franska sittande regeringarna gjorde helt jävla åt helvete fel när dom gav lån till deras fordons industrier? Det tycker inte jag, våran skulle gjort det samma för att rädda arbetstillfällen. Och en regering som inte är beredd att göra sitt yttersta för att rädda våran fordonsindustri har jag inget för!

Och uttalandena från regeringen om Saabs kvalite Tobbe, att du köper allt som du läser och hör i media är ju smått tragiskt och att du drar in Age of empires i diskussionen är ju kanon vettu killen!. Saab har bäst kvalite inom GM koncernen, har våran regering nämt det? Nej. Har dom gett bidrag för att stötta och rädda arbetstillfällen inom fordonsindustrin? Nej. Har dom gjort ko-vändnigar för att rädda sig själva? Ja!

http://www.automotorsport.no/news/19646/saab-har-b%C3%A4st-kv...

Med det som Saab har i pipeline är det ta mej fan tragiskt att regeringen inte har hjälpt till mer!

Sen skulle jag vilja se ett bevis av något slag Tobbe att Saab bygger sämre bilar är Japsarna och övriga märken från Europa. Har du nått bra exempel eller?

Det är skitsamma hur bra kvalitet bilarna håller om ingen köper dem. Ett företag som förlorat 45 miljoner i veckan under elva år och inte gått med vinst under 20 är inget jag vill se staten investera mina pengar i.

http://www.e24.se/business/verkstadsindustri/saab-har-forlora...

Att man räddade flera europeiska bilmärken i tyskland beror mest på att dom företagen har ändå skött sina finanser. Det finns en marknad för dom. Utanför Sverige så säljs det knappt någon saab tyvärr.

Medlem

Känns som vi kanske inte ska diskutera detta just nu och vänta ett par år till de just nu bittra människorna har fått tillbaka sin verklighetsuppfattning?

Medlem

Om dom hade plöjt in pengar i Saab DÅ hade dom gjort bort sig, precis som Reinfeldt sagt varför ska vi ta pengar från skolan och sjukvården och betala för Chefernas bonusar. Om man drivit ett företag på deras vis och tagit ut storbelopp i löner när företaget går dålig, då ska man fan inte ha hjälp heller. Nä här gjorde Moderaterna det rätta. Kul är att om dom betalt och företaget gått omkull så hade dom fått skit för det också..

Synd att det drabbar dom anställda bara, speciellt inför julen


signatur

//mvh

Skriv svar