Analytiker: Switch säljer 3 gånger bättre än Wii U till 2020

Robot
Analytiker: Switch säljer 3 gånger bättre än Wii U till 2020
Medlem
Analytiker: Switch säljer 3 gånger bättre än Wii U till 2020

Ni kan inte skriva år 2020, det känns overkligt. Hälsningar från kvar i 90-talet.

Medlem

Det finns två problem.

1 Konsolen är på tok för dyr i nuläget
2. Riktigt svagt spelutbud.

Zelda är inte en kioskvältare för den breda massan. Och nya Zelda kommer ju till Wii U också, så Nintendo gör ju en strategisk miss att släppa Zelda till Wii U samtidigt som till Switch. Hade dom bara släppt Zelda till Switch så hade nog många Zelda fans tvingats skaffa en Swtch. Men det blir ju billigt för de som redan har en Wii U.

Medlem
Skrivet av xverminator:

Det finns två problem.

1 Konsolen är på tok för dyr i nuläget
2. Riktigt svagt spelutbud.

Zelda är inte en kioskvältare för den breda massan. Och nya Zelda kommer ju till Wii U också, så Nintendo gör ju en strategisk miss att släppa Zelda till Wii U samtidigt som till Switch. Hade dom bara släppt Zelda till Switch så hade nog många Zelda fans tvingats skaffa en Swtch. Men det blir ju billigt för de som redan har en Wii U.

Skulle säga att det finns ett tredje problem också.
Vad jag förstod av informationen tidigare så är en av skälen till att en äldre pascal krets användes att Nintendo inte kunde/ville vänta ännu längre på att kunna få ut sin produkt.
Samtidigt så finns det endast en väldigt liten mängd av produkten tillgänglig vid släpp precis som det var med Mini Nes.

Så tillgänglighet vis släpp utöver spelutbud skulle jag säga är ett problem till.

Hoppas bara att en stor majoritet tycket om den vid släppet då, annars kommer säkerligen efterfrågan dö ut snabbare än Nintendo hinner få ut nästa batch konsoler.

Medlem

Tror att Nintendo väntar sig mer än så i och med att Gamecube med sådan försäljning räknades som en smärre katastrof.

Medlem

Tror att den säljer 15-20 miljoner. Tror att majoriteten köper Switch bara för att få spela Nintendos egna titlar. Den är också på tok för dyr. Tredjepartsstödet är svagt. Och spelmarknaden ser väldigt annorlunda ut idag jämfört med när Wii var hett.

Medlem

Jag förstår att folk klagar på spelutbudet, men samtidigt så får vi ett nytt Zelda, ett nytt Mario, ett uppdaterat Mario Kart och Splatoon under första året.

Det är åtminstone 3 ENORMA spelserier och ett bra spel.

Men hela Switch konceptet är för "otyldigt" och tillbehören har absurda priser. Fortfarande för lite info om hur online-tjänsten kommer fungera och vad den kostar, vad finns bakom betalväggen? Hur kommer friend-list och röstchat fungera?

Om det är så att online-spelandet hamnar bakom betalväggen är jag orolig för att spelarbasen för många spel blir så försvinnande liten att de snabbt dör ut. Tex online delen i Mario Kart och Splatoon.

Medlem

Det ska tilläggas att SAMMA analytiker sa att Xbox ONE skulle sälja 100 miljoner exemplar och lägga sig jämsides med PS4 på den nivån.

"DFC Intelligence has forecast that PlayStation 4 and Xbox One will sell each 100 million units, which would mark the first time two competing systems hit that milestone."

Sen ändrade de sig såklart, men deras "Intelligence" har bevisligen haft rätt stora luckor och deras rapporter kan man nog ta med mer än en nypa salt.

Gen
Medlem
Skrivet av Cowmine:

Jag förstår att folk klagar på spelutbudet, men samtidigt så får vi ett nytt Zelda, ett nytt Mario, ett uppdaterat Mario Kart och Splatoon under första året.

Det är åtminstone 3 ENORMA spelserier och ett bra spel.

Men hela Switch konceptet är för "otyldigt" och tillbehören har absurda priser. Fortfarande för lite info om hur online-tjänsten kommer fungera och vad den kostar, vad finns bakom betalväggen? Hur kommer friend-list och röstchat fungera?

Om det är så att online-spelandet hamnar bakom betalväggen är jag orolig för att spelarbasen för många spel blir så försvinnande liten att de snabbt dör ut. Tex online delen i Mario Kart och Splatoon.

Fast MK8 är ju inte uppdaterad för Switchen. Det är exakt samma version som till WiiU som körs i samma upplösning och FPS bara att den innehåller all DLC plus en eller två exklusiva karaktärer samt Battlemode.

Medlem

Jag ställer mig oerhört skeptisk till påståendet.

Men blir gärna glatt överraskad och har fel.


signatur

Nämen!

Medlem

Blir inget köp för mig pga avsaknad av bakåtkompatibilitet, känns som ett hån efter att ha köpt en Wii U med så lite innehåll och som stått sig en sådan kort tid, och sen kan man inte ens ta med sig de spel som man faktiskt köpt till nästa generation.


signatur

Metal is best served heavy.

Medlem
Skrivet av Gen:
Skrivet av Cowmine:

Jag förstår att folk klagar på spelutbudet, men samtidigt så får vi ett nytt Zelda, ett nytt Mario, ett uppdaterat Mario Kart och Splatoon under första året.

Det är åtminstone 3 ENORMA spelserier och ett bra spel.

Men hela Switch konceptet är för "otyldigt" och tillbehören har absurda priser. Fortfarande för lite info om hur online-tjänsten kommer fungera och vad den kostar, vad finns bakom betalväggen? Hur kommer friend-list och röstchat fungera?

Om det är så att online-spelandet hamnar bakom betalväggen är jag orolig för att spelarbasen för många spel blir så försvinnande liten att de snabbt dör ut. Tex online delen i Mario Kart och Splatoon.

Fast MK8 är ju inte uppdaterad för Switchen. Det är exakt samma version som till WiiU som körs i samma upplösning och FPS bara att den innehåller all DLC plus en eller två exklusiva karaktärer samt Battlemode.

Så ett par karaktärer, banor och Battlemode är inte tillräckligt för att kalla det en uppdaterad version? Alrighty then.

Sedan vad Gen säger om absurda priser för tillbehör. Riktpris för en ny PS4 kontroll är runt 590kr, eller $60. Switch Pro kontroll, 790kr, $70. Det höga priset i SEK kan vi antagligen tacka Bergsala samt/eller all skit man vill ha skatt på nuförtiden. Kan inte påstå att Nintendo borde få ta skulden för det.

Men det är $10 mer, för en mer tekniskt avancerad kontroll; HD rumble, NFC, IR sensor, samma mer avancerade motion teknik som även kan hittas i joy-cons, och en batteritid på 40 timmar. PS4 har en touch pad, gammal motion teknik, och förhoppningsvis lite mer än de 3–5 timmar batteritid som första PS4 kontrollen hade. Just det, kan lysa fint också, viktigt idag. Börja inte prata om priser för den vanliga (V1) PS4 kontrollen, om du nu inte tycker att 3–5 timmar batteritid är acceptabelt för en Kontroll som används hemma framför TVn. Går inte att jämföra med Switchs batteritid i handheld mode, för den som vill försöka göra det också.

Mycket av detta kan ju ses som gimmicks, men båda kontrollerna erbjuder sin andel av det. HD rumble är en väldigt trevlig gimmick skulle jag vilja säga däremot.

Men klagomålen på priserna av tillbehören är så enormt överdrivna… Det är ingen stor skillnad vi pratar om här. Det är inte dom där 6000kr som Sony ville ha för PS3. Det är lite dyrare att tillverka dessa kontrollerna eftersom en del av tekniken fortfarande är ”ny”. Sedan behöver man inte köpa en Pro kontroll (om man nöjer sig med 1 kontroll dvs, dock kan joy-cons användas som 2 i vissa fall), de joy-cons man får med erbjuder samma möjligheter och mer än en Pro kontroll, fast i en annan passform. Att kunna spela med höger och vänster hand fria från varandra är riktigt bekvämt, mer så än att sitta med händerna ihop tryckta som på en vanlig kontroll.

Smaksak såklart, men tror vissa inte har tänkt på detta.
Ett nytt Mario till Julhandeln är något man inte bör underskatta heller, för att tala om hur bra eller dåligt Switch kommer sälja.

Medlem
Skrivet av Cyras:
Skrivet av Gen:
Skrivet av Cowmine:

Jag förstår att folk klagar på spelutbudet, men samtidigt så får vi ett nytt Zelda, ett nytt Mario, ett uppdaterat Mario Kart och Splatoon under första året.

Det är åtminstone 3 ENORMA spelserier och ett bra spel.

Men hela Switch konceptet är för "otyldigt" och tillbehören har absurda priser. Fortfarande för lite info om hur online-tjänsten kommer fungera och vad den kostar, vad finns bakom betalväggen? Hur kommer friend-list och röstchat fungera?

Om det är så att online-spelandet hamnar bakom betalväggen är jag orolig för att spelarbasen för många spel blir så försvinnande liten att de snabbt dör ut. Tex online delen i Mario Kart och Splatoon.

Fast MK8 är ju inte uppdaterad för Switchen. Det är exakt samma version som till WiiU som körs i samma upplösning och FPS bara att den innehåller all DLC plus en eller två exklusiva karaktärer samt Battlemode.

Så ett par karaktärer, banor och Battlemode är inte tillräckligt för att kalla det en uppdaterad version? Alrighty then.

Sedan vad Gen säger om absurda priser för tillbehör. Riktpris för en ny PS4 kontroll är runt 590kr, eller $60. Switch Pro kontroll, 790kr, $70. Det höga priset i SEK kan vi antagligen tacka Bergsala samt/eller all skit man vill ha skatt på nuförtiden. Kan inte påstå att Nintendo borde få ta skulden för det.

Men det är $10 mer, för en mer tekniskt avancerad kontroll; HD rumble, NFC, IR sensor, samma mer avancerade motion teknik som även kan hittas i joy-cons, och en batteritid på 40 timmar. PS4 har en touch pad, gammal motion teknik, och förhoppningsvis lite mer än de 3–5 timmar batteritid som första PS4 kontrollen hade. Just det, kan lysa fint också, viktigt idag. Börja inte prata om priser för den vanliga (V1) PS4 kontrollen, om du nu inte tycker att 3–5 timmar batteritid är acceptabelt för en Kontroll som används hemma framför TVn. Går inte att jämföra med Switchs batteritid i handheld mode, för den som vill försöka göra det också.

Mycket av detta kan ju ses som gimmicks, men båda kontrollerna erbjuder sin andel av det. HD rumble är en väldigt trevlig gimmick skulle jag vilja säga däremot.

Men klagomålen på priserna av tillbehören är så enormt överdrivna… Det är ingen stor skillnad vi pratar om här. Det är inte dom där 6000kr som Sony ville ha för PS3. Det är lite dyrare att tillverka dessa kontrollerna eftersom en del av tekniken fortfarande är ”ny”. Sedan behöver man inte köpa en Pro kontroll (om man nöjer sig med 1 kontroll dvs, dock kan joy-cons användas som 2 i vissa fall), de joy-cons man får med erbjuder samma möjligheter och mer än en Pro kontroll, fast i en annan passform. Att kunna spela med höger och vänster hand fria från varandra är riktigt bekvämt, mer så än att sitta med händerna ihop tryckta som på en vanlig kontroll.

Smaksak såklart, men tror vissa inte har tänkt på detta.
Ett nytt Mario till Julhandeln är något man inte bör underskatta heller, för att tala om hur bra eller dåligt Switch kommer sälja.

Det var jag som tog upp priserna.

Ja, jag tycker att tillbehören är för högt prissatta, jag tycker att vissa av spelen är för högt prissatta.
1-2-switch 50$ Detta är något som borde skickats med för att sälja in konsolen som Wii Sports.
40 $ för Street Fighter 2 i nytappning
80$ för en till uppsättning Joycon ( 50$ om du bara vill ha en av dem )
70$ för Pro Controllern ( som i ärlighetens namn är en std controller )
30$ för ett Joycon Charge Grip
Sen, för att spä på lite extra det inbyggda minnet äts up till 50% av enbart det nya Zelda spelet så du måste nästan köpa ett minneskort också. Visst kan det vara smidigt att man kan utöka minnet men att det inbyggda har en kapacitet för 2 st AAA spel är som om Xbox One eller PS4 skulle ha en 100GB hdd. Ingen skulle acceptera det.

Det är många bäckar små men tillslut blir det en sjö ändå.

Gen
Medlem
Skrivet av Cyras:
Skrivet av Gen:
Skrivet av Cowmine:

Jag förstår att folk klagar på spelutbudet, men samtidigt så får vi ett nytt Zelda, ett nytt Mario, ett uppdaterat Mario Kart och Splatoon under första året.

Det är åtminstone 3 ENORMA spelserier och ett bra spel.

Men hela Switch konceptet är för "otyldigt" och tillbehören har absurda priser. Fortfarande för lite info om hur online-tjänsten kommer fungera och vad den kostar, vad finns bakom betalväggen? Hur kommer friend-list och röstchat fungera?

Om det är så att online-spelandet hamnar bakom betalväggen är jag orolig för att spelarbasen för många spel blir så försvinnande liten att de snabbt dör ut. Tex online delen i Mario Kart och Splatoon.

Fast MK8 är ju inte uppdaterad för Switchen. Det är exakt samma version som till WiiU som körs i samma upplösning och FPS bara att den innehåller all DLC plus en eller två exklusiva karaktärer samt Battlemode.

Så ett par karaktärer, banor och Battlemode är inte tillräckligt för att kalla det en uppdaterad version? Alrighty then.

Då kanske det är en definitionsfråga men uppdaterad version för mig är att man uppdaterar något signifikant som gameplay eller grafik osv, speciellt om man ska motivera ett fullpris. Visste däremot inte att de lägger till ytterligare banor som inte är en del av DLC paketen till WiiU.

I mina ögon har de gjort en portning av spelet och skapat två nya gubbar samt tweakat Battle Mode (plus eventuella banor du pratade om), that's it. Verkligen mycket jobb! Nu kanske detta inte är ett rättvist exempel men Metro Redux var ju ett riktigt omtag där 4A Games gjorde en ordentlig genomgång av hela spelet och ändrade tonvis med saker. Jag har spelat båda versionerna och den nya är märkbart bättre.

Tycker bara de hade kunnat sälja MK8D för 30-40$ och ändå gjort en fin vinst istället för att vara åpna och begära 60$.

Medlem

Folk klagar på Switch priset, $299. Folk glömmer bort att PS4 kostade $399 vid release och Xbox One $499 vid release.

Nej hårdvara är inte allt, du får en portabel hybrid konsol och Nintendos unika utbud till billigare pris än både PS4 och Xbox One vid release.

Dock borde Nintendo bundla Switch med "1, 2, Switch" vid release. För deras egna ekonomiska skull alltså.

Medlem
Skrivet av Gen:
Skrivet av Cowmine:

Jag förstår att folk klagar på spelutbudet, men samtidigt så får vi ett nytt Zelda, ett nytt Mario, ett uppdaterat Mario Kart och Splatoon under första året.

Det är åtminstone 3 ENORMA spelserier och ett bra spel.

Men hela Switch konceptet är för "otyldigt" och tillbehören har absurda priser. Fortfarande för lite info om hur online-tjänsten kommer fungera och vad den kostar, vad finns bakom betalväggen? Hur kommer friend-list och röstchat fungera?

Om det är så att online-spelandet hamnar bakom betalväggen är jag orolig för att spelarbasen för många spel blir så försvinnande liten att de snabbt dör ut. Tex online delen i Mario Kart och Splatoon.

Fast MK8 är ju inte uppdaterad för Switchen. Det är exakt samma version som till WiiU som körs i samma upplösning och FPS bara att den innehåller all DLC plus en eller två exklusiva karaktärer samt Battlemode.

Fel! Wii U-versionen körs i 720p medan Switch-versionen körs i 1080p. De har även lagt till Double Items från Double Dash. Huruvida det är värt ett köp om man redan äger MK8 går att diskutera. Jag personligen tycker inte att det är värt 5-600kr om man redan äger det, men det är en uppgradering jag kan tänka mig för kanske 200kr, alt om jag känner mig sugen på att kunna spela det bärbart.

Medlem
Skrivet av Cowmine:

Det var jag som tog upp priserna.

Ja, jag tycker att tillbehören är för högt prissatta, jag tycker att vissa av spelen är för högt prissatta.
1-2-switch 50$ Detta är något som borde skickats med för att sälja in konsolen som Wii Sports.
40 $ för Street Fighter 2 i nytappning
80$ för en till uppsättning Joycon ( 50$ om du bara vill ha en av dem )
70$ för Pro Controllern ( som i ärlighetens namn är en std controller )
30$ för ett Joycon Charge Grip
Sen, för att spä på lite extra det inbyggda minnet äts up till 50% av enbart det nya Zelda spelet så du måste nästan köpa ett minneskort också. Visst kan det vara smidigt att man kan utöka minnet men att det inbyggda har en kapacitet för 2 st AAA spel är som om Xbox One eller PS4 skulle ha en 100GB hdd. Ingen skulle acceptera det.

Det är många bäckar små men tillslut blir det en sjö ändå.

Fel av mig, skrev fel namn
Sedan antog jag bara att tillbehör = kontroller då det är detta de flesta gillar att klaga på. Fel av mig igen.

1–2 Switch är lite fel tycker jag också, $39 hade varit lagom. Street Fighter är också väldigt fel, men ligger nog mer på Capcom, skulle jag gissa.

Den enda riktiga anledningen så som jag ser det till att köpa ett par joy-cons extra är för att använda dom till spel så som t.ex. 1–2 Switch. Här används ju enskilda joy-cons, så det blir ju $40 styck. Inte så farligt jämfört med vad Wii-motes kostade. Vill du inte utnyttja den frihet som joy-cons ger kan du lika gärna köpa Pro kontrollen. Ingen är bättre än den andre, men priset speglar på vilket användnings område som är tänkt.

Pro kontrollen en standard kontroll, men dyrare att tillverka, därav priset. HD rumble är något väldigt unikt dock, så helt standard är den inte. (Kanske inte dyrare att just tillverka, men där är ett annat företag utöver Nintendo som vill käna pengar på dessa.)

Charge grip är nog det mest onödiga tillbehöret. Jag tror de flesta kommer hålla med om att det är bekvämare med fria joy-cons i vardera händer (går fortfarande att spela på samma sätt som en standard kontroll), sedan har joy-cons redan en batteritid på 20 timmar. Så charge grip passar ju bara en riktigt hardcore gamer som spelar mer än 20 timmar i sträck, heh.

Men 50% av minnet för Zelda? Om du köper digitalt, ja. Men det finns Ingen bra anledning till att göra det, och ingen anledning till att flytta spelets data över till minnet på konsolen. Anledningen till att man gör det på andra konsoler är för att optiska enheter är så enormt långsamma, det är inte fallet med game cards. Sedan är vanliga hårddiskar som medföljer andra konsoler även långsammare än game cards, så blir en bra skillnad jämfört med den lösningen också.

Medlem
Skrivet av Gen:

Då kanske det är en definitionsfråga men uppdaterad version för mig är att man uppdaterar något signifikant som gameplay eller grafik osv, speciellt om man ska motivera ett fullpris. Visste däremot inte att de lägger till ytterligare banor som inte är en del av DLC paketen till WiiU.

I mina ögon har de gjort en portning av spelet och skapat två nya gubbar samt tweakat Battle Mode (plus eventuella banor du pratade om), that's it. Verkligen mycket jobb! Nu kanske detta inte är ett rättvist exempel men Metro Redux var ju ett riktigt omtag där 4A Games gjorde en ordentlig genomgång av hela spelet och ändrade tonvis med saker. Jag har spelat båda versionerna och den nya är märkbart bättre.

Tycker bara de hade kunnat sälja MK8D för 30-40$ och ändå gjort en fin vinst istället för att vara åpna och begära 60$.

Hmm sant, jag tänkte inte ur den synvinkel där man redan äger MK8.
Jag sålde mitt Wii U samt MK8 för ett halvår sedan kanske, köpte inget DLC, så för min del är det ett självklart köp.

Som Bojkott skrev är där även double items i MK8D

Medlem
Skrivet av Achtung:

Nej hårdvara är inte allt, du får en portabel hybrid konsol och Nintendos unika utbud till billigare pris än både PS4 och Xbox One vid release.

"Nintendos unika utbud" är också det enda man kommer kunna spela på den konsolen då den, precis som Wii U, bygger på klen hårdvara med dåliga prestanda. Vill man spela tredjepartsspel på sin Switch så kommer man spela den fulaste och dåligaste versionen, om det överhuvudtaget kommer en version till Switch.

Nintendos nostalgiker kommer köpa ännu en Nintendo-konsol till överpris, köpa Zelda och Mario för 20:de gången, och känna sig nöjda. Vi andra förväntar oss lite mer av en konsol år 2017.

Medlem
Skrivet av palmtree:
Skrivet av Achtung:

Nej hårdvara är inte allt, du får en portabel hybrid konsol och Nintendos unika utbud till billigare pris än både PS4 och Xbox One vid release.

"Nintendos unika utbud" är också det enda man kommer kunna spela på den konsolen då den, precis som Wii U, bygger på klen hårdvara med dåliga prestanda. Vill man spela tredjepartsspel på sin Switch så kommer man spela den fulaste och dåligaste versionen, om det överhuvudtaget kommer en version till Switch.

Nintendos nostalgiker kommer köpa ännu en Nintendo-konsol till överpris, köpa Zelda och Mario för 20:de gången, och känna sig nöjda. Vi andra förväntar oss lite mer av en konsol år 2017.

Ja, Nintendo har inte mycket tredjepartsspel, alla vet detta. Varför skulle detta vara ett argument? Nintendo har däremot, till skillnad fån konkurrenterna, väldigt många förstapartsspel. Det är liksom... deras grej.

Kan ju istället fråga sig varför PS4 och Xbox One inte har lika många förstapartsspel som Nintendo? Folk som köper Nintendo konsoler gör ju det p.g.a Nintendos unika utbud. Fattar inte folk detta?

Medlem

Wii u där har du Nintendos hardcore publik, varför skulle någon utanför hardcore publiken köpa en konsol idag? Gamers hoppade över VR och spelförsäljningen till konsoler har generellt gått ner och det råder en finansiell kris globalt .... varför skulle folk rusa iväg och köpa switch? Och 40mil? Det är ps4 siffror och ps4 räknas som en stor succé .... tror någon härinne verkligen att switch med dagens förutsättningar kommer att göra en ps4?

Medlem
Skrivet av Achtung:

Ja, Nintendo har inte mycket tredjepartsspel, alla vet detta. Varför skulle detta vara ett argument? Nintendo har däremot, till skillnad fån konkurrenterna, väldigt många förstapartsspel. Det är liksom... deras grej.

Kan ju istället fråga sig varför PS4 och Xbox One inte har lika många förstapartsspel som Nintendo? Folk som köper Nintendo konsoler gör ju det p.g.a Nintendos unika utbud. Fattar inte folk detta?

Väldigt många förstahandsspel är, vad? Två om året? Och under tiden så släpper tredjepartsutvecklare högvis med bra spel till alla andra platformar. Nintendos unika utbud är en nisch som krymper medan marknaden i övrigt växer.

Varför har inte PS4 eller Xbone inte en massa förstapartsspel? För att de, till skillnad från Nintendo, inte är beroende av dem för att överleva.

Medlem
Skrivet av xverminator:

Det finns två problem.

1 Konsolen är på tok för dyr i nuläget
2. Riktigt svagt spelutbud.

Zelda är inte en kioskvältare för den breda massan. Och nya Zelda kommer ju till Wii U också, så Nintendo gör ju en strategisk miss att släppa Zelda till Wii U samtidigt som till Switch. Hade dom bara släppt Zelda till Switch så hade nog många Zelda fans tvingats skaffa en Swtch. Men det blir ju billigt för de som redan har en Wii U.

Man kan väl anta att spelutbudet kommer bli lite annat fram till 2020? Annars kan jag hålla med om att det blir tufft.

Skrivet av kebbe:

Tror att Nintendo väntar sig mer än så i och med att Gamecube med sådan försäljning räknades som en smärre katastrof.

Gamecuben såldes i 21,7 miljoner exemplar under dom 6 åren den var aktuell.


signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Medlem
Skrivet av palmtree:
Skrivet av Achtung:

Ja, Nintendo har inte mycket tredjepartsspel, alla vet detta. Varför skulle detta vara ett argument? Nintendo har däremot, till skillnad fån konkurrenterna, väldigt många förstapartsspel. Det är liksom... deras grej.

Kan ju istället fråga sig varför PS4 och Xbox One inte har lika många förstapartsspel som Nintendo? Folk som köper Nintendo konsoler gör ju det p.g.a Nintendos unika utbud. Fattar inte folk detta?

Väldigt många förstahandsspel är, vad? Två om året? Och under tiden så släpper tredjepartsutvecklare högvis med bra spel till alla andra platformar. Nintendos unika utbud är en nisch som krymper medan marknaden i övrigt växer.

Varför har inte PS4 eller Xbone inte en massa förstapartsspel? För att de, till skillnad från Nintendo, inte är beroende av dem för att överleva.

Här är en lista där du kan se alla WiiU spel bl.a förstapartsspel, du får göra din egen uppfattning:
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Wii_U_software

Jag kan även vända på ditt argument och säga:
PS4 och Xbox One är beroende av tredjepartsspel för att överleva.

Poängen jag försöker få fram till dig är att bara för den ena konsolen har mer mer tredjepartsspel än den andra eller att en annan har mer förstapartsspel gör konsolen varken sämre eller bättre. Det är ett annat utbud, en annan publik dom riktar sig emot.

Gen
Medlem
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av Gen:
Skrivet av Cowmine:

Jag förstår att folk klagar på spelutbudet, men samtidigt så får vi ett nytt Zelda, ett nytt Mario, ett uppdaterat Mario Kart och Splatoon under första året.

Det är åtminstone 3 ENORMA spelserier och ett bra spel.

Men hela Switch konceptet är för "otyldigt" och tillbehören har absurda priser. Fortfarande för lite info om hur online-tjänsten kommer fungera och vad den kostar, vad finns bakom betalväggen? Hur kommer friend-list och röstchat fungera?

Om det är så att online-spelandet hamnar bakom betalväggen är jag orolig för att spelarbasen för många spel blir så försvinnande liten att de snabbt dör ut. Tex online delen i Mario Kart och Splatoon.

Fast MK8 är ju inte uppdaterad för Switchen. Det är exakt samma version som till WiiU som körs i samma upplösning och FPS bara att den innehåller all DLC plus en eller två exklusiva karaktärer samt Battlemode.

Fel! Wii U-versionen körs i 720p medan Switch-versionen körs i 1080p. De har även lagt till Double Items från Double Dash. Huruvida det är värt ett köp om man redan äger MK8 går att diskutera. Jag personligen tycker inte att det är värt 5-600kr om man redan äger det, men det är en uppgradering jag kan tänka mig för kanske 200kr, alt om jag känner mig sugen på att kunna spela det bärbart.

Hm, det stämmer tydligen, vafan! Då var det där med 1080p bara ett rykte...

Skrivet av Cyras:
Skrivet av Gen:

Då kanske det är en definitionsfråga men uppdaterad version för mig är att man uppdaterar något signifikant som gameplay eller grafik osv, speciellt om man ska motivera ett fullpris. Visste däremot inte att de lägger till ytterligare banor som inte är en del av DLC paketen till WiiU.

I mina ögon har de gjort en portning av spelet och skapat två nya gubbar samt tweakat Battle Mode (plus eventuella banor du pratade om), that's it. Verkligen mycket jobb! Nu kanske detta inte är ett rättvist exempel men Metro Redux var ju ett riktigt omtag där 4A Games gjorde en ordentlig genomgång av hela spelet och ändrade tonvis med saker. Jag har spelat båda versionerna och den nya är märkbart bättre.

Tycker bara de hade kunnat sälja MK8D för 30-40$ och ändå gjort en fin vinst istället för att vara åpna och begära 60$.

Hmm sant, jag tänkte inte ur den synvinkel där man redan äger MK8.
Jag sålde mitt Wii U samt MK8 för ett halvår sedan kanske, köpte inget DLC, så för min del är det ett självklart köp.

Som Bojkott skrev är där även double items i MK8D

Sålde också mitt Wii U med MK8 samt 3D World (galet bra spel det där), Donkey Kong (inte alls bra) samt lite annat för ett tag sedan då jag kände att jag lirat det jag lirat. Hoppas nån kompis köper Switch så jag kan testa

Medlem
Skrivet av Gen:
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av Gen:
Skrivet av Cowmine:

Jag förstår att folk klagar på spelutbudet, men samtidigt så får vi ett nytt Zelda, ett nytt Mario, ett uppdaterat Mario Kart och Splatoon under första året.

Det är åtminstone 3 ENORMA spelserier och ett bra spel.

Men hela Switch konceptet är för "otyldigt" och tillbehören har absurda priser. Fortfarande för lite info om hur online-tjänsten kommer fungera och vad den kostar, vad finns bakom betalväggen? Hur kommer friend-list och röstchat fungera?

Om det är så att online-spelandet hamnar bakom betalväggen är jag orolig för att spelarbasen för många spel blir så försvinnande liten att de snabbt dör ut. Tex online delen i Mario Kart och Splatoon.

Fast MK8 är ju inte uppdaterad för Switchen. Det är exakt samma version som till WiiU som körs i samma upplösning och FPS bara att den innehåller all DLC plus en eller två exklusiva karaktärer samt Battlemode.

Fel! Wii U-versionen körs i 720p medan Switch-versionen körs i 1080p. De har även lagt till Double Items från Double Dash. Huruvida det är värt ett köp om man redan äger MK8 går att diskutera. Jag personligen tycker inte att det är värt 5-600kr om man redan äger det, men det är en uppgradering jag kan tänka mig för kanske 200kr, alt om jag känner mig sugen på att kunna spela det bärbart.

Hm, det stämmer tydligen, vafan! Då var det där med 1080p bara ett rykte...

Ja det gick en massa snack om att det skulle vara 1080p men bekräftades alldeles innan release att det bara var 720p. Men med Switch-versionen så är det helt officiellt bekräftat nu att det blir 1080p dockat och 720p odockat

Gen
Medlem
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av Gen:
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av Gen:
Skrivet av Cowmine:

Jag förstår att folk klagar på spelutbudet, men samtidigt så får vi ett nytt Zelda, ett nytt Mario, ett uppdaterat Mario Kart och Splatoon under första året.

Det är åtminstone 3 ENORMA spelserier och ett bra spel.

Men hela Switch konceptet är för "otyldigt" och tillbehören har absurda priser. Fortfarande för lite info om hur online-tjänsten kommer fungera och vad den kostar, vad finns bakom betalväggen? Hur kommer friend-list och röstchat fungera?

Om det är så att online-spelandet hamnar bakom betalväggen är jag orolig för att spelarbasen för många spel blir så försvinnande liten att de snabbt dör ut. Tex online delen i Mario Kart och Splatoon.

Fast MK8 är ju inte uppdaterad för Switchen. Det är exakt samma version som till WiiU som körs i samma upplösning och FPS bara att den innehåller all DLC plus en eller två exklusiva karaktärer samt Battlemode.

Fel! Wii U-versionen körs i 720p medan Switch-versionen körs i 1080p. De har även lagt till Double Items från Double Dash. Huruvida det är värt ett köp om man redan äger MK8 går att diskutera. Jag personligen tycker inte att det är värt 5-600kr om man redan äger det, men det är en uppgradering jag kan tänka mig för kanske 200kr, alt om jag känner mig sugen på att kunna spela det bärbart.

Hm, det stämmer tydligen, vafan! Då var det där med 1080p bara ett rykte...

Ja det gick en massa snack om att det skulle vara 1080p men bekräftades alldeles innan release att det bara var 720p. Men med Switch-versionen så är det helt officiellt bekräftat nu att det blir 1080p dockat och 720p odockat

Undrar om man hade sett skillnaden i upplösning i en SbS jämförelse

Medlem
Skrivet av Gen:
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av Gen:
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av Gen:
Skrivet av Cowmine:

Jag förstår att folk klagar på spelutbudet, men samtidigt så får vi ett nytt Zelda, ett nytt Mario, ett uppdaterat Mario Kart och Splatoon under första året.

Det är åtminstone 3 ENORMA spelserier och ett bra spel.

Men hela Switch konceptet är för "otyldigt" och tillbehören har absurda priser. Fortfarande för lite info om hur online-tjänsten kommer fungera och vad den kostar, vad finns bakom betalväggen? Hur kommer friend-list och röstchat fungera?

Om det är så att online-spelandet hamnar bakom betalväggen är jag orolig för att spelarbasen för många spel blir så försvinnande liten att de snabbt dör ut. Tex online delen i Mario Kart och Splatoon.

Fast MK8 är ju inte uppdaterad för Switchen. Det är exakt samma version som till WiiU som körs i samma upplösning och FPS bara att den innehåller all DLC plus en eller två exklusiva karaktärer samt Battlemode.

Fel! Wii U-versionen körs i 720p medan Switch-versionen körs i 1080p. De har även lagt till Double Items från Double Dash. Huruvida det är värt ett köp om man redan äger MK8 går att diskutera. Jag personligen tycker inte att det är värt 5-600kr om man redan äger det, men det är en uppgradering jag kan tänka mig för kanske 200kr, alt om jag känner mig sugen på att kunna spela det bärbart.

Hm, det stämmer tydligen, vafan! Då var det där med 1080p bara ett rykte...

Ja det gick en massa snack om att det skulle vara 1080p men bekräftades alldeles innan release att det bara var 720p. Men med Switch-versionen så är det helt officiellt bekräftat nu att det blir 1080p dockat och 720p odockat

Undrar om man hade sett skillnaden i upplösning i en SbS jämförelse

Vi lär bli överösta med jämförelsevideos under releaseveckan så man får väl se då Man märker dock en tydlig skillnad om man jämför med hjälp av en emulator, men både skärmstorlek och avstånd till skärmen spelar ju in en hel del när man jämför upplösningar. Är avståndet långt och skärmen liten så ser man ju inte ens någon skillnad mellan 480p och 4K.

Medlem

Få launchtitlar är ett problem men värre är det faktum att gamers är osäkra på vilka spel som kommer framöver och det problemet har inte Microsoft eller Sony

1
Skriv svar