Röda Korset: "Kan spel vänligen sluta bryta mot Genèvekonventionerna?"

Robot
Röda Korset: "Kan spel vänligen sluta bryta mot Genèvekonventionerna?"

Det vore ju tråkigt om spelutvecklare klassades som krigsförbrytare.

#prison-architect, #introversion


Inaktiv
Röda Korset: "Kan spel vänligen sluta bryta mot Genèvekonventionerna?"

Samma som hände Neverwinter Nights för många år sedan:

"In another instance, the Canadian Red Cross complained to BioWare about the appearance of the Red Cross symbol on the in-game item "Healer's Kit", as part of a long-running attempt to discourage outside usage of the symbol. This resulted in the Red Cross symbol being removed from the Healer's Kit through patches.[42]"

https://en.wikipedia.org/wiki/Neverwinter_Nights

Ambassadör
Xbox

Röda korset kan ju sälja licenser för användande av deras symbol. Då kan cheferna få ännu fetare löner!


signatur

Jump in.

Medlem

snälla röda korsett har ni ens riktiga core gamers på eran topp, jag antar inte för dom skulle nog kunna förklara för er hur spel fungerar, för ni verkar inte veta ^^

Avstängd
Medlem

Jag tycker Röda korset kan fokusera på det dom borde göra istället för att lägga resurser på detta trams. Låter som företag som viftar med sina copyrights för minsta lilla.

Medlem

Man kanske ska göra ett spel som bryter mot ALLT som står i Genèvekonventionerna bara för att


signatur

Praiser of KEK and Pepe is his prophet
Worldwide Ganster Computer God

Medlem

Som f.d militärsjukvårdare förstår jag. En alltför vid användning kan leda till att skyddet genom Genèvekonventionen urholkas för en person som bär det röda korset. Krig är tillräckligt hemskt som det är.

Medlem

De får väl börja använda ett vitt kors mot röd bakgrund istället då. De flesta första hjälpen-lådor jag sett har den designen, och då bryter de inte mot Genèvekonventionen.

Medlem
Skrivet av superapan:

Som f.d militärsjukvårdare förstår jag. En alltför vid användning kan leda till att skyddet genom Genèvekonventionen urholkas för en person som bär det röda korset. Krig är tillräckligt hemskt som det är.

Det är inte som om det är jätterespekterat i krig som det är...

Medlem
Skrivet av Bennii:

De får väl börja använda ett vitt kors mot röd bakgrund istället då. De flesta första hjälpen-lådor jag sett har den designen, och då bryter de inte mot Genèvekonventionen.

Jag gillar Schweiz. Inte bara för deras flagga, även om det är ett stort plus.

Medlem
Skrivet av Makkapakka:
Skrivet av superapan:

Som f.d militärsjukvårdare förstår jag. En alltför vid användning kan leda till att skyddet genom Genèvekonventionen urholkas för en person som bär det röda korset. Krig är tillräckligt hemskt som det är.

Det är inte som om det är jätterespekterat i krig som det är...

Det är inget argument för att låta det urholkas ytterligare.


signatur

En demonstration: Demon.
Ett demonstrations-ex: Demot.

Medlem
Skrivet av superapan:
Skrivet av Bennii:

De får väl börja använda ett vitt kors mot röd bakgrund istället då. De flesta första hjälpen-lådor jag sett har den designen, och då bryter de inte mot Genèvekonventionen.

Jag gillar Schweiz. Inte bara för deras flagga, även om det är ett stort plus.

Spelutvecklare stäms av Schweiz. "Vår flagga får inte användas i spel. Bara i D&D om man är true neutral" säger en talesperson från regeringen.

Medlem
Skrivet av Shimo:
Skrivet av Makkapakka:
Skrivet av superapan:

Som f.d militärsjukvårdare förstår jag. En alltför vid användning kan leda till att skyddet genom Genèvekonventionen urholkas för en person som bär det röda korset. Krig är tillräckligt hemskt som det är.

Det är inte som om det är jätterespekterat i krig som det är...

Det är inget argument för att låta det urholkas ytterligare.

Däremot att det ett argument som påvisar hur meningslöst det är att kämpa med något som knappt ger effekt.

Medlem

Jag undrar om röda korset klagade när lastbilar med röda korset på levererade zyklon b i auschwitz. .. iofs så visste dom nog inget. Men copyright stöld som fan

Medlem
Skrivet av Ricomaniac:

Jag undrar om röda korset klagade när lastbilar med röda korset på levererade zyklon b i auschwitz. .. iofs så visste dom nog inget. Men copyright stöld som fan

Nu vet jag inte om ditt exempel stämmer, men när korset missbrukas på den nivån så klagar de så högt de kan.


signatur

En demonstration: Demon.
Ett demonstrations-ex: Demot.

Medlem
Skrivet av Ricomaniac:

Jag undrar om röda korset klagade när lastbilar med röda korset på levererade zyklon b i auschwitz. .. iofs så visste dom nog inget. Men copyright stöld som fan

99 % av det du skriver på FZ är ren dynga. Jag ser ingen anledning varför detta skulle vara annorlunda.

Medlem

Finns ju ändå en jävligt stark känsla i magen av att Genèvekonventionerna går före industrin. I detta fallet är det dock svårt att säga om regleringen gör skillnad eller inte, men i ett sådant fall känns det som alternativet som har en verklig nytta faktiskt borde gå först.

Det är ändå rätt farligt att dumma ner frågor som dessa. Röda Korset m.fl. får man säga vad man vill om, men de gör fan mer viktigt arbete för världen än de flesta.

Medlem
Skrivet av EGS8877:

Jag tycker Röda korset kan fokusera på det dom borde göra istället för att lägga resurser på detta trams. Låter som företag som viftar med sina copyrights för minsta lilla.

Har du funderat på vad du själv lägger resurser på? Bli upprörd på internet. Är du stolt nu?

Medlem
Skrivet av EGS8877:

Jag tycker Röda korset kan fokusera på det dom borde göra istället för att lägga resurser på detta trams. Låter som företag som viftar med sina copyrights för minsta lilla.

Fast den lilla detaljen att de inte jobbar mot konsumenter. Det är människoliv på andra sidan av deras arbete. Känns ändå rimligt att det tas på mer allvar än t.ex. Bethesda vs. Activision eller vad det nu kan vara. Känns även väldigt lätt att flänga iväg en känga och gottgöra det med "gör mer!" utan att direkt veta påverkan.

Information om vart deras pengar kommer ifrån och vart de lägger det finns nedan. Sen kan man ha invändningar mot hur det ser ut om man vill.
http://www.redcross.se/om-oss2/ekonomi/

Medlem
Skrivet av Natrium:

snälla röda korsett har ni ens riktiga core gamers på eran topp, jag antar inte för dom skulle nog kunna förklara för er hur spel fungerar, för ni verkar inte veta ^^

Nope, det har de nog inte.
Men. Vart är relevant i grundproblematiken?

Medlem
Skrivet av Natrium:

snälla röda korsett har ni ens riktiga core gamers på eran topp, jag antar inte för dom skulle nog kunna förklara för er hur spel fungerar, för ni verkar inte veta ^^

Det är ju så enkelt att vända den frågan. Hur många av alla som blir upprörda på Röda Korset är "core huminitära rörelse-arbetare"? För de kanske kan förklara hur Genèvekonventionerna funkar.

Medlem

Är det inte litet som, dock - inte bara negativt? Tvivlar på att en hel drös gamers i de yngre åldrarna nuförtiden ens skulle reflektera över att ett rött kors är bra och representerar hjälpsamhet om man inte upptäckte det genom det här mediet, film eller annat. Men det går ju att vara tydligare, så varför inte lägga till det som ett tips under laddningsskärmar eller så? Känns som om det enkelt skulle kunna lösas så länge man inte börjar blanda in pengar.

Medlem

Vi existerar med ett enda syfte, att hjälpa människor. Ge därför fan i att sprida våran symbol så att folk förknippar den med hälsa!

Medlem
Medlem

https://www.propublica.org/article/how-the-red-cross-raised-h...

Röda korset är ju en korrupt fitt organisation som trollar bort donerade pengar.
Sååå. Larvigaste jag sett, dom förstör sin egna image.

Spel förstör den inte, health packs i spel funkar ju iaf i spelen
Bara ändra korset till grönt då. Men fortfarande totalt hyckleri.

Donera aldrig pengar till dom, om man ska donera kan man lika gärna hitta en godhjärtad individ i nämnt utsatt område som faktiskt bryr sig om lokalbefolkningen.

Medlem
Skrivet av Loltron:

Röda korset är ju en korrupt fitt organisation som trollar bort donerade pengar.

Oj, mogen ung man ser jag!

Medlem

Jag har ändå vant mig vid den här typen. Låt Röda Korset behålla sitt kors.


signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @ 3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS WIFI D4 Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2 - Light Tint PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro 1TB SSD2: Samsung 980 Pro 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon AG271QG 165Hz IPS G-Sync Cooled by Noctua

Medlem

Så när man donerar pengar till Röda Korset är det sån här skit de går till? Skönt att se att de väljer sina prioriteringar iallafall.

Medlem
Skrivet av Shimo:
Skrivet av Makkapakka:
Skrivet av superapan:

Som f.d militärsjukvårdare förstår jag. En alltför vid användning kan leda till att skyddet genom Genèvekonventionen urholkas för en person som bär det röda korset. Krig är tillräckligt hemskt som det är.

Det är inte som om det är jätterespekterat i krig som det är...

Det är inget argument för att låta det urholkas ytterligare.

Och hur blir det urholkat då menar du? Tror du att NÅGON i ett krig, soldater som civila, tänker tanken: "åh, här kommer röda korset eller nåt, så jäkla "urholkat varumärke", screw them, jag behöver inte deras hjälp då jag sett "loggan" i ett tv-spel.

123
Skriv svar