Jämförelse: här är skillnaden på grafik i The Legend of Zelda: Breath of the Wild på Switch och Wii U.

Medlem
Skrivet av Cyras:
Skrivet av Sunray:

Eftersom spelet rullar i 900p i dockat läge (GPU i 768MHz) så undrar man hur det ser ut när man kör portabelt (GPU i 307MHz), 400p då eller?

Det körs i 720p portabelt, alltså samma upplösning som skärmen.

Matten går dock inte ihop om GPUn går 60% långsammare portabelt.

Medlem
Skrivet av brandter:

Nej, det hade den inte, den hade uppskalning.

PS3 klarade av 1080p native. Få spel körde den upplösningen men Wipeout HD var ett.

Medlem
Skrivet av Sunray:
Skrivet av Cyras:
Skrivet av Sunray:

Eftersom spelet rullar i 900p i dockat läge (GPU i 768MHz) så undrar man hur det ser ut när man kör portabelt (GPU i 307MHz), 400p då eller?

Det körs i 720p portabelt, alltså samma upplösning som skärmen.

Matten går dock inte ihop om GPUn går 60% långsammare portabelt.

Du räknar matte med information som inte ens är bekräftad av varken Nintendo eller Nvidia.

Medlem
Skrivet av Sunray:
Skrivet av Cyras:
Skrivet av Sunray:

Eftersom spelet rullar i 900p i dockat läge (GPU i 768MHz) så undrar man hur det ser ut när man kör portabelt (GPU i 307MHz), 400p då eller?

Det körs i 720p portabelt, alltså samma upplösning som skärmen.

Matten går dock inte ihop om GPUn går 60% långsammare portabelt.

Vad är det för matte som inte går ihop?
Tror du upplösning skalar linjärt med spelets prestanda?


signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Inaktiv
Medlem
Skrivet av Rovdjur:

Jag skalar gärna ner mina spel lite i upplösning för att få komplett bärbar frihet. Wii U'n dög för att slänga in i bilen så ungarna kunde spela, men Switchen kommer bli underbar. Jag anser som många före mig, att ska man spela high-end så är PC enda alternativet. Nintendo har alltid (förutom Wii U) levererat en ny dimension till spel som inte PC kan ge.

Hade jag haft en hade jag gett ungarna bilnyckeln och satt mig själv i baksätet med switchen

Medlem
Skrivet av brandter:
Skrivet av fzusr:

Vet inte varför ni envisas med att länka de krympta versionerna av bilderna från Amazon-servern...

Ta bort "._SL1500_" från länken, så får ni ut hela 1080p-bilden...
T.ex. https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/81HKLp9GK5L....

Skrivet av brandter:

Och det handlar om uppskalning till 4K, precis som att PS3:an inte hade native stöd för 1080p men klarade av uppskalning. Min PC klarar av 4k hyggligt med någorlunda stabil FPS men att tro att PS4:an eller Xboxen ska klara av det är önsketänkande.

PS3 hade visst native 1080p

Nej, det hade den inte, den hade uppskalning.

Den hade native 1080p i vissa spel (t.ex. Wipeout HD). Och även en hel del spel som gick i native 720p istället för uppskalat till 1080p (t.ex. Uncharted-serien, Mirror's Edge).

Bara hur mycket skarpare dashboarden var på PS3 jämfört med 360 gjorde det ganska tydligt att det var native 1080p till skillnad från 360 som faktiskt hade en 720p dashboard uppskalad till 1080 (om du hade valt den inställningen).

Medlem

Det tragiska är att 720p duger alldeles utmärkt till mig. Och jag skriver tragiskt eftersom jag precis köpt 55" UHD TV, vilket egentligen är helt onödigt på över 3 m avstånd.

Generellt sett tycker jag folk hetsar upp sig över upplösning. Och det har att göra med att de stora TV-tillverkarna propagerar för att kunna sälja mer. En viktig del för att en fri marknad ska fungera är informerade köpare som tar rationella beslut. Alltså raka motsatsen till vad TV-tillverkarna vill ha. 3D floppade, kurvade skärmar floppade och nu sätter de allt hopp till UHD/HDR. Tekniker som egentligen fungerar allra bäst på datorskärmar där man sitter mycket närmare.

Medlem

Jag köper inte en konsol eller spel pga upplösning, utan om jag tror mig att jag kommer ha kul när ja spelar. Om upplösning mm va det viktigaste skulle jag aldrig spela nåt annat än på min PC

Medlem
Skrivet av Brona:

Det tragiska är att 720p duger alldeles utmärkt till mig. Och jag skriver tragiskt eftersom jag precis köpt 55" UHD TV, vilket egentligen är helt onödigt på över 3 m avstånd.

Generellt sett tycker jag folk hetsar upp sig över upplösning. Och det har att göra med att de stora TV-tillverkarna propagerar för att kunna sälja mer. En viktig del för att en fri marknad ska fungera är informerade köpare som tar rationella beslut. Alltså raka motsatsen till vad TV-tillverkarna vill ha. 3D floppade, kurvade skärmar floppade och nu sätter de allt hopp till UHD/HDR. Tekniker som egentligen fungerar allra bäst på datorskärmar där man sitter mycket närmare.

Givetvis är tekniska faktorer väldigt underlägsna spelupplevelsen. Men det betyder inte att teknik är obetydligt. Det är bra att du är nöjd, troligtvis har du en teve som är bra på skalning. För det är det det handlar om mest.

Hemmabiovetarna och försäljarna har länge kört med floskler om hur högupplöst och stor teve man ska, men det blir lite som Bill Gates och ramminnet. Verkligheten har oändlig upplösning. Så länge teveapparater inte tangerar oändligheten är högre upplösning alltid positivt. Samma med storlekar, kan man sätta sig på en Imax-biograf och njuta så kan man ha så stor bild som det bara är möjligt hemma också. Det handlar enbart om eget tycke och smak och om uppskalningen blir acceptabel eller inte. Tycker man det är fult har man utrustning som är dålig på att skala.

Så gött för dig att du är nöjd ändå. Men jag lovar att du kommer gilla att spela i UHD när du väl börjar med det.

Medlem

PC är allt man behöver.

Medlem

Vela ha ett wii, ville ha en switch, förblir utan då jag kräver 1080p 60fps, spelet får se ut som kattskit bara det rullar bra och på en vettig upplösning.

Medlem

Hej
Tycker spelet ser väldigt kontrastfattigt ut.


signatur

Med vänliga hälsningar

12
Skriv svar