Jämförelse: här är skillnaden på grafik i The Legend of Zelda: Breath of the Wild på Switch och Wii U.

Robot
Jämförelse: här är skillnaden på grafik i The Legend of Zelda: Breath of the Wild på Switch och Wii U.
Medlem
Jämförelse: här är skillnaden på grafik i The Legend of Zelda: Breath of the Wild på Switch och Wii U.

Suck, som alltid är Nintendo hopplöst efter maskinvarumässigt. Varför inte 1080p som är branschstandard sedan många år tillbaka? Konkurrenterna har ju redan börjat fasa ut det till förmån för 2160p…

Medlem
Skrivet av magiul:

Suck, som alltid är Nintendo hopplöst efter maskinvarumässigt. Varför inte 1080p som är branschstandard sedan många år tillbaka? Konkurrenterna har ju redan börjat fasa ut det till förmån för 2160p…

Så är det, de kan dock i flera fall knappt leverera 30fps i 1080p. Om man bara ska resonera som du, då finns det ingen som helst anledning att äga en konsol idag.

Medlem
Skrivet av magiul:

Suck, som alltid är Nintendo hopplöst efter maskinvarumässigt. Varför inte 1080p som är branschstandard sedan många år tillbaka? Konkurrenterna har ju redan börjat fasa ut det till förmån för 2160p…

Inte för att jag inte håller med dig om att 1080 p borde vara standard... men det är fortfarande väääldigt många spel till Xbone och PS4 som inte orkar upp i 1080 p så att säga att de håller på att gå över till 2160 p är underligt.

Medlem

Tycker spelet ser väldigt kontrastfattigt ut, men så är väl 4K och HDR inget som Nintendo kommer att bry sig om innan 8K är standard.

Medlem

Folk är så jävla tröga...

SPEL ANPASSADE TILL WII U kommer inte att göras om till ett 1080p 60fps för Switch...

Chilla lite och kolla på nintendo live streams istället så får ni höra rätt fakta! Lita inte på alla era kompisar eller annat folk på gaming forum som bara hatar på Nintendo.

Spel som är designade till Nintendo Switch och INTE WII U kommer att spelas i 1080p 60fps.

t:ex Mario Kart och Mario Odyssey!

Nintendo ville släppa detta spel så som det var, inte göra om hela spelet -.-

Sen att det är 720p portabelt har nog mycket med Batteritid att göra... hellre extra batteritid än snyggare spel och ännu mer begränsad speltid...

Medlem
Skrivet av Hullken:
Skrivet av magiul:

Suck, som alltid är Nintendo hopplöst efter maskinvarumässigt. Varför inte 1080p som är branschstandard sedan många år tillbaka? Konkurrenterna har ju redan börjat fasa ut det till förmån för 2160p…

Inte för att jag inte håller med dig om att 1080 p borde vara standard... men det är fortfarande väääldigt många spel till Xbone och PS4 som inte orkar upp i 1080 p så att säga att de håller på att gå över till 2160 p är underligt.

Med PS4 Pro ute och Xbox One Project Scorpio på väg är det knappast ett underligt påstående. Att vissa speltillverkare gör dåligt optimerade spel påverkar inte faktumet att 1080p varit branschstandard under lång tid.

Personligen har jag spelat med 1080p de senaste 10 åren men har på senare år övergett det för 1440p som föredragen upplösning då 2160p fortfarande är lite för krävande för min PC.

Skrivet av Everztar:

Folk är så jävla tröga...

SPEL ANPASSADE TILL WII U kommer inte att göras om till ett 1080p 60fps för Switch...

Chilla lite och kolla på nintendo live streams istället så får ni höra rätt fakta! Lita inte på alla era kompisar eller annat folk på gaming forum som bara hatar på Nintendo.

Spel som är designade till Nintendo Switch och INTE WII U kommer att spelas i 1080p 60fps.

t:ex Mario Kart och Mario Odyssey!

Nintendo ville släppa detta spel så som det var, inte göra om hela spelet -.-

Sen att det är 720p portabelt har nog mycket med Batteritid att göra... hellre extra batteritid än snyggare spel och ännu mer begränsad speltid...

Jag är verkligen ingen upplösningshetsare, grafikkvalité handlar knappast bara om hög upplösning. Men att producera spel för en uråldrig upplösning känns som latmansfasoner. Att det handlar om konverteringar är ingen ursäkt tycker jag.

Medlem

För liten skillnad för ett nytt Switch-köp, och speciellt när den inte har några andra intressanta spel heller förrän nästa år.
Köper till Wii-U istället så känns inte köpet av den helt förgäves

Medlem
Skrivet av Rockefellerz:
Skrivet av magiul:

Suck, som alltid är Nintendo hopplöst efter maskinvarumässigt. Varför inte 1080p som är branschstandard sedan många år tillbaka? Konkurrenterna har ju redan börjat fasa ut det till förmån för 2160p…

Så är det, de kan dock i flera fall knappt leverera 30fps i 1080p. Om man bara ska resonera som du, då finns det ingen som helst anledning att äga en konsol idag.

Nu hänger jag inte alls med på hur JAG resonerar.

Men för att förtydliga min ståndpunkt, det finns definitivt anledningar att äga konsoller idag då både PS4 och Xbox One haft stöd för branschstandarden 1080p i många år och har 4K alternativ ute eller på gång, om man har en TV som stöder det.

Medlem

Jag skalar gärna ner mina spel lite i upplösning för att få komplett bärbar frihet. Wii U'n dög för att slänga in i bilen så ungarna kunde spela, men Switchen kommer bli underbar. Jag anser som många före mig, att ska man spela high-end så är PC enda alternativet. Nintendo har alltid (förutom Wii U) levererat en ny dimension till spel som inte PC kan ge.

Medlem
Skrivet av Rovdjur:

Jag skalar gärna ner mina spel lite i upplösning för att få komplett bärbar frihet. Wii U'n dög för att slänga in i bilen så ungarna kunde spela, men Switchen kommer bli underbar. Jag anser som många före mig, att ska man spela high-end så är PC enda alternativet. Nintendo har alltid (förutom Wii U) levererat en ny dimension till spel som inte PC kan ge.

Det är just det som är saken med switch, den är portabel. Den är inte en "riktig" motståndare till PS4 eller Xbone. I Japan så slåss den mot Vitan och kommer säkerligen slå stort där med tanke på hur viktigt det är att kunna vara mobil.

Det jag är extremt emot med Switchen är priset på tillbehör. Nintendos förbannade kontroller är förjävla dyra. Även om man säkert kommer klara sig med joycon kontrollern.

Medlem
Skrivet av brandter:

Det jag är extremt emot med Switchen är priset på tillbehör. Nintendos förbannade kontroller är förjävla dyra. Även om man säkert kommer klara sig med joycon kontrollern.

Ja priserna på dessa är riktigt ruggiga. Man kommer långt med sina joycons, men en extra docka och en pro-kontroller hade inte vart fel, men som sagt kostar det skjortan. Jag kan bara hoppas att priserna baseras på tillgång och successivt kommer att sjunka, men det är Nintendo vi pratar om

Medlem
Skrivet av magiul:

Suck, som alltid är Nintendo hopplöst efter maskinvarumässigt. Varför inte 1080p som är branschstandard sedan många år tillbaka? Konkurrenterna har ju redan börjat fasa ut det till förmån för 2160p…

Många spel körs i 900p till både PS4 och Xbox One, så att påstå att 1080p är branschstandard sedan många år tillbaka är bara bullshit. Och i de spel som körs i 1080p så är det inte allt för ovanligt med störiga frame drops.

Switch-versionen är en portning från Wii U som bygger på en svårutvecklad arkitektur. När folk klagade på att PC-portar under förra generationen var usla så berodde det på just detta. Att gå från PPC till annan arkitektur är ingen dans på rosor, och därför så måste vi vänta på spel som bara är utvecklade till Switch.

Det låter på dig som att Switch inte klarar 1080p överhuvudtaget, vilket den gör. Exempelvis så kommer Mario Kart att köras i 1080p60. 900p i Zelda var mest troligt en kompromiss som var nödvändig för att få ut spelet till release. De hade nog kunnat skruva upp det till 1080p och flutit på genom större delen av spelet, men risken finns att vi hade sett drops om de inte hade valt att skjuta på lanseringen ytterligare. Lanseringen av Switch är mest troligt redan fördröjd pga Zelda, så de valde nog att hellre släppa Zelda i 900p än att kanske behöva vänta till i sommar/höst bara för att kunna släppa det i 1080p.

4K-utbudet till PS4 Pro är idag väldigt klent, och spelen som stöder 4K är spel som inte är särskilt krävande, så även här är du ute och svävar. Inte förrän Scorpio släpps kommer vi börja se spel renderade i 4K som inte ser ut att vara från förra generationen, och då lär majoriteten av spelen dessutom vara låst i 30 FPS.

Medlem
Skrivet av Rovdjur:

Jag skalar gärna ner mina spel lite i upplösning för att få komplett bärbar frihet. Wii U'n dög för att slänga in i bilen så ungarna kunde spela, men Switchen kommer bli underbar. Jag anser som många före mig, att ska man spela high-end så är PC enda alternativet. Nintendo har alltid (förutom Wii U) levererat en ny dimension till spel som inte PC kan ge.

Jo precis så känns det som att Nintendo tänker också. Varför minska marginalerna (till nästan noll eller värre) för att konkurrera med Ps4Pro och Scorpio (som utklassas totalt av en PC ändå) när de kan lägga sig i en helt egen kategori där de i princip kan dominera.

Medlem

Äger man en Wii U och bara är ute efter Zelda till Switch, är det inte värt pengarna. Då är det bättre köpa till Wii U. Om man däremot vill ha en del annat till Switch kan det vara värt.

Men I det stora hela får var och en avgöra om det är värt alla tusenlappar.

Medlem
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av magiul:

Suck, som alltid är Nintendo hopplöst efter maskinvarumässigt. Varför inte 1080p som är branschstandard sedan många år tillbaka? Konkurrenterna har ju redan börjat fasa ut det till förmån för 2160p…

Många spel körs i 900p till både PS4 och Xbox One, så att påstå att 1080p är branschstandard sedan många år tillbaka är bara bullshit. Och i de spel som körs i 1080p så är det inte allt för ovanligt med störiga frame drops.

Switch-versionen är en portning från Wii U som bygger på en svårutvecklad arkitektur. När folk klagade på att PC-portar under förra generationen var usla så berodde det på just detta. Att gå från PPC till annan arkitektur är ingen dans på rosor, och därför så måste vi vänta på spel som bara är utvecklade till Switch.

Det låter på dig som att Switch inte klarar 1080p överhuvudtaget, vilket den gör. Exempelvis så kommer Mario Kart att köras i 1080p60. 900p i Zelda var mest troligt en kompromiss som var nödvändig för att få ut spelet till release. De hade nog kunnat skruva upp det till 1080p och flutit på genom större delen av spelet, men risken finns att vi hade sett drops om de inte hade valt att skjuta på lanseringen ytterligare. Lanseringen av Switch är mest troligt redan fördröjd pga Zelda, så de valde nog att hellre släppa Zelda i 900p än att kanske behöva vänta till i sommar/höst bara för att kunna släppa det i 1080p.

4K-utbudet till PS4 Pro är idag väldigt klent, och spelen som stöder 4K är spel som inte är särskilt krävande, så även här är du ute och svävar. Inte förrän Scorpio släpps kommer vi börja se spel renderade i 4K som inte ser ut att vara från förra generationen, och då lär majoriteten av spelen dessutom vara låst i 30 FPS.

Och det handlar om uppskalning till 4K, precis som att PS3:an inte hade native stöd för 1080p men klarade av uppskalning. Min PC klarar av 4k hyggligt med någorlunda stabil FPS men att tro att PS4:an eller Xboxen ska klara av det är önsketänkande.

Medlem
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av magiul:

Suck, som alltid är Nintendo hopplöst efter maskinvarumässigt. Varför inte 1080p som är branschstandard sedan många år tillbaka? Konkurrenterna har ju redan börjat fasa ut det till förmån för 2160p…

Många spel körs i 900p till både PS4 och Xbox One, så att påstå att 1080p är branschstandard sedan många år tillbaka är bara bullshit. Och i de spel som körs i 1080p så är det inte allt för ovanligt med störiga frame drops.

Switch-versionen är en portning från Wii U som bygger på en svårutvecklad arkitektur. När folk klagade på att PC-portar under förra generationen var usla så berodde det på just detta. Att gå från PPC till annan arkitektur är ingen dans på rosor, och därför så måste vi vänta på spel som bara är utvecklade till Switch.

Det låter på dig som att Switch inte klarar 1080p överhuvudtaget, vilket den gör. Exempelvis så kommer Mario Kart att köras i 1080p60. 900p i Zelda var mest troligt en kompromiss som var nödvändig för att få ut spelet till release. De hade nog kunnat skruva upp det till 1080p och flutit på genom större delen av spelet, men risken finns att vi hade sett drops om de inte hade valt att skjuta på lanseringen ytterligare. Lanseringen av Switch är mest troligt redan fördröjd pga Zelda, så de valde nog att hellre släppa Zelda i 900p än att kanske behöva vänta till i sommar/höst bara för att kunna släppa det i 1080p.

4K-utbudet till PS4 Pro är idag väldigt klent, och spelen som stöder 4K är spel som inte är särskilt krävande, så även här är du ute och svävar. Inte förrän Scorpio släpps kommer vi börja se spel renderade i 4K som inte ser ut att vara från förra generationen, och då lär majoriteten av spelen dessutom vara låst i 30 FPS.

Det var ju trevligt, men det är lätt att tolka nyheten som att det är 900p som gäller för Switch. Flera före dig upplyste mig om att så inte var fallet.

Och oavsett hur många undantag det finns och vissa konsollspel har svårt att leva upp till det, så ÄR fortfarande 1080p branschstandard. Det tillverkas inte ens teveapparater för 720p längre, och snart inte med 1080p heller då 4K-apparater finns i alla prisklasser idag. Så... cut the crap.

Att spelet endast får 900p är något negativt. Och när övriga grafiska skillnader är näst intill obefintliga, då finns det inga stora incitament att köpa spelet om man redan har det till Wii U.

Inaktiv
Skrivet av magiul:
Skrivet av Bojkott:
Skrivet av magiul:

Suck, som alltid är Nintendo hopplöst efter maskinvarumässigt. Varför inte 1080p som är branschstandard sedan många år tillbaka? Konkurrenterna har ju redan börjat fasa ut det till förmån för 2160p…

Många spel körs i 900p till både PS4 och Xbox One, så att påstå att 1080p är branschstandard sedan många år tillbaka är bara bullshit. Och i de spel som körs i 1080p så är det inte allt för ovanligt med störiga frame drops.

Switch-versionen är en portning från Wii U som bygger på en svårutvecklad arkitektur. När folk klagade på att PC-portar under förra generationen var usla så berodde det på just detta. Att gå från PPC till annan arkitektur är ingen dans på rosor, och därför så måste vi vänta på spel som bara är utvecklade till Switch.

Det låter på dig som att Switch inte klarar 1080p överhuvudtaget, vilket den gör. Exempelvis så kommer Mario Kart att köras i 1080p60. 900p i Zelda var mest troligt en kompromiss som var nödvändig för att få ut spelet till release. De hade nog kunnat skruva upp det till 1080p och flutit på genom större delen av spelet, men risken finns att vi hade sett drops om de inte hade valt att skjuta på lanseringen ytterligare. Lanseringen av Switch är mest troligt redan fördröjd pga Zelda, så de valde nog att hellre släppa Zelda i 900p än att kanske behöva vänta till i sommar/höst bara för att kunna släppa det i 1080p.

4K-utbudet till PS4 Pro är idag väldigt klent, och spelen som stöder 4K är spel som inte är särskilt krävande, så även här är du ute och svävar. Inte förrän Scorpio släpps kommer vi börja se spel renderade i 4K som inte ser ut att vara från förra generationen, och då lär majoriteten av spelen dessutom vara låst i 30 FPS.

Det var ju trevligt, men det är lätt att tolka nyheten som att det är 900p som gäller för Switch. Flera före dig upplyste mig om att så inte var fallet.

Och oavsett hur många undantag det finns och vissa konsollspel har svårt att leva upp till det, så ÄR fortfarande 1080p branschstandard. Det tillverkas inte ens teveapparater för 720p längre, och snart inte med 1080p heller då 4K-apparater finns i alla prisklasser idag. Så... cut the crap.

Att spelet endast får 900p är något negativt. Och när övriga grafiska skillnader är näst intill obefintliga, då finns det inga stora incitament att köpa spelet om man redan har det till Wii U.

Det är skillnad på en TV- eller datorskärm och ett spels interna upplösning.
Skärmens upplösning har ingenting att göra med hur svårt det är för ett spel att köras, ett spel med lägre intern upplösning skalas bara upp på skärmar med högre upplösning. Skärmar används i huvudsak till annat än till spel.

Här är upplösningarna för några PS4- och Xbonespel :
Battlefield 4 på PS4 (900p), Xbone(720p)
Watch Dogs på PS4(900p), Xbone(792p)
Assassin's Creed Unity 900p på både Xbone och PS4.
Dead Rising 3 på Xbone (720p)
Just Cause 3 på Xbone (900p)

Och nej klart att det inte finns stora incitament att köpa spelet på Switch om man redan har det på Wii U men spelet kommer ju släppas samtidigt till båda konsolerna och då finns det ju ingen anledning att köpa det på Wii U om man redan äger en Switch.

Hade spelet körts i 1080p hade man fått försämra den övriga grafiken, samma sak om man hade velat ha mer än 30 fps.
Det är en triangel av grafik-upplösning-fps. Höjer du ena så sänks de andra två. Hade det varit värt att köra spelet i 1080p och då offra grafiska effekter, kanske ha sämre draw distance osv? Uppenbarligen tyckte inte Nintendo det.
Det handlar inte om lathet utan att man gör det bästa man kan med den begränsade hårdvara man jobbar med.

Medlem

Bättre Nintendo lägger ner hårdvaran och och släpper spel till andra konsoler.

Gen
Medlem
Skrivet av Peterboxy:

Bättre Nintendo lägger ner hårdvaran och och släpper spel till andra konsoler.

Ja lite som Sega gjorde.

Medlem

Skillnaden är ju minimal. Väldigt ostrategiskt av Nintendo att släppa dem samtidigt till Wii U och Switch. Alla som redan har en Wii U kommer ju inte skaffa en Switch för Zelda när det typ bara är laddtiderna som skiljer.

Dom borde ha utvecklat nya Zelda först och främst för Switch så det blev skillnad mot Wii U versionen samt släppa en portad version till Wii U senare.

Medlem
Skrivet av magiul:

Det var ju trevligt, men det är lätt att tolka nyheten som att det är 900p som gäller för Switch. Flera före dig upplyste mig om att så inte var fallet.

Och oavsett hur många undantag det finns och vissa konsollspel har svårt att leva upp till det, så ÄR fortfarande 1080p branschstandard. Det tillverkas inte ens teveapparater för 720p längre, och snart inte med 1080p heller då 4K-apparater finns i alla prisklasser idag. Så... cut the crap.

Att spelet endast får 900p är något negativt. Och när övriga grafiska skillnader är näst intill obefintliga, då finns det inga stora incitament att köpa spelet om man redan har det till Wii U.

Jag vet inte om vi tittar på samma bilder, men skillnaden är ganska stor...

Bättre draw distance, bättre reflektioner och skuggor, gräs är tätare, högre upplösning på texturer, för att nämna några saker. Jag spelar hellre en grafiskt vackrare version i 900p än en version som hade varit mer lik Wii U versionen fast i 1080p.

Medlem

Skiter i upplösning och grafiken lite, även om den känns tafatt.
30 fps däremot. Nej. Bara ett plant nej.

Medlem

Ännu mindre anledning att skaffa Switch spontant. Dock otroligt svårt att få en bra uppfattning med det begränsade / suddiga materialet.

Spelet hade nog gjort sig bra på en PS4 Pro…

Medlem

Vet inte varför ni envisas med att länka de krympta versionerna av bilderna från Amazon-servern...

Ta bort "._SL1500_" från länken, så får ni ut hela 1080p-bilden...
T.ex. https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/81HKLp9GK5L....

Skrivet av brandter:

Och det handlar om uppskalning till 4K, precis som att PS3:an inte hade native stöd för 1080p men klarade av uppskalning. Min PC klarar av 4k hyggligt med någorlunda stabil FPS men att tro att PS4:an eller Xboxen ska klara av det är önsketänkande.

PS3 hade visst native 1080p

Medlem

Den som tänkt köpa switch för grafiken är väl ändå skruvad. Som alltid med nintendo senaste åren: Spelglädje über alle. Därför man håller sig till PC och nintendo konsoler

Medlem

Eftersom spelet rullar i 900p i dockat läge (GPU i 768MHz) så undrar man hur det ser ut när man kör portabelt (GPU i 307MHz), 400p då eller?

Medlem

Tja.. det är en stor skillnad men jag vet inte om det är värt att köpa en Nintendo switch bara för det här spelet om man nu redan har ett Nintendo Wii u!

Medlem
Skrivet av fzusr:

Vet inte varför ni envisas med att länka de krympta versionerna av bilderna från Amazon-servern...

Ta bort "._SL1500_" från länken, så får ni ut hela 1080p-bilden...
T.ex. https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/81HKLp9GK5L....

Skrivet av brandter:

Och det handlar om uppskalning till 4K, precis som att PS3:an inte hade native stöd för 1080p men klarade av uppskalning. Min PC klarar av 4k hyggligt med någorlunda stabil FPS men att tro att PS4:an eller Xboxen ska klara av det är önsketänkande.

PS3 hade visst native 1080p

Nej, det hade den inte, den hade uppskalning.

Medlem
Skrivet av Sunray:

Eftersom spelet rullar i 900p i dockat läge (GPU i 768MHz) så undrar man hur det ser ut när man kör portabelt (GPU i 307MHz), 400p då eller?

Det körs i 720p portabelt, alltså samma upplösning som skärmen.

12
Skriv svar