Träningsläger som vill lära tjejer om spelutveckling blir sponsrade av Sony

Medlem
Skrivet av Anabelle Lancelot:
Skrivet av Zer0cooL:

Att påstå att "det råder brist" innebär att det skulle vara ett problem, vilket det självklart inte är.

Könsobalansen i branschen kommer jämna ut sig själv i takt med att fler kvinnor börjar spela spel. Finns varken ett behov eller en anledning att försöka tvinga fram en förändring.

Ironiskt att du som man säger att det varken finns behov eller anledning till förändring. Det är ju inte du som påverkas av obalansen.

Snälla, förklara vad som är ironiskt. Jag tror nämligen inte att du vet vad ordet betyder.

Medlem
Skrivet av L32:

Lätt att säga när en själv är man och slipper stå ut med att folk skriker "jävla fitta" åt en bara för att en råkade säga något i voice-chatten.

Med tanke på samhällsklimatet, så ja. Det är bara att stå ut, och IGNORERA. Så svårt är det inte.
Säger inte att det är okej, men det är bara att strunta i det och gå vidare.

Medlem
Skrivet av Zer0cooL:

Gillar man spel så bryr man sig inte, så enkelt är det. Tycker man att könsfrågor är viktigare så har man inte särskilt stort intresse för spel.
Jag är man, och jag undviker oftast publik VOIP i spel för att folk generellt sett är idioter. Att försöka förändra det på spelens nivå är fel ställe att angripa problemet, då det är ett generellt problem i samhället - oavsett om anledningen är idioti eller sexism.

Man, 36, gamer i 30. Jag bryr mig och har uppenbart ett stort intresse för spel; inte bara för dom många år jag varit en spelare utan även baserat på utbildning och yrkesval. Det går att göra två saker samtidigt och det inkluderar tyckande, vet inte varför jag ens skulle behöva ställa könsfrågor mot spel i någon jämförelse av vad som är viktigt. Jag tror iof inte heller att det här initiativet gör skada, då spel som dom såg ut igår och ser ut idag inte kommer att sluta tillverkas på grund av det här.

Det är ett generellt problem i samhället av många orsaker. Att kulturen sett ut som den gjort historiskt när personerna som spelar idag har växt upp är en av orsakerna. Det kan alltså ha effekt även om det är på längre sikt.

L32
Medlem
Skrivet av Zer0cooL:
Skrivet av L32:

Lätt att säga när en själv är man och slipper stå ut med att folk skriker "jävla fitta" åt en bara för att en råkade säga något i voice-chatten.

Med tanke på samhällsklimatet, så ja. Det är bara att stå ut, och IGNORERA. Så svårt är det inte.
Säger inte att det är okej, men det är bara att strunta i det och gå vidare.

För kvinnor som redan spelar går detta självklart, men för kvinnor som försöker att komma in i spelvärlden är den syn på kvinnor och kvinnorollen som en stor del av gamingkulturen har tyvärr väldigt avskräckande.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av GregersKnekt:
Skrivet av Sisyr:

Var du drar gränsen för "riktiga spel" är helt och hållet irrelevant för diskussionen, och att då basera ett argument och tolka statistik utifrån det är smått absurt.

Fast det stämmer inte. Att kolla på vad folk som jobbar inom branschen spelar på sin fritid kan vara en indikator på vilka intressen som leder till en vilja att själv göra spel.

Inte ens när jag satt på King så gick snacket om hur folk spelade Candy Crush på sin fritid. Det var snack om Dark Souls, Just Cause, RDR, Witcher, WoW, Diablo, you name it.

Jag tycker det är en relevant diskussion.

Va? Du får ursäkta, men jag förstår inte vad ditt inlägg har med mitt att göra. Vad har du & dina arbetskamraters diskussioner om vad ni spelar på fritiden med saken att göra? Candy Crush är och förblir ett spel vare sig det är populärt att prata om det eller inte. Att räkna bort, exempelvis, mobilspel från diskussionen för att det inte är spel man själv intresserar sig för är bara märkligt och har ingenting med statistisk beräkning att göra.

Det är inte data/information, utan en högst subjektiv definition som förställer informationen och därav ger felaktig statistik att utgå från.

Skrivet av Zer0cooL:
Skrivet av Anabelle Lancelot:
Skrivet av Zer0cooL:

Att påstå att "det råder brist" innebär att det skulle vara ett problem, vilket det självklart inte är.

Könsobalansen i branschen kommer jämna ut sig själv i takt med att fler kvinnor börjar spela spel. Finns varken ett behov eller en anledning att försöka tvinga fram en förändring.

Ironiskt att du som man säger att det varken finns behov eller anledning till förändring. Det är ju inte du som påverkas av obalansen.

Snälla, förklara vad som är ironiskt. Jag tror nämligen inte att du vet vad ordet betyder.

Försöker du förflytta diskussionen till en debatt om ett ords betydelse för att du inte har motargument eller inser du bara inte att ordmärkande inte åstadkommer mer än att de som läser ditt inlägg himlar med ögonen och går vidare?

Medlem
Skrivet av Anabelle Lancelot:

Ironiskt att du som man

Onödigt provocerande och sexistisk början på en mening.

Man ska inte värdera andras åsikter baserat på kön. Alla oavsett kön ska behandlas och värderas lika.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem
Skrivet av jesperd:
Skrivet av Idono:
Skrivet av jesperd:
Skrivet av Zer0cooL:

Finns varken ett behov eller en anledning att försöka tvinga fram en förändring.

Var sas det att det här var ett påtvingat initiativ? Har jag missat något här? Av artikeln framgår att det är en organisation som anordnar detta med sponsring från Sony? Mycket bra tycker jag och knappast något man behöver bli upprörd över. Jag hoppas verkligen att fler kvinnor blir spelutvecklare!

Men det är faktiskt ett slag i ansiktet när det gäller jämlikhet.

Alternativt kanske flera satsningar på större bredd med att få bort stereotypen gällande yrken inom dator utveckling. Problemet ligger i hur skev bilden av datorintresserade är.

Nej det är inget "slag i ansiktet när det gäller jämlikhet". Att en liten organisation arbetar för att öka antalet kvinnliga spelutvecklare är inte ojämlikt. Det finns massor av organisationer som arbetar för alla möjliga saker och det här är ett exempel som känns helt ofarligt när det gäller hot mot jämlikheten mellan människor (och jämställdheten för den delen). Om du är bekymrad över ojämlikhet i samhället finns det flera andra saker du kan hugga tag i som åtminstone jag tycker känns mer angelägna. Sedan vill jag påminna om att artikeln handlade om spelutveckling, inte datorutveckling eller spelintresse.

GG! Citera en liten bit av det jag har skrivit och vrid det så det passar ditt narrativ. Du får en stående ovation för det. Kontext är a och o. Så här får alla andra se helheten. Du kan gärna läsa det igen och reflektera lite.

Skrivet av Idono:

Detta är ett delvist påtvingat initiativ då det enbart handlar om att få fler tjejer att bli intresserade av spelutveckling. Har absolut inget emot att få tjejer att bli spelutvecklare. Men det är faktiskt ett slag i ansiktet när det gäller jämlikhet. En satsning som skulle få fler personer som inte redan är intresserade av spelutveckling är mer realistisk.

Alternativt kanske flera satsningar på större bredd med att få bort stereotypen gällande yrken inom dator utveckling. Problemet ligger i hur skev bilden av datorintresserade är.

I vilket fall så har du missat poängen helt. Då jag själv går datainriktad utbildning så vet jag hur det ser ut inom utbildningarna. Antalet kvinnor som söker datautbildningar är jätte få. Mycket pga. hur datorintresserade utmålas negativt. Det har blivit bättre men det kvarstår fortfarande än väldigt stark stereotyp gällande datorintresserade. Har pratat med ett flertal tjejer som är jätte intresserade av datorer och kringliggande teknik. Men dom väljer att söka sig till andra civilingenjörs program just pga. en dålig samhällsuppfattning. Aka stereotypen.

Att satsa enbart på att få in fler kvinnor inom spelutveckling är definitivt inte jämlikt någonstans. Jämlikhet per definition handlar om likhet för alla, och i detta fallet gäller det möjligheter. Felet med denna satsningen är att dom enbart inkluderar kvinnor. En bättre väg att gå är att rikta satsningen mot alla som inte har ett generellt intresse av spel och datorer sen dom va små. Detta kommer skapa en större effekt och i längden bryter en av dom mer ihärdiga stereotyperna gällande datayrken.


signatur

Idono. That's me!

Medlem
Skrivet av Idono:

Att satsa enbart på att få in fler kvinnor inom spelutveckling är definitivt inte jämlikt någonstans.

Fast det är väl ändå inte så det är va, att det här som FZ lyfte är den enda spelutvecklarutbildningen som finns? Det är ju just för att det INTE är det vanliga som det lyftes. Inte fan är det så att man generellt exkluderar män från att bli spelutvecklare.

Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Anabelle Lancelot:

Ironiskt att du som man

Onödigt provocerande och sexistisk början på en mening.

Man ska inte värdera andras åsikter baserat på kön. Alla oavsett kön ska behandlas och värderas lika.

Samtidigt blir det väldigt tröttsamt när någon som är på den oberörda sidan säger att det inte finns något problem alls. Att man ska "stå ut" och "ignorera".

Medlem
Skrivet av Zer0cooL:
Skrivet av L32:
Skrivet av Zer0cooL:

Könsobalansen i branschen kommer jämna ut sig själv i takt med att fler kvinnor börjar spela spel. Finns varken ett behov eller en anledning att försöka tvinga fram en förändring.

Med tanke på att det är otroligt många kvinnor som låter bli att spela "hardcorespel" på grund av att karaktärerna är könsstereotypiskt och sexistiskt uppbyggda tycker jag att det finns en väldigt stor anledning till att tvinga fram en förändring.

Även det faktum att en väldigt stor majoritet av de som spelar tävlingsinriktade spel, så som CS:GO, är män som ganska ofta har lättklädda kvinnor som profilbild och utan eftertanke har en tendens att klämma ur sig både sexistiska och rasistiska termer hur som helst, får många kvinnor att hålla sig så långt borta från "hardcorespel" som möjligt. Och de kvinnor som faktiskt spelar dessa spel undviker oftast att använda sig av voice-chat, av rädsla för att de andra manliga spelarna ska bombardera dem med kränkningar och könsord.

Vi behöver en förändring i hur kvinnor porträtteras i spelvärlden, helst för 20 år sen.

Gillar man spel så bryr man sig inte, så enkelt är det. Tycker man att könsfrågor är viktigare så har man inte särskilt stort intresse för spel.

Det där saknar all logik. Och då menar jag riktig logik. Det är inte två diametralt motsatta värderingar. Att påstå något sådant är helt enkelt felaktigt.

Medlem

Inget säger feminism riktigt så mycket som ett gäng killar som förklarar för tjejer vad som är och inte är feminism....

Medlem
Skrivet av jesperd:
Skrivet av Idono:

Att satsa enbart på att få in fler kvinnor inom spelutveckling är definitivt inte jämlikt någonstans.

Fast det är väl ändå inte så det är va, att det här som FZ lyfte är den enda spelutvecklarutbildningen som finns? Det är ju just för att det INTE är det vanliga som det lyftes. Inte fan är det så att man generellt exkluderar män från att bli spelutvecklare.

Och där handplockar du ytterligare bara en mening utav helheten.

Det lyfts för att det är mainstream att snacka kvotering. Det är ett läger för småtjejer från 11-14 år där arrangörerna har fått för sig att tjejer på något sätt inte kan komma in på spelutvecklingslinjer och hindras av någon magisk barriär.

Citat:

There is a gender imbalance within our technology sector and we need to take action now to ensure a more balanced and inclusive industry for the future. The games industry is an amazing place to work so we should actively encourage young women to join it by inspiring, championing and empowering them to achieve their dreams. I believe by supporting Liverpool Girl Geeks we are working towards this culture change.

Jag kan göra det lättare för dig. Citerat rakt av från artikeln. Där orden som sticker ut är "inclusive", "championing" och "empowering" samt sista delen "achieve their dreams". Vad exakt är det tjejer ska kämpa för? Och vad är det som behöver göras möjligt för dom? Det är inte speciellt svårt att plugga och få bra betyg. Har du det så är du garanterad en plats. Så lätt är det att uppnå dina drömmar.

Och vilket skit om att teknologisektorn inte är inklusive. Anledningen varför teknologisektorn är i stor obalans är exakt samma anledning till varför kvinnor dominerar läraryrket. Bristande intresse. Den större skillnaden kan dock vara att vissa teknologiyrken kan anses som väldigt nördiga. And that's a big nono för många när man är ung och dum. Därav stereotypen jag skrev om i mina förra inlägg.

Deras retorik är sämst och insinuerar att teknologibranschen guidas av den osynliga patriarkaliska handen som sätter stop för kvinnor att söka teknologiska utbildningar. Kommer man in med en tankegång om att teknologisektorn inte är inklusive och att tjejer har en högre tröskel för att komma in på teknologiska utbildningar så är det definitivt inte jämställt.

Samt att hur man än vill vrida och vända på det. Exkludering är inte jämställdhet. Det är allt eller inget. Ge alla samma möjlighet.

Så nej det är fortfarande inte jämställt någonstans.


signatur

Idono. That's me!

Medlem
Skrivet av Anabelle Lancelot:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Anabelle Lancelot:

Ironiskt att du som man

Onödigt provocerande och sexistisk början på en mening.

Man ska inte värdera andras åsikter baserat på kön. Alla oavsett kön ska behandlas och värderas lika.

Samtidigt blir det väldigt tröttsamt när någon som är på den oberörda sidan säger att det inte finns något problem alls. Att man ska "stå ut" och "ignorera".

På vilket sätt är man oberörd om man inte är kvinna? Och beskriv gärna problemet, objektivt.

Medlem
Skrivet av Anabelle Lancelot:

Förstår inte varför det alltid ska bli en sån stor diskussion när det kommer nyheter som dessa. Är det verkligen så provocerande att tjejer uppmuntras att ta plats i en annars mansdominerad bransch? När vi dessutom också är med och konsumerar spelen.

Som vissa andra har skrivit här så kan det aldrig bli fel med fler perspektiv och bättre mångfald. På individnivå är jag jäkligt less på att se kvinnor som bara porträtteras från ett mans perspektiv, eller för att nå ut till män. Och det är till stor del på grund av jämställdheten. Att unga tjejer då uppmuntras att lära sig spelutveckling, och får extra stöd för sitt intresse, blir därför bara positivt. Varför skulle uppmuntran vara fel? Oavsett om vissa dras till match 3 eller "hardcore"-spelande, vad det nu innebär.

Skrivet av Zer0cooL:

Att påstå att "det råder brist" innebär att det skulle vara ett problem, vilket det självklart inte är.

Könsobalansen i branschen kommer jämna ut sig själv i takt med att fler kvinnor börjar spela spel. Finns varken ett behov eller en anledning att försöka tvinga fram en förändring.

Ironiskt att du som man säger att det varken finns behov eller anledning till förändring. Det är ju inte du som påverkas av obalansen.

Det är inte självaste uppmuntran som är felet eller problemet i detta fallet. Det är självaste tillvägagångssättet och tanken bakom det. Självaste tanken att tjejer är rädd för eller hindrade på något sätt att söka sig till teknologiska yrken är bara otroligt löjligt. Det finns absolut inget som sätter stop. Det finns ingen högre tröskel i jämförelse med killar.

Killar får inte någon som helst uppmuntran för att skaffa sig ett viss intresse eller utbildning. Så varför ska tjejer då få den extra möjligheten för att få det? Om något så ska det täcka alla. Jämlikhet bygger på att alla ska ha samma möjlighet. Vilket alla har. Men denna nyhet handlar om ett väldigt ojämställt initiativ som bygger på en helt skruvad uppfattning om verkligheten.

Som Zer0cool skrev. Det finns faktiskt inte någon anledning till att tvinga fram det. Om det är så att det finns intresse för det så kommer det balansera ut sig så småningom.

Skrivet av Anabelle Lancelot:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Anabelle Lancelot:

Ironiskt att du som man

Onödigt provocerande och sexistisk början på en mening.

Man ska inte värdera andras åsikter baserat på kön. Alla oavsett kön ska behandlas och värderas lika.

Samtidigt blir det väldigt tröttsamt när någon som är på den oberörda sidan säger att det inte finns något problem alls. Att man ska "stå ut" och "ignorera".

Vad exakt är det som berör dig? Vad exakt är problemet? Vad exakt är det du ska stå ut med och ignorera? Snälla klargör det för mig. För det är väldigt oklart för mig varför tjejer ska få special treatment just pga. att det finns fler killar på ett område som majoriteten av tjejer är ointresserade av?


signatur

Idono. That's me!

Medlem

Kör på, mer kvinnor i branschen. Upp till bevis. Helst en spelstudio med enbart kvinnor. Kvinnor mot män i e-sport också. Inget gnäll, leverera.


signatur

This little light of mine, i'm gonna let it shine. Let it shine, let it shine, let it shine.

Skägg.
10 Chambers

Kul ändå att det finns så många förkämpar för jämställdhet. Synd bara att definitionen av det, samt idéerna hur man når dit, är så annorlunda.

Nyheten tar upp ett sätt, ett perspektiv. En del i kommentarstråden anser att det faktiskt skulle bidra, andra menar att det inte finns något problem till att börja med. 70+ inlägg senare kan vi nog komma överens om att det finns väldigt olika åsikter kring detta, byggda på olika perspektiv. Det kan vara det manliga, kvinnliga, spelmässiga, branschmässiga, och så vidare.

Man kan ju faktiskt dra det hur långt som helst. En del menar till exempel att problemet kommer att lösa sig själv, att fördelningen mellan könen i spelbranschen kommer att vägas upp när den mindre representerade sidan får fler teknikintresserade. Då skulle man kunna ställa sig frågan kring varför just killar i dagens samhälle har större intresse för teknik. Har det med uppfostran att göra, samhällstrukturer eller rent kroppsliga orsaker?


signatur
Medlem
Skrivet av L32:
Skrivet av Zer0cooL:
Skrivet av L32:
Skrivet av Zer0cooL:

Könsobalansen i branschen kommer jämna ut sig själv i takt med att fler kvinnor börjar spela spel. Finns varken ett behov eller en anledning att försöka tvinga fram en förändring.

Med tanke på att det är otroligt många kvinnor som låter bli att spela "hardcorespel" på grund av att karaktärerna är könsstereotypiskt och sexistiskt uppbyggda tycker jag att det finns en väldigt stor anledning till att tvinga fram en förändring.

Även det faktum att en väldigt stor majoritet av de som spelar tävlingsinriktade spel, så som CS:GO, är män som ganska ofta har lättklädda kvinnor som profilbild och utan eftertanke har en tendens att klämma ur sig både sexistiska och rasistiska termer hur som helst, får många kvinnor att hålla sig så långt borta från "hardcorespel" som möjligt. Och de kvinnor som faktiskt spelar dessa spel undviker oftast att använda sig av voice-chat, av rädsla för att de andra manliga spelarna ska bombardera dem med kränkningar och könsord.

Vi behöver en förändring i hur kvinnor porträtteras i spelvärlden, helst för 20 år sen.

Gillar man spel så bryr man sig inte, så enkelt är det. Tycker man att könsfrågor är viktigare så har man inte särskilt stort intresse för spel.

Lätt att säga när en själv är man och slipper stå ut med att folk skriker "jävla fitta" åt en bara för att en råkade säga något i voice-chatten.

Sant, vi män får istället höra "jag ska knulla din mamma" eller, som föregående exempel "jävla fitta!". Kom inte och säg att kvinnor är offer och män är förövare, den radikalfeministiska rappakaljan är det ingen sund person som köper.

Medlem
Skrivet av Anabelle Lancelot:
Skrivet av marcus8958:
Skrivet av Anabelle Lancelot:

Ironiskt att du som man

Onödigt provocerande och sexistisk början på en mening.

Man ska inte värdera andras åsikter baserat på kön. Alla oavsett kön ska behandlas och värderas lika.

Samtidigt blir det väldigt tröttsamt när någon som är på den oberörda sidan säger att det inte finns något problem alls. Att man ska "stå ut" och "ignorera".

Två fel hjälper inte debatten. Du som admin bör ju knappast påbörja din mening med ett sexistiskt påhopp.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Kul ändå att det finns så många förkämpar för jämställdhet. Synd bara att definitionen av det, samt idéerna hur man når dit, är så annorlunda.

Nyheten tar upp ett sätt, ett perspektiv. En del i kommentarstråden anser att det faktiskt skulle bidra, andra menar att det inte finns något problem till att börja med. 70+ inlägg senare kan vi nog komma överens om att det finns väldigt olika åsikter kring detta, byggda på olika perspektiv. Det kan vara det manliga, kvinnliga, spelmässiga, branschmässiga, och så vidare.

Man kan ju faktiskt dra det hur långt som helst. En del menar till exempel att problemet kommer att lösa sig själv, att fördelningen mellan könen i spelbranschen kommer att vägas upp när den mindre representerade sidan får fler teknikintresserade. Då skulle man kunna ställa sig frågan kring varför just killar i dagens samhälle har större intresse för teknik.[b] Har det med uppfostran att göra, samhällstrukturer eller rent kroppsliga orsaker?[b]

Alltihop, beroende på var i livet du är. Sätt barn i en leksaksbutik och se vad de väljer, utan vuxet inflytande (förutsatt de ej blivit indoktrinerade i något speciellt tänk av föräldrarna innan). Det finns en anledning att det kallas "pojkleksaker" och "flickleksaker". Det är inte patriarkatet, det är genetiskt. Pojkar har en tendens att välja "hårdare" leksaker i brist på bättre ord, samt flickor har en tendens att välja mjukare.

Skribent
Skrivet av Makkapakka:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Kul ändå att det finns så många förkämpar för jämställdhet. Synd bara att definitionen av det, samt idéerna hur man når dit, är så annorlunda.

Nyheten tar upp ett sätt, ett perspektiv. En del i kommentarstråden anser att det faktiskt skulle bidra, andra menar att det inte finns något problem till att börja med. 70+ inlägg senare kan vi nog komma överens om att det finns väldigt olika åsikter kring detta, byggda på olika perspektiv. Det kan vara det manliga, kvinnliga, spelmässiga, branschmässiga, och så vidare.

Man kan ju faktiskt dra det hur långt som helst. En del menar till exempel att problemet kommer att lösa sig själv, att fördelningen mellan könen i spelbranschen kommer att vägas upp när den mindre representerade sidan får fler teknikintresserade. Då skulle man kunna ställa sig frågan kring varför just killar i dagens samhälle har större intresse för teknik.[b] Har det med uppfostran att göra, samhällstrukturer eller rent kroppsliga orsaker?[b]

Alltihop, beroende på var i livet du är. Sätt barn i en leksaksbutik och se vad de väljer, utan vuxet inflytande (förutsatt de ej blivit indoktrinerade i något speciellt tänk av föräldrarna innan). Det finns en anledning att det kallas "pojkleksaker" och "flickleksaker". Det är inte patriarkatet, det är genetiskt. Pojkar har en tendens att välja "hårdare" leksaker i brist på bättre ord, samt flickor har en tendens att välja mjukare.

Det finns många perspektiv att luta sig mot när man resonerar kring saker som genetik och pojk- och flickleksaker. Eftersom du verkar väldigt stark i din övertygelse hade det varit intressant att höra mer om hur du resonerar kring det här. Hur har du kommit fram till din slutsats?


signatur

Pianocovers av spelmusik – Forumtråd på FZ |Youtube

L32
Medlem
Skrivet av Makkapakka:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Kul ändå att det finns så många förkämpar för jämställdhet. Synd bara att definitionen av det, samt idéerna hur man når dit, är så annorlunda.

Nyheten tar upp ett sätt, ett perspektiv. En del i kommentarstråden anser att det faktiskt skulle bidra, andra menar att det inte finns något problem till att börja med. 70+ inlägg senare kan vi nog komma överens om att det finns väldigt olika åsikter kring detta, byggda på olika perspektiv. Det kan vara det manliga, kvinnliga, spelmässiga, branschmässiga, och så vidare.

Man kan ju faktiskt dra det hur långt som helst. En del menar till exempel att problemet kommer att lösa sig själv, att fördelningen mellan könen i spelbranschen kommer att vägas upp när den mindre representerade sidan får fler teknikintresserade. Då skulle man kunna ställa sig frågan kring varför just killar i dagens samhälle har större intresse för teknik.[b] Har det med uppfostran att göra, samhällstrukturer eller rent kroppsliga orsaker?[b]

Alltihop, beroende på var i livet du är. Sätt barn i en leksaksbutik och se vad de väljer, utan vuxet inflytande (förutsatt de ej blivit indoktrinerade i något speciellt tänk av föräldrarna innan). Det finns en anledning att det kallas "pojkleksaker" och "flickleksaker". Det är inte patriarkatet, det är genetiskt. Pojkar har en tendens att välja "hårdare" leksaker i brist på bättre ord, samt flickor har en tendens att välja mjukare.

Det finns ingen som helst forskning som stödjer ditt påstående om genetik. Däremot finns det sjukt många undersökningar som visar att könsrollerna helt och hållet beror på uppfostran och hur föräldrar och andra vuxna behandlar barnet. Till exempel att man bland annat delar in spädbarn i könskategorier genom att ge dem olikfärgade kläder.

Medlem

Det går ganska snabbt att avfärda genetik som anledning till att tjejer inte kodar om man bara tittar på andra länder. I Iran tex är datavetenskapslinjerna dominerade av kvinnor och 70% av alla ingenjörsstudenter är kvinnor. Så det är ganska tydligt att det handlar om kultur.

Medlem
Skrivet av Mattias Frost:
Skrivet av Makkapakka:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Kul ändå att det finns så många förkämpar för jämställdhet. Synd bara att definitionen av det, samt idéerna hur man når dit, är så annorlunda.

Nyheten tar upp ett sätt, ett perspektiv. En del i kommentarstråden anser att det faktiskt skulle bidra, andra menar att det inte finns något problem till att börja med. 70+ inlägg senare kan vi nog komma överens om att det finns väldigt olika åsikter kring detta, byggda på olika perspektiv. Det kan vara det manliga, kvinnliga, spelmässiga, branschmässiga, och så vidare.

Man kan ju faktiskt dra det hur långt som helst. En del menar till exempel att problemet kommer att lösa sig själv, att fördelningen mellan könen i spelbranschen kommer att vägas upp när den mindre representerade sidan får fler teknikintresserade. Då skulle man kunna ställa sig frågan kring varför just killar i dagens samhälle har större intresse för teknik.[b] Har det med uppfostran att göra, samhällstrukturer eller rent kroppsliga orsaker?[b]

Alltihop, beroende på var i livet du är. Sätt barn i en leksaksbutik och se vad de väljer, utan vuxet inflytande (förutsatt de ej blivit indoktrinerade i något speciellt tänk av föräldrarna innan). Det finns en anledning att det kallas "pojkleksaker" och "flickleksaker". Det är inte patriarkatet, det är genetiskt. Pojkar har en tendens att välja "hårdare" leksaker i brist på bättre ord, samt flickor har en tendens att välja mjukare.

Det finns många perspektiv att luta sig mot när man resonerar kring saker som genetik och pojk- och flickleksaker. Eftersom du verkar väldigt stark i din övertygelse hade det varit intressant att höra mer om hur du resonerar kring det här. Hur har du kommit fram till din slutsats?

Förvänta dig inte en sansad diskussion med någon som använder uttrycket "radikalfeministiska rappakaljan"...

Skrivet av Zer0cooL:

På vilket sätt är man oberörd om man inte är kvinna? Och beskriv gärna problemet, objektivt.

Skrivet av Idono:

Vad exakt är det som berör dig? Vad exakt är problemet? Vad exakt är det du ska stå ut med och ignorera? Snälla klargör det för mig. För det är väldigt oklart för mig varför tjejer ska få special treatment just pga. att det finns fler killar på ett område som majoriteten av tjejer är ointresserade av?

Hänvisar till mitt första inlägg. Sen kan jag inte prata för alla tjejer som gillar att spela, men det finns ett speciellt klimat bland spelare som säger att man måste bevisa sig själv för att bli accepterad, tjejer blir trakasserade just för att de är tjejer, och mer.

Skrivet av Makkapakka:

Två fel hjälper inte debatten. Du som admin bör ju knappast påbörja din mening med ett sexistiskt påhopp.

Ja, taget ur kontext kanske, men nu pratade vi ju om just kön, och hur kvinnor upplever att vara minoriteter i spelbranschen.

Medlem
Skrivet av Idono:

Så nej det är fortfarande inte jämställt någonstans.

Jag är glad att vi tycker lika, även om det inte är nödvändigt. Du har rätt till din åsikt och jag till min. Jag nöjer mig så. Däremot undrar jag varför du reagerar på att jag lyfter ut delar av det du skriver och kommenterar det. Menar du att det du skriver inte har betydelse för att det kommer annan text framför och bakom det du skriver? Det är ju inte så att det jag citerar är ryckt ur sitt sammanhang, det är ju dina slutsatser jag kommenterar. glhfgg

Medlem
Skrivet av Anabelle Lancelot:
Skrivet av Zer0cooL:

På vilket sätt är man oberörd om man inte är kvinna? Och beskriv gärna problemet, objektivt.

Hänvisar till mitt första inlägg. Sen kan jag inte prata för alla tjejer som gillar att spela, men det finns ett speciellt klimat bland spelare som säger att man måste bevisa sig själv för att bli accepterad, tjejer blir trakasserade just för att de är tjejer, och mer.

Fast ditt första inlägg innehåller inget svar på min frågeställning.

Medlem
Skrivet av Anabelle Lancelot:
Skrivet av Zer0cooL:

På vilket sätt är man oberörd om man inte är kvinna? Och beskriv gärna problemet, objektivt.

Skrivet av Idono:

Vad exakt är det som berör dig? Vad exakt är problemet? Vad exakt är det du ska stå ut med och ignorera? Snälla klargör det för mig. För det är väldigt oklart för mig varför tjejer ska få special treatment just pga. att det finns fler killar på ett område som majoriteten av tjejer är ointresserade av?

Hänvisar till mitt första inlägg. Sen kan jag inte prata för alla tjejer som gillar att spela, men det finns ett speciellt klimat bland spelare som säger att man måste bevisa sig själv för att bli accepterad, tjejer blir trakasserade just för att de är tjejer, och mer.

Skrivet av Makkapakka:

Två fel hjälper inte debatten. Du som admin bör ju knappast påbörja din mening med ett sexistiskt påhopp.

Ja, taget ur kontext kanske, men nu pratade vi ju om just kön, och hur kvinnor upplever att vara minoriteter i spelbranschen.

Jag skulle gärna vilja se statistik över det klimatet du pratar om. För det du påstår just nu är rakt av en upplevelse från din sida. Det är definitivt inte representativt av verkligheten om det enbart är sett från din synvinkel. Den attityden du snackar om är inte speciellt normal alls inom spel. Och om du tar dig en närmare titt så kan du se att folket som beter sig på det sättet, beter sig exakt likadant mot alla oavsett kön.

Samt det du hänvisar till beskriver absolut inte något problem. Vad exakt är felet med att diskutera? Det är grunden till ett demokratiskt samhälle. Om du verkligen vill se ett problem så kan du läsa om citeringen i artikeln. Där påstås det klart och tydligt att teknologisektorn är i obalans just pga. att den inte är inklusive. Och det i sig är skitsnack. Det finns inget hinder i den teknologiska sektorn och ännu mindre köns segregering. Problemet ligger enbart i hur intresserade tjejer är i teknik. Bara för att man gillar spel betyder inte att man vill jobba med det.

En tankeställare är hur det kommer sig att det anses ett problem att det är mansdominerat inom den teknologiska sektorn men det anses inte som något problem inom sjukvården och läraryrken.


signatur

Idono. That's me!

Medlem
Skrivet av jesperd:
Skrivet av Idono:

Så nej det är fortfarande inte jämställt någonstans.

Jag är glad att vi tycker lika, även om det inte är nödvändigt. Du har rätt till din åsikt och jag till min. Jag nöjer mig så. Däremot undrar jag varför du reagerar på att jag lyfter ut delar av det du skriver och kommenterar det. Menar du att det du skriver inte har betydelse för att det kommer annan text framför och bakom det du skriver? Det är ju inte så att det jag citerar är ryckt ur sitt sammanhang, det är ju dina slutsatser jag kommenterar. glhfgg

Allt handlar om kontext. En mening är en del av helheten.


signatur

Idono. That's me!

Medlem
Skrivet av Makkapakka:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Kul ändå att det finns så många förkämpar för jämställdhet. Synd bara att definitionen av det, samt idéerna hur man når dit, är så annorlunda.

Nyheten tar upp ett sätt, ett perspektiv. En del i kommentarstråden anser att det faktiskt skulle bidra, andra menar att det inte finns något problem till att börja med. 70+ inlägg senare kan vi nog komma överens om att det finns väldigt olika åsikter kring detta, byggda på olika perspektiv. Det kan vara det manliga, kvinnliga, spelmässiga, branschmässiga, och så vidare.

Man kan ju faktiskt dra det hur långt som helst. En del menar till exempel att problemet kommer att lösa sig själv, att fördelningen mellan könen i spelbranschen kommer att vägas upp när den mindre representerade sidan får fler teknikintresserade. Då skulle man kunna ställa sig frågan kring varför just killar i dagens samhälle har större intresse för teknik.[b] Har det med uppfostran att göra, samhällstrukturer eller rent kroppsliga orsaker?[b]

Alltihop, beroende på var i livet du är. Sätt barn i en leksaksbutik och se vad de väljer, utan vuxet inflytande (förutsatt de ej blivit indoktrinerade i något speciellt tänk av föräldrarna innan). Det finns en anledning att det kallas "pojkleksaker" och "flickleksaker". Det är inte patriarkatet, det är genetiskt. Pojkar har en tendens att välja "hårdare" leksaker i brist på bättre ord, samt flickor har en tendens att välja mjukare.

Jag tänker inte lägga mig i debatten om feminismen men det där är helt enkelt ett faktafel. Innan 1975 fanns inte pojk- eller flickleksaker. Sears, i Amerika, var det första företaget som började marknadsföra skilda leksaker i sin katalog 1975 för att öka försäljningen av vissa leksaker som sålde dåligt. Och det funkade så andra följde efter. Det är inte ett bevis på att olika leksaker säljer beroende på kön då detta motbevisats många gånger. Bör tilläggas att vissa studier visar på motsatsen men ÖVERLAG så talar bevisen för att kön inte påverkar leksaksvalet utan yttre påverkan. Vad som dock är uppenbart är att vuxna gärna följer rekommendationer vare sig det är baserat på fakta eller inte.

Det är samma sak när det gäller färger. Idag pratas det om blå som killfärg eller rosa som tjejfärg. Innan 1940 fanns det ingen ordning som förespråkade varken det ena eller andra. Vissa butiker förespråkade rosa för pojkar medans andra förespråkade blått. Vissa ansåg till och med rosa som en alldeles för stark färg för flickor. Det var först efter att flera företag, i Amerika igen, storsatsade på riktad marknadsföring som blå blev en killfärg. Forskning har dessutom visat att småbarn föredrar skarpa grundfärger före andra. Så både tjejer och pojkar, given valet, föredrar oftast blått framför rosa. Innan rosa och blått bar de flesta barn vitt eftersom det var enklare att bleka kläderna än att tvätta färgade kläder.

Så, nu vet du det. Och nästa gång innan du kallar något genetiskt så kolla gärna upp att det stämmer först.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Idono:

En tankeställare är hur det kommer sig att det anses ett problem att det är mansdominerat inom den teknologiska sektorn men det anses inte som något problem inom sjukvården och läraryrken.

Anses det inte vara ett problem med få män inom omsorgssektorn? Är det därför regeringen enligt denna artikel tillsatt två utredningar? Och det var fyra år sedan. En snabb googling visar att det finns otaliga problemformuleringar kring detta. Så antingen har du begränsat urvalet i "anses" eller så argumenterar du på felaktiga grunder.


signatur
Skriv svar